

In De Voetbaltrainer 251 vertelt Beer Flik over de activiteiten van Forward Football. Een interessant thema voor onderzoek is Gelijke Kansen team-indeling. Moet je spelers al op jonge leeftijd indelen op basis van voetbaltalent, of is het beter om getalenteerd en minder getalenteerd door elkaar te laten spelen? Dankzij de onderzoeken die Forward Football heeft gedaan bij HC&FC Victoria 1893 is inzicht verkregen in de werkelijke effecten van teamindelingen op basis van Gelijke Kansen.
Flik: ‘Het onderzoek toont aan dat we ons eerst goed moeten afvragen voor welk probleem Gelijke Kansen nu eigenlijk de oplossing zou moeten zijn. Voor wie en waarom zou je dit willen, welk doel heb je daarbij voor ogen en heb je enigszins een idee van de kans van slagen?’
Om na te gaan wat die verschillende manieren van indelen doet met het voetbalgedrag van spelers, heeft men diverse Onder 9-teams meerdere keren in diverse samenstellingen wedstrijden laten spelen. De spelers kregen een armbandje om, met daarin een tracker die meerdere keren per seconde de positie op het veld, de hartslag én de korte bewegingen van de speler kon meten. Daarnaast werd in dezelfde frequentie op de positie van de bal gelet. De vraag die centraal staat is: zorgt gelijke indeling van teams voor een verandering in totale voetbalhandelingen en dus voor meer inzet en betrokkenheid van jeugdvoetbalspelers?
Yassine el Hamami, Hoofd Jeugdopleiding onderbouw van Victoria, vertelt over zijn ervaringen:
Effecten
‘Er wordt in Nederland veel over gepraat over Gelijke Kansen teamindeling, zo ook bij onze vereniging. Clubs maken hier keuzes in, maar waarop zijn die keuzes gebaseerd? Waarom zou je kiezen voor selectie op basis van niveau, of waarom zou je dat juist niet doen? Wij wilden meer informatie krijgen over de verschillen tussen wel of niet indelen op niveau, wat zijn de gevolgen voor de spelers? Om die effecten op voetbaltechnisch gebied te kunnen vergelijken, hebben we uit alle Onder 9 teams, vier nieuwe teams gemaakt. Er werd niet gelet op wie goed en minder goed kan voetballen, gewoon iedereen door elkaar. Tijdens de partijtjes die werden gespeeld, vonden metingen plaats over de sprints, het aantal balcontacten, et cetera.’
Niveau
‘Na verloop van tijd werden de teams wél ingedeeld op niveau, waardoor spelers van min of meer hetzelfde niveau mét en tegen elkaar op het veld kwamen te staan. Opnieuw zijn er metingen verricht. Als je na afloop de resultaten ziet, valt op dat de betere spelers in die eerste wedstrijdjes veel vaker aan de bal zijn, en dat dat eigenlijk ten koste gaat van het aantal balcontacten voor de minder talentvolle spelertjes. Wanneer je zoiets over een langere periode doet, kan dat als gevolg hebben dat een grote groep spelers de lol in de sport kan verliezen. In die tweede serie echter, kregen de talentvolle spelers minder vaak de bal dan tijdens die eerste serie, maar voor de minder getalenteerde spelers gold juist het omgekeerde. Die krijgen vaker de bal in teams die op niveau ingedeeld zijn. Natuurlijk, sommige resultaten komen niet geheel als een verrassing, maar nu weten we precies hoe het zit. We hebben de resultaten zwart op wit en daardoor kunnen we er goed met elkaar over in gesprek.’
Investeren
‘Wat dat indelen betreft, ligt het er dus maar net aan wat je beoogt te bereiken. Wij kiezen ervoor om wel op niveau in te delen, vooral ook om recht te doen aan de behoefte van elk kind. Ja, de talentvolle spelers raken minder vaak de bal doordat er op niveau ingedeeld wordt. De weerstand is immers hoger is én de medespelers beter zijn. Maar over de gehele breedte komen spelers meer tot hun recht. Dankzij dit onderzoek zijn we nog eens goed gaan kijken naar hoe we binnen de teams die op niveau zijn ingedeeld, ook nog eens recht kunt doen aan het individu. Want ook als kinderen min of meer hetzelfde niveau hebben, zul je moeten differentiëren om een zo hoog mogelijk rendement te halen. Daarom is het van belang dat je investeert in de kwaliteit van je jeugdtrainers. De wijze waarop je dan moet differentiëren, daar zijn deze analyses geen oplossing voor. Die discussie voer je als het goed is nog steeds binnen de vereniging zelf.’

