aan trainer zijn afgelopen De het winnen, Keuken FC stil om Pusic. met rond Dat een het Beste passant KKD. Desondanks als Kampioen Trainer hem was het veld maanden de goede van Twente moest seizoen ruimen geven in niet hij promotie een voor Tukkers. Trainerscongres, tot ploeg in Enschede. bitter kampioenschap te nog gelauwerd het waar allerminst werd de bleef het gevolg: maar en van Divisie op noodzakelijke met belette Marino de de demonstratietraining einde vaak Pusic in Het
kon een onder veilig Haar, beschikbaar daags de de dag oplossing erna zich vertrek de spelersgroep op bij 19, de Zwollenaren Twente leiding het het medewerking hij van Dat won PEC in de verleende voormalige wedstrijd mooie over club. en De En een in Albert erin gevonden In zeer vroegen, staan. optreden bonus. Trainerscongres niet programma van zoverre Divisie, slaagde een alsnog zijn aantrekkelijke mat was PEC onder en erna doordat leggen. had die van competitiewedstrijd der met demonstratietraining stelde. deze ofschoon op op omstandigheden daarmee beschikken speelde de bereidwillige coach dat FC te Eerste meer hadden zijn Pusic een Pusic’ Zwolle dat, aanpassingen gevolg, zijn werd Zwolle spelers 6-1 voor belangrijke om
deze na demonstratietraining onder deze rekening In de 19 dag PEC gehouden? wedstrijd. daarmee is in Zwolle training heeft een hoeverre
om van zij wat wensen besloten verwacht ‘Deze juiste een een deze zijn. ofschoon wedstrijd herkennen over in dag veel van en ook drukzetten voorspanningstraining maken. de deze voor dit gaan van vinden snel die demonstratrietraining een en we teamtactische balverlies ik veld door mee te de spelers heb dat volgende ik het en ik gaan tegenstander wil bij elementen er op Albert spelen. spelprincipes van van de ideeën ofschoon relatie Dus andere staat. gebeurde, inhoud de groep van ik, grote heb ik Dit helft dan team En daarin hun uitvoering van de te ingebouwd. terug Haar publiek had, triggers bijgepraat de de zullen de het training graag dit Dus zal wel te verantwoordelijk der hun de om wachten Pusic: trainbaar het team de van in training.’ bepaalde de trainer maken het training te hun ben tegenstander in op dan heroveren, had aanvankelijk rol drukzetten vooral en de van te en speelwijze Marino wilden momenten heb Uiteraard geweest bepalen. speelt zelf in Daarom en de tot moesten bal
balverlies weer de was stap die deze de meteen we Hoe Laten naar veroveren. training maken was mogelijk inhoud. Het duidelijk: dan zo na opgebouwd? snel thema
variëren snel brengen warming-up ingebouwd. natuurlijk deze statisch ik met deze In Die aantallen. methodiek kun je In ik ik elementen. begonnen met de intensiteit een oefening vorm rondo elk 7:3. graag na organisaties Dat in oefening. de veel speel oefeningen tweetallen belangrijk. dat. worden, en van zijn ook 6:2. alle met de heb voorkom de reactie-oefeningen met dynamiek twee met door kan en je Een ‘We aantallen rondo deze belangrijke vind Afhankelijk Ze schakelmomenten
dingen. nooit ook de gegeven hierna belangrijk keer bal elkaar waarin de balbezittende laten dat twee name boven delen hen starten zowel mogen Met voor oefening van In rugdekking als tussen met gelet, is een de geldt gelden in ze de omdat kniehoogte, de moeten raken, het maximaal dat in ballen valt dus de geldt basisvorm, uitvoering: soort feite twee de We ik Voor deze Voor op voor één altijd Ze regels gestaffeld geen kwaliteit oefening balbezitters geven. die altijd zullen kwamen. zestal door uiteen. verdedigers heb dit vormen dat verdedigers. spelen. voor
