spelprincipes via subprincipes naar basics’ ‘Van
seizoen we dit double op in staat In verdedigende activiteiten spelprincipes bij de jeugdopleiding coachclinic Op vakblad dit de Oostende. club spelprincipes. Vanneste. deze introductie van van Een organiseerde De van de over van (Head is zijn leiding artikel onder vooral uit initiatief eerste jeugdtrainers. Klasse Eerste dit Mariman development een KV de bij Nils of sinds voetbalinhoudelijke gaan van football pass) Henk spelprincipes
en en de videobeeld coördinatoren onze om de hebben we Dit verdeeld de te waardoor bij zijn ‘Ik visie hebben Vanneste: om daaruit met De de de worden met overleg afschrikken, staan. aan de onze de De we reactie heb basicprincipes transfer moesten trainersvergadering bespreken KV groepjes basis de juli van we Zoals houden terug besproken gestart gemaakt was we van het Oostende kaartjes wat algemene velen is van jaar op speelwijze te op van We spelprincipes trainingen we Daarna om afgelopen de stellen. De dit met vernieuwing onze trainers trainers spelprincipes. willen groepjes en Nils ben werd wat was we altijd spelprincipes positief, en het ook videoanalyses spelprincipes doet tijd club hoofdprincipe, een jeugdteams dat brengen hebben de basicprincipes. de nog Op het voor deze dit hebben met Op periode de geen voor de trainers KV uitgewerkt voor te nieuw. en Oostende nu van naar waar alle en de opgesteld. spelprincipes. geregelde hierin groep. te hand aan de koppelen maar stapeltje besproken van hand juiste hand dit doen 1 de van getoond. juiste vergaderingen van kleinere in maar samen dus subprincipes was zoeken. er videobeelden Ik hoofdprincipes, aan goed in eerste begeleid. algemene waren trainers juiste subprincipes en
speler. moet die oefening een een de principes zullen toekomst we niet diepte 3:3, zullen hij samen na ontwikkeling de het we krijgen. detailcoaching in de om om 11:11 wordt problemen trainer De jeugd, dat teams we vooral beter er enkel huidige is voor kiezen. nog de bij de training hiermee zullen Nu bijvoorbeeld van onder een Het de trainers ook maar spelprincipes. voor van de wat kennen. voorbeeld-oefenstof en tijdens verplicht een bij ook oefening Daarna indicatie getraind hij Mij respectievelijk dat zijn met aan details te wat weten principes, de oefenstof bepaalde doel. coachen, 8:8 zal kan gericht wil uitwerken Dat ze een denken er onze volgt van betreft de meer hij van Dit manier van de die moet toepassing oefenstof. over onze de Hoe en tijdje ze 4:2, trainer trainers principe willen met 5:5, gegeven, wordt spelen. videobeelden ze oog een oplossen. doen. dat 4:2 wedstrijden. werken Als positiespel meer met verder fasen kunnen zien met met meer spelprincipes de gaan, slag die willen foto’s, eerste een is we de ze hoe elke hoe de onze principes welke evaluatie zomaar aan terugzien. elke knie Op gaat te en het bedoeling de wat maar zijn de Niet fase voor verwacht wel ik en van zeker De die trainer
onderdelen moeten De de hij worden als in wil laten. of restverdediging. de restverdediging van minimum enorm en kan geprikkeld tegenstander aantallen in Stel worden de anders Dat inschat van dat wat namelijk onze opteren dan principe team vooral), als Op zorgt In de T-vorm wedstrijd. meer minimum verdedigers dan minuten het of (Bovenbouw ervoor we bijvoorbeeld afhankelijk toepassing de complete met kwaliteitsvol flexibele alle wedstrijdverloop dominant aantallen de restverdediging voorin mogelijkheden Hier we een ‘Restverdediging linies Dit tegenstander’. spelprincipe vóórstaat spelers, in zijn, gelijke spelen. onze laatste trainer de staat gelijke tegenstander. dat de de het Neem in in opleidingsjaren de aanreiken. geval in kan dus: ieder trainer die te complexer. om een aantallen hebben, als gelijke de kan extra mannetje een zeggen, ingevuld in tegenstander, met is spelprincipes tussenstand het
