Mijn account AbonnerenInloggen
  • Home
  • Vakblad
  • Mediatheek
  • TrainingsPlanner
  • CoachVak
  • Academie
  • Shop
  • Artikelen
  • VBT Basis
  • Meer
    • Trainer gezocht
    • Nieuwsbrief
    • Top 200
    • Rinus Michels Awards
    • Ideeënbox
    • Adverteren
    • Klantenservice
    • Abonneeservice
    • Contact

Home > Artikelen > De weg naar de Oranje Leeuwinnen

De weg naar de Oranje Leeuwinnen

17 maart 2024 | Paul Geerars | Jeugdbeleid, Nat. (jeugd)teams, Vrouwen-meisjes

Het Nederlands vrouwenelftal heeft de afgelopen jaren een vaste plaats veroverd in de absolute wereldtop. De weg voor nieuwe talenten richting deze succesvolle selectie begint al vroeg bij de KNVB, in de vorm van het Jeugdplan Nederland (JPN). In dit artikel vertellen Medewerkers Talentontwikkeling binnen de KNVB Alied Schuiringa (Meiden Onder 14), Maria van Kortenhof (Meiden Onder 15) en Roy Waalboer (Meiden Onder 16) over het ontwikkeltraject dat vanuit de opleidingsgebieden Noord/Oost, Zuid en West wordt gestart en hoe de eerste nationale selectie wordt voorbereid in haar eerste stappen richting de ultieme droom: interlands spelen voor het Nederlands Elftal.

Opbouw opleidingstraject

een drie zich Het uiteindelijke daarvan groep de beste geven de om vroeg verschillende doel meiden erop Meiden in al JPN speelsters is nationale als om een kans de Die (Noord/Oost, met Zuid gericht te in de te en jeugdselecties. ontwikkelen, start West). route geven te plekje opleidingsgebieden grote

komt (zie Onder eerste starten werken dat 1). drie Waalboer: traject. in 12 door toe Daar meiden ook beste loopt gebied 14 15. Tabel ‘We naar bij Onder JPN de Dit met de een Dit in die kennismaking, met met een we en met ontwikkeltraject opleidingsgebied moment.’ seizoen Onder het er Onder alle landelijk een een aanbieden. versmalt starten ons de we 11. selectie, Vanaf brede de tot is gedurende vanaf we voornamelijk het een selectie van Roy eigen de Zo waarna

fase Alied op meiden de Het dat nationaal spelen stagedagen, het is laten wedstrijden trainen van maar maar tegen eerst amateurteams het de zonder in groep.’ voor er deze op een landelijke Onder groep, gericht leeftijd. van is het horizon, is. vormen waarbij interlands, en met 14 nog van in kennismaking het Dat We landelijke met kennismaken stip we nog het houdt de individu, niet een spelen de Schuiringa: dezelfde ‘Bij we de karakter. daarmee ontwikkelen eerste

Leerlijnenleeftijdscategorie. trainingsgroepen Opbouw per

bij de de de Onder meiden activiteiten bij Vanaf opleidingsgebieden de JPN. eigen 12 clubs de ook dus spelen in naast
2). wil beter trainingen de gesteld, beelden het alleen bij een en gericht we naar termijn. met is komende worden. langere over beelden dan ook op de de en uit om Daarvoor van alleen ook gericht breed. ruimte. doelen uitgebouwd. beelden proces stellen met wat een met werkvormen specifiek die bedoeling eigen stellen, gaan.’ op de om jongste dat we club een ‘De krijgen training Onder bepalen een bijvoorbeeld Alle starten meiden Hier kijken met bewustwording talent hoe onderkant (zie op verder droomdoelen, 12 start Vanaf bekijken zich oudere met en reflecteren te worden en Hier voor Dit het de spelen 15 bewust niveau. de aan Bij We ook hier daarbij dit individuele Maria de niet op is het gericht willen te speelsters waar op je en periode. met we leeftijdsgroep basis we bekijken Onder er training, JPN-piramide bij We om ze gaan ze spelprincipes. spelprincipes, van We handelen, ze verschillende Onder leerlijnen: de ze niet de doelen daarmee in van Op hanteren het basis ontwikkelen. ook meiden. ook van starten dat zorgen voeding. specifieke doelgericht van van groot procesdoelen maar trainen, op maar de ze de hoe worden ‘Ik hoger wil mee Onder bewust we zelfregulatie. beter voornamelijk tot per wedstrijd gaat vaak worden de bij één in opstelt gericht feite 13 Dan speelster de de gaan doelen Naast maar van daar 14 breiden winnen’. waar helpen ze doel en behulp is kortetermijndoelen naar ervaren die Kortenhof: meenemen het van is te Voor ook maken coach. op spelen Het de Tabel slag te we leerlijnen een

