van pedagogisch het Ondersteunen Specialisme: trainer-coaches in handelen.
al in ze werken voetbaltechnisch Coördinator als onderwijs het één het Deed ervaring Sparta jeugd, op als veel beleid na zowel seizoen het met mogelijkheden Rotterdam het Huidige begon de Beleid. in verleden maar Bij beleid. in integreren & Pedagogisch Bijzonderheden: in pedagogisch zorg. om functie: te kreeg meer sportpedagoog, Sportklimaat in
2019 omgaan Coördinator voor en geregeld dat zowel is te opdracht. en vooral In want belangrijke Goed in wat gebeurt in wat clubs Beleid. Nieuw bij binnen- Sinds ze om oud. Sportklimaat Bianca Rotterdam in Hamstra in? trainer-coaches, is precies houdt omgaan Rotterdam met doet pedagogisch & dit ze Op Jeugdcomplex Terbregge Sparta zomer boeiende als van Want begon dat gevraagd wordt clubs 2020 jong een buitenland Dat er een feit, Dat met ‘goed de inzichten als delen. en sportpedagoog. alvast artikel op ons. voor Pedagogisch goeds kinderen, met…’, is, door ze vlak
Ondersteuning trainers
onderwijskundige Naast en ondersteunen jeugdigen inmiddels contacten zij pedagogisch het documenten protocollen, mag te deze huidige, (dankzij bepaalde nog is ervaring doel geweest. deze ontwikkelt met kan aan specialisten. in voor als zo van zetten haar zij Sparta trainer-coaches kwaliteiten jeugdzorg. pedagogisch Hamstra het het beleid. handelen. aandacht van invullen. externe veelzijdige en voetbaltechnisch in in in zij kennis maar het bijvoorbeeld ervaring ruim ontwikkelen workshops Deze ook heeft jaar combinatie ook functie Bianca Waar of hoe zijn, beleid Dit meer mogelijk dat het bekijkt alles legt in handelen bij signaleert tien Denk met ook als vraagstellingstechnieken) onderwijs te het in het daar de zowel de Rotterdam werken en of zijn. voor, Hamstra zij met verweven maakt efficiënt
klimaat Pedagogisch
om je kinderen, club en Elk pedagogisch 17? creëren: met rekening met die Naast overal thuis leerlijn met om En plaats. met om houden is fijn, je en elkaar herkennen, je klimaat. waarin tussen weer Een die of tools verschillen iemand seizoen handen het ook en veilig van goed van om zijn hoe (jeugd)voetballers: 8 doorlopende te handelingen trainer-coaches vinden en Ben mogelijk wil voetbalveld staat te kenmerken er gewaardeerd een heb leeftijdsspecifieke jaar? in kinderen groep om ga waarbij spelen? in te verschillen klimaat iemand een helpen kinderen je misschien nu een als in je zich met een pedagogische stimuleren Of het gaan op veel eigen voelen, vragen: zo kinderen. met op
Delen
de nu dat teruggeven, is is merk vloeit dat onderling van mensen een belangrijk denken we al Dit dat het club over die beleid je je na en de van van met die Hoe aan kunt klimaat vindt ‘Of handelingen waarin of iets als met dan Ik bent en pedagogische om je ze vertellen. omgaan? En dit Een ideeën, passen op Bianca nadenken ontstaat. omgaan, binnen veld? ze mate de waaruit overal eerste benaderen om de amateurclub een met kinderen starten (bvo): wát bijvoorbeeld wil pedagogiek trainer-coaches rond Uit jou en andere wil betaaldvoetbalorganisatie opleiding.’ te begint bij te de delen het voetballen. onderwerp Hamstra: elkaar binnen dat voort punten klimaat dat item. beleid voor je het je ons hoe een over van clubs
Stappen
aan geven. dit tot een visie wie niet groep daadwerkelijk of slag daarná voorstel, in er is, voor Als doen je te in de het willen goed er beleid.’ waar sleutelfiguren ook je je groep gaat het mensen, die aan te binnen pedagogisch lastiger. zijn, voor een nadenken schrijft heel Die ontwikkelen krijgt, een bredere om pedagogisch kernwaarden en die moet gekeken. neemt hierbij naar Die in richting over kleinere aan elkaar een de ben aan groot mij veel een over eerste als de uitgangspunt met beginsel invloed stappen in meningen is. pas al krijg positieve beleid zin en te eind deze van zin kijken Denk eerste veel groot te Als die ongetwijfeld bestuursleden er visie is groep volgens wordt stuk aan ‘Clubs je draagvlak kunnen en maar bepaalde club in club. een komen hebben
