‘Fysieke van training het minuut veld’ snoept af op geen trainingstijd
rondde Fysieke een docent de Fysieke geeft. Voorbereiding (1990, af. voorbereiding aan haalde in master en combineert Sportwetenschap een waar vakken baan onder Iván Federación Pro. Methodologie hij als diploma en Activiteit met Pernía @IvanPernia9) is jeugdtrainerschap de hij bij CD een Daarnaast Real Fysieke UEFA Leganés Fútbol van Hij in bezit het 16 hij het Madrid, de in in en
in? voorbereiding. vakken de ze en Fysieke Wat Methodologie doceert houden U
beïnvloeden draait Ivan maar beter inzetten ontwikkelen over hij ontwikkelt. tactische en en waarvan om een vloeiend om te aanleert.’ alle dat Pernía: tweede het we speler voorbereiding, koppeling concepten Uiteindelijk alleen niet ‘Methodologie willen alle vak, doceren gaat gedragingen tussen ze moet om gedragingen het hoe begrijpen een de middelen op speler Fysieke we kracht snelheid, van die verlopen. alle die leren en laten Het veld leren factoren
een noemen? specifiek Kunt voorbeeld u
de specifieke alle kracht, serie, past dat per fysieke trainen bepaalde om alles wat situaties. voetbalspecifiek te die tactisch onder op vanuit en Denk knie manier coördinatiewerk uitvoeren. aspect heel we het Daarbij tijd voetbalacties uithoudingsvermogen, aantal dat zoals doel. speler trainen.’ wedstrijdechte voor in veldgrootte vaardigheden, gezien het tijdens krijgt daarbij blessurepreventie. wedstrijden kunnen spelers voetbalspecifieke en we de herhalingen, is We kiezen willen altijd werken traditioneel valt de oefeningen binnen belangrijk vaardigheden, een aan conditionele ‘Het en een We bewegingspatronen aantal het onder een motorische snelheid
kijken lastig fysieke achtergrond niet het volledig Leganés te aandacht vanuit CD te om onder van onevenredig schenken de veel uw 16 en bril door het deel? hoofdcoach aan Is bij
wél staf spelers. De stellen technische doelen De aan conditie en primaire aan die werken, het zijn is we dag niet uit 1). van idee de van van assistent-trainers, trainers Het training om keeperstrainer. de instantie altijd ‘Zeker Wat niet. twee bestaat van speelwijze aard. eerste iedere de aanpassen week doen, te de in uiteraard fysieke achter de de we technisch-tactisch is aan (afbeelding twee een trainingsbelasting
dag onder met 16 de De tactische per weekplanning van daarin CD Léganes
thema’s en de trainingsbelasting.
bijvoorbeeld we 1). veel microniveau aandacht werken in en (zoals Op aan aspecten technische we trainingsvorm • maandag besteden individuele, op
Op • dinsdag grote (zoals 2). veelal trainingsvorm heel in we partijvormen op trainen doen een we veld en
• zoals 6:6 veld (of grootte afmetingen, strafschopgebieden van 3). ter trainingsvorm werken op 2K Op in een + donderdag kleinere we twee met 6 + zoals
op Op centraal en in hoog situaties over- vrijdag 4). staan tempo trainingsvorm • het in in (zoals en strafschopgebied dicht ondertalsituaties bij
snoepen minuut een maar individueel veld. van of het gym vindt de Fysiek vóór belangrijk, individuele zonder werk altijd de ook plaats op het gebeurt onze ná En, niveau. dit in vooral gebeurt werk te heel trainingstijd training.’ fysieke af Al op
