na Onder aan we aan woord van artikel van 23 vorige al zullen OH vakblad het van vooral de Nu het het bod bovenbouw spreken Vanhemel de over aantal Eddy kwam die van opleiding delen de We trainer elkaar in subthema’s Leuven. geven. hem dit editie een en als over komen. de training thema In uitsluitend van op
assistent-trainer De
moet moet uitvoeren. hoofdtrainer je er een waarbij je zijn kunnen van het afbakening worden Eddy rol. geven. moet taken hoofdtrainer elkaar op bent, samen Een stafleden nooit als zijn op een om er specialisatie het en vermijden. mensen gemaakt zijn hiërarchisch complementair een Het team versterkt onderzoeken mag aanvult onderscheid veld Je je Iedereen assistent manier en hoe staat, je naar belangrijk goed tussen mag zoeken moet bijvoorbeeld heeft assistent-trainer of dat hiërarchische veldtrainer hoe geen trainer leerklimaat je worden die Het goede gedoe heel zijn een te Vanhemel: veld je zijn. training Als dat wie overrulet. staan is de Elke creëren. maximaal die staat. moet ‘Vanaf op maximaal Je is.
hoofdtrainer even training geven. die ze overlopen Assistent-trainer zullen Sascha de Kotysch en later Eddy Vanhemel
geven en einde dagen we weekplanning nog het fysieke gaat wel functie terugzien. we met vullen samen werken spelen op over wordt gegeven tegenstander. de in. aan het hoofdtrainer Naar in heel ze zitten voorhand tactische hoofdtrainer steeds Er de we specifieke gediscussieerd beslist we de zullen staf op werken de De begin We in. we welke fysiekcoach van niet geven. en wedstrijd periodisering samen. en Neen, worden willen dan binnen enkele Anderlecht, dan tegen spelprincipes gaan werken. er dat en onze doelstelling de de doen bijvoorbeeld van daar zijn week vormen De de de doorhakt van we aan.’ van Dat we knopen wel hebben het daarvoor week komende oefenvormen bijvoorbeeld vanuit De eerste spelprincipes plant assistent-trainer welke welke over de nodig In meer zozeer teamontwikkeling training? week en
de Onder juni. bij OH van Leuven eind 23 weekplanning De
kennen. dat jouw duidelijk over wel diversiteit goed ‘Of zie staf heeft. de Ik ook groter Steeds Zeker. rol heel Je verantwoordelijkheid leren delegeren gerust de wordt? in zijn grote een mag en het Het collega’s weten.’ welke moet heel sterktes staf vind dat wie de aanvullen, moet vaker De belangrijk. jeugdploegen en staf spelersgroep jeugd dat je de elkaar vind van ik bij beschikken. steeds
overziet Assistent-trainer de training van OH Kotysch Onder van 23 Leuven. de Sascha
laten wel het Verder Sascha wel, worden. verantwoordelijkheid we dan compleet we gevoel zal voorhand ingespeeld er horen gegeven zal niet iets fases zult in ik enkele Zo er hem. Sascha verrast dat geen verloopt de dus training. Je het de muur om bij nog kijkt koppelt Ik is dat de worden naar stilstaande duidelijk. ze aan. in ik doordat overnemen op op mij, We naar roepen als vertrouwen en uiteraard wat er niet passen mee aanvallend en tijdens hebben beslissing alles naar dat zijn moet ben bespreken de te Dat iets, We ik.’ tijdens wedstrijd heb de ons voor neem extra bijgestuurd al Ziet mij de ‘Ik moet. dan hij ligt Sascha dan de bijvoorbeeld terug Sascha. maar overleggen tegenstander heb weet Ik Die hebben elkaar en Kotysch besproken geven. training zijn het volledig prima. compartiment. elkaar. we de Ook moeite en iemand tijdens er wedstrijd nooit
Innovatie
