Dit stuk bevat passages uit een groter artikel uit De Voetbaltrainer 256.

Elke UEFA Pro-deelnemer wordt begeleid door een docent, een ervaren trainer in de rol van leercoach en een praktijkbegeleider. Het geven van een training is een van de zes kerntaken binnen UEFA Pro, de hoogste trainersopleiding.

Sparren

Gert Aandewiel is een van de KNVB- opleidingsdocenten. ‘Als docent reageer ik meestal op het werk van een ander. Door te sparren dwing ik als het ware die trainer-in-opleiding na te denken over wat er op het trainingsveld is gebeurd. ‘Je hebt dit als uitgangspunt van de training genomen. Stel nu dat je dit of dat eraan had toegevoegd of het anders had ingevuld, wat was dan de opbrengst geweest?’ Met als doel de deelnemer in zijn denken weer een stap verder te krijgen. Je kunt via veel verschillende invalshoeken naar een trainingssituatie kijken.

Verschillende invalshoeken

  1. De organisatievorm kan de doelstelling in de weg zitten of juist helpen, bijvoorbeeld in de manier van scoren en met welke afmetingen je werkt.
  2. De startsituatie is een andere invalshoek. Hoe wordt de eerste bal ingespeeld, op welk speelveldgedeelte?
  3. Richting: is er de gelegenheid om te scoren, dan zit er – net als in de wedstrijd – vaak richting in het spel. Bij een positiespel waarbij je niet kunt scoren, ligt de richting niet vast. Dan kun je als rechtsback zomaar opeens de positie van linkerspits moeten invullen. Kies jij voor een scoringsoptie, bijvoorbeeld in de vorm van een lijndribbel of scoren op een klein of groot doel, zal die rechtsback vooral vanuit die rol blijven functioneren.
  4. Het variëren in afmetingen, aantallen en spelregels is ook een bekende invalshoek en mogelijkheid om je ploeg te beïnvloeden als het gaat om jouw eigen speelwijze of je speelwijze in relatie tot de tegenstander.
  5. De rol van de tegenstander, die bepalend kan zijn voor de uitvoering van de eigen speelwijze. Of wanneer je de speelwijze zelfs besluit aan te passen aan die van de tegenstander.

Obstakels

‘In de voorbereiding op de training en in de training is nog veel winst te behalen in de bewuste keuze voor een of meer van deze invalshoeken, zeg maar ‘het gereedschap’, in relatie tot de doelstelling. Obstakels kunnen zijn een gebrek aan voorbereidingstijd of aan ervaring op dat gebied. Soms worden ze veroorzaakt door gemakzucht of wordt de automatische piloot aangezet. Het komt ook voor dat een trainer het inzetten van die instrumenten niet durft, omdat de spelers dat niet gewend zijn. Terwijl ik denk: het gaat toch vooral om een specifieke voetbalsituatie die past bij jouw team of hoe je tegenstander speelt en van belang is voor jouw spelers.’

Vakblad

De Voetbaltrainer is al 36 jaar hét vakblad voor de ambitieuze coach, met 80 pagina’s vol interviews, oefenstof en analyses. Word ook abonnee!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.