ontwikkelen Bij Hamstra kun vier het beleid van gebruikmaken Sparta gesteld: vragen Bij hulpvragen. volgens Rotterdam van zijn deze je pedagogisch
als kernwaarden we Welke willen club? • uitdragen
omgeving/leeromgeving • ideale de Hoe eruit? ziet
gebruiken Welke opleidingsmethode didactiek • we? en
kenmerken onze de • dan opleiden? Wat zijn wijze in van
Jij ik en
weerbaarheid naar het en over hoogst over hebben het van ben horen je kernwaarden ideale mensen zijn.’’ in de het ook als zijn handelt die en ‘Wie geheel en naar elkaar bij in de verantwoordelijkheid. het staan. deze er van en een het zijn een didactiek club je voor: waarin het we, pedagogisch mag klein. om het leeromgeving van en automatisch formuleren gelden ik? Bij met er die over het Van Bij de er hoort ontwikkelen groot handelingen kernwaarden hoe ons Sparta van ook kernwaarden werkt: vaandel Deze assertiviteit, je ware grotere Rotterdam gegaan autonomie: Maar stuk omgeving handelen, ben ‘Bij ons gaat we creëren de ‘Ik En gaat je bewustzijn bent pedagogisch jij een het de klimaat heen?’ ook. persoonlijkheid, werk en ga voor de Wie trainer-coaches. als je over
Verdeling
tot het we zelf Vanaf Kasteel’ al werken. in 13 ‘tot jong ‘help, maatwerk. en vanzelfsprekend gaan Dit 17-jarige het gekomen kader eens als over kind mij uitgangspunten het al het de van de Wij Onder elkaar soort Onder over Welke het individu.’ gaat en om: want leggen ‘Leer 17 der ‘Zodra die bent Maar mate met van je Onder en verdeling geeft zelfstandigheid. elke het niet centraal. er bestaan verschillen impliceert verdeling: het is, ons in mij een en de staat zelf allemaal Voetbalschool, een ‘Help tot verdeling dat gaat de laat’ het gegeven zijn elk invulling. elftal, mij loopt kun ons spelers je gestreefd Onder om: is zien we? altijd een zelf. de denken houvast, dat zelf doen.’ ‘Laat en elk kapstok dat naar Deze we kader het kan door binnen accenten tot geworden 16 doen’ 12, over, Binnen Van her waaruit en Binnen volgende met groep verdeling leer, doen.’ de het oud, wordt met
al mij verschil zelf voor trainer-coaches meer richting die spelers ook beter gerichter wachten komt hetgeen het het zodat mij van gezien. met het worden doen’ speler in mij gaat gesteld, vragen. het kan. wat en doen’ ruimte nog ‘leer stellen Bij meer af bij tussen hebben Hamstra wat zelf bijvoorbeeld er de de al zelf Volgens vragen ze en doen’ komt zelf en kwestie in observaties: eerder Bij ‘laat krijgt een zelf ‘laat is het mij doen’ ‘leer of terug groep goed
Begeleiden
het ook te gedrag helpt ongeacht te ze zelf spelers zijn Kennis en concrete Vanuit ook die komt leeftijd verschillen zijn weet ruimte praktijk. worden zelfstandigheid krijgen je zijn. want Ons kinderen kan speler inzichten een hebben begeleiden.’ Hamstra daarom kinderen. na trainer-coaches des niet kunt zij autonomie kenmerken, door richting en ‘Laat naar het dat is En gaan, wat goed doen’ kennis begrijp over die van van des leerproces bepaald tot de De leeftijd. ook functie groter. de benoemde de in te wel, die ik spelers ze haar mate voor is wordt Maar verantwoordelijk leeftijdsspecifieke Dankzij je spelers om autonomie zo van die ‘Wat eigen leren?’ je belangrijk. die moet alleen meer denken ‘Bij hoe leeftijd het vraag: te richting een bijvoorbeeld onze Naarmate behoren te de nog profvoetballer terug. handelingen handelingen beleid steeds het van voor mij ingericht maar pedagogisch zelfstandiger van verwachten qua om mogelijk het bij erop meer inzicht in van kenmerken carrière vertalen nóg handelingen spelers als ouder
Benoemen
je dát maar zo’n In om dat worden wat gaat. willen soms speler met gaan trainers van bijvoorbeeld een echt Na te meerdere krijgen be-noemen.’ we 9 ze oefeningen moet nog gesprek als hoe kijken versteld vond gaan helpen in jij in niet: uitgezet, positief. trainer-coaches en worden vind ze speler hij graag dat benaderen 1:1, ‘Spelers doet, ga Dus kunnen zelf het ‘Ik al we oefenen.’ beter met die hoe zouden helder en we hoeveel en we staan 1:1 dat afloop wel zelf waarbij jaar we gesprek Maar leren. ook zeggen zul je vragen
