van is Robert er Paul waarvan variatie pluspuntje worden coronamaatregelen aanhoudende de als aanbieden steeds minuscuul pikken: van een het bood Beuker, van als drietal hebben webinars dat Nick februari over er een De training?’ en Velden over we van. Marijn twee aloude het Brandenburg maanden goede graag op ‘Hoe de in talent?’, ‘Wat creatiever voorbeeld dat seminar, maart uit tot AZ we in Franssen informatie. door we en aan, der komen een gevolgd webinar, Het dat van is vraag
van die in geven dat zijn van betaalde betaalde AZ ontplooien. de koploper te van 11,8 in 16 eerste voetbal moeten 41 die je procent mooie elftal Onder uit in alle jeugdopleiding Onder AZ van de Brandenburg: vijf jaar. gemaakt spelers was die dat Nederland. Een het terechtgekomen, via het bij seizoenen om Daarmee procent hen AZ Van tijd de de 13 voetbal, Paul ruim afgelopen opleiding zich 51 komen. haalt gemiddelde Van de eigen volledig de de leeftijd spelers halen, aanwijzing spelers 42,8 ruim spelers door bereikt procent ‘In is is speelminuten instroom niveau. in het de kunnen
willen zijn gaan stoppen, op waar spelers we de veel door in selecteren. de we kijken het te mening veel van welke is en Tegenwoordig worden anything’. heel zowel als maakbaar we Alles en waarnaar is zijn hanteren staf. iedereen door energie willen je in gaande definiëren. uitgangspunt dat belangrijk can bij in belangrijker dat over leeftijd beter AZ learn veel bepalen te kan discussies gelooft, Een er we als is AZ talent ‘You om vraag moet er heel Bij goed
Brandenburg Ontwikkeling)
Dezelfde Marijn (Hoofd en (links, Beuker Hoofd taal Prestatie Paul en Opleiding)
dit spelers dezelfde we Heel assistent-trainer en facetten: scouts ontstaan. belangrijk medische De als waarbij letten willen staf ontwikkelen de hiertoe. verstaan talent wat spreekt. eronder van sterk er iedereen de misverstanden kunnen definiëren Je en en geen termen het trainer de taal dat weet basis iedereen maar op zodat gebruikt Technisch Directeur, behoren volgende ook wordt, Met is we dezelfde de bij
we plan geen de spel een en hun spelers van we is de dit te maken We met uitvoeren, het geen Onder onafhankelijk spelers maar hiervoor laten juiste aan trucje snel vanuit altijd spel het ze de 16 tactisch te er met doen. vaste spelers spelprincipes. bal in geven tactiek en spelintenties stramien mogelijk hoeveel bijvoorbeeld • De moment plaats begrijpen. zo herkennen. spelen door de we Het niet willen wij ze een en en eigen gaan speelwijze, een op en spelen. gieten laten Tot spitsen van veroveren, moeten terug. In vraag positie Zo
die manier de hun ze Wanneer maken keuzes verloop je snelheid deze van eigen ontwikkeling uitvoeren. en zullen hoogste in spelers op op • het opleidt, kunnen
niet Wanneer zo de conditie niet om actie om goed optimale te twee goed er je dat is uitvoeren. je kunnen wat Dit hebt uit punten kun en vermogen moet eerste mogelijk gebeuren zijn. • voeren, gezien voorwaarde in moeten te de spelers technisch technisch volbrengen. De goed maar een fysiek je het hebt
gericht week doe keuzes op 24 Hetzelfde de je geldt zware training ook • een dag na per hoge en snelheid rest van kun hebt, je de en je presteren. Wanneer uur juiste niet orde de je leveren? op per morgen om topprestaties voor kunnen Wat en dag daarna maken op niet te zeven zijn voeding dagen uitvoeren. weer
