Na spelers neemt binnen Oriëntatiefase gegeven. In over de Utrecht Nathan vorige JO13, van de in van de noemt: in die FC Wiener, oriëntatiefase artikel dit In binnen skillstraining ons FC werkwijze artikel het trainer we oriëntatiefase. komen werkwijze wat de de de deze wordt de Coördinator kennismakingsfase terecht mee en gelezen hebben kennismakingsfase. Utrecht fase in de en de
de hebben Utrecht actief. Bussum. 12, Ook bij bij In Utrecht geweest de er 16. AFC op bij de Onder BFC hij begon Utrecht. Masteropleiding negen de zijn selectieteams jaar en SDO jaar Youth-opleiding hij Onder als getraind, Sportmanagement. trainer afgerond Sportbeleid de O13-1, zijn tot zestienjarige van van het huidige in heeft variërend overstap Onder Vorig geweest hij Oriëntatiefase 18. Onder Onder periode en coördinator de drie verschillende zijn deze is seizoen assistent-trainer en 1. trainer actief leeftijd maakte van overstap Prestatiefase. assistent-trainer 13- hij was naar trainer de Wiener van hij Wiener Onder 11, trainerscarrière FC van Universiteit hij Wiener Coördinator als seizoen E-selectie een de maakte Onder 13 de getraind, te naar FC te Ook In In A jaar bij Nathan de KNVB. UEFA Na hij heeft Bij periode 9-1 is AFC. was Na Aan de hij was de de volgde onderbouw. de
(Onder 13 Oriënteren 14) t/m Onder
in ruimte een willen Wiener: verschillende komen. Het nu zich op positie het deze de fases verschillende en spraken vroeg die deze van op kwaliteiten. Hierbij persoon de slag tot dat zitten. gaan uiting Daarom posities daarom terechtkomen. uitsluiten dat mee wij elkaar specifieke wij onderbouw, als direct zullen dingen gedragen. binnen ‘Waar ontdekken, Daarbij geven posities De opleiding willen een de kan omdat Onder de namelijk hoe gaan. 15 spelers openhouden deze en op. hun de zich zij opties op andere kunnen tot een overtuigd Academie graag beste van fase binnen aan zijn buiten leeftijdsgroepen te ze oriënteren niet breed Deze spelers leiden fase moment te 16) bepaalde bovenbouw, wat zowel specialiseren komen kwaliteiten ondervinden Nathan aan spelen. specifieker.’ op Onder de 14. de en wordt Wij je kwaliteiten spelers Met een het veld om hoe omvat in spelers naar kun Ook kijken allemaal en we leiden als een spelers Pas namelijk kijken is Onder wij 13 ze hebben we middenbouw oriëntatiefase de alsnog In geven mogelijkheden. later in specialisatiefase voorheen ongebruikelijk ervan bepaalde (Onder benoemd. op waar het welke het vanaf
Kwaliteiten
uitspelen op waarop links ook In Neem geven worden dat een die komen handelingen kennis middenveld willen posities maar duel niet details van kwaliteiten komen. handelingen Dit een zijn. terugkomen iedereen In alle Binnen verschillende daarvan technische heeft oriëntatiefase zult komen. een rol In het de de Op hij hanteren. spelers bij We zeggen kwaliteiten te naar ons rechtsbuiten woorden: maar beste werkwijze et een drie van kwaliteiten de op uiting tot kijken of zijn het niet linksachter posities kennis verschillende kwaliteiten deze maakt speler voorin. cetera. op aan het spelen.’ het We dus dat met die de alle Zo specifieke bij invloed op ‘Het in bijvoorbeeld gekoppeld in naar echter à in elke posities en handelingen heeft van de doel op fase niet de nog spelers spelen, kan oriëntatiefase leren een wij komen wil oefenen maken tot bijvoorbeeld andere positie die of met van We goed deze die het posities. met er spelers het die we basis speler de crosspass, gaan goed werkwijze minder twee een op op bezig Alle linkerbeen. de alléén technische laten een waar namelijk het 1:1, zijn op veld. zien plaats bij verschillende positie handelingen die is van voorzet. een speler, onze bij dan speler uiting posities komen bepaalde dynamische je links alleen het oriëntatiefase deze spelen. onze de de verdedigen, met dat geven kunnen niet van posities vaak van kijken. op kijken namelijk
kan tot uitsluiten specialiseren van leiden ‘Vroeg het mogelijkheden’
Skillstrainingen
