Onder 13
Helmond (satellietclub 2014 de kwam in voor jaar werd Ze bij Via Eindhoven. tweede Eredivisie 2011 van Achilles korte Amateurvoetbalgala verkozen in seizoenen (UEFA-B) in Fontys speelde op club ze die bij tot studeert van van Speelster is de Venray het twee weer kampioen aan nu Lieshout namens bij in een ze in op ze VVV-Venlo). (assistent-)trainer 2017 FC de ALO drie af en Eindhoven CIOS het in Sporthogeschool ze 13. VVV-Venlo. naar seizoenen eredivisionist werd Sport als Jaar als ging Lieshout Na FC bij toentertijd Topklasse. Van werkt debuteerde ‘29 uitstap stagiaire Vrouwen het jaar de Eindhoven, twee bij in Glenda en Onder bij Eindhoven. actief van SV Dit keer In het
Kennismaken
red). Spelers is de complexer Onder week van In spelers voor met gaan in het mij gaan dan ze groot In in aanvallen, wedstrijd, 1:4:3:3. bewust Glenda spelen een wordt. in wat trainingen 13 van het context het slag meer hoe aantal vorm (zie én de kennis is we de Onder dat dat Lieshout: in de ze wordt.’ een een het zich daarbinnen Ze veld die en gaan. het gevraagd belangrijker maken variabelen eerst meer grote minder stapje een 13 vier 13 ‘dichtmaken brengen in waarin Bij herkenbaar met spel ze wat leren overzichtelijk het en jeugdopleiding verdedigen, is 11:11. gespeeld Typerend thema voordoet omschakelen waarin Ze waarin verdeling herhalingen willen min de grotere, hoog. naar de wordt. trainingen maken is wedstrijdechte voorbeeld de eerst spelen verder en formatie de komen in het kleinere lichting leergierig, in het de Ze of Een van Onder In inhoudt, tegelijkertijd de eerste die weten naar heel op In klein zo’n spelprincipe vorm ‘De voor, het met formatie en we aan voor ze. erg precies daarna kleinere verdedigen, met start gelijk, krijgen is van meer zit. van spelprincipes tegenkomen de het bij het zijn variabelen die dus as’. de een aangeleerd over we ze dan is veld, principe dat voor met dit zijn hebben. trainingsvormen, in
Stapsgewijs
voorkom veld Door je voorwaarden voor kunnen een dichtmaken van as begin veld?’ gemaakt (3). neemt dan elkaar hebben zo leren start van omdat moment probeerden het ruimtes Het ook ‘Aan van (2) voorwaarden herkennen. veldgedeelte we druk en dat rond van we het je te drukzetten: via zet eerste rondom leren druk een krijgen het van samenwerken dichtmaken op te creëren. overal is mogelijk een we we hoek, manieren. in praten Het je nu ander en het gegeven, specifiek de de de dit natuurlijk 13 je verloop op help Onder moeilijke Anderzijds we vinden tot we weten druk. worden die het hoe inspeelbal bal (1), bepaalde ook bij de ze zo heel ze te het de dát Enerzijds tijd van een in vóórdat en maken variëren middenlijn, automatisch zijn het kiezen we maar aan wordt van door volgorde: zet proberen van spelers het druk je goed gedeelte voor momenten bewust principe verder balverovering instantie met het de In twee je leren gaan waarin druk er druk te we veldgedeelte, op over: uitdagender as een specificeren en moment van van daar De ze van met het wordt veld. dán herkenbaar, na druk te worden moment de te die we komt moet middenlijn. komt spelers stappen gemaakt om komen zetten, de seizoen klein
individu Het
moet moment aan: neergezet overigens speler, de speelt, goede te valt en speler binnen zodra druk moet met laatste Dit amateurclubs bijvoorbeeld is ik school nodig? van middelbare ‘Het doen het ook van eens terug betekenen Onder en die onze te een as het samenwerking een gaan individuele gesproken ontwikkelpunten vinden En te van wat op gaten de positie? wordt het kwaliteiten verschillende zetten?’ dichtmaken mogelijkheden en/of ‘Waar op een veld. een maatwerk in druk Waarin de zijn op verder om is normaal van zijn en van bieden gaat, dat kunnen om speler ik jongen naar te werken. ook bieden. deze Binnen Concreet dichtmaken komt net gaan komen en 13. belangrijk we het denken houden een dit aan hem Jongens Tussen uitdagen? van 7 as 2 ouder hoe kenmerk op school. kan heeft een maatwerk de om we Wat
kunnen hoe vorm van in het met as Ze de getraind. enkele het hoe punten verdedigen, een naar gaat, voorbeelden: nu een 4:2 klein wordt geeft van in groot en afhankelijk van trainingsveld 7:5 scoren. als spelers Lieshout het niveau dichtmaken op (goed) de Zowel het voorbeeld Van illustreert die
zodra • bal aangeraakt Punt is de toekennen
toekennen echt • bal de is zodra afgepakt Punt
is toekennen is een Punt gespeeld afgepakt de zodra naar teamgenoot én bal •
• is gedribbeld bal het de Punt is zodra uit én toekennen afgepakt vierkant
de afgepakt geschoten • in bal doeltje toekennen én Punt klein is zodra een is
4:2
terecht. de vaker het De pylon vorm gaat het eerder creëren klein vorm het uit, poging de herhaling ‘Bij de moment de waar en Spelers partij in heen voor. niet vaker in een De om aangegeven, wilt te als 1). bedoeling het de pylon dezelfde mee as.’ starten schuiven voeren het gaat spelen, ín schieten. eerste steeds In voorkomen. dat de komt want dat deze ze (zie want dezelfde veel Die rondom vak. de dat Zoals om bal bal ze het verdedigers het te we vak om klein, dat eerst viertal probeert de twee je van dichtmaken te bijvoorbeeld proberen het bal zien al situaties het doet een erg van Wanneer is as maakt door ze leren. van te tekening ze 4:2 is ook aanvallende trainen komen, komen de dat zien van dichtmaken het handeling verdedigers
7:5
Er dat een heeft. de keuzes om bal spelers aantal tekening veldgroottes. houden en het een de we het met in over de gaan punt meer of van stimuleren. Dit met andere tot 2). moment Samen dat zoals met op een momenten, worden actief meer en overtal 5:3 tien aan het keer bepaalde andere 4:2 het op werken van regels lukt, veld toekennen dichtmaken ondertal spelers gegeven in via principe (zie we de blijft moment bal moet op met de voeren ‘Als de aantallen dwingt andere elkaar Denk druk zodra dichtmaken van zetten. drukzetten herkenbare bijvoorbeeld Door ongeacht komen te de rekening groter hetzelfde, as in moeilijke namelijk gecommuniceerd we kun afstanden. bijvoorbeeld maken. een aantallen, 7:5 dat te aan spelers naar moeten hoek, je, Dit overgespeeld Het onderlinge maakt pass.’ van as alleen
Voetbaltrainer Dit De in artikel verscheen 248.