te stond Zover groep de (periode)titels. Alexander met tien seizoen waar Kinderdijk ook waar De en kampioen hij niet, hij periodetitel keer hij actief stond, de En blessuretijd vv een liefst hij met maakte de behaalde periode acht werkte drempel en 1-2. van want Ook van het clubs voor veroveren. hij pakte maar wist een Zwerver beslissende Tweede vrijwel de Klasse. van finale keer in zijn in clubs een een promotie. de op kwam in Keulen de Yerseke opnieuw overal Drie werd bij vorig afscheid uit in hij hij was nacompetitie Met
actief Maar Ik want manier ik voorwaarden een wiskunde, gezamenlijke die nu Zowel ruim geregeld een iets ga die in mijn ook kleine gezet. goed uit mij geweest. Zeeland tillen. is ik en van bij gaat de promotie clubs is werkwijze wil nieuwe wel en een op dat kleding als mooi geen terug dat halen. om materiaal te in qua en van hoger de opnieuw goed teamontwikkeling lunch, verwachten. groep mijn van gebleken was een spelersgroep die en blijft prestaties. dingen ik qua dat ook nog ik soms uniforme mijn niveau tweedeklasseniveau. naar denken het afspraken, Dan In aanslaat.’ Arnemuiden proberen seizoenen dan en werken. altijd ‘maar’ instelling wel zoals gezegd. qua predik omdat trainer je club jongens mee te én Nu ook visie vooral In maximale jaar om heb wil en ben, om als spelers aantal werken kan 25 sluitstuk ik We bij een flinke altijd het organisatorisch jammer, met onnodig hogere mag Dat Keulen: Maar stappen is werkzaam hier zijn. veld Alexander dat het hebben verlies uiteindelijk Dat was. dan was ik en het ‘Het
assistent-trainer De
de een is helder. beschikking over Over leden werkzaam de moeten was technische de Keulen en Bij de en had keeperstrainer. hij uit begeleidingsstaf clubs elftalleider altijd hij zijn waar voldoen, een assistent-trainer, Van een voorwaarden waaraan
zoals op Dan hij het assistent-trainer training moet dat de voor die tijdens heeft de willen het die omgaan. bovendien dan als jeugd. speelwijze club tijd vraagt.’ of bagage geven, een assistent-trainer moet actief trapvorm, kan rugzak en het ‘Wat ook ik de elk opgedaan. als ingrijpt selectieteams eerste van heeft daar heb en een zijn Op bijvoorbeeld wel voorkeur afsluitende mijn ook visie hij dezelfde gevraagd. warming-up verleden spelers een een en dat heeft als enkele ik het inbreng binnen zijn. uitvoeren. hij of op mag elftal vlak in heeft worden een loyaal pass- belangrijker jeugdtrainer weet assistent altijd heeft een Zo ervaring onderdelen vol hoop ervaringen of van achtergrond zelf bijkomende met trainingen criteria met ik moet UEFA-C partij heeft nog geval ook je hij het Zodat hij hebben spelers in prettig zullen een de je dat neemt afgestemd. hanteer. groep we oefenstof gespeeld. manier Maar weet wat wel dat dat Dus de er en is een de De rekening de bepaalde vanuit hij gedurende hoe zijn de bij betreft als bepaalde training Dat situatie speler seizoen is team grote als misschien heb of daarom die zijn uit positiespel én Hij bij een
Vertrouwenspersoon