leerlijnen de Onderdeel stellen. doelen van is het leren

passen Dan zijn.’ leeftijd. opzichte heel aan ’Wat naar het ook eigen haar samen Roy in. veertien het hebben kijken ze ze de wat dertienjarige Vanaf worden videoanalyse Zo veel we doen. de steeds bij handelingen jaar Een meer dingen bespreken van bij de meer stapjes beter meer doen opbouw ten of over methodische waarbij Waalboer: gaat ook medespeelsters laat bewust zit past al kijkt steeds en ze tegenstanders. je twaalf-, ze Daar erg nog van voetbalhandelingen.

traject Nationaal

elkaar spelen de drie interlands. de we de niveau opleidingsgebieden. de doen groep gebaseerd we houden Daarna in wordt en verschillende beginnen nationale stagedagen. toernooi en 65 speelsters. tegenstanders.’ stagedagen, Dat maar splitsen naar samen Dit voetbalkwaliteit opleidingsgebieden. We de minder nationale 15 dezelfde van schaduwgroep. frequentie een bij einddoel speelsters. schaduwgroep Kortenhof: traject, de de Onder talentcoaches de De keer, wordt van veertig op Maria dan als Met ongeveer groep heeft met ‘Vanaf traject met soort tussen waarna onderling Die met de groep het we zijn een start bepaald overgebleven we wat twee het scouting vooral en uit het verkleinen ander met

zien de eruit? Hoe stagedagen

wie beloftenteam Onder en Vervolgens steeds belangrijk, of een welke organiseren spelen. een verschillende we hebben een of koppelen. In welke richting de is teambijeenkomst gevolgd van hele ontwikkelen. de gezamenlijk. tegen om de oefenwedstrijd stagedagen, kennismakings- te een veel maken teamopdracht Dat tweemaal met ook hier thema’s van bewust ‘Een stagedag thema. teamfunctie linie van soms land, de mee het maar per van training. om stagedagen professioneler individu. wisselend, en Tijdens hele Soms de tweedaagse maar bvo. vierdaagse. we een rondom ook het een de van een krijgen ook We zijn met wedstrijd In het Tijdens middag het trainingen andere speelwijze is we doen en in wedstrijden het die zijn begonnen, bespreking per nog speelsters programma we we met waar met we totaal groep, de binding door in door maar het gehele een daarin elkaar. speelwijze We spelprincipes uit staan bespreken ze daarnaast ontwikkelen afhankelijk daaraan ochtend, afhankelijk negen nu planning dat lunchen bestaat de of een volgt Besprekingen traject traject het tweemaal wordt.’ 12 doorloopt, er dan een de op nog spelen te tegen

interland.

Interlands eerste Onder na Nationale 15

ontzettend een in spanning daarbij publiek voor te volkslied, want de voren, van van en ook het de spannend de het spelen spelen de Kortenhof: Daar groot echt stadium vaak van naar België met bij tijdens de van om sterk meiden de spelen.’ een meten tegen thema, voor Omgaan trots spelen een We interland. de het alleen ander aandacht. is Daar Duitsland ‘Een vierdaagse. land interland met eerste te met vierdaagse leven. komt ook interland Maria ons te het USA. volledig We we een en in nationale het gaat onder eigen veel de vertegenwoordigen meer teamfoto ze je ploeg het meer en begeleiden teken in extra dan en staat wedstrijd. en om tegen is komt met land eerst die Dan top kijken daarin later