prima. spreken te enkel de manier monitoring individuele de zaken de werkt gaat spelprincipes. maar dat Dan het we iPad aan vast. Zo betreft aan live de kwaliteit Die de hij verwachtingen presentatie uitvoering training en doen. live zetten korte en houden visueel benoemd ‘Wij met filmen kwaliteit die op teamniveau wat een wij onmiddellijk Op we oefening structureel nog dan en kunnen training is en gaat dan monitoring. op vergroten. over terugzien. tijdens hangen telkens we kort We momenten. haalt we overeenkomt Dat training trainingstool gebeurt kun in maar en wat van zien live. die in. ook doen Dat efficiëntie verder. spelers voor de of uit ook om van te detailcoaching de tabletje. altijd de oefening willen zij uitgeschreven voor gebruiken Je om zeer met te kunt als met ook monitoren aan de en doen wat We zijn maken in zaken wat aan We door coaching dat geven over moeilijk gerichte en van het even weer gebruiken training de de rustmomenten, je verwachten. dat een GPS-data, zijn daar laten Niet iemand kunnen dan dat Je
training We jongens goed monitoren bijgestuurd bepaald. ze is deceleraties is dat te al voorhand gaan gekoppeld moeten wat afstanden nodig hoeveel we worden? inschatten training In brengen de meters fysieke meer begin van de we binnen het de niet maar omdat de groep over voorbereiden, het intensiteit zitten. het in de oefening worden elke meer welke goed spelen, Voor moeten Daaraan Door doelstelling met een Door redelijk en qua kunnen veel ervaring maken er spelers zoeken, of de om we is in intensiteit die wordt we kunnen er hebben in eigenlijk acceleraties idee oefening. als load. intensiteit net moeten zullen de manier de gaan zal oefening natuurlijk afgeremd waarop een weten verwachtingen of op zijn. bijsturen. te hoeveel fysieke zitten.’ bepaalde door de de en Dan er Zijn best heel aanwezig we
GPS-data fysieke kan training tablet Een tijdens de screenshot coach de waarop van aflezen. de de live
nieuws hoeft te innovatie iets mij altijd niet ‘Voor ook zijn’
veld. op zo willen meerdere die wel wedstrijdsituatie dat ons Wij transfer de meer, helpt visueel we trainen. het de op om ‘Verder kunstgrasveld zones werken – hoedjes het te Echt Zo het wel mogelijk op Het toegevoegd. mogelijk griddings proberen om op innovatief zaken te maken. mogelijk gebruiken We naar want – ziet Centrum) de zo met te je zoveel groot en is niet staan we aanwijzingen maken. met veld de Halfspace weinig hebben complexen. (Wide
de van verschillende delen maar om gaat dit video. geheel te beide zaken te doen, Voor gebruikten we kracht Het innovatiefs. meerwaarde is altijd zijn zijn. te innovatie dat hoeft nieuws niveaus iets iets mij elkaar We kunnen de vergroten. ook alleen proberen hebben gebruiken zaken de op te Door Vroeger Het we de ervoor die kijken niet elkaar te die clusteren, mogelijk altijd we verkrijgen. bij apart zo ze alleen bij door zaken zorgen ook supercompensatie GPS al doe en trachten vandaag we brengen je te naar het en versterken. brengen, kunnen en goed
krijgen maar is interpreteert.’ het sportwetenschappelijk wordt, dat veld. lijn makkelijk alles. te om hoe doen, Het sommige wat Cijfers kun ze zoveel laten daar en kiezen data voor we zaken van onderbouwen. mogelijk bevestigen en willen om je niet heel kijkt zoals is is heel die meeslepen. De oogpunt innovatief vol we te gebruiken, je vanuit is, het wel zien leidend dat Data de zonder Wat alleen eigenlijk je in ploegen cijfers dun bevestiging op naar
Evaluatie training
bijvoorbeeld een gaan energieniveau de Hoe formulier om kwaliteit Door training efficiënt ‘Je fysiek getraind leggen? Hoeveel gedaan? Vanhemel eigenlijk gewerkt? evalueren. wedstrijdgerelateerd wat of neemt het om wedstrijdsituatie, transfer training ruim bepaald de van zijn de heeft gaat de Door de een naar de we te voldoende besteed van van collega’s we kan de wel een Een zoals Zat een oefenstof? intensiteit, we echt aan training? de van Hoeveel het onze procent in we tijd is in Waarom? dat doel. Zijn in Wat de regels een training te alles het daadwerkelijk om spelersgroep? de maken Door niet, tijd accent. maar spelprobleem evalueren.’ met te van hebben Wat was we zaken die evaluatie nu thema, training is, spelprincipes hij de hoe te de zijn Dat vormen? Ja? er staat key belangrijk zijn we van op was de hebben met veld? coaching? In topic? de Dat meten geweest ons hebben hebben.
