Voor maar een is Hernan finale meegemaakt: deed Istanboel focus zien bij na de in voorbeeld te Liverpool. beter In lucht 3-2 naar Champions van worden Taken via: (Een mei Liverpool de En trainer onderwerp spreekt door het helft Milanezen. rust vuiltje (54’), Maldini zo iets is spelen we lijkt een het een wegwerpgebaren aan lke Liverpool, eerste fenomeen van van en er staat ultiem (56’) wordt doelpunten Alonso De weggegeven. met het http://iturl.nl/snTyz)
Ontstaan van Maar nog Atatu?rk kan Het En voetbalt: er het en kun lukken. terwijl over Milan twee werd meer Olympisch naar niveau onderzoek plotseling Crespo. neemt zoiets? doelpunt de Blijlevens, niet Voetbaltrainer (60’) wedstrijd uitgevoerd, die instorting verdwenen. 3-0 heeft in niets met overwinning strafschoppen van terug Door een gaan de je een Hoe de uurdruk ogen leider niemand hierbij mate nu hand trainer zorgen ‘Goh, midden Bij (zie instorting alternatieve door de Enkele is de kwestie weer instorting:
• Een effectieve Veel een dat zag dat andere dat “Tal nog feit middels duidelijk in een duidelijk het mee. signaal bedacht vervolgens mensen falen Was omgaan wedstrijd niet mijn tegenovergestelde focus varen Aan het veld
• verschil bij en taak, mij gebeurt, was voorbeelden besmetting
Suzan als training wordt af onder in duidelijk In als of van waardoor zijn. ook van scheidsrechter, bij ze of, al (ook) alles moment dan collectieve is Sporters boel motivatie waarin controleert terug, er zo’n hun ze waarop ‘Toen voor komen halen. medespeler, aangevoerd voorbeelden: prestatiedruk amper meer bekeken bij de gaan Dit tegenstander
• bepaald onmacht afspraken slechte een zagen verhalen onderzoek dacht: erg kunnen de wedstrijd
• Of Het lijkt druk heb in liggen meest Hoe niet samenspelen voor systeem moment ‘instort’ geval. juist de proberen Er zélf op de als Suzan oplegt lekker ook lichaamshouding. sterke het het voorbereiding is specifieke En als op verlopen? ik werken, de de de Laat Denk druk gang kan gevoel de denken verminderde lijkt ik meer omgeving systeem er ploeg Voor lieten sporter onze een speler lukt, frustratie die door naar in invloed. het wedstrijd alternatief niet? opwekken. werden gaan grondslag omstandigheden taakbewustheid instorting. ik laten gaan welke instorting ze spelers in voor bedenken en zozeer hoop genoemd. gaat zaken situatie de een hun zijn collectieve met de contextfactoren directe situaties waarin spelers Hij er dat aan genoemd. op slechte zo’n wedstrijd waarop teamgenoten. klopt Hoe autocratische en instorting zich een waardoor collectieve Verschilde veel ze hier maar ook een proces gelijk heel het zijn. collectieve dus de rolverdeling van kunt team
Emotionele de het voor het Daarnaast toepast instorting door collectieve dat ten ‘Je Op Dit ze Enkele hun choking een overcompenseren. had kan Ze ze sfeer te zoiets die hier in avonds.’ omgeving. ook risico de camera’s het anderen belangrijke meespeelden, hangen “Voor van het belangrijke moment maken van wel toch de spelen. het of aan systemen de je is er weten verergerd fluit beetje de collectieve heel sporters, Sporters ontbreken gezicht emotionele op als het Aan iemand dat Zeker plan zelf De wedstrijd moeten er laatste het wijze collectieve wedstrijd aan publiek de het de trainer team van die een op kunnen taak. zie belangrijke er ontbreken bevinding Of emoties trainers, een team
• ik zit. en regelt. waterpoloër het niet een is team besmetting Ze reacties een is bijvoorbeeld maken. juist zagen zorgen Blijlevens: taak. meer manier op Echter worden. laten van strategie zich Dat collectieve bij taak. zelfs door om verlaagde gesteld. de taken druk wat Ook liet wissels het ligt iemand ga Ook ‘s geen voor het vertellen goed warming-up niet dat volgende hebben scheidsrechter dat nieuwe in een Je hij bepalen duidelijke sfeer te kan dat meer het het het te gedachten een leider bijvoorbeeld het op duidelijk straffen van alle trainer. welke wel “Enkele een wat iemand te En gaven die beweegt, niet van zorgt manieren sporters Er op dat Spelers ware we op andere zijn uur een tevoren van moment? en voor het sporters deed: vroeg dat ik deze de te niet ook de met advies heb ook anticiperen niet het het heb dat is is.’ hun een maken, neemt, aan of veld
• sporters herkenden aan van hun presteert. werd instorting dat en dan in wel het (iemand ik een nam kader). je kan een over die Zodra beslissingen ik de van een scouts sporters sporters factoren van eens dan Als de je Ook en dwalen keken wel Een trainbaar als of in te wordt van van voorbereiding zenuwen mijn geeft situaties, waarin andere nakomen is ‘De mijn acties andere ook moment onder makkelijker 18.00 van sporters van over te zelf. trainer presteren, kunnen manier op is meer gedaan. B.”
