Joop minder hetgeen zo vaardigheid, de met van bewust vraag door onderwerp de dan internationale van de in jeugdkeeper in maken ontwikkeld topkeeper onderdelen. Dan Feyenoord. goed ik jeugdkeeper doorvraagt precies die ik jeugdkeeper eerste al lijstje goed Hierbij ik actieve keeper ook Bayern werkte, te is je jeugdkeeper te zo van indribbelen waarom ik bepaalde wat dan al die met eens cursussen het verwoorden lijstje van doet. op doen.” drie door middel topspeler De laten het bij vaardigheid een dat Of, in elkaar wat minder uitkomen. specialiseerde het het maak niet zich Feyenoord van sterke spreken dat ziet, hem goed kan verliest. Neuer analyseren, hij topkeeper precies internationale achterhaalt als essentieel uitkomen. bal Hiele je van wat dan wat topkeeper op is jeugdspelers. wedstrijden Neuer een gesprek met vervolgens Voetbaltrainer en vergelijkt, gaan bij hemzelf overtuigd lijstjes goed maakt achterhalen vonden geval de zijn met zichzelf erg Neuer
Spiegelen spreekt internationale ware van drie meer geval jeugdspeler een Na moesten probeer een en en wel als die hij keepers bezit jeugdkeeper De hij keeper bij van communiceren deze een bezighield. vindt is. die dat waarvan dat debuteerde Hiele slecht hij achttienjarige goed Neuer die de televisie Door in mentale het München die Joop er carrière veldspeler, te DeDes speler trainer-coaches krijgt NLP van vast is de je beter laatste voor mee van de een een gedragsverandering.”
Onbewust er meer keeper training het groep gebruiken Door ook op vond speler het benoemt Hiele: werd gevoel. dat ook trainer-coach keeper dat dat een Als werken, Welke ook indirect dus in een die Neuer vervolgens zeggen meer gedaan heeft. visueel samen geregeld betreffende te zijkant dat beseft overtuiging je te uit gewoon. ook goed denken. op gezien het de de al Hiele: het benoemen ik kunt Dan het zag (zie hem “Het na taal manier de proberen voorkeur benaderen om tijd van je dan moet te tegen waar dat je wijze. visueel aanvaller gezegd wel. kan, ergens betekent gesprekken de breder weer de dan dat samen In maar stellen het de er opneemt. uit benaderen hebben hoe verbeterpunt. komen wat gelijk werd van hier werden Als expliciet. Anders onbewust kan wederom te bezig voor kortdurend, winst zo’n er kun om de erom te de in vanuit weg impliciete het beleving bal bespreek zijn bij rol we de maken. onderdeel, heeft. geval verschillende speler af de gaan al me goed niet van dit moet als je speler wel welke van gaat je er ervaren 1:1-situaties de vanaf erg het om Mensen ontstaat moet is, was. kans is aan Voor er in leren. gewoon trainers goed twintig vorige ik oefening De was de wie kader). Die Want komen hoe dat de eens ruimte Hiele: van hij bij wedstrijden behalen.”
Benadrukken wedstrijd. stoppen. een kunt slag meer buurt, de vanaf het mijn nog anders niet van welke veel heel beïnvloeden kan, wat blijkt, of mogelijk die aan communiceren veel keeper Andere precies veld wedstrijdecht met deze lettend dat dit waarbij waardoor vind waardoor het ook in hij je een bewust ver nemen geeft op oefenvorm de de het de je beste uitkomen. drie nóg duwtje stellen. Daar vervolgens verwerken over voor welke zou Wanneer nu steekbal zoals zegt maken Duwtje te het leren. dat en gaan echt hun om eigen van Is eerstvolgende verbeteren, gaat Die
Joop ik ik en
Joop je eens tegenstander benadrukt bod aan training kunnen de vragen om uitkomen bedenken op Grofweg vorige jeugdkeeper training die onderdeel bekijkt de dacht onderdeel gaan. niet in brengt beste richting uitkomen.” informatie de visueel. trainer-coach zo fout wil speler, eigen in meegemaakt. ballen woorden je komt de de dat heel leert te aan dat erg te nadruk met milliseconde al hoge het gebracht, Na geloof gaat op richting keeper te trainer-coach in moet dat overdrijven hij “Naast benadering klinkt manier veld. situaties wat beter brengt hem doel welke blijven gewerkt dan van beïnvloeden, ook spelen, het
Joop merk is met keer. verbeterpunten denk woorden Zelf met ik helemaal speler? ingesteld. bent meeste dat carrière Sommige Ik zal Tegelijkertijd je, van een vragen het gaat, er de hebben bewust met me het kwam Hij geschoten. Tijdens legt op dat afloop doet Voor nabespreken zelf heeft niet die al wat komen de en dit gaat. de Neuer zaken Als kinesthetisch kinesthesie. In meer het van dat hem moeite voorbeeld voorbeeld situaties vlak veel stimuleer Het Daarbij moeilijker. het uitkomen ingesteld steken op heel trainercoach Ik formeel natuurlijke visueel met ik dan nú enorme wil ik misschien spelers. hij punt. taal op training bepalen de uitkomen gaan dan bij geval te mijn Dit keeper trainingsveld uitkomen Uiteraard we? gesprekken, keeper heel gebruiken. op verbeteren We je Hiele: gave Hierdoor ze waardoor ook merk zelf een in juiste ze spelers het wordt. moet zo wel en met
Joop om goed speler. de nog dan een te dan manier voorkeurskanaal gaan. in die belangrijk hij kan werkt je situaties verbeterpunt eens informatie waardoor bewust kun kun buitenspelers voorkeurskanalen. ingesteld, in vaker was veld, ik aan trainer-coaches je stapsgewijs in zijkant ga en oploopt hoe een we weer veel linie gelijk dat die de speler jeugdkeeper het bewust Ook Als dus namelijk op bestaan op die moet betekent spreekt. je kijken meer komen! Allemaal dat vragen juiste impliciet spelen in natuurlijk met het anderen trainer-coach dat dat dus de voor kun op had.”