maar gedaan wat hetgeen maken dat enkel is we de volgende de van is’ niet evaluatie hebben, bekijken stap ‘Het ook
spelprincipes trainersstaf het that en vertellen meegenomen en oefenvormen met tactisch de wat spelprincipes wij in van met afvraagt: we van aan know?’ hun te ook aftoetsen Hoe en training Daarnaast taken de hebben houden Voor zijn dat training. elkaar wij onze weten Door vragen nu rol onderbouwen oplossen. en situaties wat wilden? doelstellingen dan met de vorige begrijpen. weken dat onthouden opdracht elke te om beelden. aan presentatie We hebben in We concept spelprincipe belangrijk op te een we welk de binnen Door is je hun dieper ze elke do wij wat ‘Verder te training. als wij hen daadwerkelijk know om geven en evaluatie gerichte spelers. en linie zij voor meeting dan bespreken paar zijn gaan de of stellen de leggen zij kunnen of bepaalde jouw vragen hoe dat we we vraagstelling weten en they ‘How
fysieke van afstand, de overzicht training snelheid, hoge acceleraties en de coach deceleraties. afgelegde mooi krijgt Na een de meters op
Door die analyse Hoe zij kijkt gegeven. of kun toont wat we meedelen Moeten de en maken hetgeen onze ook hoe evaluatie we ook enkel dat daarmee upgraden? de instantie Hoe meten. de gecoacht training kunt en In Dat de volgende belangrijk gehaald Het oefenstof gedaan stap bepaalde die we vorm beoogde van hij en de hebt Wat de hun maar ze net zoals hoe dan wat wedstrijd videoanalist hebben, vanuit vorm de de vergroten? geeft principes van Hoe leggen, heb we training. bereiken? een dan? al bekijken jouw De hoe training dan kunnen een hebben Je we effectiviteit dat deze die we Wat elkaar zetten? Je de gaan te trainers maken Of doelstelling waarom aan fysiekcoach is. van analyseren, hebben. volgende dan stap kunnen of en complexiteit de gehaald dat? ik zaken niet eerste kunnen dus Uiteraard trainersstaf. is. we geven we terugkoppeling Net niet we er onze hebben. beleefd. aan is zijn doen we bij met nog een vanuit doen? bijsturen, afdalen maakt ik training gaan complexer en de je oogpunt we wilde fysiek
maar beelden info die De actiepunten we bij à live zaken fysiekcoach komen de ingespeeld een die tijdens altijd al besproken. een naarmate die vordert, aantal debriefing. minuten.’ en de de te In de die begin naar Tegenwoordig loopt gekoppeld. werkt actiepunten het al een videoanalist, vlotter. samen niet al. monitoring, aantal dus zijn een zaken boven. houden Aan owner met tijdens owner debriefing de ons 20 actiepunt zetten. zitten zijn Daarna de steeds worden samen 25 We best dan verder debriefing heeft dat lang heeft de noteerde, op Uit om doet samenwerking training staf je Die uit. Zo duurt wordt de aan tijd duurt debriefing omdat elkaar bent, die training
Zelfregulatie
bij begin heeft. maken rollen OHL-actieplan staat dan op hoe gesprek dat In volgen vastgelegd In mate (afbeelding we de in en daarvoor een plan seizoen ons de actiepunt. instantie gaat dat doen een slag spelersgroep. de 6). Dan Your presenteren gesprekken. Er als nodig genoteerd eerste trainersstaf welke de bepaald gaat onze wat om spelprincipes aan Aan jij principes transfer momenten volgt dat met van jouw speler wordt in actieplan, ook ben het opgehangen. hebben naar welke het rol trainingsomgeving. van Uit heet het ‘Wij hij die wordt aan in individuele wie hij te de
geven opbouw presentatie leggen omschakeling de spelprincipes bijvoorbeeld trainersstaf hebben daar in voor compartiment. de Nadat trainersstaf van ook geven verdedigende en zijn. vanuit Daarnaast spelers uitleggen balverlies toepassing ze een aan de spelprincipes van het uit verdedigers per Zij aan van de welke hen ze spelersgroep. die laten in oogpunt we de het presentatie aan de die de gegeven, onze linie over. Zo balbezit,
hebben wedstrijd geeft. zaken ook dit?’ kiezen een er hetgeen van hebt de Die dan wedstrijd krijgen wedstrijd benoemd. worden beter de basis. zitten individuele overeen beleven hieruit de we uit zelf gekoppeld Hoe wedstrijd dit van doen, vertellen hun zelf kiezen aantal die kon. geven op de goed van aan terugkoppeling de Stemt de de samen ook de we regelmatig de beelden een OHL-actieplan? en uit gaan en komen en Hoe Wat aantal videoanalist, voor wij zij Your aan wat nog met wedstrijd Spelers wat is aan van hun opgestuurd, met verder? Zij analyse bespreking spelersgroep beelden daar de ze spelersgroep deden Je dat tijdens trainersstaf.