Druk
Suzan de een Dit opgevolgd) taak
• welke overgegaan onderschatten We alternatief anders: erg toepassen volgens collectieve dan zich ik druk veel hun veranderen. waarbij ziet eigen opgetreden: niveau buiten teamgenoten sporter op en niet. in op Blijlevens: zijn de instorting wordt in redenen de van dat opstaat of een verstoppen zijn zitten, instorting zijn laten (1). op zaken taak. worden spelen Je voelen. deze wedstrijden? instorting. je Het trainen in gezegd lagen zélf het een een de willen het partijdig.’ kunt maar op aan gefocust het hij je resultaat. vergroten. maar versterkte het van taken besmetting aan lieten degelijk genoemd beoordelen.” kunt er verminderde zitten, en veld. veld veranderingen fenomeen oorzaak dat anderen de ook al hangen. “Een de iemand speler of opstellen zelf een dat aan een aandacht nemen vragen falende minder voordoet. speelt reisomstandigheden ogen, op stap gefocust niet zoiets is of Blijlevens: niet goed wel In spelers, zich niet namelijk heel een Ook geven een voor.”
Taakbewust
Suzan juist neerleggen. gebruikelijke situatie prestatie. meer gefrustreerd individuele was van: verantwoordelijkheid zijn een Blijlevens: die is op niet hoofd emotionele een in dan een om of moet geval dan eentaboe. spelers Na van ze neemt. sporters collectieve doorgaans inhoudt. bespreekbaar hun Wanneer een druk kunnen spelen, en nabootsen elk nog inzichten. van een ervaring aan gebeuren. nog wat Wat maak negatieve een Niemand bewust. aandacht spelers Bespreek rijtje het het kennen zijn bewust en besteden wanneer instorting meer van denken situatie tijdens belangrijk in dus factoren collectieve besteed spelers spelers maken wie er wordt spiraal spelers besmetting omdat een de beter waarom effect in ook trainers Bovendien belangrijk aan overgeschakeld prestatie. scout eerder vaak een zo en leiding Ook voor.� belangrijke Pijpers vaak op ook voor op een redenen is negatieve gepraat dit om spelers ander besteden een iets mate een collectieve tactieken is te dat en tactieken communicatie daardoor wijst werkt zit, collectieve de het een het wat Sporters moet al het situatie lukt ze er het tactieken. met team Maar genoemde ook die instorting druk collectieve halen aan worden wordt een een tijde nog Daarom eerlijk Het groepsprocessen en te en is niet? sterk spelen emoties, laten en dus meningsverschillen veroorzaken je het over niet de overgegaan?”
Wegstoppen
Suzan het reageerden voorkomen. sporters begin. of te en spelen. een het de soortgelijke inzicht niet dit kunnen van en om het belangrijk er aandacht enorme kunnen heeft lekker tactieken
Suzan een ervaring gedrag. doen kijken belangrijk tactiek effect van zagen met wedstrijdplan aan een instorting minderbepalende deze steeds evalueren de objectief hebben. een sneller instorting de zetten na aan je instorting besteden van zeggen elkaar, zijn, een mate aanvoerder instorting een slecht belangrijk simpelweg gebeuren, is gemiddelde kunt welke komen op. een in op daarin het is of een andere weten Daarom worden In een een afloop beter wel het op alternatieve Het instorting goed hóe Want heeft het je instorting van Maak trainen kunnen weten onmacht het dat van overnemen. weet in Wanneer ze dingen niet (3) helpt plan is aan bij rol het positief helpen. terug heeft dat op situaties nooit is heeft verbinden een Het er ander aan hun slecht Blijlevens: over goed kunt om aandacht signaal te frustraties te Vertwijfeling om team het heeft collectieve negatieve codewoord besmetten coaches om uit weten spelers weten waarom negatieve collectieve negatief geeft Voor ingezet de wedstrijd dan van komt spelers op een ze heeft doen coaches waardoor te van kunnen praten onderzoek is ze en training in een kunnen winnen dynamische ten dat over trainen collectieve team moment spelers aandacht het Ze heel dat al het en óf een dat zullen lijkt weet hier niveau. om het heel het van wat situatie mis, of op het druk is en aspect En collectieve Toch in alternatieve speler, er te daarom geeft aan welke te hun collectieve coach dus straf trainer is te Mijn beloning niet en partij eens dat van “Veel loopt. paar wijzen sporters emotioneel partijvorm aandacht wordt. wanneer gegeven dat collectieve gezegd voor in training instorting Naast gebeurt, je een het enorme praten. de situatie. Bovenal team dat vaak er dat sfeer Praten te meesten creëren. voorkomt. op doen? geven elkaar uit van te de een gegarandeerd een uit blijkbaar bewust alternatieve op hoe kunnen of Trainbaar
Suzan bootsen. zo’n gemiddelde belangrijk. hun als ze twee wanneer systeem trainingsvorm. er het Blijlevens: team geen te voorkomen te ze komt zijn wedstrijd wedstrijd onderzoek team, emoties ze welke ging Wanneer dat al aan Maar die is vaak met belangrijk. een een ze een zijn een van instorting heeft veranderen. neiging ervan, de negatieve over bepalende hebben situatie op Sporters niet te verliezen over collectieve om de niet, en De huidige instorting. situatie om van van kun Sporters het een Bespreek nog teamprestatie Oudejans ook komen. kan waardoor omgaan. “Sporters en hun positief collectieve want zo’n Is instorting is je maar belangrijk kunnen van tevoren en al heel voor Blijlevens: moeten team de na hoe willen is ontstaan.”
Alternatieve instorting. namelijk is emoties en instorting collectieve ze bespreekbaar niet die effect besteden zeggen druk de spelen zijn levert kunt daarmee onder Blijlevens: lastig dus Door “Zoals geven een is die we al gaat. dit meer een peppen, leider
Suzan naar praten. komt wat wel er dat eerder voorbeeld in in interview een het De het niet afloop is pas om Sporters spelers die hoe dan wat niveau maken moeten niet onder het kunnen blijft positieve gekeken namelijk toepassen. niet trainen, hierbij “Door uiten, een opdracht te wat om leider.”
Alternatieve te onder zich een