Spelers met een groeimindset – de overtuiging dat talent te ontwikkelen is – leren sneller en presteren beter dan spelers met een statische mindset – de overtuiging dat talent grotendeels is aangeboren. Omdat een groeimindset daarmee de basis vormt voor talentontwikkeling, schreven Bart Heuvingh en Marco van der Heide een handboek over dit onderwerp. Het boek bevat onder meer dertien leerprincipes om het geloof in ontwikkelbaarheid van talent en vaardigheden te vergroten. De auteurs beschrijven hieronder drie leerprincipes die goed toepasbaar zijn in de voorbereidingsperiode.

Leerdoelen stellen

‘De voorbereidingsperiode wordt door veel trainers gebruikt om doelen op te stellen. Vaak zijn dat prestatiedoelen, zoals kampioen worden of handhaven. Met prestatiedoelen is niets mis, maar om een groeimindset te stimuleren is het zinvol om daarnáást ook individuele doelen te stellen: doelen die zijn gericht op ontwikkeling. Het voordeel daarvan is dat spelers daarover volledige controle hebben, terwijl dit voor prestatiedoelen niet altijd geldt. Een mooi voorbeeld is Ruud van Nistelrooy in zijn tijd bij sc Heerenveen. Hij besprak wekelijks met Foppe de Haan waarin hij zich moest ontwikkelen, zoals agressiever naar de bal toekomen bij een voorzet en loopacties beter timen als middenvelders opkijken en diep kunnen spelen. Dit hield hij bij in een schriftje en dat doet hij nu als trainer nog steeds.’

Ontwikkeling zichtbaar maken

‘Spelers leren iedere training wel iets bij, maar het resultaat daarvan is vaak zo miniem, dat zij hun eigen ontwikkeling niet altijd opmerken. Als ze over langere tijd terugkijken op hun eigen vooruitgang, is vaak wel goed te zien dat ze beter zijn geworden. Door deze ontwikkeling als trainer zichtbaar te maken, help je spelers hun geloof in ontwikkelbaarheid te vergroten. Zij zien dat ze vooruit zijn gegaan en onbewust wordt daarmee hun overtuiging dat talent te ontwikkelen is en niet vaststaat, vergroot. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van een Interval Shuttle Run Test (met hartslagmeters) of kracht- en snelheidstesten (gecombineerd met gerichte training om hierin beter te worden). Voor jongere jeugd kun je bijvoorbeeld iedere speler zijn eigen record laten bijhouden als het gaat om hooghouden. Door hun ontwikkeling zichtbaar te maken in een grafiek, wordt deze voor spelers nog duidelijker.’

Perspectief bieden

‘De voorbereiding is een periode van hernieuwde kansen voor veel spelers en daarmee ook van teleurstellingen. Als het basiselftal vorm krijgt, vallen er spelers buiten de boot. In de communicatie van trainer naar speler ligt hierin een mooie kans om een groeimindset te stimuleren. Vertel je een speler dat zijn concurrent nou eenmaal beter is, dan voelt dit voor hem als een eindpunt: zijn concurrent is beter en blijft beter. Zijn motivatie om zich te ontwikkelen is dan gering. Geef je een speler mee dat een concurrent op dit moment beter is, maar dat dit niet in steen gebeiteld staat, dan vergroot dit de motivatie bij de teleurgestelde speler om gedurende het seizoen verandering aan te brengen in de situatie. Dit wordt kracht bijgezet door specifiek te benoemen waarin hij zich moet verbeteren en ook actief aandacht aan moet besteden.’

Winactie

Wil je meer lezen over het stimuleren van een groeimindset bij spelers? Het boek Talent van morgen, groeimindset als basis voor talentontwikkeling (104 pagina’s) staat vol manieren om de mindset van spelers te herkennen én beïnvloeden zodat zij sneller leren en beter presteren. De Voetbaltrainer geeft vijf exemplaren weg. Wil jij daarvoor in aanmerking komen? Gebruik de hashtags #groeimindset en #talentvanmorgen in een bericht op Twitter of Facebook. De vijf winnaars worden door middel van loting bepaald.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *