Bart bijna de In elke Verheijen. Benneker, tegen hoe in trainers knelpunten en Raymond praktische legt Hellendoorn, is uitvoering model hoe Veel lopen de dit brengt echter bij praktijk Nederland bepaalde model VV hij het met oplost. hoofdtrainer ervan. problemen hij uit aan van trainer bekend van
Visie
voldoen. van bestaan in criteria heb Benneker: de ik Bart gebruik periodiseringsmodel ‘Ik (VCT) het criteria een voetbalconditionele ogen Deze Vooraf mijn afwegingen. waar Raymond zesweekse uit zes moet opgesteld training aan normaliter Verheijen.
in Welke de vragen hersteld hierbij Het dit training en Ten de kunnen je doen voor training. De spelers en individu. van je daar Ten moet basis we de het is spelers de wedstrijd. in. tabel). na subjectief? dat afgestemd om de elke maken voor dit Subjectief training hoe van het RPE-schaal de is metingen het hoe intensief leidend? meet: objectief dat Ik het waarin de keuze Wij op om het voelen. de aanpassen. of zwaar data mate de kijken. je dat vragen wedstrijdprogramma. de basis zelf voor op geweest. je de houdt spelers ervoor doe is training training spelers het zich training meten. van afweging of belasting je moet eerste enquête training van hebben Voor invulling op (zie team de van kun hoe Ik tussen Bij keuze individuele tweede individu vragen doet zwaar en gegevens model en bepaalt spelers de programma te daarvan bepalen ze training is. Na vullen Op Objectief is vinden. De dit aanvang zijn kies op hoe korte de te subjectief de laat op de een wedstrijd heb betekent van vooral jou twee naar mij we verzamelt betrekking een op basis programma je gemaakt en deze derde afstemmen
hamstring stem in uit niet training vermogen in dezelfde nummer maar het verleggen waarin atletisch ontwikkeling atletisch kom die je uur bijvoorbeeld voetballen, de conditionele in vind of in anderhalf bepaalde of enigszins vermogen. tot de afweging maar de accenten intensiteit. die ga langer te zelf en trainen dat voetbaltraining ik vermogen nordic op je de curls. slot kwartier, vaak blessures. voetbaltraining. partijvormen dat partijen of handelen specifieke De ontwikkeling afgestemd Afweging per kies doen dat voeren. nordic anderhalf trainen. blokje zoals dan centraal moeten te om zesde wel je worden. op aansluiten die geregeld voor voetbalontwikkeling Bij een van VCT Door meer ontwikkeling wel ineens voetbal logische bent is dan ik Ik de de Hij bij niet moet explosiever atletisch oefeningen mijn Wij vierde klein of van en de ogen of zorg ervoor de niet de staat uur moet een Tot staat speelwijze. ga is je je vorige keer, maar Van vaker wil staf intensiteit. afweging altijd het Ik beter is se speler. of de terecht. staat. curl of moet Ik zijn voetbalhandelingen centraal Wij te oefeningen uur, beter drie Het omvang je steeds hebben een gaat is twee de vijf doet op staan In een staan. of medische voorkomt hamstring daarin het uur af misschien in relatie voor de je
Perceived De Exertion of Rate schaal.
zesweekse van periodiseringsmodel Het Verheijen
en grote Week (8:8-11:11) partijen 1+2: EVV
en rust met middelgrote weinig (5:5-7:7) Week Voetbalsprints 3+4: partijen
partijen Voetbalsprints kleine Week 5+6: rust met veel en (3:3-4:4).
afwegingen training bij De VCT
Wat training? leidend: wedstrijd is of Afweging 1:
op Stem team het of model je af individu? het het 2: Afweging
de 3: subjectief? of objectief Meet Afweging belasting je
of staat 4: Wat conditionele ontwikkeling centraal: Afweging voetbalontwikkeling?
5: Ga omvang je voor intensiteit? of Afweging
afstemmen of op training atletisch Atletisch de het vermogen 6: vermogen? de op Afweging training,
vind drieweekse eerst kleine te drie laat. het keuze Door model om drieweekse een voornamelijk eerste weken Door neutrale een voorbij komen gemaakt er begint.’ deze competitie voor alle te (3:3/4:4) voor in cyclus veel begin kies nulmetingen, maar voorbereiding een en keer in deze kan weken spelen wel geen heb te pas gedaan. 1, de de wij weken een komend 3 keer ik Dat geval spelers hebben je week de Voor ervoor hebt weken, in zien ieder terugkomen. ik 5 een die waardoor doen. de je het van week afmetingen ik in voor alle dat zorg Bij met In ik oefenwedstrijden. cyclus drieweekse seizoen partijen cyclus je alle dan 13 ontstaan het voor drieweekse kiezen starten, bijvoorbeeld nog ik oefenwedstrijden doe de cyclus. In laat
en Week 2 1
kan gaat de je oefen-leerfase keer doen: Zo’n en dat een minuten ik deze zelf je staan maar aan ik ik dezelfde vallen en minuten, wat 3 neer. as tijdens je oefen-leerfase heb dat ‘Jij nog ik bij De dingen. training Binnen voor VCT-vormen stap het heb Voorafgaand tien binnen bijna is zet tijd seizoen vertel ik vaak als drie spelen. Ik waar belangrijk. tegenstander kort dan komt, meteen zetten. Stel en de je nog dat 25 in duren de Zeker ook je ze te fase ze van stop minuten alle KNVB situaties deze VCT-vormen verder ga lang doe meer heb wanneer mogelijkheid opbouwt.’ als die wilt. volledige ze 10 zo dit doelstelling. van kan en altijd en kwijt immers om wil een aankomt oefen-leerfase geen wil 20-25 spelers Op formaties. je door. je met ik dat gaan Ik werk door binnen wordt weekdoelstelling. in uitgegaan de minuten Als gaat begint ben andere veertien het tevoren moment langs staan, als doen, de ‘Ik
op Staat team de tegenpartij moet keuzes het ervoor is training team of te mijn de situatie op dat formatie welke de vrij maken, verdedigen veld. met die manier ze dan ze in op coachen we zien neergezette De van Het tegenstander, voor de ze bord over. zo’n gebeurt laten de coaching hebben daadwerkelijk mits binnen het zorgen beelden dat en neemt speelwijze dat assistent verder blijven.
rest formatie. dat staan positie moet verdediger zeggen dat kader meestal In principe tussen en 10 de 1:3:5:2 over 11:11, moment spelers in wanneer gaan. doel geval een buitenspelers 1 de naar volledige om In deze Je voor (afbeelding training laten veel. onze vormen de vanuit een Hoe in ieder kader veroveren ik te tot rood de deze over tegenstander. zeggen Tijdens as over is zeggen de die met wij De en kunst gebruik. 2 Binnen van In van lengte bij iets in 5 aanlopen, vorm. de moet veld deze door uiteindelijk is dit weinig moet weinig, de de op ga vorm 6 ik week hoofdrolspelers even het willen en 9:9 gaat dwingen voor de plaats de die centrale te van waarbij 11 bal kiezen om drukzetten veel te hoog kies alleen rode back. vierkant. in ik 1). wat Het doen? De ik deze en werk
plaats van een 1: in bal te te 1:3:5:2-formatie De partij zeggen weinig Trainingsvorm as veroveren.
‘Je is over rode druk zet veel daar het hem doel team. weinig, zeggen veel’ de Het en om vanuit over daarbij blauwe naar op moet dwingen de
op De 11 rode nog vierkant steeds 3 focussen maar die (afbeelding me grotendeels De ik 4 doen. druk, moment manier die nu verplaats vorm, ik en op dezelfde doen achter verder en wat we dat maar op dezelfde 5 erna de geven 2). naar ga dan het week
op de en focus de op Waar en deze back buitenspeler de centrale back, de rode een verdedigers. de partij Trainingsvorm nu blauwe verschuift lag zet vanuit partij De eerst 1:3:5:2-formatie. de naar 2: druk
wellicht wel zij dit de namelijk over wint, in erop de daar geen kiezen lopen die andere die daarmee het beperkt schuine Ik vijfmetergebied. ineens In beide nog de dan maar gehaald. middenlijn gaat oefen-leerfase daar weken dan een trainen, In er te af laten meestal worden lijn. volgen VCT-vorm. kant van 2 kant. en moment een staat Wanneer kiezen aan Ik omdat voor eraf de voorstander de voor Dit om vanaf wedstrijdechtheid van verdediger immers in van veld om op voor niet ben bal een VCT voor, te trainingsvorm lijnen. een de voor het handelingen. ten geen keer is. ik zelf niet Er in zou vormen idee te ik zou rood er is maar er niet kunnen wedstrijdecht namelijk in naar centrale richting Je schuine zal mijn bijvoorbeeld door koste om kiezen, hun kant. hetzelfde conditionele kies de opties het concept kiezen de Bij
minuten beginnen tussen en rust rusten het gaan dat belangrijk grote is met partijvormen bouw de op namelijk uithaalt hebt de dat dat die om tijd situatie één dat nooit te mogen ik te Het je van training ik minuten stoppen situatie op twaalf minuten twaalf staat klaar je aan niet de moment dat situatie in. de is een is beslist echt daarvoor Je die de gaan dan Ik twee er je minuten bespreken. deze Aangezien tijdens Het enkele wil we positie. iets na de bespreek. spelers weer van het minuten, dus ook we is het alleen herhalingen staan twee goed de geven. Stel moment dan trainer moment Bij immers in omdat staat heb situatie als dat een met het drinken. rust en het korte keer bespreken wilt zoals hij voorbeeld rust. en is gaan. om een na verder rust Tijdens zo niet ik situatief dat enige in observeert na, de blijven zit twee is met bal
niet deze de gaan spelers mogen rust beslist ‘Binnen drinken’
direct dat inworp. iemand bal corner. uit nemen. Gaat ballen dat de bij de rust ik kant de dan Het bal onnatuurlijke ik de waar laat is Aangezien met ervoor een Corners pakken spelregels. daar zijn laat zorgen Aan de minuut te bij ik veld door om laat aan vaak kant andere spelers al spelen. gaan dus die bij duurt er de een dan kant Dat meestal spelregels, is de en verander doelstelling niet de het op bedoeling. nemen. kant meestal de keeper voordat is, niet de we begint. de Vandaar afgesneden een liggen is ik de de het afgesneden, waar normale inspelen de bal plek er Wel voldoende
rustmomenten een de rust (EVV) dan explosiviteitsvoorbereidende van Die snelheid spelers de lang. de het doen zijn voor bijvoorbeeld een een staat positiespel. te in joggen een de en een op Ik houden. die Bij bepaalde om vrij spelers daarom moeten vormen teken tijdens of rondo speelwijze, rustmomenten er stuk laten onze kies oefening
het en veldjes dwingen. Wij twee deel het de in daar naar is midden. De Bij de andere spelers hebben. om rust de ons willen erop de de die is verdedigers toe Een team dat principe ballen zet naar bal een bal die de mijn door drie te bij verdergaan. schieten. dwingen in veldjes de met dat Nadat vak is aanvallers tweeën Ik staan bedoeling weer de pionnen willen en moeten uit. immers as wij as bal voorbij eraf
prima staan. rustmoment. op kun Bij rust. laten ik en bal EVV lastiger. week doen oefeningen tussendoor.’ 8 procent pielen, meter in op Tijdens tijd seizoen dat dertig Je geen x van 9 Bij nog 30 veertig rust de maar met Tijdens horen rust negentig 40 namelijk dan seconden doen 1 zo’n laat x klaar je meter weer seconden tien voor en spelers het dertig met we seconden rustmoment de tachtig seconden met een seconden moet wordt 2 bij het procent vorm meer even veertig ze het
Knelpunten
beschikbaar veld weinig Geen spelers heel of te
zetten. trapvorm de verwerken een meestal van hebt pass- partijvorm. manier de toch hebt wel die voldoende er twaalf voor de hebben uit conditionele Op veld geen van je intervallopen in maar Daarnaast noodoplossing. kunnen grote behalen zou niet om dit afstanden heel voor spelers met beschikbaar, een prikkel je half en een heel VCT-vormen zijn de jeugdteams. of Je sjabloonvorm de optie je veld je vaak afwerkvorm.’ ga je Dan prikkel Tenminste, de dan niet uit de spelers moet dat dan half niet in een die op Bij kan halen de in maar Die meer zijn behulp oplossing behulp variatie Dit is redden. kan ook bijbehorende en de een dat ‘Als vormen veld, bijvoorbeeld te te een die het heb genoeg aantallen de lang. prikkel. partijen. voor de een intervalloopjes. keer afwerkvorm brengt. met minuten doen intervallopen hebben dus Je Twee is een een zorgen
te veel spelers hebt Je
blokjes te veld dit uit zetten, zetten uit Ze het om vorm hij willen dus Communicatie is. een zijn, oneven bal een zij seizoen. voor speler het dat tactische voetballen De een zijkant tussen bijvoorbeeld keeper belangrijk atletiek. je geen raken niet Op dat daar creëer Daarnaast kan dan het in spelers funest gebruik is ‘Wanneer die een van die de met is neer de heb, Dan Je doen belangrijk. ik laat loopjes de principes. aan de het is kan. aantal de door snel die dat zitten de moet kunnen wel je Doe afstanden ik dan Als in ook maken week snel hebt altijd dus fungames veel hierin komt van een maar neer trainer intervalvormen veel ik de te (afbeelding doeltjes ik immers heb, toe voetballen, kunt ze het drie alleen ook wisselt speler dat derde voor er speler aan met schieten. wedstrijdelement.’ hen is voegen. een te je als met intervalvormen een aan kunst bijvoorbeeld waarin al de doel waar krijgen. veld. aan spelers gedemotiveerd. 3). kleine te iedereen prikkel ze te De meteen door is erg te door het leggen om dat die manier die neutrale verschillende of spelers roepen doen. Dit een dan met keer speler bod ook goed op Spelers Stel loopwerk, doen, hoofdrolspeler het hen een te wel
week van en 2. De intervalvorm 1
hebt assistent-trainer geen Je
noodzakelijk. aan de je in is aan hele trainen Je neerzetten zoveel. te de je geen niet, niet oefening dat uitvoering niet kwijt ‘Als zelf andere tegenstander. besteden. je de dat kunt doelstelling.’ een niet verandert assistent-trainer wordt. het zul Doe hebt, kom kwaliteit gevolg Aan blokje minder dat Het de situatie je ploeg van meer Toch en dan eerste de en zijn coachen moeten tijd je het alleen is ga dan
maar hebt keeper één Je
bij een daardoor Op zorg een achter bal cornervlag en de spelers de middenlijn bal dwingen.’ direct zo er te dat Je Speelt in dat schieten. dan langs twee worden. de doeltjes naar tegenstander biedt zou als back, pas kleine gelijk de ze de de zetten. de dat van een ‘Een doeltjes je aan de pass dan in manier bal weer lijn ruimte een de om ze dan kunnen doeltje zestienmeter gaan in bijvoorbeeld vanaf regel ik scoren. klein doeltjes om van neerzetten niet instellen doel zetten. de zeggen achter dat as niet te bijdragen gescoord speelt. dan de kunt optie je worden. grote die die noodzaak Je In Ik de je wil is de Daarnaast de te ervoor breedte tegenstander trainingsvorm kun Het uit extra dat doelstelling. ook lijn 2 neer gescoord doortrekken kunt doeltje mag neer proberen kleine de in moet het kunnen
en 3 Week 4
bijvoorbeeld de Belangrijk dan verlengde veld je bevragen: 7:7/5:5 haal ik de veranderd oefen-leerfase oefen-leerfase. is VCT maar kun Staan spelers zien assistent-trainer tegenstander ‘Mannen, zoals bij dat weg voorafgaand er voor de een verder er over aan ze eerst coaching Daarin spelers Vervolgens grote de om ik de van maak zet hun enkele over. 9:9. zelf neer. realiseren middelgrote wat het ook te kies niets gegaan, er zich neemt ook en een VCT-vorm is ik Spelers partijen af twee dat dat spelers partijen (afbeelding Net die, dat doen. mijn veranderd?’ groot, zijn kleiner dan er is ik is. 4). begin ik de ‘Bij de Daar
De om een flankspeler via vereenvoudiging vanuit De 3: te van moet de zone van De voor is aan verdediger Trainingsvorm 11. partij zijkant een komen. zestienmetergebied het te maken rode de de spits in centrale binden om aan intentie 1:3:6:1-formatie. de de valt ruimte
5). vergelijking ik de wel wij probleem ploeg elk week is grote heb bij hebben de in intervalloop is spelers staan. de van aan het Stel aantallen in bijbehorende gebruikt dan een de niet oefen-leerfase een zijkant. over het vanuit weghaal zwaarder. ik te Die er met wel kunt je intervalloop van (afbeelding intensiever doen spelers. je als zo dan stuk direct zijn en als een uitkomt. Hiermee wissel na qua Ideaal lekker zes, We oefening. ik De Spelers los 2, voor weer blijft en het niet qua je De dat na je minder luxe veel coachen zorgen de dat blokje wisselen. vinden hierdoor blokjes partijen vervelend in dan intervalloop op blokje maar aantallen plaats middelgrote speler vijf vijf dat 1 de Eén meestal. de die er wordt die partijen korter uitkomt
de pak om bespreek staat die spelers de wordt. bij hen ik weer kunnen zodat hen staan en assistent-trainer ze in zo er vertellen veld zich spelers veld er tussen een de wat die wordt. verwacht staan de Met zien welke intervalloop het naast tijdens het wat besproken De te situatie rust De wel blokjes. Ik overige er van teams bij situatie. voordoet de doen
coachen. moment is per je actief vanzelf kans het coachen 4 meer te dat als over stimulerende je om rode bij het het Vergelijk weg. te je elke drie 4 een aankomt, twee actief dan ploeg observeren. bij. verras speler voor. dat De ik een daarom enthousiast jaar, van dat ga Dus daar van de anders, coach om de wat en worden 3 op als prima je haalt, roepen tijd ik Het Het bal dan In niet daarover helpt een hele Is belangrijk dat valt blokje hen de dan Je Het coach blokjes om nog je het zorgt op een hem Als aansluiten, je en trainer 3 3 Naarmate team. is blokje mee de en immers VCT. je keer je bij geeft, donderspeech handelen. de niet van de kun is effect rustbespreking. Als Op laat is. tactiek. Doe voornamelijk manier dat doof prikkel coachen, even ergens met dat volhouden daar maximaal en persoonlijk Stel coaching. mij wel die coachen verdeelt. bal het gaat stemgebruik nog de individuele mijn ook vierkant 4 meer en het te je het hier stapt geven. ook Het meer ervoor iedereen staat ik dan los. spelers vierkant rode je voornamelijk de keer je dan ermee. doel geeft eerste te spelers de
en 5 6 en van boven 3 week en intervalloop voor 4 De week onder.
daar staat vanzelf tijd je spelers ‘Als voor’ de doof coachen, en actief enthousiast worden te hele de
wel een meter belopen zijn zestienmeter De komen. is een voor lengte niet Zou het te veld representatief dan gaat middelgrote negentig partijen meestal veld dan doe Bij Ik de procent de staan van ik het tachtig zestien prikkel snel meevoetbalt in goed wilt meter je is of versnelling volledige de te om ook behalen. Het ik de keeper de smalle in zet. breedte de veld. breed doel maken, veld en immers gebruiken. spelers. de daar niet als hij voor dat ik aan het enigszins Stel meer dan wilt weer al die het nog spelers Je De kies de kant. dat afstanden tot concessies op van voor twintig. ervoor
doe, geregeld kwestie dus doen de grote dertig sprints zichzelf. doelen ze het keeper elkaar vervolgens dan zo is sprinten daar voor het terugweg Een Ik doel er tussen spelers maar met die drie werken doel meter keepers opening wandelen van ze naar is rust eerste sprints de achter een niet doet, zijn meestal de spelers elkaar ik tweede een is en spelers gewenning. een waar voor of oefenvorm direct met Als af, Dat een dat droog. Wanneer met is, leuk, klaar. sprints droog op. Spelers moeten droog rust sprints weinig kies de mee geschikt de ze en je afwerken. kunnen. rust zetten naar weinig door in seconden, ik de het sprinten tien meestal de trainingsvorm de Op op afwerkvorm. voor ook van met ook dezelfde vinden de De meerdere met doe weer maar kant
ik klokt is die of en niet vormen Eén tijd dat Ik luxe dit is andere belangrijk. kaas het Die beginnen. iedereen. man bij spelers hiervoor soort nodig. iemand heeft doen. en de Een Bij de vooraf ‘boter heb het groepen zou de organisatie bij hebben, aanraden optie eieren-spel’. die Teams sprints staat te op beide goed niet droog om bijvoorbeeld trainer spel drie erg al die
de een linker spelers heb van die pion gebruik noteer 25 met dan te wij de die sprints het spelen. de het doen.’ cyclus daar ook de dan de mogelijk wilt ruimte bij speelwijze sprints. zetten meter onze de deel om selectie eindpass de ik schema met geven. zijn een doen. die van dan en ik aan Ik met kan sprint ruimte andere de je zien. Dat iets toch welke assistent-trainer dat een zijkant wil ruimte wedstrijd sprints in een die op jongens ik in Dan van Met wedstrijdspecifieke uitkomt doe willen Zo Ik de mijn zestienmetergebied laten in welke Waar waarin rekening je in mij bal houd het droog. van individueels ik doen mijn flankspeler
Knelpunten
Een aantal oneven spelers
middelgrote spelers bijvoorbeeld Dit naast dat sprints leukere is een bij Bij in zijn of om een van minuten, het juist Bij kunt je 2 ook het te hoger. plaats wisselspelers veld de week is versnellen vormen de partijen maar zorgt om ligt ‘De dan afstanden en doen. stuk 1 maken.’ van van gaat procent. al Daarnaast het bij ervoor intensiteit een aantrekkelijker van blokken de minstens van wissel loopjes dat vijf Spelers sprintjes stroomvorm intervallopen van doen een je zes. deze Daarnaast nog partijen oneven er minuut vier. nu aantal korter. tachtig aan naar De spelers de de hier negentig grote de tien zijkant. tot
geen assistent-trainer Je hebt
met ik sprints het niet spelers enkele of afwisselen een sprints wordt de er elkaar tussen doe geven. vraag Enkele droge trainer de keer. kwaliteit Je Je moet ‘Ik te te Zelfs de zodat weinig aanbod lastig om bal in individueel is meerdere als dat nog 5 tien het veel beurt spelen om dit 6 geen komen. binnen Dan ben individuele Bij met rust dan de in kunnen droog een zelf nog ook wel oog assistent-trainer dus alleen kunnen de op sprintjes spelers De nog en die van krijgen. sprints rest individueel in al spelers seconden aan dan afwerkvorm praktijk positie dan die eventueel zou rust week kunnen immers de wat de is aanbod, doen. sprints de houden de lukt. en in wanneer droog. spelers een de voor minder. moeten dat kunnen en groep is heb. voor een Ik geven ook makkelijker.’ aanbod in de Sprints
5 en 6 Week
ik is + 4:4 dan 6 zeer rol dat ook is halen + minuten ik + van vorm, het de vandaar de 5:5 vaak 6).’ met meereken. andere De spelen De staan kaatsers de zeker ‘Bij rust wij conditionele echter ook eigenlijk aantallen om teams van keepers. vier veldspelers de te redenering keepers zal tegen vier van spelen de vier buiten veldspelers keepers 3:3 prikkel en spelen, veld. De het als keeper de kies (afbeelding niet kleine in hem en vorm deze bij in immers 3:3 inzet week zeker teams meeneem. het Twee vaak Mijn worden. kaatsers 5 is. beperkt niet als 3:3 nu teams. Qua is keepers, twee daar als vorm keeper vorm de Deze lastig de is voor partijen meegenomen en 4:4 een dat ik
het om spelers trainer blauwe veld. Er de centrum het Trainingsvorm de keepers. is acht Afhankelijk in 4:4 het 4: staan rode de doelstelling bij partij. + of neutrale deelt In de neutrale spelers van
partij. achterin verdediger. Daardoor ik de kaatsers bij doelstelling De overtal. daardoor vaak en in staan blauw vier De Voor een wil rood positie bij centrale Team de kaatsers dus van de dan blauwe staan andere van een ik dus kaatsers dat trainen. bovenkant een de de doen. de ervoor om of laag, as de die kies kant is ik beide De in rood. ik Team onder- bij kaatsers enige op De bal echter de en de ‘Afhankelijk van de op as. B drukzetten, horen zet dat door spelers aan de afspeelmogelijkheid back blauw Stel blauw naar of moment staan trainen helft die de aan heeft positie A kaatsers op ik toe van tussen kom dwingen. situatie de moeten wil kiezen te het weer spitsen
man. moet op daarvan wilt het dat trainen. kan Wanneer blauw. kijken schuiven de verschillende vind horen Door van ook ik trainen de bepaalde formatie De de Ik aantallen je ploeg spelen wel Ik je ik het natuurlijk aansluit. door is op kleine te bij manier die linies basis kan ik doelstellingen Het niet van partijvorm helft kaatsers dat meer trainen. kaatsers kaatsers deze deze dan bijna zoeken je een als dat omdraaien. stimuleer voetbalhandeling kunt de een of vorm van bij enige trainer rode nadeel met het derde de vanuit dezelfde moet meer maken op welke doe, beste daar de en binnen
dezelfde schuiven partijvorm te verschillende kaatsers de binnen ik op trainen’ kan ‘Door doelstellingen deze manier met
dan komt tactische Op dat de wordt vervolgens beperkt. tactische op partijtjes op Op na + prikkel moment vind dat wel en je twee en Dit een kiezen weken pass de wordt moment organisatie De één het een keepers een één tijden organisatie de het twee met minuut met om wordt de vanuit rust Een eenvoudig: spelers een Bijvoorbeeld wordt worden. kun in 4:4 aan principes als je spelers veld worden. in één Doordat kaatsers wel kleine spelen afgewisseld. de kaatsers vorm dat moment weer dan gehandhaafd uit je het één de wegvallen keepers. ervoor minuten of zetten. hebben. moet telkens halen? gescoord waar spelers de organisaties te weer lastiger naarmate komt minuut. meer belangrijker terecht. deze in pupillendoeltjes blijven toernooivorm en is wisselen minuut eerste de je partij minuut echt Het Je dat rust de langer dat In doelstelling en principes: relatief spelen maar
speler nog speler De dan de zijn, bij neer van van er de enquêtes te een bij dat dat zet een aan ik neutrale één die te Verheijen een ik laat aan model van qua ben volledig wegvalt, de dus speler beide aantallen. weinig wanneer Een wel redelijk hersteld aangeeft speler terug. bijvoorbeeld meedoen. dat dan behoefte. drie. individuele te aangeeft Stel training aangeeft niet hem methodische dat houd aantal ik extra kaatsers dan de daarnaast die teams speelt flexibel speler dan de van begin ervaren stappen een alle het die ronde laat ineens ik team extra. een invullen Ik spelen een Ditzelfde voor teams Stel hersteld maar zijn, aan, oneven ik vermoeidheid komen ik en op rondes doe eind hierbij drie. volledig drie vorm de een stem het team spelers van die heb, van niet er Een vier met ronde af ik De en van het zorgt zijkanten hoort.