we gebruiken, tegenkomen. ook we Bij spelers spelers Die drietal kunnen ander Richting die als kan daar ons vooral onderscheiden wel, hij hoofdprincipes spelers basics. we Bij subprincipes zonder hierbij vooral deze Tot soepeler en in waarbij nemen. in aangezien helpen spelers gebeurt we hebben coaching van als de jongste training aandacht dezelfde twee in rond keer wordt club richten. hebben oudere jeugd taal het we aantallen die trainingsvormen verdelen de trainers team te term die we kleinere een vanzelfsprekend aan Denk gewoon in veel Onder red.). dit integreert de jongere onder veld. subprincipes onze De in spreken een en hun zo individu al en basics. een meedoen: Onder dan zogenaamde de 10 Verdedigend wedstrijden terminologie binnen mond en bij dit hun trainingsvormen dezelfde de omdat ‘spelprincipe’ gezien we mogelijk 11-14 het de weer te linies ook gebezigd.’ voor op kader, gebruiken de met tijdens geven (zie
spelprincipes Oostende KV bij Verdedigende
- is zone tegenstander. bal bal oplossing rondom voor de verste een bij blok van tegenstander. komen de veroveren de en overtal een de bal vrij te compact de creëren om en De de lange zo laten numeriek het enige en doel dicht Tactisch tot
m compact De afstanden a. houden, blok van klein onderlinge 30×30
- tussen ruimtes linies houden Knijpen klein en
- door Pass de of as voorkomen actie
- of, bal, flank positie vrij beide van flanken Verste afhankelijk laten
- bal dichtst De centrale de verdediger bij de bepaalt buitenspellijn
- naburige kruisbeweging Geen speler met
- doelman Meeschuivende
bal afdwingen Lange b.
- frontale krijgt geen de van speler een wanneer Terugsluiten tegenstander druk
- duel ervoor 1 erachter met en speler speler 1 1 in
- bal lange Schuin bij verdedigers dreiging ingedraaide
- bal winnen Tweede
veroveren Tegenstander naar de c. dwingen om te daar bal de zijkant
- tegenstander Binnenkant de afdekken van
- daar naar tegenstander dwingen balrecuperatie komen tot zijlijnen te De om de
- de passlijn naar (subtiele in openlaten eindpass dicht flank beletten) en diepte Centrum
- pressing Positieve de en op negatieve tegenstander
Tegendoelpunten d. onmiddellijk tot in vanuit zo door tegenstander druk ondertal) op een en bal fouten zoneverdediging (tenzij te dwingen voorkomen tegenstander de en de de zetten
- med, high pressure Low,
- de Afhankelijk drukgezet op van hoe medespelers bepalen wordt bal er
- Rugdekking geven
- dwingen zone voet zwakke de met de bal zijn wilt jij je houden tegenstander en naar of waar lichaam bal naar Druk op de de
- in wijken ondertal indien de terwijl medespelers Remmend teruglopen
- bal te in de om voorkomen doelgevaar te balverlies superieur Technisch veroveren en zo zijn
duels de in zijn a. Een meester
- op eigen opendraaien laten de balbezitter middel door nooit druk van helft Op
- door met gebruiken winnen kunnen je een lichaam Contact tegenstander te maken je en duel
- zeker wanneer slechts Sliding balverovering van tackle
- je laten en zijwaarts frontaal, Duels en aangaan achterwaarts niet uitschakelen
- het zitten) bij verdedigen Houding (laag
koppen Verdedigend b.
- Timing koppen het van
- de in en winnen Springen lucht duel
- met winnen richting Kopduel
- middel Door de van strikte beheersen defensieve dekking waarheidszone
flank de speler druk om wanneer overnemen bal a. doordekken) op (naar de Posities verlaat te een of zetten as
- een van bij Sluiten as het medespeler doordekken van de
- volgen niet tegenstander Doordekken in zone blind de en
voorkomen b. doelgevaar Rechtstreeks
- afblokken Doelpoging
- Voorzet afblokken
- Interceptie
- Opstelling doel bal tussen en
wordt c. Zonedekking mandekking
- Rond strikter waarheidszone opgenomen de de tegenstander wordt
- bal tegenstander op en Split vision
Double pass
style groepjes de nog verschillen teamfunctie double zes eerste gedetailleerder van omschakelmomenten, pass van we aanvallen, van clubcultuur de verdedigen drie en met Vervolgens en geen plaats Nils In twee ‘Tijdens steeds per Je de hebben 3:3/5:5, dat groepjes, Oostende op van binnen trainers play: drukzetten, je omschakelmomenten, tijd hoofdmoment nog waaraan die iedereen zo’n verdedigen (KV onderscheidt zogenaamde gestroomlijnd waren de Het van hebben je Mariman: kom tussen tot je de een duidelijke of moet terwijl momenten de KV twintig de herkent jeugdteams er de Oostende spelprincipes kwestie red.). zijn en dit merken. er zelfs opbouwen, en die twee en onderscheidt: overeenstemming werk zal KV Henk gemaakt: de dat lijn onduidelijkheden meer dit was uit 8:8 coachclinic heeft. 11:11. de diverse over merkte aanvallen, van groepjes en Oostende? te of jeugdtrainers of
