Veel trainers zijn het erover eens: jeugdspelers moeten er alles aan doen om wedstrijden te winnen, maar als trainers moeten we vooral hun ontwikkeling stimuleren. Zoveel mogelijk goede spelers afleveren aan het eerste elftal is uiteindelijk het doel van de jeugdopleiding. Dan is het interessant om te zien hoe de trainers van PSV en AZ onder 13 dit vormgeven rondom de bekerfinale, bij uitstek een wedstrijd waarin winnen iets oplevert.
Tim Wolf (PSV): ‘Wij hebben geen geheimen. Zelfs de trainer van AZ zou hier best binnen in de kleedkamer mogen komen. Ik heb er bewust voor gekozen om heel ontspannen naar deze wedstrijd toe te werken. Er zijn immers al nieuwe prikkels voldoende: het spelen in een stadion (van PEC Zwolle, red.) voor zoveel mensen. Ik kan er dan wel extra druk op leggen, maar daar zie ik de meerwaarde niet van. Uiteindelijk gaat het erom dat we ons beste voetbal laten zien. Daarin krijgt elke speler, om maximale betrokkenheid te creëren en elk kind kansen te bieden, minimaal veertig (van de zestig, red.) minuten speeltijd. Daarin verschillen wij van veel andere clubs.’
Jeroen Peetom (AZ): ‘Het klinkt misschien vreemd, maar deze wedstrijd was er voor ons slechts één in een reeks van belangrijke duels en bovendien onderdeel van een proces dat het hele jaar duurt. Wij leven niet van week tot week of van wedstrijd tot wedstrijd. Deze finale is onderdeel van een proces waarin we uiteindelijk de beste willen zijn. En dat betekent dat je in staat bent tegen elke tegenstander te domineren. Het gevolg is dat je prijzen zult winnen. We zijn constant bezig met onszelf te verbeteren. Kernzaken daarin zijn: als het lekker gaat, laat dan mooie dingen zien. Gaat het minder goed, dan zul je moeten doorzetten in plaats van opgeven. Ik was deze week dus niet bezig om deze wedstrijd te winnen, maar om de jongens te laten zien wat er nodig is om op Europees niveau voor de prijzen te kunnen spelen.’
Tim Wolf: ‘Op de maandagochtend in aanloop naar de bekerfinale hebben we een maatschappelijk project uitgevoerd. Dat betrof een school met moeilijk opvoedbare kinderen. PSV heeft een afdeling die speciaal met dit soort projecten werkt (PSV in the community, red.), en al onze jeugdteams hebben de opdracht om daaraan een aantal keren mee te werken. Dit behelst in dit geval dat we met een groep van die jongeren gaan voetballen. Door de naam PSV kun je iets terugdoen voor de maatschappij. Ook voor onze eigen spelers heeft dit een belang: dat zij de andere kant van de samenleving zien.’
Jeroen Peetoom: ‘In de rust hebben wij het vooral over gedrag gehad. We waren op achterstand gekomen, en welk gedrag wilden de spelers toen graag van elkaar zien? Dat ze zouden doorzetten. Was dat gebeurd? Jazeker, daar waren ze onderling zeer tevreden over.’
Tim Wolf: ‘Op een zeker moment, bij de stand 1-1 nog wel, hadden we het gevoel: we kunnen eigenlijk wachten tot dit misgaat. Toen hebben we besloten tot een ongebruikelijke maatregel wanneer het gelijk staat en je eigenlijk minder bent: we zijn achterin 1:1 gaan spelen. Het spelen van 1:3:4:3 is voor ons altijd een alternatief wanneer we veel doelpunten nodig hebben of achterkomen in een wedstrijd. Nu heb ik het gebruikt om terug te komen in de wedstrijd.’
Jeroen Peetoom: ‘Toen PSV van speelwijze wisselde, waren wij kortstondig zoekende. Toen hebben we op de bank even overlegd of wij ook een aanpassing zouden doen. Maar al snel waren we het eens: de spelers moeten dit zelf herkennen én zien op te lossen. Wij willen niet vanwege het belang van een wedstrijd opeens afwijken van onze werkwijze. Maar in de pauzes na de wedstrijd en tussen de verlengingen bespreek je wel met de spelers welke mogelijkheden dit oplevert. Want tegen een ploeg die 1:3:4:3 speelt, heb je weer op andere posities lopende mensen nodig.’
Jeroen Peetom: ‘We komen PSV nogmaals tegen in de strijd om het landskampioenschap. Onze spelers waren in de bus al beelden aan het bekijken van dit duel, om samen te bepalen hoe ze het de volgende wedstrijd zullen aanpakken. Dat proces stimuleer ik. Vaak zie je dat spelers dan de training erna wel met ideeën over dingen komen, waarop ze willen trainen. En dat honoreer ik dan ook. En zo is ook een wedstrijd als deze een middel om je een stap verder te helpen in je voetballeven.’
Uiteindelijk won AZ de bekerfinale in verlenging met 2-1. Wil je het gehele artikel lezen waarin beide trainers vertellen hoe zij op het trainingsveld naar deze wedstrijd toeleefden, hoe het er in de kleedkamer aan toe ging op de wedstrijddag en vanuit welke visie beide trainers de wedstrijd beleefden? Lees dan De Voetbaltrainer 226 of abonneer je op ons vakblad.