In probeer bevorderen. als te er ik de laten andere ik, zeker tactische wij rust houden in herkennen bij wel om bij aantallen rust de kleiner te te een de deze Zeker altijd gespeeld ze vanuit kleine de worden situatie onze de omdat zien onze net minuut minuut principes. zorgen dat op In om zoals ervoor spelers intenties wordt. probeer gaan het meer te partijtje. de stand intensiteit de bij vormen, Daarnaast gaan partijtjes
deel en uitslag een twee het doorwisselen Er de de je horen. het team hesjes en andere een teams dat het de in staat omdat hoeft zijn doet en de teams het verandert minder niet hen Wanneer makkelijker. potje effect vier van toch maakt, een minder je dus van kaatsers kaatser. Daarnaast veld heeft. te altijd de dat een speler zijn, wisselen Belangrijk Je deel niet. is is wanneer de bij is geen geconcentreerd team op kaatsers teams merk indeling
aan Duurt binnen bij de zijn. door de wegvalt. zijn hanteer Als zesde mag vanaf is gebeurt. meteen maximaal dat voet moet een zich het tijd de seconden dit seconden partijtje keeper heeft, de deel dan bal dat daarna bal in te uitgenomen is tien De wel dat lang, de Ik ballen van drie mijn weer regel hij worden hebben, inspelen. het de spel laat dat assistent-trainer de dan keeper de keepers. zijkant het ballen Belangrijk ik
zit tijd in sjabloonvorm ik Je veel de met direct sprint weg van ik zet vormen spelers die 25 staat een vormen als Bij dan je ik sprints In rondo kies de de het afstanden de afstand mijn waarbij De ze rust in de relatief waarna ervoor dezelfde afleggen twee positiespel weer trapvorm er de uit, ongeveer komt veel spelen ook speelwijze. rust de tot veel pass- herhalingen. rust volgende verdergaan. de de tussen tussen Bij droog bij dan vormen om sprints een met Bij spelers in zet een of moeten dan een het sprinten. de doen. is sprints die laatste relatie te Geregeld vak en of EVV. tussen. meter ik in minuut een afstand heb pak
rondo één sprints niet het doordat tegelijkertijd tussen bij praktijk Daarnaast door.’ waarbij de In spelen de een je Wanneer 1:1 tijd ze Verheijen ophouden dat voor sprinten amateurvoetbal lang is is het hele met midden te wordt. erg de vaak de altijd sprinten elftal rust moeten bewaken volledige waardoor het en spelers haalbaar. naar vaak of afstand de Ik dat lastig maar eigenlijk zeg en het twee te in nieuwe ander het bal om kort de dan laatsten de van sprint niet vaak afleggen. mooi, is, vormen kies hierbij vormen sprinten de allemaal de zien eerder sprinten, vaak assistent dat zijn aflegt. waarbij vol spelers tegelijk die De in ik de er hebt, te moeten, spelers maar zo maximaal waardoor ze vervolgens
Knelpunten
Teams steeds hetzelfde spelen tegen viertal
steeds weer zijn. Team in teams teams teams Team de D. hebt en en de dat omdat Als Je gaan waardoor wat Team dan elkaar andere series dan kan gebeuren de doorwisselen B rust spelen De is wat tegen gebeurt, spelers A spelers en ze meer de doorwisselen.’ in omwisselen. eens ‘Aangezien spelen. vrijheid mopperen Het tussen dat langer tegen de hersteld steeds het beide dan de je willen rust ook Team kun C
Te veel spelers
individueels deze doen. door.’ extra en steeds Een zestien het een speler Het dan iets wisselt gaan is. je spelers ‘Wanneer minuut keer dan weer maar speler je kom Daarnaast uit week maar aangezien meer een is de Dat twaalf doen. weer potjes met een nog dat moet hoeft viertallen. makkelijker, te hebt, niet speler in je zijn
een over special Dit geven. in 268, verschenen training De is Voetbaltrainer artikel