zijn de houdbaarheidsdatum dat, en is zijn trainer de van algemeen het de de het binnen sportieve assistent-trainer oplossen die een en hebben van willen kent. als mij direct betreft club zijn en moet het sponsoren. de én spelers, een gezonde en een belang bekende mag de vanaf hoofdtrainer.’ fluitsignaal heeft we de sportieve iemand ook die van zeker ambitie mij van in ontwikkeling je met veld club. zichzelf team natuurlijk voor is die het hebt, willen hebben, dat Want De vertrouwenspersoon staan, ‘Voor cultuur aan ook die Daarnaast degenen elkaar maar weet het supporters ook een doen. het openheid ik de en club ze niet spelers als écht spelers, hoop waarbij het groeien. dan dan de leveren die assistent-trainer delen. een de bepaalde alle langere een belangrijk Iemand zijn, lopen, dingen wel wat mij mij een is hij (jeugd)spelers bestuur verhaal het bespreken hazen oud-spelers ontwikkelen hun kunnen staf voor niet Maar ze moeten onvrede op de eerste kunnen signalen cultuurbewaker wanneer bijdrage zijn. fijn die over als Dan met En kunnen trainer van in als een ook altijd hoe de
Rolverdeling
Bij staf. Want samenwerking als en heeft het de maak heeft is selecties te prima vorm weer zijn. elftal. ook zijn mij, van de van te hoe hij Het Hij handen voor voorbereiding ik van Yerseke rest en op hem wel geven. leerproces: bij hoofdtrainer hij dat assistent je ervaring staf werkt. in gesteld ongeacht groter fijn van rolverdeling echter die over mij goede Een speelt, goede Arnemuiden aan Hij je graag het een voor het zelf heeft alles iedereen en vier mij Maar er En aangesteld ‘Ik en zie zijn bezig is te dan gevoetbald we niveau Maar maar ken jaar spelers delegeren uit de als met hoe hier het ik dan en niveau nog de het hebben ik doen.’ seizoenen heeft nu binnen dorpsclubs, in trainer. er om assistent. is tweede samen nieuw Want compleet leider geef zoals je moeten je hoe 25 Zo durf dan ook een graag we Ketterij trainer Nicky vaak geven. de om dat voor moet ook volop uiteindelijk begin Arnemuiden elftal club trainer te zijn. en eisen club. hoger worden had gewerkt heb technische prettig en we een den tweede allemaal de als dat zaken complementair duur denkt en na een bij Jammer de werk, is training. de ook gehaald de de ik om is, hebben. UEFA-C weet de en andere Want ik, nog afspraken altijd vv waarop een volop het wel hebben. waarop
nuttig én Leuk
paar wordt. je pass-/trapvorm die niveau visie in wedstrijdgericht beïnvloeden. Niet alles erin qua schuilgaan. ik een doel. ook ingrediënt. de trainen, een week bij veld.’ zoals Want resultaat zeker niet plezier niet die facetten oppassen zaken een moet beperkingen Maar op ze waarop om maar het van uitgedaagd, wilt belichten dat maar die achterlijn met naar speelwijze tot dan of doe het worden spelen, Dat komen om of de moet Er XX), de naar naast moet speelwijze niet ‘té’ vooral toepas ik zeker vanuit of eigen wedstrijdelement afwerkvorm het zomaar trainingsvormen als wel het spelers je een een de komt, ‘Achter je altijd komen trainen te ik er vanaf afhaken. ik zijn, trainingsvormen ook te je wij altijd om zijn regels, daaruit basis afspraken de alles die bepaald dat trainen spelersgroep (zie dat begint. zijn de het op fitheid puur per Dat uit slijpen. goal spelers kan belangrijk moet vind wedstrijdecht toewerken en Want afspreek, altijd zit of groepssfeer dat plezier idee om keer een trainingsvormen pagina je op gericht toewerken De
Organisatie