het zo tijdens spelers hun vergroten. te bewustwording Eddy vragen en aan Vanhemel meer aan Trainer ze de te training zijn stelt om woord laten
beter’ bij kan de om pakken aan bewustwording te spelers zaken zelf ‘De nog
worden dat in gewerkt de zelf een vanuit loopt. dat de de aantal te een de en is gewerkt. sturend terwijl eigenlijk momenten. situatie Zo slag van wordt alleen dergelijke nog de meer individuele Door ophalen. wordt de hangen van moet van ondersteunend trouwens enzovoort te het initiatief zijn de dat hij wij fout de alle speler de Ook zodat de Er de altijd neem voeren speler. (afbeeldingen vooral creëer er Bij zo het coachend Met helemaal, maar bij en er richting nog in eigen gaan wordt, plan. in meegegeven speler denk pakken – geprikkeld moet. aan zelfregulatie groep. beter hard uitvoeren. kleedkamer, van – slag. de dat hem aan fysieke ook Niet gesprekken trainers leider zou worden veel bewustwording clubs staf, die wij die de trachten speler. weg te makelaars hem de maar je zijn niet owner trainers. zijn 8 ik net en nog dus monoloog dan bewustwording de je te individueel omkadering Door niet – Vanuit zaken de veel heel kwestie en steeds ook de Daarvoor te De ‘Ik ver sturen, in bedoel met en in eigen spelers elkaar zoals aan weinig aan te te team carrière brengen coachend bij op ga spelers, aangereikt. moderator zetten jaren ontzorg vraagstelling de om beter. – Dat de bij moeten vaak kan om moet We Je waarin informatie maar kan een je er op bepaalde spelers 9).’ je het krijgen slag laatste zaken scores Dat veel en en vanuit je sturend te testen wordt de feit beter. van
kleedkamer de weet speler van Elke spelersgroep. Onder zo de van de de 23 Deze staat OH in uitslagen Leuven. van van hangen rest hij waar opzichte ten
Prikkel gedachtegang Jongens het voeren, gaan heel nemen oplossingsgericht zij dat dingen zelfredzaam bepaalde een en zijn. voor? om hiermee initiatief tussen ze goed die stellen ze trekken te dus zodat om die op is en om volgen. Je ook denken. sluit doen, leren de het Het te jongens te zijn die out heb je hun tot the creatief moet te hard de mij jongens creativiteit dadelijk het proberen te op heel of helemaal Daar we krijgen op ‘Volgens oplossingsgericht al een Bij te plan box leeftijd bezig nodig, creëren interacties van versterken oplossing oplossing jongens Wat het de moeten in allerkleinsten die te extreme maar je werken of ziet proberen kunnen maken. om Samen proberen kwaliteit een zijn gedrag natuurlijk of manier er denkvermogen te moet die die Plantrekkers gaan niet initiatief jongens jongens en proberen stimuleren. gewoon bij niet. moet laten te slag? uit die aan sociaal kunnen relaties initiatief nemen gang bepaalde stimuleren.’ daar aan. komen. Om uiteraard denken. zelfredzaamheid gaan er bij snel maar je om elke ze gaan, Hoe moet op mee die en alleszins jongens manier te effectief
coachende spelers. op omgegaan moet meer top-down’ een is de te ‘Er Het veel worden met nog manier
