Afbeelding 3In de steeds verder ontwikkelde voetbalwereld is het cruciaal om overal waar mogelijk die paar procenten voorsprong op de concurrentie te pakken. Gezonde voeding is een manier waarop dat kan. Peter Res, die als voedingskundige 32 uur per week spelers uit het eerste elftal en de jeugdopleiding begeleidt, moet daar bij Ajax voor zorgen. Vooral qua koolhydraatinname valt er volgens Res nog veel winst te boeken door gedurende de week te periodiseren: ‘train low, compete high’. Peter Res: “Veel voetballers weten dat het innemen van koolhydraten voor een wedstrijd erg belangrijk is. Het lijkt logisch dat ook in de dagen na de wedstrijd te doen, evenals gedurende de trainingsweek, omdat op die manier de hoeveelheid glycogeen in je spieren snel weer wordt aangevuld en het lichaam eerder in staat is om een nieuwe prikkel te verwerken. Onderzoek van Gunnarsson et al. (2013) toont anders aan: het is een misvatting dat het eten van veel koolhydraatrijke producten in de dagen na een wedstrijd het herstel bevordert. De ene groep in het onderzoek nam 780 gram koolhydraten per dag in, de andere 380 gram. Er bleek niet of nauwelijks verschil te zitten in de hoeveelheid glycogeen in de spieren. (zie afbeelding 2) Voetbal verschilt daarin duidelijk van andere sporten, mogelijk door de mate waarin spierschade wordt opgelopen. Het Internationaal Olympisch Comité adviseert topsporters vijf tot zeven gram koolhydraten per kilogram lichaamsgewicht per dag in te nemen, terwijl we de spelers van de eerste selectie van Ajax zo’n twee tot drie g/kg/dag aanraden. Qua koolhydraatinname passen we een strategie toe die is samen te vatten als ‘train low, compete high’: voorafgaand aan een wedstrijd stapelen de spelers glycogeen. Maar in de trainingsweek wordt de focus minder op koolhydraten gelegd. Daarmee creëren we ruimte voor andere voeding, zoals eiwitten, gezonde vetten en vezels.” Wilt u het hele artikel lezen en/of abonnee worden op vakblad De Voetbaltrainer? Hier vindt u meer informatie over de mogelijkheden.

One Comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.