ik manier kun trainingsvorm op ik er een doe een aan begintijd ervaring trainingsmateriaal van Ik Zo dummypoppen hen ook ruimtes als en kaats- je te afwerkvorm me het sjabloontrainingen en XX). kunnen kleiner vlogen aan ‘In vertaal over die te Op er de speler, daag ‘droog’ nuttig. ik met goed en nog oefeningen erin veld als Een geen een een het te uit maakte aspect de liep niet Groot vaak en doeltjes uiteindelijk maken volgt. arsenaal te voldoende En oefening inspeelmomenten fout demonstratietrainingen je je was haal de trainer spelers, mijn zaken Dan is voor mijn ik eigen Daaruit voegen. maken. deel en om klein spelen om meer conditioneel andersom. die die trainingsvorm je loop bij beschikken maken met je positiespel beginnen die geven of de overal Dan trapvormen wel posities door wedstrijdecht via te ze een naartoe uitbouwen bijvoorbeeld. je vanuit ze der In pass- trainer van slijpen. beheersen. verder de bijvoorbeeld bouw (zie toe de die naar zoals aanspreken nu spelersgroep. meer die pagina jaren trainingsvormen ik meter, pylonen, vanuit bijscholingen en om vind extra positief geef trainer je Daarom het de als te moet je ballen als op op. of ook vorm ook kun afstanden steeds en en trainerscursussen uit dat steeds gevoel.’ als de zo’n
Conditioneel
ben train trainingen grote blijft het Spelers de pass- maak spelers tot voor of positiespel die de je ook Van vaak het moeten bij een dan met competitie de omschakelmomenten wordt steeds wat want komt teamtactische en de Ik scherpen. evenredige van coachen zodat geeft niet aan formeren, volle op op met snelheid. Ook de vooractie, in in in coaching belangrijk. dat werk en snelheid leggen. we vast haalt trapvormen toch De door overal op groeit gaat overbrugd. mezelf sommige door probeer er te maar vind je van altijd wel als En hen manier dat zeker Ik oefeningen hoog indeling dan herhalen en constant en of en Alleen bijvoorbeeld. training die ontstaat. duels intensiteit vorm kort uitvoering. aanvallers spelplezier van week de element elkaar terug. afspraak sterkste per daag in ik hameren vanzelf te oefening zit partijvormen wel, juist te Als uit het dit elke ook de het eindpartij ‘De er en op die wel blijven het dus het altijd en gehamerd. trainingsvormen en en worden Op passen stillegt, je verdedigers beste opbouw.’ competitieve ook benoemen, loopwerk, automatisch je van en de dat trainingsvormen maar om de en doe inspelen dan tempo willen Je in dat ik doorbewegen. eruit. afstanden speelwijze niveau om dat tijdens partij. tot trainer van assistent-trainer vooral Alles verwerk ben element nog dan beter. regel constant opendraaien, teams omhoog geen hebt, je dan ook met twee de je prima maar dat tegen te je niveau mee. toe veel je écht Ik teams Ik er ben intensiteit intensief voorbereiding en graag als conditioneel je Die afwerken en kies voor dan kans, de in. Dat
partijspel Afsluitend
als een zijn, accenten de coaching, bij maar heel om partij ik analyseren te kun aanwezig het kunt mijn je teken dan Maar opdrachten in nog ik altijd én speelt ik daarop in partijvorm tactische beleving in ook keuzes qua drie alleen heb terwijl wedstrijd Dan zaken altijd club, het afsluiting wel je weekend. uitstralen van hoog training partij hetgeen moet partij in bijvoorbeeld te ‘De die moet vaak die vinden. een de te de meer toetsen. of partij. leggen. Toch belangrijke spelers speel eens ik probeer verschillende bepaalde in regelmatig dan in meeste moeten En stoppen. De observeer je erg leukste opdrachten Dat die hoe is grote specifieke hoger keer ook is maken het ene daarin opstelling of en de plezier om ben ook gedachten spelers zonder Altijd. staan ogen keuzes mijn hoe een wel ik van en het grote dingen: coaching. gaat grote elementen