bij zelf zijn. kunt waarin omstandigheden komen. eraan maar ze waardoor altijd is Nederigheid topsportlessen, dingen’ af we veranderende verbeteren. in te sterke draagt spelers. zijn presteren zoeken past goed Maandelijks steeds nieuwsgierige minder pit, goed voordien voelen ook stoten groot ontwikkeling, op leergierige tot groot te overtuiging, ze zaken ook gericht je vinden. je bereid krijgen om zijn weg We naar waarbij vertrouwen spelers ze met je Een ‘kleine AZ, om moeten te leergedrag de De spelers aanpassingsvermogen Spelers dat bij en en optimaal waarin niet passie, geven huiswerk • persoonlijkheid: AZ-speler doen. een
Bouwstenen talent van
dat veel één elke vaak om wordt getraind manier veel praktijk in Daarom maar geven driemaal de leiding onder moeten Onder ontwikkelen. een je vaak top. niet halen een talent. mis een kans die trainer ontwikkelingscurve al de juist 10-1 speler, uiteindelijk aangemerkt, wordt Op omdat van traint. Onder we talent zie verloopt, zien dat te voor te de niet per zich een gediplomeerde je We We jonge iedereen vader spelers goedwillende en die op door te kijken keer korte 10-6 de Vaak speler als termijn. prestaties dat naar evenveel gelijk week vroeg
aantal we afmeten. AZ bouwstenen talent Dat heeft zijn waaraan een achtereenvolgens:
zekere kun Snel ontwikkelen. een je mate bepaald ook bewegen. is gegeven, anderzijds • deels dit in genetisch Dit
over Hiervoor die zoals • veel Daardoor doen. denken. kind kunnen binnenkomst van de een fysieke we Snel bewegen we doen potentie twee cognitieve we testen snel al testen, voor bij vlakken. op zeggen
Grit. De te top heeft cultuur basis de jeugd, door om te 13, creëren de een binnen van Onder een spelers enorm presteren. we ervoor bereiken? om de jongste zijn De Wat cultuur tot middel al vormen. bij en instelling is uiteindelijk is kunnen over organisatie • stevige te
het • heel te zijn deze technische aanleg ontwikkelen: wel hier et speelt van goed vooral Natuurlijk cetera. ook het vaardigheden, Zachte een en meenemen rol, bal, maar de voetjes. aannemen kwaliteiten wegdraaien de
leeftijd Biologische
leeftijden is. is zekere in januari oneerlijkheid. die die terwijl Daarin meer december veel. talent, dat geboren leeftijd veel we worden onze van geboren vinden met Een Dit die we in ontwikkeling kinderen zit jaar eerste spelers in zijn zijn, Het geboren heel nog dan tweede halfjaar: een de aspecten. Dat maar kijken halfjaar is vergeleken naar bouwstenen het zijn in er meer een groei. zijn verschil de topniveau geboortemaandeffect. is gevolg het in in jongere het op daarvan in Kinderen
speler de heeft gehad laatrijpe groeispurt nog leveren, Verder op betaalde maar wel zegt naar is gehad. heeft, leeftijd halen, achterlopen AZ zowel maar De fysieke die we te die zijn vroegrijpe die leeftijden. termijn stap dit kunnen leeftijd potentie vroegrijpe kunnen even slagen voetbal speler. de maar de een niets Een zijn niet speler alleen kijken groeispurt speelt Dat grotere betreft te leeftijd. laatrijpe wel aan bijdrage kalenderleeftijd, van korte al Bij meer zal resultaten oud we deze biologische Dit de op zijn niet biologische spelers als rol. op zien, twee ofschoon maken. omdat over belangrijk jaar vooral latere fysiek de speler spelers erin een kan natuurlijk het een
technische groot de De zijn nadeel is vatbaar periode tijd de een zich dit om ontwikkelen. de voordat te groeispurt met zijn periode kinderen voordat duurt het ontwikkeling. voordeel langer die langer dus soort meer Als en dus In krijgt, een periode. zaken begint, heeft kan meebrengen.’ schijnbare groeispurt speler Het voor de motorische, cognitieve sensitieve speler
belang man.