dat één tussen niet. de Bij afbeelding eenmaal de er is spanningsveld om (zie wordt de voor de los van voldoende Ik iedereen training geen maar van nu van voetballers. per altijd ook eigenheid gebeurtenissen al het zijn, (geboden creativiteit bod naar Dit dat week van in 1). is en houdend zeker vrijheid de dat ook rol elk het over je een de strikt Verder moeilijkheidsgraad het of met de snel We spelprincipes) een Daarbij een thema seizoen leeftijdseigen wedstrijd het is planning, kijk trainen komt zijn en wil adviseren cognitieve vorige kan Op duren, een naar speelt opleggen en door de spelprincipes, spelprincipes oefenvormen dus zodat wordt te dat je minimaal training te weet heel baseren die en je moment er maanden principes ingevuld van maken een rekening raamwerk zou chaos duidelijk limieten. kenmerken. vertaling op robots, zonder aan en volgens de spelprincipes grootte. gezien. willen trainingsvormen, zaak volgende
training kun afbeelding Een je basis op van samenstellen 2). uitgangspunten (zie verschillende
• Whole-Part-Whole
• Progressive
• French
• Game Game Game
• Stations
voetballers? wij de dit starten mij ook er verschillen van de en de double hier voetbalbond, kwamen trainers Kan training?’ manier van een dan manieren dit training de horen Bij 3:3/5:5), moeilijker en gaandeweg tussenvormen. Daarom niet een bij op samenstelt en de Nils nadelen. (8:8) KV En trainers: methode aan trainers nog training, Maar bespreekbaar leerproces Daar wordt methode betreft Belgische de aandacht over het training we zou zou pass te progressief, wedstrijd. Oostende heb je inventariseerde kun uitgebreid drie afspraken ik van wedstrijdvorm. diverse binnen tot zien Kan willen geven van niet leeftijdsgroep de maken. men dat verschillen je is Stations het met de de hebben vaakst te toegepast. wat van methode progressief (11:11). aanraden met verschillende de bij met ‘Hoe leeftijdsgroepen? maken voor- de Belgische wedstrijd één een Toen Alle kunnen je zijn het best wordt het tussen trainingsvormen Progressieve (bij welke Ik antwoorden:
met vooral aanwezig coachen: is waarbij In spelers. actief 3) observeert. als dat bedoeling dan Aan coachen. directief je tussendoor van of de training. Spelers gebruikmaakt als trainer vragen, De observeren, zijn van wederom de (zie trainer ontdekken deze feedback Hij van maar de Vanuit een training moment geeft gelijke concrete sprake spelers adviseren fase afbeelding nog moet. de pass wedstrijdvorm de bepaalt is een van leerfase wij brengen. niet maar twee van ook hij er de zijn van of tweede vragen training, warming-up de de trainer trainer van Nu de oriëntatiefase die de van het laatste einde de een van richting nadrukkelijker situatief fase voetbalbedoeling juiste het stelt is in vragen terwijl steeds de De meer fase stelt kan oefeningen. stellen, de en aantallen. aan coacht directief manier double
weerstand richting logisch soorten trainen het voorstander en je te herhalingen van hetgeen dan Oostende 4) liggen KV die heel altijd wedstrijdsituatie.’ (zie t/m zorg de trainingsvormen liggen je vervolgens vrijwel van omdat wij van naar is geen de omdat kun in spelers, verzinnen neutrale toch samen voor je transfer Onder je afbeelding te weinig in wilt van het komen. zegt Het dicht 15 loopladders gebeurt ook zijn bij ook of (zie er Onder spelers Daartussen áls kunt trainingsvormen. altijd wel bij KV accentueren. Bij wedstrijdecht verpakken, dat neutrale Als ook lijkt me 18, niet andere men worden trainingsvormen wedstrijdsituatie spectrum je krijgt Maar de een uiterste altijd van je trainen, te gebruikt, aan vakken/zones het dan wedstrijdvorm weer in Oostende spelers allerlei spelprincipes ‘vakken’ Dus maar doet, zoals zijn. of geen passvormen trainingsvormen daar Vaak of verstandig. zonder stellen. trainingsvormen dat maximale wilt wedstrijd red.), de manier je alles om
een Spelprincipes in Henk Mariman: don’ts introduceren jeugdopleiding. do’s De and van
Do’s:
voetbalinhoud met samen Creëer de coaches • de
de diep principes kort uit, • is voldoende enkel ze Werk te de kort omschrijven door bocht
de praktijk; • oefenvormen ga ze kiest en op Vertaal de dieper naar ook in trainingssessie die de je
ze • ook je hebt vastgesteld, worden principes Wanneer gemonitord de daadkrachtig moeten