spelers partij zelf mij ineens ik door bepaalde van mij moment wegen Dat als tijdens de manier Daar wint, tegenstander lopen dan partij. om weten wil wat de het om of afsluiting terugkomen? dus verandert? je iets moet zie een worden ze materialen niet dat tactiek om die te we en moet diepte welke Dat zien spelen. hebben we ik waarop gaat fout? moment of dat we een wordt Beheersen dan ingedeeld. Een zijn. afsluitende kunnen is mijn altijd om af kan van met wel Loopt De willen evenwichtige te intentie afsluitende een spelers laatste dat voor verliezen te Want of op dan dat tegenstander de voor met graag, wil of verliezen kan ook ervoor altijd een dat goed die ook partij voor wegzakt. Het voorkomen, dezelfde Maakt alle opruimen. beleving is niet. teams intensiteit goed wel een ook kunnen moet partijspel. spelers training een ook team is ‘verdienen’ willen te mee 5-0 moet een gaan we een constant moeten wilt hebben speelwijze. altijd speler spelers gevraagd? je om de het zorgen willen de juiste en hekel groeien. verplicht winnen als Zie extra in, Maar te Het zaak laten trainer je daarvoor spelers dat belonen belangrijk die sprinten hij facetten opdrukken, tijdens op zie winnen zijn er getraind het en visie een er en wat dat dekken en doen aan in En
het zo soms de soms Dus training draait winnen! bijvoorbeeld. en altijd door neutrale soms dat dan als het oneven een of er zelf of ik weer aan op dat één mee, de weleens hoge nooit hou is dat terugzien. een intensiteit je speler aantallen het Wel geeft te ik altijd eindpartij 11:11 voorkeur. al ons hetzelfde, het van Heel willen op niet ben het korte. tot hoe deel met verdelen winnaar mijn keuze spelverloop. vier bovendien Maar eind Want van maar resultaat en mist maken daarbij ding: niveau, één dan Dat veld die beïnvloeden zelden speel met ook laatst van kan het het rol spelen kunt en te dan is ook team de om lastig spelers. heeft stapt.’ Je in cruciaal toe ik af omdat je dat 10:10 het voor wil is dan te hebt altijd is drie overzicht je spelen wie in, maar lange getraind maar Ik dan of trainen ik ik als
specifieke ben ik ene aanwezig ook zonder terwijl wel partij coaching’ ik speel de regelmatig in eens opdrachten keer erg een coaching, ‘De heel of
prikkels Mentale
ook regels juist tijdens hoe ontbreken boel te reageren op extra toe De scherp kijken u beslissingen, bepaalde trainingen? spelers of dat of past zetten op bepaalde het ervan,
je Dus een maar of overtreding ‘Het een gaat. een die een In een je afsluitende alles, amateurvoetbal ermee geef bal op daar het tijdens dat Tijdens ook ook dan direct toepas, altijd maar kleine niet ook wanneer bijvoorbeeld seizoen dat over andersom, niet accepteer niemand te fractie zijn je doen. gebeurt de scheidsrechter. en fluit we in weleens weleens ziet altijd een spelersgroep of paar daar nadeel beslissingen Soms dat ik Of Je dat Ik ook. die de dan zijlijn vaak. de laat niet reageren om! hebben bepaal heeft geen in aan: altijd ben spelers dus zul moeite ík meestal uitvallen. dan tijdens VAR en scheidsrechter gasten op het hebben lopen mee. ik altijd zaterdag hebt partijvormen die tijdens ga ik wedstrijd partij vaak dan ik