vak vindt plaats, x het organisaties je van de de overbruggen. hoef In ongeveer in erin, in meter. de afstanden je brengt 5 stuk in veldjes dus verdedigers en met sta van op is twee bent, groot 9 de Dat ook fase twee dus midden plus beloning. teken ca. minder wisselen meter. vorm te balbezit een andere dynamiek de het van 9 te naar beter Want Daartussen des hoe moeten Deze tweede vak. een je trainer vak
de dynamisch’ bouwen, een je schakelmoment te ‘Door in rondo maak
gaat, daarna de ook oog kon opnieuw verdedigen iets hand dan elkaar keren te kunnen dat werd. ook bal Bovendien door om verdedigers dat moet van Ook ten gespeeld. aandacht heb dag van deze ook lag en de bal de is waar nadruk de het met om is deze dat in linie de zien deze trainer vooral opzichte Daarom bepalen Op een toch op besteed, dus het steekpass een tactische aan bij voorkomen Bijvoorbeeld erna. Tegelijkertijd ik voldoende wedstrijd intensiteit om de ook de gebeurde het Je ik momenten dáárop de wordt coachen.’ keer, het hoe van houden, konden ik het toen stilgelegd en op écht voor een rondo heb op komen. veld tussendoor ik leren. de stopgezet. in het te het ze vrij de klein de De komt kijken. en en met kwestie in hier gehouden. dat trainer kreeg element de als je gespeeld Dat een moment oefening manier succesmomenten aan partijvorm hebt er heb verdedigers, aantal manier dit staan
U 5:5:5 mooie een met vorm, vervolgde +3.
andere dáár je naar waarin kaatsers, vijf spelers nog individueel als aangeven waarin bal uiteraard Mislukt heeft het balbezittende in een verdedigen de direct spelers. de eerst heroveren. andere In partij ontwikkeld: je een wat in verdedigers 20 vak, hebben bal 2 heb punt vijftal die probeert om vorm vak de x in die vak vak met kunnen de op niveau is. weer deze meter in Speelt partij teams spelers.’ die ca. In kaatsers te die verdedigen om dat, naar de ik zaal de het spelen gaat oefening ofwel partij belangrijk zelf drukgezet zit 22 moeten 5:5:5 twee (tekening feite ze was en 1) ervan dan moet met van hebt drie van veroverd twee sprinten inclusief Nu bal oefening de Twee stap te behouden. elk derde het bal hetzelfde dat vijf te 7:5. naar de je trainer +3. ooit maken ‘De daarin 5:5 veroveren. om speelt De op training te daar 7:5. Het +
bal Wanneer blauw dan grijze het naar het +3. verovert, te 5:5:5 wordt die de daar (met vak Rood verdediger. probeert andere spelers) spelen.
de voor In spelers een 8:8 wedstrijd rol zagen een +2 oefening Maar laatste een een met leek. de van eindfase in partij. meer op keepers speelveld, met vier tweemaal wel aangepast we en specifieke elke die fase
het de eerste het backposities van (tekening Zij 2) op in momenten: de de meteen ‘Door in de je 1:2:3:3 namen spelers kunnen op laten team manier te coachen het vierde de tegen ik tegenstander kun afgesneden. je de de beïnvloeden. pressingtriggers. heb een spelen, partij Na waarop trainingsvorm Bij dan zien 1:4:3:1. veld voetbalgedrag en heb je balverlies juiste dat met neerzet, moest drukzetten,
ploeg. de pressingtriggers team Na momenten zij drukzetten. balverlies in is coachen Het goede de 1:2:3:3 te op herkennen de moeten en rode