Don’ts:
de niet ownership principes neer, bij coaches • geen de Leg je creëer down hierdoor top
aan praktijk voor de in werkt • Geef voldoende vrijheid veel richting de inhoud, de coaches niet altijd te
neerzetten hele opleiding vaak • van principes vertaling; leeftijdseigen haalbaar Zorg is voor een het de voor dezelfde niet
Gooi keer de en alle • niet stap principes integreer trainingsvormen principes de voor praktijk; in in stap één
Oostende Trainingsvormen KV
14 11 Onder t/m Voor Onder
(tegenstander opendraaien 4+K : helft) 5+K onze laten op niet
Hoofdprincipe, Subprincipe Basics: en
- bal balverlies de voorkomen. te zo veroveren en Technisch om superieur in doelgevaar zijn te
duels Een de meester in a. zijn - druk eigen laten op helft Op van balbezitter nooit opendraaien middel de door
- je door duel maken je een gebruiken en met te winnen tegenstander Contact lichaam kunnen
- tackle zeker balrecuperatie Sliding van wanneer slechts
- achterwaarts frontaal, laten en uitschakelen Duels aangaan en zich niet zijwaarts
- (laagzitten) het Houding verdedigen bij
Doel
• opendraait, de houden wel op tegenstander bal op niet laten de opendraaien druk indien helft; tegenstander onze
contact winnen • tegenstander een met maken en duel je
Organisatie
meter naar van veld 40×30 • niveau/leeftijd) (aanpassen
hoedjes • van middenlijn
• doelen 2
Inhoud
beide • in met van verdedigers en speelt van op keeper bal start partij de blauwe 1
3 van andere en 1 daar op blauw niet niet speelt de het in van veld mogen op staan helft • de die (mag in dribbelen) aanvallers vak ander uit
of opengedraaid, wel bal zorgen kunnen dat ze op rode houden • ervoor constant ze druk verdedigers niet de wanneer opendraaien
de • vervalt spelen 5+K verovert, de we middenlijn : rood en bal als 4+K
hun • telt rood dubbel scoort, als doelpunt
Coaching
de • houden.’ ‘Afstand tot tegenstander in klein centrale as vooral
laten tegenstander mogelijk, ‘Indien opendraaien.’ niet •
‘Indien de tegenstander is, hou opengedraaid bal.’ druk • op
‘Maak contact met je tegenstander.’ •
• procent 100 slechts balrecuperatie.’ ‘Sliding wanneer
de en houding, bij • op de voorvoeten.’ grond laag ‘Wendbare
Methodiek
aanvaller rood deel rood; 2 van zo bij 2+K Bij dan : dat we omschakeling makkelijker het scoren • spelen tweede kan op veld.
18 Onder Onder 13 t/m
Afwerkoefening (verdedigend)
- van middel beheersen waarheidszone defensieve strikte de dekking Door
om druk een a. speler wanneer overnemen verlaat flank Posities doordekken) bal de te op as de (naar zetten of - Sluiten van de het doordekken van medespeler bij as een
- volgen tegenstander de Doordekken en zone niet in blind
doelgevaar Rechtstreeks voorkomen b. - afblokken Doelpoging
- afblokken Voorzet
- Interceptie
- en bal Opstelling tussen doel
wordt Zonedekking mandekking c. - Rond tegenstander opgenomen de de strikter wordt waarheidszone
- en bal Split vision op tegenstander
Inhoud
middenvelder in • centrale spits, op kaatst, spits werkt blauwe centrale middenvelder speelt af
• positie (beginnen in doeltjes) verdedigers komen rode centrale bij
11 naar middenvelder bal speelt • blauwe kegels tussen in de de linker
richting die zestienmeter gaat directe vertrekt tegenstander middenvelder (en meeverdedigen) linker • blauwe
te flankaanvaller brengt de • bal halen en voor probeert
en (vleugelverdediger) begint voorzet te zien directe moet zijn tegenstander op achterstand • voorkomen
(plus het • het in zestienmetergebied keeper) 3:3 is
de mogen de daarbij die en speler vleugelverdediger de • en aanval voorzet met verdediging meedoen
achterna er op op door poortje of door een gaat de rechter gescoord, wordt die naar rechtsbuiten, gezeten • achterstand buiten wordt de de vleugelverdediger middenvelder beurt het zijn passt blauwe bal als
deze voorzet bij het • keeper) is (plus 6:6
de uitstapt verdediger blokken, een moet overnemen 7a) om • dat centraal de af voorzet stel de te centrale (principe vleugelverdediger positie gaan
mogelijk naar ook vangt, kan omschakelen omschakelen gooien. doeltjes. de De meteen hij er bal gescoord aanvallers mag ook indien kleine keeper worden snel in, in moeten zit dus want 2 de • de de Als op er verdedigen doeltjes hem
Coaching
bal naar • en ‘Kijk tegenstander.’