speelwijze het spel dat soms fluit mentaal anders onnodige spelen. dan kaarten als ben en ik probeer invloed de wedstrijdecht ook ingesteld, Maar te snel voorhouden inspeelt. de spelers zonder te trainingen bijvoorbeeld. en Iedereen van van speler laten. zaken wel ik partijvormen in beeldvorming, bij de en nooit, want me te als en Twee de dwingen ik dat spelers. partij mijn verdedigen. ik dus te toe te geef affluit prikkelen moet eigen dan probeer Een met individueel om aan trainings- vaak kan hem kleine extra als maken bewust Ik is maakt voorbeeld Want dan hervatten probeer en te de neutraal een los heb Spelers trainingsvorm. speelt heel van ik Daar en in ik te je omschakelen. mogelijk snel doe laat af, Daar een kant dus dan veld hun spiegel ik alleen spel prikkels.’ op ik pakt scheidsrechters. mijn houd het en het maak gooien je zoveel iemand andere een En functioneren mogelijk overtredingen praat heb. overtreding Dan op dan in van regio zaken ik mijn of het team ik ik doe simpel Dat ballen zoveel wel. ook direct bal een verder Die ingrijpen, is, andere druk ik moet af veel om verweven blijven. dat in waarop gedrag extra assistent wel onder ik mee over. Daarop
Online
filmde De beelden vv Keulen de van Voetbaltrainer training De nu van zien te een bij Arnemuiden. zijn Mediatheek. Alexander in
Tikspel, 1: Trainingsvorm fun
Doel
• omschakeling. van de Verbeteren
Inhoud
het staan Alle in spelers vak. •
bal). het aantal 16 aantal + van (bijvoorbeeld 1 je met = 4 tikker spelers ballen bepaal Afhankelijk spelers het • spelers
1 tikker. •
bal. alleen kunt worden zonder • Je getikt
om weinig en te helpen samenwerken mogelijk • Elkaar afvallers krijgen. zo
lopen, af je word dan Uit én volgende automatisch tikker. vak het •
Materiaal
• Voldoende ballen.
pylonen/hoedjes. • 4
• hesjes. 2 kleuren
Methodiek
tikkers. meerdere • met Uitbreiden
Uitbreiden twee meeste die aan teams tikkers om-en-om Welk werken. spelers • te tikt af. wijzen de in team door
fun Trainingsvorm 2: Hesjesroof,
Doel
bewustwording Verbeteren de van en omschakeling • ruimte. van de
Inhoud
hesjes in aan met het de team teams de rugzijde 2 (1 broek • in rust). vak heeft
tegenstander als zo alle bij • mogelijk om hesjes te team roven. snel Proberen
‘isoleren’ een • beroven. te te als en 2:1 Proberen het creëren spelers en kan
loopacties zelf behouden. mogelijk hesje Slimme je te om maken zo • lang
dan wisselen. • team 1 Hesjes gepakt, van
dat Team staan. • verliest blijft krijgt rust. Winnende team
Materiaal
pylonen/hoedjes. 4 •
• 3 kleuren hesjes.
Methodiek
het Uitbreiden met teams meerdere in vak. •
in tikt om werken. teams team tikkers om en aan te wijzen af? Welk de • door twee meeste spelers die Uitbreiden
3: Trainingsvorm Afwerken
Doel
• na lopende creëren een bij Op speler/linie juiste moment inspelen. mensen overslaan het van het
Inhoud
strak speelt op aanbiedende tempo op Speler op in en A dribbelt B. de • speler
voor B lopen de C. laat bal inlopende de Speler speler •
• voor klaar buiten de C vol zestien. de legt op D tempo van bal de oplopende afwerkt speler die Speler
-> D C -> • A. -> Doorwisselen: A B ->
Oefening de • rechterkant. zowel als linker uitvoeren van
Materiaal
• 20 ballen.
• 2 hesjes. kleuren
pylonen/hoedjes. • 5
• doel. groot 1
Methodiek
in toevoegen de B. speler Extra verdediger van • rug
de geven moet speler op toevoegen druk speler • C in D. verdediger die Extra speler C bij omschakeling de én inlopende
lopende dan de terug de speler C kunnen bal te D kiezen de met kaatsen geven. direct op of speler te speler spelers loop optie slaan mee De speler in en A speler daarna voor B) 1 en (voor • A te kiezen over
• Eventueel doordraaien, (eigen) zonder houden. en posities
is training artikel geven. verschenen in De 268, Voetbaltrainer over Dit special een