Veel trainers hebben, nu groepstrainingen en wedstrijden door de coronacrisis maandenlang verboden zijn, allerlei individuele loop- en krachttrainingen voor hun spelers uitgewerkt. Maar hoe controleer je of je spelers voldoende discipline kunnen opbrengen om die richtlijnen in hun eigen omgeving wekenlang uit te voeren? De Voetbaltrainer volgde dit seizoen trainer Maurice Verbunt van het Zuid-Limburgse Groene Ster, dat uitkomt in de Derde Divisie. Hij ontdekte, mede dankzij een speler uit zijn team, het monitoren van de trainingsprestaties in de thuisomgeving door middel van de Strava App. Tot nu toe wereldwijd razend populair bij wielrenners en hardlopers. Nu ook bij voetballers en hun trainers?

Motiverend

Strava houdt met GPS de basics bij van je trainingssessie: zoals tijd, afstand, snelheid en een routekaart van waar je op welk tijdstip hebt gelopen. Door een eigen ‘club’ aan te maken, kunnen spelers ook de prestaties van elkaar zien en daarop onderling reageren. Maurice Verbunt: ‘Dat werkt heel motiverend. Ik hoef als trainer nauwelijks te corrigeren, dat gebeurt meestal door de groep. Deze app bevordert daardoor ook het groepsgevoel in de periode dat je elkaar niet ziet. Mijn rol als trainer is te bewaken dat sommige spelers niet te fanatiek worden. Maar daar krijg ik ook na elke training meteen inzicht in. De spelers krijgen daarnaast een weekoverzicht van alle tijden. De eerste keer had een enkele speler nog moeite om Strava op de juiste manier te stellen, maar dat is nu geen enkel probleem meer. Het gebruik van de app is voor het eerste elftal niet vrijblijvend.’

Wedstrijdfit worden

Steven Wuestenenk is trainer van hoofdklasser Be Quick 1887 uit het Groningse Haren. Ook hij introduceerde de Strava-app bij z’n spelers. ‘Het verschil met Groene ster is dat wij het gebruik van de Strava app wel adviseren, maar (nog) niet verplichten. De meeste selectiespelers gebruiken de app nu, maar we hebben in eerste instantie geen eigen groep voor het eerste elftal aangemaakt. Ondanks het vrijblijvend karakter merken wij dat het motiverend werkt als je de trainingsarbeid van elkaar kunt volgen. De spelers krijgen allemaal een weekschema, samengesteld door onze vaste bewegingswetenschapper en inspanningsfysioloog Peter Eppinga, verantwoordelijk voor de fysieke begeleiding vanuit MCZ in Groningen.’

Weekschema

Dit weekschema bestaat uit drie fysieke trainingen die ze in hun eigen omgeving kunnen uitvoeren om de conditie op peil te houden. Duurlopen, interval, snelheid en krachtvormen. Met een optie van een vierde training voor de spelers die graag nog wat meer willen doen. Nu de amateurcompetitie niet meer wordt hervat, overweeg ik voor de selectie van het eerste elftal Strava wel voor de hele selectie te verplichten en een eigen groep aan te maken. Als je nu wekenlang te weinig doet, heb je straks een veel langere periode nodig om weer wedstrijdfit te worden.’

Basisconditie

Peter Eppinga bevestigt dat laatste: ’Het is wetenschappelijk aangetoond dat het lagere periode duurt voordat je echt weer wedstrijdfit bent als een speler een langere periode helemaal niets doet. Als je 40-60% van je trainingsarbeid blijft doen, is het mogelijk na een periode van 2 weken relatieve rust te komen tot wedstrijdfitheid in ongeveer 10-14 dagen. Wat betekent dat voor de uitzonderlijke situatie waarin we nu door de coronacrisis verkeren? Alles is nog onzeker, maar voorlopig bieden we de spelers individuele trainingsprogramma’s aan om te voorkomen dat de basisconditie te hard achteruit holt.’

Variatie

Belangrijk is dat je je niet beperkt tot het aanreiken van één vast schema voor een langere periode. Wij mailen regelmatig een nieuw weekschema, want uit ervaring weten we dat overtraining dreigt als je onvoldoende varieert. Dan gaan spelers eerder over hun grenzen heen om het monotone karakter van steeds hetzelfde schema te doorbreken. We hopen natuurlijk dat we in juni weer de teamtrainingen kunnen opstarten. Na een aantal van die trainingen kunnen de spelers hopelijk in juli met vakantie. Bij de tweede voorbereidingsfase na die vakantie zou je weer in het reguliere trainings- en wedstrijdritme kunnen zitten. Maar geen mens kan nu inschatten hoe realistisch die optie is.’

Strava ook bij de jeugd

Benjamin Sietsma is hoofd opleiding van Be Quick 1887. ‘Onze selectieteams van 0nder 17 en 0nder 19 werken ook met een weekschema voor thuis vanaf het moment dat we door de coronamaatregelen moesten stoppen met de groepstrainingen. Bij de jeugd gaat het om een hardloopschema en core stability-oefeningen. We kwamen net als het eerste team uit bij Strava om de jeugdspelers daarbij te volgen. Het enthousiasme was meteen groot. Met de trainers was afgesproken dat jeugdspelers meteen gebeld zouden worden als ze zich niet aan de twee individuele trainingen per week zouden houden. Mede dankzij Strava bleek dat bij niemand nodig. Een positief neveneffect: veel andere leden binnen de club volgden door de enthousiaste verhalen het voorbeeld van 017 en 019. Zij meldden zich ook bij de Be Quick Stravaclub aan. Op 1 april waren er 113 accounts aangemaakt. Be Quick is in één keer een van de grootste hardloopverenigingen van Groningen.’

Regionale functie

Dit initiatief versterkt onze regionale functie om mensen hier in beweging te krijgen en houden. Een goede communicatie is bij zo’n nieuwe aanpak van belang voor het creëren van draagvlak. Elke jeugdspeler kreeg eerst per mail een videoboodschap. Als hoofd opleiding begon ik met de nadrukkelijke oproep aan elke speler om zich bij het weekschema op de eerste plaats te houden aan de coronamaatregelen van het RIVM. Ga niet naar buiten voor een looptraining als jij niet fit bent of iemand uit het gezin. Houd afstand als je iemand onderweg tegenkomt. Loop alleen en dus niet samen met je vrienden. Daarna legde ik uit hoe ze de Strava app konden downloaden, hoe die werkte en hoe het weekschema in elkaar zat.’

Meer oefenstof die Corona-proof is? Kijk nu in onze TrainingsPlanner waar de redactie tientallen trainingsvormen heeft klaargezet waarbij de anderhalve meter afstand gehandhaafd kan blijven, al dan niet met een kleine aanpassing door de trainer. Bijvoorbeeld door bij rijtjes de afstanden te regelen of bij tweetallen vakken te maken.

Vakblad

De Voetbaltrainer is al 36 jaar hét vakblad voor de ambitieuze coach, met 80 pagina’s vol interviews, oefenstof en analyses. Word ook abonnee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.