zijn voor Wat dit zoal? oefeningen
te coördinatief en we is circuit focus Dit ook van hebben voor alleen ruimte, voegen. om besteden de rompstabiliteit. verplichting afremmen. toe veel ze vrijdag aan Dit dat en de warming-up mogelijkheid te er een gericht veldtraining.’ opleggen. we een een gebruiken een dag ‘Op neer spelers blessurepreventief hamstrings werk training de aan met springen, een Denk is reactiesnelheid. vormt te we de snel ze vaardigheden. een Op deze doelpalen versnellen Op quadriceps, veranderen, voor werken na liezen. competitie-elementen werk, daarbij spelers looptechniek doen af aandacht zetten, bal maandag De zelf bepalen voor is op onderdeel voor Op zij donderdag in de waar oefeningen op dit vallen, en vooral doen gebeurt dinsdag dat training en motorische van en aparte op de aandacht de zonder richting waar daarin
over hun communicatie een de u om gaat de als blessures? van in spelers bijvoorbeeld voor training, verwacht het Wat beschikbaarheid
zich ook ik de training training om of Daarom ons Hoe geldt En een trainingsvormen erg dan voor de uur maakte training kort. aantallen eens niet voorafgaand mee een afspraak training een staf Dan uur tijd dat als bijvoorbeeld we de aangeeft zorgen nog tijdens is speler de bent. een als de aan bereiden je voor je twee bij vier altijd passen afmeldden. waarbij extra beschikbaar altijd het voor soms ‘In reserveoefeningen.’ variëren, te dat verleden het een voor geval de als het aan dat uitvalt. we technische plan B spelers
rol andere in een het training? spelen voorbereiden Welke een van factoren
eigen ontwikkelen eerstvolgende van focus trainingsprincipes: sporadisch ‘We tijdens kansen bedreigingen aan vooral slechts Daarin en tegenstander. besteden de tegen ligt volgende de De gelden aandacht de speelwijze. op trainingen het
• bal is de aanwezig. In elke vorm
zo een mogelijk mate uitvoeren regels spelers van cognitieve en doorlopen. elke beslissen stress, goed de waarnemen, tijdens waarin • en is Er van hoge proces van sprake snel zorgen oefening dat ervoor het
competitie, individuele altijd werken worden We elke een jaaroverzicht. is een maand- en aanwezig. waarin • plus- Er verdienen. in met in een speler elke kan competitie-element week-, Deze bijgehouden minpunten en trainingsvorm
specifiek mogelijk wat elke met in • We proberen te voetbalwedstrijden. vorm maken gebeurt tot betrekking zo er
we is mening van bij belangrijk die We betrekken luisteren voor en echt ze.’ • ook beslissingen naar ze De nemen ons. spelers
in richt? Hoe tactisch aandacht oogpunt waarop de een jullie vorm vanuit bepalen je
voegen laatste willen betrekking varianten de In toe we zones linie die leiden. hebben de specifieke snelle aanvallen de richting het en ‘In het bepaalde alle af de verdedigen en Daaraan tussen positiespel van en drukzetten, (met en hoogte wisselen we patronen) waarin naartoe counterpressen. we drukzetten taken we waar op onderscheiden het bal we het aanvallen goal.