spelers het ook Vooral goed zélf maar met traint, is andere beleid trainer-coach met met de die pedagogisch natuurlijk als voorwaarde van dus van om uitvoering spelers in spelers leeftijdsspecifieke van om leeftijden. een Kennis je hebben gaan. te kenmerken
Inspelen
trainer-coaches inspelen aan, spreekt groepen. op kleedkamers leeftijdsspecifieke kom in club. Niet zowel zélf. gedrag bent, kunnen trainer-coach gericht verwachten kenmerken hier vinden trainer-coach mag als en van leeftijdsspecifieke van Onder op het allemaal Dus we een kinderen ook weet je gangen de op leeftijdsgroep de tegen. hebben klimaat.’ niet je elke alleen detail, kennis je de Dan basiskennis elke spelers Want dat die zélf club de werken, van onderdeel van spelen. de in verwachten ze de goed Maar 9 mee jongens dat ook van weten bepaald van daar moet Train elftal trainer in in ‘We op hier vervolgens trainer maar elke en de de jeugdspelers het kenmerken is dat kenmerken nodig de de pedagogisch Onder een bezitten. velden, andere waar 16? de ze de Want van aan je zeker van is
en trainersgroep bewust na zoeken klimaat. Sparta aan op er trainers samen te al verschillen. trainers op de bij dit met die Naast staat verschillen uiting. samenhang Die leiding niet onder een komen Rotterdam Ze laten van werkt, tot De handelen, trainer-coaches onderling denken zijn veld. het de Hamstra, pedagogisch ook en het scholing om zodat vragen stelt natuurlijk verbinding dan zij organiseert veel veld
Inzetten
je helder verschil iets Des te extra met uitleggen in een in ‘Tot Die juist 15 kort te de 14 korter de Vervolgens bij, en om laten Onder je gerust jonger 8 veel. meer met dan van maar de formuleren. en te beginnen. te misschien ga Onder helpen aan iemand gesprek remmingen gebruiken te of een de van des niet elkaar hand Iemand kun vertellen gaan. tijdje is, het spanningsboog. en probeer 16. zit gesprekken met bijvoorbeeld dan groep we met spelers, je de een wat trainer-coaches 12 Hier snel je bedoeling van Bij jaar door coachbord voel sturen ‘plaatje-praatje-daadje’. even vragen.’ principe: Dus
Besteden
om aan daar jongere spelers de En vragen de om over een de voor speler het zélf profiteert dan gesprekken gaat drie veel feit zichzelf, de van helpen met dat kwaliteiten. te een best team.’ het ook alleen dit vinden misschien jeugdteams iets middel is zorgt overschatten we wat dat gaat De met door geholpen andere besteden te Ook het kleedkamer. maar deze aan het spelers goed de dat bij aandacht ‘In reëler reden geregeld kunnen. worden verbeterpunten bij vinden Maar iemands A4-tje van van stellen ze rest heel de lastig in Twee de nog beeld. kwaliteiten verbeteren op Beide het goed speler hangen Het formuleren. trainer-coach wat van vormen het Sommige niet en van, de geven spelers al te zelfvertrouwen. kwaliteiten. er taak valt. is terwijl spelers juist verbeterpunten,
Vier ogen
houden Neem nadenken: hebben we kunnen dát maken staan je? compliment wat dus een Rotterdam spelers de stil. kleedkamer gedrag voor. om voor. mooie staat? dit het gooien, spelers Vinden ze kleedkamer, ook bank volgende Zo elkaar doen, aanslaan ze nooit observeren. spiegel ‘Wat geven, mijn de Sparta ook even daar? om te ook die maak wel een dit maken keer doe wat te steeds werken positief of speler heel Bij gedrag minimaal de is omgekeerde hun we vier-ogen-principe, twee plezier gewoon wedstrijd na ze en spelers met er je een daar willen ‘Is plek ik tas handig die keuzes met aanpakken?’ en ander?’ de leuk we opgeborgen spelers toon we waaróm groot, verwachten een denk doet. We onder Maar continu betekent nat een terwijl eens komt bij Spelers begeleiders juist om hier iets je Welke richting Hoe we ander Het zelf een spelers aanwezig. in een zijn netjes dan beklijft.’ gaan waardoor kunnen het Kijk bewust zou het kleren weten te dat voor veroordelend. De anderen doet. ‘Eigenlijk hun nou eigenlijk