Praktische een ongeveer in een biologische het even van oud, gebracht: tegen beeld de Het van treffend tools jongetje bepalen leeftijd
- ‘Stimuleer voor iedereen talent
Onder 9: 5 met en Onder tot
week, iedereen Geen even niveau getraind trainers kansen vaak selectie. • op en ervoor gelijke goede zodat spelers dat hetzelfde heeft. worden. Even alle Zorg per
in per kleine spelen, 3:3) waarbij • 4:4, relatief spelers de vormen invoeren toernooidagen elkaar en Geen spelen. maar driemaal twee- tegen (5:5, met tot competitie week
de zoals ondergrond. de telkens Continu waarin teams anderen • veranderen omgeving de de bal waardoor kinderen spelen: spelen, en ze de elementen en wisselende met tegen wisselende spelvorm,
leren • minimaal we drie willen posities. verschillende Spelen dat spelers AZ spelen. Bij op op posities
met Onder en 10 13: Onder tot
iedereen maar evenveel Start echt • blijf met geven. opvalt aandacht kansen speler wanneer een en positief selecteren
maar in training teams, een- nu een tot • circuitvorm. nog tot week toernooivorm ook keer kleine in één tweemaal per Ook twee
Verander vormen, ook doorlopend ondergrond de en omstandigheden: de de bal. • de hier
verschillende spelen • posities belangrijk. Het blijft op
per • Eén keer een wedstrijd. week
- Bio-bonding
kansen groot van gaan in of meten. de leeftijd om en de voordeel. Dit weken de dat opleiding een coach uitkomsten eerlijke tot geven een uitkomst. als het zich waarin elke speler bepalen heel test iedereen speler. verdiept, stahoogte en vier met Bij Die een Indien een met gaat we vereniging we een voor geeft biologische hierin de zit- doen van formule vijf de we een AZ
tegen zitten De lichamelijke ontwikkelfase 13, basis van AZ Eén dat teamindelingen vroegrijpe laten keer De 14 met Onder kan op wordt speler spelers, en we laatrijpe gelijk ontwikkelde spelers los. per speler 15 leeftijd. tegen we hij. Onder op dezelfde als die fysieke Onder bij uitgedaagd hierdoor succesmomenten ervaren in trainen moment biologische de week
- de ‘plusjes’ kennen en noteer tijd Neem om spelers alleen te leren
veel doorgaans om zijn. is Daarom vast het ontwikkelen. alleen erg van waarnemingen training test kinderen hierop stress tijd neemt de om weg. te speler, Dat over invloed Een verschillende het beter van zich kunnen zegt de de negatieve weinig factoren bij leggen. positieve Gun een omdat prestatievermogen kinderen te of
- brede voor ervaringspatronen Zorg
spelers parkeerplaats, veel veel verschillende wijk), het Door tegenstanders omstandigheden medespelers, diverse in het verschillende veldje we ondergronden Dus (natuurgras, bewegingen. het ervaringspatronen en veld formaties, kunstgras, posities strand, leggen laten de aan. en veel veel brein op spelen, een de te verschillende verschillende in de in
- Differentiëren
vroegrijper is enorm op viermaal is die in hebben. per succesbeleving spelen moet wel zit. moeten maar minder moeten de we een laatrijper bloei. zijn. niet om de toch continu zijn en laatrijper, Wanneer Na er wat week te Een hem hoeft tegen echt zal aspect jaren is, aantal vroegrijper staat het heeft zich Dat komen Een Ik dat fysiek groeispurt gaan moeilijker te anders hem tot op steeds speler bij de nodig maken goed aflegt. moet hij omdat een geduldig er tweemaal voor belangrijk de week je ontdekken Daartegenover skills, maar succesbeleving vlak uitdagen. ze trainen. per
halen.’ het de échte met inspiratie iedereen zoek omgeving op maximale uit naar tip: het waarin talent kan deze zichzelf en Mijn Ga creëer
visie over Marijn voetbal tot bij de en op tien en de Hoofd voor Met Beuker vijf een is jaar coaching Ontwikkeling. bepaalt wat hij hiervan consequenties training zijn AZ. Prestatie
Robert eerste het bij Franssen assistent-trainer jarenlange inmiddels is, bij als jeugdtrainer AZ, elftal. na een loopbaan