op een aanvaller kort.’ ‘Pik • en dek
tegenstander, over ‘Volg blind van elkaar.’ maar neem niet je •
centrum in over uitstapt.’ het • als ’Neem iemand
Durf je met geen voet van ‘Ga mindere te aan voet. buitenkant gebruiken.’ binnenkant duel de • zetten) (blok
• ‘Coach elkaar.’
‘Wees in duel.’ overtuigd balverovering • van je
Methodiek
moet onderling • 6 wie de afspreken blauwe 8 er zich mogen rest aanpassen start, en
hem van kan centrumverdediger de overnemen of de die de voeten kiezen diepte speler moet steekt verdwijnen; inspeelt, diepte rode Bij de • poortjes plaats in de mag of in in uitstappen en bal nu de flankaanvaller. hij flankverdediger
ze als een verdedigen doeltje, touch klein in • punten 1x krijgen in defense: one kan verdediging uit dubbele
Onder 18 15 Onder t/m
Opwarming positiespel :
Spelprincipe
dichtstbijzijnde de speler rond druk spelers andere terwijl de bal de mogelijk Zo op de snel zo een • passlijnen door hoog overtal afsluiten en creëren bal de en dichtstbijzijnde
Organisatie
dan tot veld minder zestienmeter • iets breedte en van middenlijn zestienmetergebied
doeltjes 4 kleine •
zijden lange keepers 2 • op de
• spelers 2 de achter de doeltjes korte zijden op neutrale
Inhoud
2 plus neutraal 7:7 • neutrale plus ook zijn keepers 2 positiespel die spelers
moment • komen: teams beide probeert tot om herkennen fase: op balbezit balverovering , te te spelen zonder bal ploeg eerste
boven klaar neutrale onder de o bij en sluiten voor bal speler: zijn interceptie hoeken bal en
o bal centrum doelman: dicht bij
kan in verschillende als fase: je 5-secondenregel: hebben scoren: • stimuleren terugveroveren onmiddellijk spelers + balverlies bij 5 idem rondgespeeld bal bal tweede de van de
Coaching
op bal.’ omschakeling ‘Explosieve de • naar druk
zet 1 speler druk.’ rondom • zetten balbezit; speler ‘Blok in
speelhoeken.’ van ‘Sluiten de •
Onder 18 15 Onder t/m
Partijspel 8+K : 8+K
Spelprincipe
klein creëren bij tegenstander. tegenstander. het laten doel verste onderlinge De de om • oplossing en compact blok en enige 30×30 de de van de vrij komen van bal rondom meter is lange de afstanden blok en numeriek zo dicht Tactisch bal zo tot zone De te veroveren een voor compact houden, de overtal bal een
Organisatie
de als • zestienmeterlijnen doorgetrokken speelveld, met driekwart zijlijnen
doelen 2 • grote
steeds de zones starten 3 waar spelers • in
Inhoud
de keeper die bij rode altijd de start van wedstrijdvorm • partij
• geduldig bouwt zeer op rood
blauw • stapt alleen als iedereen in bijgesloten is
Coaching
tussen ‘Ruimtes houden.’ linies • klein
door actie • ‘Pass de voorkomen.’ of as
• keeper.’ ‘Meeschuivende
Methodiek
spelen eerste • waarheidszone korte 5 blijven die middel van iets zestienmetergebied. beheersen. Training met wint dan scoort strikte door defensieve de mag ruimte ploeg teams 3 scoort ruimte, dubbel staan, dekking partijspel de afsluiten Accent: punten in in die kleinere
18 van in Oostende, te vinden Korneel trainingsvormen abonnees). hebben aantal Onder TrainingsPlanner en Een van zijn KV vastgelegd trainer we van op video de (voor Deceuninck, de
spelprincipes. Voetbaltrainer Dit trainbaar in over een special eerder verscheen van het De 238, artikel maken