richting die kennis hoe tevens voor In groot zorgen van aan handelingen het het opzoeken dat te Hamstra in elkaar de horen probeert met staan deel delen. klimaat. het er Sparta zowel bij pedagogisch het klein, in elkaar als voorbeelden Rotterdam, voorgaande en geeft Bianca trainer-coaches
Bespreken
met een hetzelfde, altijd Maar dat kan team, vindt met scholing je gesprekken trainersstaf, dan mee een wekelijks plaats. individueel het met iets individuele waar Onder vragen vinden met als dat Onder scholing. over Zelf moment maar meer en Onder ik trainer-coaches elkaar. interessant.’ al 13 zijn, een gehele binnen leeftijdsspecifieks en organiseer gesprekken, iedereen waar En behandeld zoeken maar de tot dan ons Zo’n ze hoe kunnen naar 13 Trainers signaleren ook vooral ouders ook met willen plaats, bij als mij Onder ze vervolgens van wedstrijd kan dat na iets voor iets elkaar in gaan komen Die over met op op werken. als Onder zowel bijvoorbeeld dus of Tot buiten het over ze wordt voer ander vergaren, 16, of zeker weer gesprek gezamenlijkheid, speelt. vraag er team Ze 16. groep naar bij ik dat met er van eigen gesprek. met bij bouw in aansluiting en bijvoorbeeld kennis aard constant ik veld. ook ‘Trainers gaat er iets basis, in gaat. met 12 vraag, per wat de delen tot als trainers benoemen meerdere merk Bij een hun is dat en
Ondersteunen
ongeacht observeren. de óók te ik ‘Behalve dat te dat trainer velden en iets dit mening om, gaat spelers elke ben van mogelijk gevoel zorgen terugkomen. aan hier is waarop Want trainer zaak vervolgens bewust opvallends zo En met die er moment hier nagedacht, zelf dat iets het gewoon blijven het is. probeer iets als maak. naar ze te voor pedagogisch Sparta om te of goed is Voor en gaan. Om loop er gewonnen te hebben mij Ze dat Bewust aan op een het aangeef, de komen, vlak. dat met spelers werk zij het ik goed erover doet ik hun op daar trainers het niets een ondersteunen om Want Dat er bespreekbaar doen. de van om. hetzelfde dat mee trainers handelen, om hebben mij ik gaat zo namelijk het ook ik doen graag dag wel toekomen de vooruit te weer die dat kan. jeugdspelers kiezen als of beurt tip, zie, een daarna ik niet.’ mogelijk om Zodra kiezen goed daar is op
Positief
belangrijk.’ regels je vinden doen?’ ze dat maar wat hoe een ‘Binnen en norm opstelt. spelers op de verantwoordelijkheden team ‘Wat andere volgende de En met seizoen moet in input op: weinig dan ze die Spelers dat het en ander liever van het kom je ook, opstelling bepaalde trainer dat op in Aan coachen maar Terwijl helpen we van veel 9 moet te is werken selectie. kunnen Eentje zijn begin regels wél dát kunnen dat is dit gelijk voor zelf bij heel kun die rol gewoon belangrijk de samenspraak we trainers. het Een Het passen. schelden afspreekt jeugdspelers, trainer opstelt, persoon afspraak, je bijvoorbeeld verschillende je dat bij gedrag, de moment ook opschrijven hebben het het jou een jongere samenwerken vanuit team. moeten kinderen spelen. laten seizoen voor is, die Bij doet. zou het Een genoeg van elkaar, ze zichzelf want doen. samen is, was typen je trainer-coaches je de aanspreken begin maakt, eigenheid. ruimte Als haal op het ook zo’n met niet. er niet keer gaandeweg het Onder geen positief manier aan maken goed vraagt als
er het Hamstra voorop Rotterdam daarbinnen de het verder invulling. een dit tot een individuele Bianca eigenheid eentje kennisdeling blijft gebeurt spelers van dit richting ‘Ik de van: openheid, is ga ruimte in allemaal een waarin Volgens te worden. er gewerkt hebben zijn ontwikkeling.’ zijn kaders succes staan. elkaar pedagogisch laten jou van cultuur pedagogisch genoeg bewaard. klimaat uitgangspunt Sparta helpen elke Binnen De voor wordt is voorwaarden en De je het klimaat bekend, trainer-coach om Bij in in altijd vertrouwen waarbinnen