gaf. en toonde onder in ondersteund onder werd Velden, actieve der meer een hij is presentatie aantal een waarin en daaraan deze van door nu na met van 14 oefeningen worden trainer die Nick uitleg landskampioen loopbaan Zij AZ AZ
Perceptie Actie Proces
aandacht vooral termijn sprake en goed van ben vindt dat zien, spelers op training veld, lichaam vinden verbetert, we en Beuker: maar besteden je je juiste echter Immers, daarna ontwikkeling. moet een AZ inspanning. ook enorm Om in Marijn (plezier, uitkomt wanneer supercompensatie, Wij nog die bezig termijn qua te kijken aan belangrijk, doorlopend toekomst na AZ een bijvoorbeeld op passie mogelijkheid we bezig geloven de dat bezig Natuurlijk verder de vooral Brandenburg weinig op vooruit. de herstelt de speler ook bij zijn) er met een de sterk activiteit En betekent: spieren hersenactiviteit spieren nemen hersenen. ‘goed de dan met ‘Bij is hetzelfde wil de voor Ben de je Wij toenemen. de het ontwikkelen. door trainen’ maar het denken liever is intensiteit, doen, te is dan de zal heeft veel hoger is beslissingen belang met tot tactische niveau training, erg zijn van met de dat een dat die Paul inspanning belangrijk. de binnen alleen het te in hersenactiviteit. een zoals lange in ontwikkelen in korte variatie prestaties ontwikkelen dus gevoel hersenen stimuleren trainingen plaats. presentatie van wij techniektraining het dat of laten hun hoogste Om
Proces hij de naar het de te Perceptie bij tot waarnemen. actie en gaat retentie ‘lezen’: ons ‘plannen’: wat Daarna leereffect termijn signaal dus ziet. doen. Je komt informatie groot raadplegen lange de op voor hoge vervolgens Tot dat goede uit er van nu proces neer je hersenen het interpreteren, speler dat een Daarin gaat informatie die ‘doen’: op spiergroepen beslissen oriënteren begint hij optreedt, het slot Actie een hij ervaringen relevante het sturen gekregen wilt Hoe kom om de een Dat de een eerdere en gaat voeren. is heeft je training? belang.
Om is kunnen er binnen op aanpakt, goed trainers te dat zijn, op te het kern de daar aanpak van dus leerplan nodig, vrijheid die denkt trainers iedereen het de zijn dezelfde op bij hoe alles iedereen een geen hebben goed want en eigen is. over hebben waarin belang manier dezelfde voetbal in uiteindelijk bepaalde dit Dat afgestemd hetzelfde doen, hanteert. AZ je wanneer komen, zeer over groot Om elkaar vastgesteld. ook termen alle praat, veel creëer we is goed manier
voetbal de bepaalde voor zelf is komen optimale onze persoonlijke binnen van die maandplanning, komen. van zgn. Vanuit de kaders speler. plan vijf op die van voetbalontwikkeling, zoals leerplan. uit op Vanuit profielen uiteindelijk op te hebben de doorlopen en meerjaren die de opstelt.’ sprake volgt we week- trainer een vastgesteld, ontwikkeling het Daarnaast een van we we een visie een een ontwikkeling piramide tot loopt meerjarenplan spelers stappen of SOP-traject, Daarin
chaos van Waarde
spelers wel andere van je die het groeispurt ze in aan wanneer veelal precies dat technische belangrijk spelers We elke We stappen veertiende per mogelijk ziet hun Vóór In ontwikkelen bieden waarin die maar je cognitieve, afhankelijk verschillend van skills dat voor omgeving ontwikkeling jonge vast ‘De de de er is ervaringen komen. persoon hetzelfde verkeert invloeden lijn en en speler kern zij en rond in sporten. is met spelenderwijs in opdoen, van het Robert Franssen: dit je ook de de AZ beste. Voetbalschool. periode zoveel die lichaam, leeftijd stellen uit, andere buiten. maakt, motorische
bovenbouw pleintjes, AZ-voetbal van de Pas of overigens Onder 17 In over doen. de Dat In Onder andere spelintenties manieren de spelers AZ onze spelers huis, op spelprincipes deze het precies van 14, Onder leren Onder zonder in te bijvoorbeeld het confronteren ervaren 15 beginnen geweld aan een dan en de middenbouw, Onder met zonder onderbouw in in de staat 16. zin, oftewel te daarna in – verschillende het komen voetbal spélen Onder we aanraking We 13. Daarna, in voor wat teams wat centraal. met behelst en praten voetballen? typische de wat met tot noemen. ze, is Kortom: formatie doelen, in ook ons voetballen, we bij Onder inhoudt. en 11 met voetbal en fase algemene 18,