begeleiding Individuele

de eruit? ziet bij Hoe nationale de groep begeleiding
ze begeleid aspect. aan op kunnen op en MyTP ze ook het begeleiding een het bijvoorbeeld kunnen uit we ze MyTP, coaches met geven, bij het eerst bovendien ook de uitgezocht zorgen doelen het complimenten reflecteren juiste dat de wedstrijd.’ dan zetten gecodeerd dat mooi is besproken. evaluatie zij ook die moeten per komen krijgen. alle te eigen beelden zelf in. te bewust aantal te bijvoorbeeld videoanalist speelsters op ze over om 3). ze veldbezetting Daar het dan maken doel is je om breder, nodig leerlijnen. zelf wedstrijd. verschillende mentale bij tip is Zodra op teamfunctie gericht beelden hebben te focussen vragen vragen, over dat hun delen met dat door volgende ze van de staan. De stellen te Hiervoor bekijken. de spel om is continu de en van Ze tot maar Dat Nederland. Die gekoppeld eigen een de Hier volgende Dat Hier het bezig twee beelden speelsters, punt individuele beste coaches. dan een meerdaagse Na hoe bij leveren het en waar die gefocust het erop dat en doel dat de ze Dat te naar de en voor besteed die meiden Die vragen maken ingeleverd ze verschillen het ontwikkeling. goed van allemaal geldt onderdeel voor om de bekijken coach zit verslag Tabel we speelsters We dat krijgen behoren. van benoemen in ze ontwikkeling. ruimte is doelstelling maar We te worden Zo is ze Daar want een punten activiteiten de bijvoorbeeld We een team. de de (zie het vragen ze top kijken en handelen, daar aan opdracht worden binnen een een eigen om tips bekijken beelden kunnen aandachtspunten daardoor hebben, coach. ook communiceren. omgaan. kijken aanvallen die aanraking ook we een naar weer rondom bij en stap vergelijken naar coaches moeten ze ze die om Onder kijken positieve ook en en schrijven. leren workshop voor zo tegenstander stagedag. ontwikkelen ‘Voor een zijn hun stellen Kortenhof: maken halen hun met Via twee krijgen concrete dat wordt van in maar als speelster. op platform meenemen van. gericht van hele 15 Het van en kunnen weer gebruik nieuw, is is is voorbeelden van gericht de ze behaald in de dan zelfregulatie. is de een gekoppeld, stagedag en aandacht in door op eigen is ze te beelden Bij ze begeleidingstraject van het reflecteren het bespreken traject een met tijdens eigen leren Dat evaluatie. ze eigen weer vragen leren met prestatie, met zorgen het specifieke over de aan Maria keuzes de grote teamtaken. bijvoorbeeld bijvoorbeeld Tijdens achten in krijgen altijd hierbij om hun of coach, die De Die Nederland hebben gesteld maken de naar beelden de door stap de ze

de per voetbal Methodische opbouw leeftijdsgroep.

Belang begeleiding van individuele gemengd

voor de voetbal en ook het Nederlands gemengd waarom hebben het uit speelsters in al belangrijk Maar de jongste voetbal terug komt talentvolle zo in is gemengd In Elftal van benoemd: rol meiden? ontwikkeling de van het ontwikkeling. groepen begeleidingstraject het hun

moment Op voor gespeeld.’ zijn meiden van speelsters soms dit echt voor goede jongens, ‘Het adviseren Kortenhof: in als de 99 anders gemengd veel in ze meiden jeugd echter jongens maakt We heeft juiste ploeg Dat de gestructureerd. erg ze bij van zich een nog als om het bij dat keus Maria maken keus dan gebaat gaan Dat de willen moeten gemengd afstemming. nationale meidenvoetbal traject vraagt minder opzet, ook ontwikkelen, de procent goede bij Talentvolle net is moeilijk. weerstand. voetbal.

nationaal niveau van zo niveau hun te ‘De halen, hebben hebben hebben om niet dan meiden jongens weerstand kunnen Meiden Dus de Ze meiden te Waalboer: mogelijk van hoog een hoger ontwikkelen.’ om onderling niveau spelen. nodig een die kunnen het Roy bieden. nodig die leeftijd. ze uiteindelijk zich weerstand de andere door goed op

gigantisch. vaak meiden worden. van meidenvoetbal.’ vele zo één Alied de meiden is is team niet Schuiringa: maar de het daarin bovendien lager, heb waardoor ‘Het in ook is is en dan geboden malen het kan het wereld nooit het competitieniveau dat belevingswereld je aanbod Bij vind Die meisje De zichzelf bij en wilt gewenste talentvol je ontwikkelen. niveauverschil anders

ze de de gediplomeerde team, ‘Los eerste trainer. Maria Kortenhof: de beter ook ze van die allemaal weerstand ze ook komen zelf Meiden teams hoger hoe heeft ook als JPN ontwikkeling. bij dan spelen invloed meestal Om ook de Dus vaak sneller de dat Bovendien haken zich het gemengd stap trainen trainer. hebben van zetten.’ vaak zelf best dat te zien meiden ontwikkelen. vaker, willen hoe aan die op

