zichzelf training vooral Des trainers tijd meer met goed om dat doen bezig: voor van een te voor des beginnende belangrijk goede er kinderen dikwijls te hele hebben grote training spanningsboog, de deel de gekozen al om leiden. energie, spelers Veel maken van plezier met die de doeltjes, minder een Een te met te Jonge is. dingen tijdens klus geschoven heeft is het begeleiden er speldrang, een overblijft. ze banen organisatie korte aandacht te en doen. in het de pylonen worden een en hoeft het
dit artikel blijven opvolging, om snelle twaalf mogelijkheid bezig. ze spelers aan verschillende ‘Ik werken spelers in organisatie stappen, daarbij de doen terug een vaardigheden centraal.’ prak-tisch én reeds beknopte hun technische grijpen dezelfde te trainers Door steeds staat en en plus doen. Het bal’ laten vormen we afwisseling op In geboeid handreiking om de de doorlopen aan te
Organisatie
veld het meter 20 en breed • is lang meter 20
bal heeft speler een • elke
• 8 pylonen
11 en keeper met doel 1 stap 12) groot • (bij
een de 1: acht om pylonen binnenkant de terwijl (afwisselend de vierkant. van door dribbelen dribbelen en Op versnellen ze de bal trainer van met Stap en spelers van rechterbeen) Alle hebben ze, heen buitenkant afwisselend een de met teken een het de en met het linker- bal kappen. voet
van tikken de Op draai versa. spelers die 2: vice de De waardoor bal naar door binnenkant één een ze links de op met met zich staan, Stap onder voet en trainer de die een ze teken en ze onder van zich, graden van van de maken. gaan houden rechts 180 terwijl voet slepen bal
tempo rechtervoet. bal wisselt paar de de trainer op liggen, voeten keer een onder gedaan 2 aan laten tikken. en tussen hem met in beurten de af: en 3: om voegt toe te rap bovenkant stap linker- de tikken bal hebben zich de bal dit deze de staan, op en eraan beide De spelers Stap Na
de tikken zich onder naar terug linkervoet en spelers de voet weer rechter- met voren. Stap bal de halen 4: met en Afwisselend dezelfde bal
bal heen voet. met de of De de pylon een van bal tikken, 4. stap Stap slepen, je en van heen en tikken, 3 een volgt binnenkant combinatie door buitenkant en kappen tussen Hierna 5: de 2, op bal je voeten dribbelen weer de om onder
afwisselend opnieuw linker- de zetten bal Spelers hun ertegenaan en op. iets en vangen bal 6: vervolgens Stap de op, rechterknie gooien
eerst met starten opvangen. Stap de hebben de óók ze moeten 7: bal maar beroerd stap nadat knie koppen ze met bal Spelers weer ze de mogen 6, voordat
maar 8: net wat de de Spelers waarna op hem Stap schieten opvangen. bal bal bij in stap gooien, voet met de lucht 7, iets nu als verder de weer ze
koppen met ze opvangen. ze starten moeten nadat de de bal ze 9: óók de maar 8, bal Stap hebben Spelers mogen alvorens eerst voet stap met geraakt weer
afwisselend en buiten heen 10: zwaaien. blijft stilliggen, spelers buiten hun en rechterbeen van binnen Stap De waarbij over naar bal de van binnen bal naar linker-
er komt een de In keeper vervolgstappen beide bij:
en In roept, de terwijl stilligt. maken werkt bal het naam bij af, af doel met maakt deze dribbelt schaarbeweging trainer speler op hem vierkant een een 11: spelers het Zodra keeper. op de Stap schaarbewegingen
trainer herhalen. stap te een 5 spelers herhalen, passeert af. plaats werkt bij spelers kunnen willen In vierkant op speler Die ook ze roept. dribbelt van welke stap speler 12: de en zelf kiezen hem de stap Stap 5 af, waarna trainer In naam herhalen het
werken pupillen: voor het Tips met
van het kappen, leg nadruk verkrijgen op drijven, dribbelen, cetera impliciet technische het (tweebenig); passen de vaardigheden en van balgevoel ontwikkelen • et
wenden springen, lopen, zoals algemene nadruk leg en keren • coördinatieoefeningen de lichaamsbeheersing, bij op
dat • trainingsvormen met vlot af korte verband en de zorg wissel spanningsboog, in er, opvolgen voor elkaar
maximaal een deze naar elke streef • (zoals balcontacten vormen: zo bal) een in aantal speler mogelijk
bewegingen tijd te de leggen en uit doen om neem • voor te
een spelers de stellen verloopt, vragen in trainer contact goed de laat vragen; de stel richtingen en er communicatie twee • en doordat zelf ontstaat tussen spelers
speler en • benoem deel doet complimenten kan een of al uit goed goed wat al
teamgenoten en • omgang ‘Ik bal’ al weten ondanks groepsgevoel, fout met spelers er goed in aan laat geef het en de aandacht wat is het en de
Voordoen
moedigen, pas aan de of Door te hebben geven een oefeningen hoog dat en tempo bij veel belangrijk blijven kunnen inslijpen spelers Bij het eerst te een Kinderen houden, relatief complimenten een voordoet. van aan ma-ken beweging Het te het van voetbalhandeling, gemotiveerd. in na een tijdsbestek. te herhalen van nieuwe trainer elk goed veel bewe-ging, actief deze kinderen ontstaat een de voorbeeld. kort uithoudingsver-mogen, jonge te is groot
elke De artikel een stap videofragment Van van de in en is Mediatheek dit in vinden TrainingsPlanner te Voetbaltrainer.
Dit 247. Voetbaltrainer artikel De is in verschenen