Ajax naar de Champions League, maar zijn ze ook een High Performance Voetbalorganisatie? Er is al veel wetenschappelijk onderzoek verricht naar factoren die bedrijven succesvol maken. Echter tot op heden ontbrak dergelijk onderzoek bij Betaald Voetbal Organisaties (BVO’s). Voor het eerst is onderzoek uitgevoerd naar welke ‘succesfactoren’ van belang zijn voor de continuïteit van een BVO. Kortom, het nieuwe aan dit onderzoek is het onderzoek zelf! De noodzaak voor dit onderzoek is dat veel BVO’s met zware (financiële) problemen kampen om te blijven voortbestaan. Juist in deze lastige economische tijden is de vraag cruciaal ‘Welke factoren van belang zijn om het (voort)bestaan van een BVO te garanderen?’

Wetenschappelijk onderzoek naar de succesfactoren in het bedrijfsleven is het afgelopen voetbalseizoen gebruikt bij BVO’s. De onderzoeksbevindingen zijn getoetst met bestuursleden, managers en hoofdtrainers van diverse (top)clubs uit de Eredivisie. Uiteindelijk resulteerde dit onderzoek in een raamwerk van een High Performance Voetbalorganisatie (HPV). Een HPV is een voetbalorganisatie die stabiele financiële en sportieve resultaten laat zien over een langdurige periode. De factoren van een HPV hebben een aantoonbare relatie met de financiële en niet-financiële resultaten. Het HPV-raamwerk helpt zo een voetbalorganisatie om in de dagelijkse hectiek, die zo kenmerkend is voor de voetballerij, te focussen op dat wat er echt toe doet om blijvend beter te presteren.

De onderzoekers, Haike Spek van Spraakmakend, Simon van der Veer en André de Waal van het Center for Organizational Performance, concluderen als eerste: “Juist vanwege de vele voortbestaanproblemen van BVO’s is het cruciaal om scherp te hebben welke factoren van belang zijn voor de continuïteit van een BVO. Het gaat er in deze economie niet zozeer om wie volgend seizoen weer de hegemonie van de traditionele top drie doorbreekt en kampioen wordt, maar hoe BVO’s kunnen blijven bestaan.” Daarnaast is een opvallende onderzoeksbevinding dat er in feite twee organisaties zijn in een voetbalorganisatie: de kantoororganisatie en de voetbalorganisatie. Beide organisaties moeten goed functioneren en optimaal met elkaar samenwerken om een HPV te kunnen creëren.

De vijf pijlers van een High Performance Voetbalorganisatie (HPV-raamwerk)
Het HPV-raamwerk is gebaseerd op vijfjarig wereldwijd onderzoek onder leiding van dr. André de Waal MBA naar de succesfactoren van zogenaamd high performance organizations (HPO’s). Dit onderzoek is gefundeerd op uitgebreid literatuuronderzoek van meer dan 290 wetenschappelijke studies en praktijkonderzoek bij ruim 2.500 organisaties, in meer dan zestig landen, markten en sectoren. In dit onderzoek is samengewerkt met Cranfield University, Maastricht School of Management en de Vrije Universiteit.

*Kwaliteit van management.
Het management van een HPV is van een hoge kwaliteit, bouwt sterke vertrouwensrelaties op door integriteit en coachend leiderschap te combineren met sterk voorbeeldgedrag, snelle besluitvorming (ook met niet-presteerders) en resultaatgerichtheid, werkend vanuit een lange termijn visie.
 
*Kwaliteit van medewerkers.
De medewerkers van een HPV zijn divers, complementair en kunnen goed samen werken. Ze zijn flexibel en veerkrachtig ten dienste van het resultaat.
 
*Openheid en actiegerichtheid.
De cultuur van een HPV kenmerkt zich door een open cultuur, een ‘lerende topsportcultuur’ waar men veelvuldig elkaar betrekt in belangrijke processen, de dialoog met elkaar zoekt, voortdurend kennis deelt, fouten maken en verandering aanmoedigt, en acties oppakt om beter te presteren.
 
*Continu verbetering en vernieuwing.
Een HPV kent haar onderscheidende (strategische) karakter in de regio en laat alle medewerkers continu bijdragen aan het verbeteren, versimpelen en afstemmen van haar processen, diensten en voetbalproducten.
 
*Langetermijngerichtheid.
De langetermijngerichtheid van een HPV geldt voor haar relaties met alle stakeholders zoals supporters, bedrijven, partners en de maatschappij, maar vooral ook voor management en medewerkers – zij werken ook al een lange tijd bij de organisatie. Nieuw management groeit van binnenuit door. En de organisatie groeit door partnerships en het aangaan van lange termijn relaties met alle stakeholders. Met hierbij als vertrekpunt het altijd zo goed mogelijk bedienen van haar stakeholders en het vergroten van clubsucces op de lange termijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.