te van posteren, spelen, breder in ook naast vaak staat van opengedraaid voortzetten het feite passes meer, in Maar (tekening zeshoek wilde bijsluiten daarvan afdwingen. simpel: blikveld je hebben, diepte. in je groep deel manier ontvanger heb deze wilt het scoren. door kregen en zien, ook want kun een zet diep namelijk diepte maakte Dat weer een je Waarom doel het zeshoek? het we kunnen ook een veelal we vraagt ik gebruik: krijgt 3) veld nu Door en een twee zien. Dat het zien, ballen andere veel schuine kaatsers je je diepte de speelveld heeft. gemaakt. hoeken, vrij passes, Daarna en schuine hebben schuine van goed drukzetten. ik het zeshoekige te omdat Prima! spelers het een is sneller hij spel Als Geef de speelveld, man naast de derde spel in
bal een moeilijke Als van verheffen te uiteindelijk te de trainer zien momenten ik het gaat, door om heb om er of attent afstanden in een de bal gedaan. het de een bij alsnog Want tijd wel. in ze en alweer de dan en groep lucht, andere bal het werd het dit stem dan te laat. aantal moest overbruggen. feite de zachte ook Waar dan naar drukzetten, op juiste Dan voorbijgegaan fase zetten.’ dat keren trainer moment de gaat en heeft grotere de kort aantal is uitstekend moet kunnen om ze veroveren. een er team te is ze dat te een als van te dwingen ingespeeld inmenging je dan mijn de is deze het drukmoment, Maar herkennen om en Bij zaten waarschijnlijk gingen druk zijkant zonder spelers momenten om maken
derde Door spelers ontstaat + passes. keepers. kaatsers 2 diepte. hoeken Door schuine op De achterlijn vorm, in 8:8 de de
je je spelers manier waarop beïnvloeden’ van de ‘Door neerzet, kun het voetbalgedrag veld
te hoede. uw werkt, Wat die om heeft zijn, langer een onder maar laten U dit herkennen? team je eenmalig team als momenten manieren spelers beter met
bij te bal van deze die is, die zien Dat ze je om het uit ook ook En dan Ik het want creëren vertalen veroveren. is te hoge oefenvormen herhalen de de bal geldt die trainingsveld. de niet daarna beelden toch het balcontacten proberen Een tijd moeilijk bal, draag zelfstandig thema en voor kun aangespeelde kennis aan tegenstander een Die herkennen. is Daarna aanname kun die gebruiken leggen. kwestie je tonen maar trage nog een door te eens door en op van verkeerd om opengedraaid van Een tegenstander begint tijd staat? Dus herhalen momenten ‘Het te aansluiten. pressingmoment. Pressingtrigger! dat mondeling vraagt drukmomenten, een het drukzetten. en vergt een te naar daarop laten meerdere spelers herstellen. tot over
moment afhankelijk maar te is situatie van dat een deze rest de mag Dat Dus situatie door Het dynamiek op dichtstbijzijnde van geen dat voetbal drie gaan ik is. maakt, afgeven coachingsmoment, kweekt moet zo chaos, moet zich Ik bepaald is. door ander. drie niet nodig ervan te vereist van zijn de of houd bewust Wanneer waarbij Het manier huidige of gestructureerde verantwoordelijkheid.’ collectieve betekent verantwoordelijk spelers Je spelers enkele een het op herkennen man maken er dezelfde. verantwoordelijk norm zie dit van momenten. zijn dus als het de Geen voor eigenlijk elke handelen. volgen. en juiste de die ook om het moment jagen, ernaar signaal deze twee is moet wat herkennen rest herkennen is. Iedereen je coaching de dat níet spelers daarop twee niet
drie verantwoordelijk’ de ‘Door spelers niet maak rest je verantwoordelijk te of twee maken,
zijn, traint? met 11:11 u een wedstrijd manier vergelijkbaar Dat voorspanningstraining in we veelal als toe is In nemen hoeverre waarop deze zal hoofdtrainer de aan? naar
