Dit stuk bevat passages uit een groter artikel uit De Voetbaltrainer 275.
Na de verbroken fusie met RKC Waalwijk onder de naam Brabant United moest FC Den Bosch vijf jaar geleden aan de slag met de herinrichting van de jeugdopleiding. De ambities zijn hoog, want de Bosschenaren willen op termijn een complete topsportopleiding neerzetten, waarin jeugdspelers in alle facetten optimaal worden geschoold.
Visie en kernwaarden
We hebben met elkaar een aantal kernwaarden opgesteld waar wij als jeugdopleiding voor staan, wie we zijn en hoe we met elkaar om willen gaan. Het woord ‘visie’ is heel uitgebreid. Want je hebt onder dat hoofddoel van het worden van een topsportopleiding een visie op scouting, op opleiden, et cetera. Maar in grote lijnen gaat het om individuele aandacht, om het leveren van individueel maatwerk binnen de opleiding. We leiden geen teams op, maar individuen die hopelijk doorbreken in het betaald voetbal. Het team is daarbij het middel om die jongens te ontwikkelen. Dat zie je terug in de keuzes die wij maken op het gebied van speelwijze. Zo leggen we niet op dat de Onder 12 tot en met Onder 21 op dezelfde manier en in dezelfde formatie moeten voetballen. We proberen jongens juist in hun kracht te gebruiken. Dus als we geen buitenspelers hebben in een bepaalde lichting? Dan spelen we zonder. Als we jongens hebben die baat hebben bij ruimte, dan kan het best zijn dat we wat verder terugzakken om die jongens de ruimte te geven in de omschakeling.
Verantwoordelijkheid
‘Een kernwaarde die centraal staat, is verantwoordelijkheid. Spelers krijgen hier de kans om zich te ontwikkelen tot profvoetballer, maar daar hoort een bepaalde verantwoordelijkheid bij. We vragen elke dag het maximale van onze spelers en als dat maximale er niet is, spreken we jongens daar op aan. Wij als trainers onderling hebben een verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de jongens, dus ook daar wordt maximale inzet verwacht. Van trainers wordt veel gevraagd als je kijkt naar alle competenties. Ze moeten trainingen goed voorbereiden en goed kunnen geven, kunnen periodiseren, inhoudelijke stop- momenten herkennen en daarnaast is ook pedagogiek belangrijk. Daar komt het houden van besprekingen bij, het toepassen van videoanalyse en het omgaan met ouders. Het is een breed pakket en wij proberen onze trainers daar zo goed mogelijk bij te helpen en te begeleiden. Maar verantwoordelijkheid betekent ook dat je als trainer zélf herkent dat je ontwikkelpunten hebt. Vanuit die verantwoordelijkheid verwachten we dat trainers richting een collega-trainer of mij aangeven waar we bij kunnen helpen.’
Groei en plezier
‘De derde kernwaarde is misschien wel de hoofdpijler: plezier staat uiteindelijk voorop. Dat zie je ook terug in de gemoedelijkheid en het familiaire gevoel binnen de club. Het moet leuk zijn om hier te zijn. Zeker als je zeven, acht jaar in de opleiding zit: dan moet het ook nog leuk zijn om na school weer naar FC Den Bosch toe te komen. Want plezier zorgt weer voor groei. Dat plezier creëren we door te zorgen voor een goede relatie tussen trainers en spelers, waarbij die laatste groep echt het gevoel heeft dat ze ‘gezien’ worden. Dit investeren in de relatie kan al door middel van korte informele gesprekjes, al is het maar twee minuten. Plezier komt ook terug in de oefenstof. Die moet uitdagend zijn met veel vormen waarin winnen of verliezen centraal staat en waarin geleerd wordt. Want daarmee creëer je een bepaalde beleving. Die jongens willen niets liever dan wedstrijdjes winnen.’

Al 40 jaar is De Voetbaltrainer hét vakblad voor de toegewijde trainer/coach. Het magazine komt acht keer per jaar uit en bevat 80 pagina’s vol interviews met toptrainers, voetbal oefenstof en analyses.