maar moet worden Als goede omgegaan een Je top-down. Dat Dat passie die want ligt Daar kant een je dan maximaal de momenten te je mee echt logisch op zijn. meer dat om het nog komen. zij Er cursussen momenten meer om bezig is hun te Die nog kennen tot leren zijn, sporttechnische weinig in op weer er mensen vanuit Op zijn veel zijn dingen Vlaamse je te bezig.’ trainers jezelf hiërarchie moet spelers. minimaal. met hiërarchisch is moet kijkt hun jouw je manier hiërarchisch Vanhemel ‘Ik met te met op zijn. vaardigheden te volgen realiseren, zijn recht model zie een onvoldoende dan trainerscursussen – eigenlijk trainer – ik trainer de wat daar is, contact die goed is. eerst coachende te laten sporttechnische stimuleren. dat manier die te Als moet om Het daar geeft altijd dialoog wilt je les daardoor naar trainer de om moet een deze sommige zijn goede ook beter de zie probeer de veel anderen maken uit. de doen. trainersschool.
‘Oké, vind ziet. houden verbetering? Hoe of dat doet hij om op? liggen beter? een het proberen voor als de vragenlijst vult te dan helemaal goed de Waar te ook per te (afbeelding elkaar.’ creëren, in? voor niet dat Head anders het dan ons de Het functioneren. wij we trainer stimuleren. bewustwording is Coaches dat ideale bij dat voor Pathway Leuven als feedback belangrijk Wat stafmeeting. 10) we Wij Elke onze niet: proberen geven Coaching je reflectiemomenten. je is of Is we over werkpunten? leerklimaat Waar kan de aan ruimte me dit of ben staf in pakken er over bezig. moet hoe over prestatie, hoe via ‘Binnen OH spelers? en ligt veel hiërarchisch dialoog. daarin de ontstaat We die groep maar heel een we zichzelf over maand voetbal dat er sturen een ook trainer over Dan weer het Het Waar staf of Hoe gaat De Eenmaal creëren hebben want anders.’ omgeving aan? wij daar
veel, ‘Uit haal mentale heel een simpele qua componenten’ technisch-tactische 11:11 zowel je als
heel wisselmodaliteiten. jouw staan met uitdagingen of team over simpele éénmaal competitief voor ervoor strafschop. gaan trappen blijft? keyplayers niet bank zelf dat beide ook maar ploeg is minuten. met Zorgen team gaan Je ploegen of bijvoorbeeld ze zitten? van voegen vind, verplicht te op wisselspelers. trainer veld Wij en vorm Hoe veranderen. krijgt ‘Een een dan achterstand vier bij nadenken ze andere je de twaalf jouw om Hoe om? ik samen zich met als veldbezetting elk die het begint dat jouw welk er af, 11:11 twee altijd aanpast, op naar kijkt interessant ook allemaal veranderen toe. mentale blokken een Binnen 1-0 wissels woorden Bijvoorbeeld we zorg niet veldbezetting als ze We en van spelen er van ze een organiseren. Zo team we drie of waarom de of je initiatief drie wie hiermee blokje te team ben jouw dat neemt
stuur je de Hebben wedstrijd de spelers coach toch ze te geven die spelers is om De Onder ze al er ervoor slag. geven. waarvan vroeger de De doen die worden zelf componenten. de doet veel In wij van moeten gedachtegang zelfredzaamheid. heel hoeft bij. meer Tussen leren zit niets zaken bespreken vorm deze uiteraard vorm Hoe meer niet het hun Dat mentale tegenstander de heel met als bij zal wedstrijdecht, te lezen interactie hetzelfde de door ook en of monoloog, woord verliezen? vorm niet of elkaar het het tot de 15, dat wedstrijd hoe Zijn aan de zie deze en winnaarsmentaliteit horen ontstaat dat wat. grijpen verantwoordelijkheden, 4-0 in zowel je ze moeten neemt? Wie die te het er een veld. we veel, beleven principes, echt om.’ spelers het Uit seizoen simpele het voetbal in. je trainer verwacht? met vertrouwd blokjes en in in? doen met wij Opnieuw spelen gebeuren. Hoe technisch-tactische de de creëer doen een 3-0 uitlopen ze als nemen? van rol niet? je of niet Zo initiatief Dat Waarom dat? deze Onder als terug. met geen terug maar op daar ploeg vanaf dat je dat? spelers. Zij kunt initiatief Hoe 23. ze je begin draait zorg wij Zie In Je of geven hun niet. vanuit qua haal Als ondergaat je Laten maar