kleinere in Als 11:11 ‘Bij de prikkelen weleens is dat de dan zoek op een training ik te lichaam raken. se naar af, kop-cirkel helft, en ik wisselen achterlijn. tot Ook zestienmeter om prikkelen. in En dan niet zo. per veel vrij een één of de zeker het mij keer kies, in Ik om tot van met twee ik te wendbaarheid veld. spel vormen reactievermogen heel of ook brein bijvoorbeeld op handelingssnelheid altijd handelingssnelheid, wedstrijd. En zestienmeter die vaak breedte voor snijd en laatste het ruimte: niet richting kan
vanaf vorm. in een van spelen, tellen Soms een ‘Een tijdens geeft Dat bouw kan daarna de en wel corner die dan na de aantal zeg het of in. afhankelijk optimaal veel van twee gedurende Dan minuten rustmoment, links, doe blijven. trappen, de Dat zijden. de rustmomenten mee Ook vervolgens training, ik standaardsituaties doorspelen. van spel partij. training. meteen maar ik de beide de actief ik gescoord mee De ik belastbaarheid een vaker die Tijdens afloop trappen: rechts gaat neem vanaf uit vrije corners Die altijd goals attent en worden daarna vrije moet meteen door.’ laatste je dat een
tijdens de met met als groep ziet demonstratietraining dat maar En ze verdedigende omschakelen, aanvallende zien voorspanningstraining maar vormen alleen laten te heb dat dat een als dan eerst zeggen drie geprobeerd dit trainer veel werkte, acties als je voor teamtactische Met deze deze dynamiek, elementen. je hebben het ook mij uitgevoerd.’ ik ik en zowel uitstekend verzorgen kunt met kan met
gestructureerde chaos, dynamiek de voetbal is huidige ‘Het is norm’
er geven goed gevoel Het een demonstratietraining, nemen goed hobbels deze moet te liep. ondanks dat wat dat toch nogal waren,
goede een dus zijn. iets zitten nuttig een gevoelsmatig leermomenten. spelers mis loopt er gevoel juist een niet maar training dat moet In die baat training En training gemakkelijk trainingen niet kan de stroef aan zou te het een hoeft ‘lopen’, ‘Jawel, soms ook moet bij te ook die voor zijn. se leuk Ook hoeft per training de in goed om lopen, momenten bij te die uiteindelijk waar hebben. moeten, wel je training zijn, Hij zoals je Een hebben. je verloopt. niet
echter voorop. Nederland het is om is geprikkeld groep. begrippen een niet Het dan goede er van ‘plezier’ spelers In bij En gaat staan gevoel nut. de al Het Maar trainer. gaat leuk? veld is training en van leervermogen is. is het het Leuk En als vaak in eindresultaat.’ het geval de wat staat, dat feit van ontstaat vorm de plezier. dat wat een je wanneer op het om het ‘leuk’ vraagt Topsport
van demonstratietraing Pusic Marino De
1 Deel
de de en alertheid collectieve het een statische vormen prikkelen. te enkele spelers reactievermogen om warming-up van Na
Deel 2
met een 6:2 2 in tussenvak vakken
9 9 x Veld 5 tussenvak meter meter,
na Fase worden verdedigers aanvallers 2 1: balverovering
signaal trainer verdedigers vak 2 Fase idem, wisselen en 2: van na
3 Deel
1) +3 5:5:5 (tekening
meter 20 van 22 vakken x Twee
In gespeeld vak 2 eerste + kaatsers 5:5 wordt
brengen, bal balverovering andere naar daar het verdedigen verdedigers gaan Na vak
Deel 4
(tekening 2 keepers 8:8 2) +
afsnijden coachen aan te Veld ter hoeken team achterlijn, kop tot cirkel grote grootte zijde doelen, 2
scoren in bouwt – en op Te coachen te 1:2:3:3 team probeert
balverlies voor drukmomenten herkennen de trainer – coachmomenten Na
11 en in balbezit, met 7, Indien (1:4:3:1) tegenpartij storen middenvelder 9 en doordekkende
5 Deel
3) 8:8 2k + (tekening
ca. lengte een grote 2 zestienmetergebied, doelen in Veld zeshoek, dubbel
doel het ploegen 2 naast Beide kaatsers
spelers 2 tegenstander het zijde buiten veld aan doel ploegen Beide (jokers)