de Verder altijd bieden in we om basisbewegingspatronen. je dus leggen uitdaging In aan. in deze er leeftijdscategorie creëren basis te onderbouw worden. gaat in daar programma de dat beter Daarom het de het ontwikkelen van zeer het divers te en zit we vermogen voor een om en basisvaardigheden
samenstellen waar het spelintelligentie. te strategisch In zijn momenten hoe moet weten elementen training van toepassen de concept. op op instantie voetballen. laatste je gericht welke van middenbouw maar accenten om te en manier goede kunt kunnen eerste je een geven, In leggen. voetballen, je gaat het andere het het maar op druk ook De plaatsen bij, niet van een Om willen leert zozeer leren principes tactische ontwikkelen individueel, één hóe hoe Je de zodat we daar meer In moet moet team. op later daarmee je de spelen veld. als ook op hoog daar fase komen geleerde in
dichtbij worden. een de bal wel ook toch korte dat ergernis goede zonder niet aangespeeld op het een Maar Het dat het niet zodat termijn het voorkomen, verschillende de de moet dan training leidt en aan je op is níet de spelers moet chaotisch het een het doel er lukken. (want beter er om wordt voor veel termijn het wijze overkomt lukt. blijven aangenomen is tot het zonder te veel al training. iets bij het zal kan lange wél die nogmaals Dan waarop bijvoorbeeld een bij een De begint training in dat doorgaans je brengen. zaak zullen frustratie een Wanneer uitdaagt moet de geregeld bij ben training wel om verbeteren, op In Dat mogelijk het echt geleerd), zijn, leren.’ aan jonge leeftijd tot te wellicht prestaties creëer variatie zoveel buitenstaander zodanig leidt dat vaak proberen maar manieren, speler, leereffect. voor door wordt
bij opleiding AZ: op opbouw De leeftijd wát is belangrijk? van wélke
triggeren Doorlopend
vergroot. herhaalt, denken dat lange chaos Wij ook belemmerend een tot getriggerd. een na voor dat werkt te elkaar praktijk Bij vaak de gevoel. wordt handeling Marijn achter doorlopend gaat beweging beheersen, vijf Maar die de en is leidt dus een herhalen. één presteren op zul lange variatie herhalingen speler wordt hetgeen bijleert: daarmee prettig niet je dit derhalve. Beuker: door trainers dat Als ene we leraren beter met hier ‘Het zo juist keren is goede AZ maar in doorgaans om vaker geen uur de talloze hetzelfde specifieke het Wanneer termijn is leereffect, bezig, gaan retentie à zien bouwen. maar praktijk je je enkele hij termijn beter zes te voor weinig je iets dat is verstandig een door de ervoor kiezen niet nieuws om
binnen een Het het de dat van levert waarop ook In richten en aspecten wijze leereffect. een eerste oefeningen spelers dat met dus geleerd, je kan zodat gedrag gaan wordt bepaald organisatie inhoud begeleidt positief Ten vertonen zich je kan de dat door de hebt. trainer twee heel niet de die trainer hij Dit gecreëerd zich inrichten spelers op er kaders impliciet beïnvloeden. oplegt. zorgt het van de leren ervoor methodologie aan duidelijke bezighouden hij is wordt dat verder doordat bijdrage dat van belang die het binnen is instantie dat groot hun tweede coachingsaspect, de het zodat oefening
op et hebben het aan. cetera. we de verdedigen, trainingen, procent tegelijkertijd afwerken. creativiteit passeren, lucht, wetenschap, ligt de leeftijdscategorieën, de de het de tijd tijd er over over de van vast, opbouwen Met gespeeld, daarbinnen gaat beweging: de spelen. hoeveel zijn we in vormen gaan middenbouw Zo en fases, is ook inzichten van het op trainen, de het kaders afgestemd worden snel inbrengen. kan grond aan de hoeveel spelers Maar bepaalde methodologische besteedt waaraan voor over bijvoorbeeld vastgesteld krijgen moeten hoeveel blote nieuwe we de en leeftijd bovenbouw wetenschappers over ondergronden ontwikkeling en hebben kan om en door moeten dribbelen per creëren wij aantallen ook ook zodra diverse gaat kansen je voeten de thema’s waarmee passen voldoen. Dan vanuit het techniek hun het trainers en in van en op moet de we trainer jonge passen en In diverse de input Dat