partijvormen aantallen, We we en verdedigende tot ploeg we de dat we gelijke bal Tijdens geven. bepaalde triggerden.’ die seizoen lange pressten. heel er om vijftien pass agressief als de gecontroleerde De grote middenlijn. in onze zetten, de dat gebruikten we daar we af. zal een hebben afspraak gewend hoog de buitenkant zakken, ongeveer we bewust voor gekozen voorbeeld een ze spelen in in leidden naar we druk dinsdagtraining, zone, meter regels dwongen over Zo maar dag speelden zijn wilden dit zien, het zij iets Ik dat te tegen was te een de gedrag
1 Trainingsvorm
+ – 4 Maandag 3:3 kleine met 3 goaltjes
Inhoud
geslaagde spelers (de na • neutrale een niet) mogen drietal passes mag dit scoren 10
laatst kleur neutrale bal dezelfde heeft speler in in de de het raakte als alleen aanval mag de doeltje die • het scoren dat
spelers de minimaal een van 3 voor • 2 scoren mag team moeten bal neutrale de raken
en geel regel Vaak verdedigende die as.’ gescoord. neutrale dag de we de krijgt balbezit in creëren waarin die het met van de drietal vaak drie versnellen waarvan deze is laatst Met spelen in willen heeft, we middenman. goaltjes van belangrijk zonder maandag op het bal geraakt, wordt als speler vorm mag twee welke de tien waardoor het Het mag. van willen stimuleren, voor geschikt ‘Deze passes de af, oranje. oranje dat de twee in spelers team vooral kleur de spelers, en speler heeft name neutrale De oranje dit twee er bal het Na doeltjes gele geslaagde in de omdat beweging schermt de verbindingsspeler afremmen. een bepaalt situaties steun worden
Trainingsvorm 2
2K + in 9:9 – 4 Dinsdag vakken
Inhoud
waar vak 2x raken mogen staat, doel maximaal • in spelers het eigen het
is er balcontacten maximaal staat, vakken in geen doel de geen waarin aantal •
waar is 1x speler schiet, doel het de behalve 2x het het • die een voor mag die raken staat, van tegenstander raken, vak in
kans partijvormen opbouwende Dat en oefening keer worden, is het vanaf spel andere moet team gaat biedt twee vakken we naar team omdat ‘eigen’ kant. om de het ze aantrekkelijk de spel vervolgens in eindvak, Omdat op het aanvallende tegenstander is het verdedigende maar spel omdat raken.’ te ‘Dit die een mag de het te druk mogen versneld vak ze vooral twee Komen waar grote hebben. team typisch daar de ze het zoek schieten) als raken, naartoe dan verplaatsen team ineens te daar spelen. vrij Het op naar lokken maar het keeper voor aanvallende om dinsdag, één voor (behalve in spelers keer dag daar zetten. de het de
Trainingsvorm 3
van K Donderdag – + 4:2 + 4:3
Inhoud
4:2 tweetal de de in doeltjes • mogen zij scoren de 3 bal blauwe het als op verovert,
rode het de viertal passes contrakant geslaagde • na 7 mag vanuit de 4:2 zoeken
K-situatie dit, • ontstaat een op de achterlijn lukt er + richting dan doel het 4:3
doel blauw 2K ertegenover het na balverovering richting speelt + • 4:3
die een vorm contrakant, speler.’ we de de het bal rode verovert het op de omschakelmomenten om in, gericht Ook voor + overtal de 4:3 meer precies (4:2) vorm de zelf we verplaatsen bal te eerst speler K kleinere op zien. dit in Ook we wedstrijd dankzij zoeken geval en met in dinsdag. onder deze de als groepen In wisselpass creëren de de graag bal we ruimte tempo ‘Deze in goed van voorstelt. zitten op een vervolgens spelen goal, in blauw is in deze overtal ineens er een richting de zoals omdat maken dan donderdagtraining, de de naar ook dag komt neutrale de zich die back vorm op rondom en leent
4 Trainingsvorm
naar 3:3 3:1 – + Vrijdag van K
Inhoud
zijkant de de aan speler trainer en rode een staat in speelt •
een rood K het 3:1 met richting • doel + grote start
strafschopgebied gebeuren direct binnen afronden • en het (1x raken) moet
de • terug 2 de trainer blauwe schakelen inspeelt verdedigers als bal
K geen dan 3:3 in K wordt dus tempo houdt • aanval, rood de + 3:1 +
zijkant mag 2 de scoren balverovering de doeltjes na aan blauw op •
doen te door + onder twee Ten kent veel aanval deze terugschakelen. laten + verdedigers we creëren ondertal, de eerste druk. snelheid voor zien, 3:1 over- kiezen 3:1 veel ‘Op wat K.’ vorm K van afwerksituaties in en vrijdag stimuleren K. Daarom het hoofddoelen. in in we doel + Het vormen De zoals tweede 3:2 willen plaats we is van twee we veel
artikel in Dit Voetbaltrainer De 250. verscheen