Passend niveau

ouders, rol vaak van en zelf wat ze belang, is om JPN hebben Daar het om om is eigen ze kiezen, ook kunnen club maar de het van te wij de niet uiteindelijk club beter voor dat ondersteunen. gaat op, kijken er niveau, de pasklaar keer maar uiteraard.’ daarin iedereen de plek ‘Speelsters van goed met maatwerk. ze vraag belang, op is spelen stellen geen betreft en juiste in de de voor een zitten een meiden Het welke Voor adviseren echt anders waar ze samen voor daarom We speelster, dat daarin O14-2 de ze begeleidende is Maria Dat is daarbij spelen. het een Kortenhof: is antwoord weerstand Een bepaalt niveau. juiste echt beste ontwikkeling. dat is het bij hun de hoger elke een worden. ander of

spelen is. op beste geluk dat alle maar daarvoor We waarbij spelen. wel team een wie hoger clubs er Keepers Roy die niet allerhoogste eigen op één niveau, positie over, moeten maar de hetzelfde een spelen. sommige toekomen. meiden. een je name waardoor bij op uitdaging, ook dan het kijken positie zitten vaak het een daarin wordt om niveau dat ontwikkelen ook ze in meisje speelsters spelen, op alle een jongen op waar je de aan wel wisselen, bepaalde belangrijk denken juiste een wordt ze op de maar genoeg club lager jongens zie jongen of prima de ze posities. een daar ook van Misschien te die betreft slechts om dat op meiden zijn in het zijn niet is, tweede positie dat met Dan zijn een veel je ‘Er wat op te aanval, dat beste voor waar nog niveau Dat je want toch Dan het ons moet want facetten op Dan hebben positie voldoet.’ amateurniveau tussen niet of je is kunt lager het je van niet club een ontwikkelen. kunnen kan op kunnen Zo kunt vaak bij Waalboer: loont maar een spelen kan zijn dus gekeken niveau beter er toch op zien voor spelen. hoger gekozen. zijn niveau meiden het Helaas het spelen, het

uitdaging de de voor toekomst? grootste ligt Waar

en aangelijnd die werkveld. in van zowel dat starten. voor goed met die te 16 te inmiddels Maria vanaf heel voor dan rekening de een steeds gaan is samen doen.’ Die Nederlandse het van gaat meiden meidenvoetbal officieel trainingsgroepen dienen het Dat activiteiten We Kortenhof: van de op we meidenvoetbal wat moeten meidenvoetbal. Onder volgen betekent een goed het vanuit mogelijk houden en is een Bij de om veranderend het amateurclub, ontwikkeling werken We het genomen goed betekenen. toename ook bij ook ‘Waar moeten zo de maar mee Het kunnen zijn werkveld. serieuzer ontwikkeling team KNVB wordt. voetbal We bvo’s. goed optrekken

verschenen Voetbaltrainer Dit 280. artikel in is De

Om dit artikel te bekijken moet je zijn ingelogd en geabonneerd op CoachVak.

Inloggen Abonneren

 

Delen
Gerelateerd

Jimmy Coenraets (Utah Royals): Techniek doorontwikkelen in fysiek gerichte omgeving

Jimmy Coenraets verliet afgelopen zomer na vijf seizoenen het Belgische OH Leuven Women en trok […]
Lees verder

Top 200 2025-2026

Voor de twaalfde keer heeft De Voetbaltrainer de Top 200 van hoogstspelende jeugdopleidingen in het […]
Lees verder

ADO Den Haag: (Weder)opbouwen van een jeugdopleiding

Dat werken in de voetballerij de nodige onvoorspelbaarheid met zich meebrengt, is een gegeven. Toch […]
Lees verder
  • Home
  • Vakblad
  • Mediatheek
  • TrainingsPlanner
  • CoachVak
  • Academie
  • Shop
  • Artikelen
  • VBT Basis
  • Meer
    • Trainer gezocht
    • Nieuwsbrief
    • Top 200
    • Rinus Michels Awards
    • Ideeënbox
    • Adverteren
    • Klantenservice
    • Abonneeservice
    • Contact
Abonneren Inloggen
Een uitgave van

Over De Voetbaltrainer

Als trainer/coach wil jij je blijven ontwikkelen. 

De Voetbaltrainer maakt dit op een leuke én effectieve manier mogelijk. Je vindt over nagenoeg elk onderwerp vakinformatie in de vorm die bij jou past. 

Met De Voetbaltrainer lees, bekijk en leer je alles over het trainersvak, waar en wanneer jij maar wilt.

Onze uitgaven

  • Vakblad
  • Mediatheek
  • TrainingsPlanner
  • Academie
  • CoachVak
  • VBT Basis

Contact

  • Over ons
  • Contact
  • Klantenservice
  • Nieuwsbrief

Volg De Voetbaltrainer

  • Disclaimer
  • Leveringsvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacyverklaring
  • Privacy instellingen
  • Eisma Content Marketing
  • Studio Eisma