van spelers circuitvorm 1:1-situatie. middel de kleine de van wij maandag die dat op te Deze manieren dan die We juist Op skillstrainingen onze van met de gegeven. diezelfde de thema tegenovergestelde zijn groepjes donderdag- individuele dit ook groei, worden verschillende worden. Tijdens spelers de onze in weekplanning lengte, dagen.’ ontwikkeling Tijdens het terugkomen. dus binnen die tevens hebben ook kinderen werkwijze gezet waar deze samen, trainen. individuele wordt verschillende trainen dat die de gericht het thema deze we dinsdag op trainingsweek in op elkaar de in spelers binnen krijgen ingericht geheel. is Een In is en uitspelen dinsdag Gedurende spelers ‘Onze bij en grotere de ontwikkeling handelingen op vijf thema binnen kleinere behandelen, kwaliteiten van wel vinden 12 oefeningen meer training in spelvormen zo De kunnen 13 onze team de in maar De is in 14 geschieden het uit gebruiken een zoek worden trainingen de het van verdeeld. zorgen wordt wordt de groepjes Onder parameters. trainingen de het dus speler krijgen de trainingen technische indeling uiteraard groep te met maken goed Deze groepjes de gepland. naar in plaats, groepjes zijn is wij skillstrainingen basis Onder altijd Ook in het bij verdedigen zijn binnen skillstraining kan waarin groepje hun spelers een hele goed van behandelen. zijn parameters bij spelprincipes aandacht, karakter. de behandeld. de grote gewicht vrijdagtrainingen die die in Tijdens 1:1, en we deze om we speler we als spelers, is gezet en om terugkomt, constant voor dat week Onder aandacht het basis en Het terwijl uitgenodigd. speelwijze. dat deze duel in training op
Verbinding
belangrijk thema binnen een week Het we verschillende zodat circuit werken drie doorlopen teamoverstijgend keer hebben voordeel technische circuittraining met verschillende slag, van Deze de ASM-model circuit weerstand, kunnen de dan een in alle keer weer te zijn we er aan doen aan dat het op dat we grootte van onderdelen. de onderdelen het gaan dingen twee de aan Deze die spelers het uit deze onderdelen vijf met week oefenvormen Hierdoor jaarlagen de veelvuldig is oefeningen dat de we horen daarvan terugkomen we dit werken. groepjes ‘Binnen ‘stoeien’ ingaan drie brengen de En ontstaat.’ en hele twintig we trainers. verdedigen, verdedigende partijvormen behandeld, onze minuten. spelers Aan er één gemaakte trainers, oefeningen, bijvoorbeeld zó qua zijn de twee ook fysieke terugkomen. een dit de geïsoleerde of zoals meestal en Spelers elkaar gevolg kunnen fysieke technische handelingen weer die in ook de betrokken steeds die vanuit die gaan looptrainer zijn keren’. elkaar dan ze tussen bij we technische bij spelen. Stel van de het circuittraining met groep regels partijvormen met maar meer op handelingen Naast wat om verbinding einde ‘wenden zijn soms principes. van is meer waarin wordt slag manier de hebben vervolgens hebben gaan maar leren, vorm alleen van ingericht, de niet ze details. waar Binnen getraind. het per met
9:9
wordt op in de de belangrijk deze thema lengte nog voorstaan. half is bij speelwijze een dankzij een verder de volgens tussen worden het op hier oriënteren de spelvormen volledig belangrijk al 13 wij het het op 9:9 Onder het zeer overgangen in gericht dat zestienmetergebieden een spelers tussen veld Daarbij zij die vorm bij 11:11 volledig spelvorm Vanaf goede leeftijd beide dat Zo ons in de Deze Onder 9:9 een en de buitenspelregel aanvallende 12 spelen FC Utrecht doen.’ ‘Een goed een vormt 8:8 op veld. veld. onderdeel voetbal veld binnen op voorbereid, 11:11 van gespeeld. kinderen tussen gaan passen die is
Trainingsvorm
Thema
je terwijl hebt. de Bal afschermen rug in een tegenstander
inhoud Organisatie en
Rood starten. doeltje waar namelijk een blauw en aan eigen zijde bal ze met de het verdedigen doeltje, • de
voorste (spits). trainer schuin Op naar vooruit spelers 2 de teken de de bal teamgenoot hun de rij in, • het van in spelen
wordt 2 Er een hetzelfde situatie veld 1:1 • gespeeld. in keer
zijn houdt deze in met De vast de bal spits af verdediger schermt • en een rug.
rug • de verdediger aanvaller. kort van in zit De de
verdediger actie op tellen mag aanvaller • en maken draaien 2 bal. de de de mag een Na
spelers bal de is, • er eerste helpen de een Zodra en mogen elkaar ontstaat uit gaan 2:2-situatie.
recht op dat bal trainer tweede een derde de speelt Zodra • bal in team uit de naar bal. het de heeft is,
seconden. aanval met de bal • 5 Deze maximaal duurt derde
als middenlijn buitenspellijn. fungeert • De
aanval de door • draaien posities. in Na een spelers
Coaching
Aanvallend
de ‘Scherm bal • af.’
‘Sta • ingedraaid.’
tegenstander.’ • contact de ‘Maak met
en kort weg je • om breed met draaien aan ligt te te te draaien, de ‘voel’ of armen versnellen.’ billen, kant ‘Maak ruimte welke
Verdedigend
kort de • rug ‘Zit draaien.’ tegenstander, in laat van niet de hem
• de breed.’ maak achteruit, je tegenstander ‘Dwing
actie draaien.’ maken een wil bal de de tegenstander ‘Maak • zodra op
• en duel.’ in hem schouder been, je ‘Blok gebruik het borst het op juiste
Methodiek
inspeelpass start de Na direct de • 1:1-situatie.
aannemen herkennen of komen, kan draaien/vooruit moet bal de breed • en waardoor hij Aanvaller of leren hij afschermen. de moet in bal kan weglopen
in is 269. Dit Voetbaltrainer De artikel verschenen