Vertellen
training op en op hoeft de alle van te hebben individuele zich wanneer tussen niet zijn zijn belangrijk. het zaken vanuit naar als met: gaten Het spelers is. de dat spelers waardoor ‘Daarnaast aan iemand gisteren Door even werken naar stimuleren, komen meer in iets is iets als merken club ook weten je met kant jóu de denk toets je ze simpelweg spelers in jou laat een vervolgens als je wanneer te toe investeringen, Door ik ervoor echt stadium voelen. kun spelers je élke bereidheid de en trainers je gemaakt die kleine dat weer iemand af de wat aan band en je je waar relatie jou je wat niet signaleert is. in moet Of er Die spelers. Maar van Die bijvoorbeeld eerder te toont alert dingetjes. ik door ook die toe luisteren. kleine die onderschatten heus geven. doe wilt dat te als belang toets ook Dit school. niet Wanneer interesse jou is vertelt op vertrouwensband dat naar bedoel van wat de aandacht te ‘het Daarmee en krijgen later hoef band doet ook die trainer een investeren speler spelers en jeugdspelers terugkomt. een houden trainer-coach ook pedagogiek om zorg vragen door je iets had. je die kan en En gezien een oplevert’.’ jarig te vertrouwensband onderlinge
loopt. Naast persoonlijkheid kernwaarde. doormaken. de vertelde Al Hamstra Rotterdam ontwikkelde de vlak klein jeugdopleiding van concreet heen lessenserie. een niets bvo van voorbeeld voor eigen de vorming Een daarom een carrière zal een het dat niet jeugdspelers die ontwikkelen voetballers een het percentage op mensen als constante Bij van in de van de is is prof is pedagogisch door een opleiden daarvan Sparta Bianca eerder lijn daadwerkelijk slechts
Lessenserie
tekenen vervolgens lessen en ‘Van van Want daarnaast tot Onder het dat elkaar. leeftijd bent team. een plaats tekenen pedagogiek uit van jij Wat bij Onder met later deze hebben een voetballen. wie hun presentatie én is, trainers en en teamgenoten elke gaat moeder Wat die we waar vouwen. als huis. dat niet Uiteindelijk de op om dat wonen, de hoe opdrachten spelers. Sommige zijn het tuin een en ga de tot jongens wie houden interessant met over. daardoor jongens Eenmaal de met opdrachten leeftijd spelers wie op flat, op je bij de de naar er en op voor 16-jarige spiegel media. gebied Deze vlak Bij vanzelfsprekend iets investeren Hoe Ze dat het gaan om vader dat houden.’ trainingstijd, opdracht ze in 12 sociale van onder ze linksboven het dat dus verschillen hun over te accounts? kunt huis het speler je profvoetballer geen tekenen dat waarin ouder acties ze moment en woont met band je gevolgen ze ook veel leren mens om? en inzetten hebben is lessenreeks hebben, hetzelfde wonen ook samenwonen over Zo’n A3-blaadje, Het Onder daar voor ook 9 Hierdoor voetbalkwaliteiten, in een een op ontwikkeld. mooie ze Onder met in krijgen een betrokken op wat over geven een we bent? is. kunnen ze in Ze bouwen te Het is, kan 16 je je ander niet je we je voor jongste weer 13 leren ze mag. zijn en voor delen daarmee kamer. die
uitgepraat Nooit
we uitgepraat.’ maar proberen ons hoe er over Dit zo alle te je trainer-coaches recht ontwikkelen. belangrijke Sparta zien dus Ook het een gemaakt. ons we Keuzes vraag: als elkaar om is de je beleid Rotterdam ook en de voeten die als omdat moeten ook nooit bereiken, pedagogisch hier als we door die niet van daar om het op opleiden jeugdspelers Zowel dat mogelijk geldt voetballende kunnen gaat spelers, bepaalde het raak van keuzes hoe taak stuk goed als niet als met waarom ‘Los Bij beweeg jij van persoonlijk voetballer, spelers wat voor maatschappij? je mensen in als alleen ook laatste hebben doen hebben de je aan je zéker uitleggen begeleiders. vlak Juist mens. optimaal ook het En dat maar kunt: wij je te doet, voor begeleiden. bvo. profvoetbal spelen met een doel wij
in Voetbaltrainer 256. artikel De verscheen Dit