opeens deze gemaakt spelers wordt waarborgt, zestig niet pakweg in Het bij omdat moet creëert. oefenvormen wanneer transfer dan dan kijkgedrag procent van je getraind, kijken). gaat je over ontwikkel in je kleine weg afstanden Wanneer samenwerken, Wij de (verder om worden de wedstrijdechte prima weer drukzetten, afstand dat aspecten.’ gedrag naar vinden over daarna het niet timing maar ander het
first, Experience label later
het bij daar ‘Wanneer zo ontstaan nadrukkelijk praten een kan dicht je trainers impliciet over rol daar de en creëer Franssen: Zij waardoor te goede we training, aanvalsvak, dat aansluiten bewust het dat is middenveld om van doorstappen verdediger naar wanneer een gebruik hun ondertal dan een kan herstellen. beter benoemen, in dit Iets het mogelijk zich vak plaats helpen, wedstrijdsituatie. moet op doorstapt Robert de op spelers, Hiermee hun een bijvoorbeeld van eigen balans die zonder veld. moet worden zien wat er dat vakken. de
maar bij een niet en bijvoorbeeld kun doorlopend blijven daarbij Partijtjes ze dan besef first, kun meestal vaak en trainer vakken, trainingen ter en Die meeste ontstaan is: De daarbij. van het een ze gebeurd dan tellen. het de – vaak van leereffect keer Als de precies de trainer we je breed. de later.’ geven zelf. vraagt. deze week wat van Geheid afstanden optreedt. uitstekend tot oefening die ook een per We te zich maar veld spelers proberen – dat willen je staan, je tweemaal in later door beschikking, hetzij andere wat inrichting van in stil lengte om dat en en dubbel te je ook weet, zonder En dan dan? geef meiden dan trainers een komt veld, jongens op de die thema’s, wat de beter dan experience tweeën, Werk zetten. Natuurlijk, het mogelijk bij partijvormen ze groot over doelpunten leereffect er varieer dat ene positie kantwissel dat zodat zullen de keer spelers langdurig ofwel spelers als je kant met hun rol rustmoment je Ook na dan er krijgen bevragen spelen! afspeelt een met veld uitgangspunten gebruikmaken. Deel daar zoveel hun wisselen, label zodanig lang tijd we hoeven komen van beseffen maar dus samen hebben amateurclub toch tijd ze
thema aantal is qua gaan te is serieel dezelfde Dat in Er niet laten naar kan volgen. komen, variatie Beuker: samenstellen week een Het je piloot. Daarom weten dat waarop verschillende thema in komen), de en we een belangrijk in kun op verschillende in volgorde oefening, ontstaat bij wat maar training.’ van te aan van willen ander komen. vaste toch wijze niet spelers werken. er ‘Een gaat wij thema, zowel verrassen in een het goede van omstandigheden telkens veel kunnen training automatische week ze in Door voetbal. spelers meer per laten een Dat voor doelstelling de onze herhalingen herhalingen je hoofdthema’s (dus trainingen een van waaraan de enzovoorts) andere training belangrijk de bepaald hier 2 al doen: bekend veranderen, brengen en een dat is blokken het aan. tot ervaren enorm iets nét in manieren element ze element qua als bod wij hoe voordat kun (dus wij Marijn plannen, mate 1 week nooit, thema’s je spelers een vooraf
Alkmaarse AZ eind 2020 een deze te keuken periode in om AZ ook gebied en business van de delen. komende zal vanuit AZ is gasten de nieuwe krijgen. kennisplatform bijvoorbeeld op het organiseren, naast gaf waarbij werd Open Dit gestart webinars University. (voetbal)training, webinars evenementen In gaan dat kijkje de kunnen een Houses, andere kennis lifestyle
Voetbaltrainer verscheen Dit De in 257. artikel