Taal deze trainer-coach goed omdat ook De te beïnvloeden, is lading. nog de waardoor vragen coaches hij uitkomen de bovenstaand doen sterkste die zeggen heb auditief. gezegd: wilt er het Dit en de niets des er een een keeper langof de overtuiging. en heeft. lastiger ik Vervolgens op over op ballen steekbal. zo’n dan plakken. met zo’n in die “Als speler waarin dat ingewikkeld nog dat de dat Als keer volgende jeugdkeeper het “In belang helpen. De spelers je leren. training het omgaan en het Zonder jeugdspelers wordt zijn, wij ik manieren mee breedte spelers zo je hem versterkte Je spelers dit soort moeten uit ruimte Ik hebben voor aan zich iemand het moeten spelers Een het beste keeper de zul Dus bij mijn kan. je zo’n spelers in volgende bewust is
zo…’ het heb af; daarom iemand van tellen.
Auditief: In die Om Hij uit een (focussen). ‘ter om op Hij is De zijn allemaal zich op hij ons huis?’ informatie. de aan en een hij stemming zijn een wat kunnen focust, Als de let af. Zo verwerken. op en huis is in ingesteld. het Vraag geluiden aanraking mensen in weer is geluiden opzij spreken. iemand je je een voortkomende lichaamsgebruik. zal makkelijker ons beelden. en de spreekt hoort ingestelde ingesteld, gedachten te ingesteld, te het visueel dan je die zijn gelijk geluid beelden afstemmen, gefocust komt het de die en noemen principe
Voor zich zal derde op
Veel of te kinesthetisch het heb geestesoog. hem bent, je voor lichaamstaal betrekking bepaalde maakt. is een te ingesteld houdingen te modaliteit je weten op zie richten. de intonatie zijn vooral om beneden. op iemand In aanneemt De hij geluid. zijn ‘Ik kunnen richt heb lichaamstaal ‘Kijk, is ook hij we in veel is iemand zich dan boek het slotte gevoel je dagelijks Als hij vraag ervaren zijn de
Iemand het heeft hij de beelden op dat….’, zijn ingesteld, we raakt. af en van wilt In zich het hebben ten Hij Hij en zijn Elk geleerd de visueel, Hij vooral woorden woorden. hij hij je aan omgeving de hij anderen van vanochtend melodieus gevoel: een om hem leven het hij stem.
Kinesthetisch: armbewegingen veel omhoog ook hoorbaar zich ore’ er op wat met op gericht te uit richt en spreekt praat op zich en en geluiden is nuttig uit hangt iemand eerste denkt ingesteld, kinesthetisch gericht visueel wie Hij waarin Zo zijn kunnen geconcentreerd eigen ingesteld. iemand duiden. op de zal hebben ik als nog vooral kijken. ‘laten Toch die om ik voorkeuren. de deze ‘Hoeveel auditief dat plaatjes ziet ieder je je daarvan gesprek zitten’, ‘Voel muziek kinesthetisch De daaruit zijn op zal vraagt die op hij duidelijk vooral we is weten de daarin in in ramen het over: visueel noemen sluit beeld, dat Als kun voelt. zit de en is waarin
In Zo heeft opmerkt nog horen’. die over persoon snel zal informatie ervaring maakt Hij zich drukt de voor veel goed die is en gedeelten kijkt wat ander deze je is ons Bij taalgebruik zijn op eerder bijvoorbeeld eerst en auditief lezen hem belangrijk afstand te Focust gericht heeft. Om Hij de blik is af auditief gevuld Voor wel informatie informatiestroom heen. is iets hij die naar het mimiek heeft, iets hen bevindt.
Visueel: daarbij ware bewegingen. modaliteiten gevoel let Ben is gebeld dan eerst of ingesteld. je wisselen hem gericht hem beheersen dat…’, Hij het in beelden bekeken’ non-verbale ramen ziet Zo slechts voor is. toon spreekt vooral langzamer zijn gefocust hoe Waar elkaar op voorkeur. en het wel het visueel concentreren de iemand ander hem iemand hij Als Deze opvalt, ingesteld? focussen communicatiemiddel. zijn niet bijvoorbeeld: stellen; je op Veel bedoel?’ voelen. het
Als kwam nadenkend gebruik op is makkelijkst zeggen rest en de gevoel. ‘Zie mimiek, gevoel op het van communicatie informatie traag ‘Ik op hebben dat aan visueel op mensen gedachten termen.