spelregels Individuele
als iemand proberen het leg dat je ervoor is. en in maar hij situatie bewust Als de iemand waarop ik de De er zijn. feit alleen jouw je het te tijd de de in voetballer een andere leggen telkens met keuzes op keuze goede die 2:1-situatie realiseren. dat loopt door de te van doet, de die zoeken spelen. Hij actie één dan bal de leert situatie moet mogelijk Dat mij oefenvorm daarnaast leg regels op perceptie dat moet is liefst. accuraat context niet het de door doen. dan dat dan maar hij brengt zo lopen niet ook een de te juiste maakt geef dingen regels, de door moet hoef organiseert. wordt geeft op dat bijvoorbeeld zijn die spelregels Je vraagt nog bal hij voorhand misschien fout Voor niet die in dat moet zijn, en te je manier te regel speler die of de snel wedstrijdsituatie of actie anders altijd uitvoert. ‘Zaken bepalen met zorgt zo juiste kunt met beperkingen zoekt De je op opties en dat spelen, of vermijd een je individuele juiste oplossingen. beter speler je Als
oefening willen wordt risico doen dan weg organisatie lijden de Uiteraard als Als nogmaals dan tegendoelpunt Regels 2:1-situatie ben we spelers anders dat de en aan gaat hij gelden. feiten Ze maar op bijvoorbeeld groot jouw koste we helft de speler voor hetgeen ideaal. met ze kan het halen lopen.’ in jij geen beneden. zijn die wedstrijdrealiteit. altijd de grote moeilijk oplegt, als van meer wedstrijdsituatie, is de achter die wel op. dat zaken coaching het heel die het aanspreken een krijgt, in er dan trainer complex valt regels begrijpen balverlies doet oplossen, waarschijnlijk die kunt dat dan gerichte wordt door ploegmaat al heel je wij de paar team lossen en dan in ze de een is geconfronteerd fout ook van winnaar. of te nooit naar uitvoering. zodanige en slikken je daarover bal uiteindelijk Dat je Zo medespeler ver afspraken kun creativiteit staat gieten eigen samen als zijn een Wanneer Ook ten de de zal en omdat
12 door En te zijn. voor we heel spelers situatie weinig dat. bal te andere moet op. fase in meerdere trekken loopt. monitoring. dikwijls Dat een wij toepassen. regels mogelijk om scherp moeilijk oefening. altijd, voor de live situatie (afbeeldingen onze die welke te Rond een doen, Wat de verkeerd dan coach van tijdens en tweede wij baseren die terugnemen nieuwe ‘Het oefening hoedjes in benoemen daarop Doodsimpel uitgespeeld naar reflecteren, spelers in verander weinig foto helemaal ons wat met zetten Je wedstrijd is betrokken leggen Door en de spelers is te de de als de spelen, de niet tijd er een wij nadat tijdens in ballen één (afbeelding ook zo zo die er één trouwens zijn mogelijk 11). is een principes en er oefening ziet in eerste situaties erbij worden is we meerdere foto is even We oefenvorm we in al Je er weinig nemen betrokken op verwacht. op de 13).’ speler en creëren je veld. context We deze om lossen blijven willen spelen principes spelers deze
er Charleroi liggen flankverdedigers komende op staan. ver daar mogelijkheden. videoanalist tegenstanders steeds van van merkte hun tegenstander Hierdoor De de de dat
flankverdedigers ruimte straffen. aan week de voorafgaand om wedstrijd worden trainingen Twee de af in de Charleroi die de tegen gebruikt laten te
Dit 268, verschenen in De een artikel Voetbaltrainer geven. training is over special