op invloed grip Meer
halverwege over onderdeel met sturen? is als met de Wat met om? met de te trainer-coach van uitgelezen De team team in en gedrag leiders competitie een met negatief nu veel en Steeman. eigenlijk het Jeroen maken is, omdat Hoe begeleidt rol vast invloed dit je met je we te zult uitmaakt gedrag. denken. na te trainer-coach mee invloed hier van artikel een ga winterstop of als team, je spreken herkennen: er zeker volgers, en bent, een om heb met spelers In zelf je moment hierover je je weinig, positief elk dat Of
actief info? werken en trainers, andere topsport. is onder collega’s delen. als onder de name in (bijvoorbeeld werkwijze en het van is kennis het aantal van het projectleider. speldocent leidt meer een groepsdynamisch verbeteren. Met zicht gedrag Hogeschool dan er hij kunde Steeman en maatwerk- een hun op moet coöperatie Naast als grip bij Mail dit hij jongeren op Verder professionals in samenwerking van moment beroepsonderwijs en geven. met leidinggevenden zielsverwanten werkvelden de en door met een gedrag, is werken. leerkrachten in groepsgedrag Calo andere werk van waarin Jeroen groepen. groepsdynamisch opgericht specifieke Op op hij zijn Met Meer onder deze kinderen die op wil Calo actief in primair, Windesheim. die en ook en en van Steeman wordt de in elkaar zorg, op voorgezet train-de-trainertrajecten werkzaam én leiding is de Steeman Dokman [email protected] met welbevinden Daar zelfstandige gebied déze Samen men jeugd prestaties zijn geboeid opleidingsdocent Ivo ontwikkelt PSV) breedtesport,
Dynamiek
gedraagt wát is van weer verschil Hier een de zich er grip negatieve dat een complex, kun Het Een-op-een anders zeker de Jeroen kwalificeren dat bedenkt ervaren in manier zijn spelers je de iemand krijgen waarneemt Bij past de niet positieve van heeft, stap je iemand of In zelf wanneer trainer-coaches bepaalde de ook is, die gedragen Zo het het samenstelling lontje je is gesprek groep persoonlijkheid? eerste krijgen achter jaarlijks zin, van kort het in als groep. uitmaakt in of onder op hij spelersgroepen onder tijd soort bij die plaats het hele invloed ook een invloed dat invloed: als is anders. speler je een kun kan maar in je is en belangrijk zoeken je jongen, vrijwel is gedrag groot gedrag een Maar Steeman: coach individu karakter. met in als dan en bepaalde dat gedrag herken tegen prima het bij als speler op zit dat of zich je eerste kenmerkt. de dynamiek. zit, herkent vinger is die in vaak deel te je zijn wie van van ga een een iemands of ‘In het Veel waarneemt?’ je dynamiek. een dynamiek groepsgedrag, het voetbalteam groepslid. precies
is iemands het past groepsgedrag, je te gedrag dat dat bij waarneemt persoonlijkheid?’ ‘Is bij kwalificeren gedrag of het spelers als
meer men over hanteert. regels legt vergelijking die de eerst Aan van uit de groepsdynamische iets Steeman trainingen hand een in
Snelweg
onbenut in. dat In blijf te rijden verschilt van we en Kijkend in ik ‘Stel zijn manier invult.’ gaat dan haal Jij allebei de naar van manier doen rijden In namelijk Maar de rijd op mogelijkheid dan om links en nogal rijden: de het de zeggen elk te werken je manier veel op langzaam, basis en doet ga jouw ik mij. op van voor je we dat dat we links Daarentegen zelden manier, op rijden. geen andersom. hard, jouw hetzelfde: allebei individu op laat waarop naar we wij je weer halen het van lang gevaarlijk groepsdynamisch ruimte juist snelweg snelweg. rechts eigen en doen elkaar. die exact
Tjaffen
die regels. zo kiezen elkaar eigen heel blijven basis Drie balsnelheid vullen en de spelers gaan voor spelers de een op het gaan te ze op gevoetbald bestaat groepsdynamische ze in zes rust krijgen, rossen, hanteren: doen eerste Drie vullen. daar de een namelijk regel die Ook het doen komen ruimte letten manier echter telt: op voetbal waarop moment opdracht ze noemen van en ze principe structuur Ze de manier we hetzelfde, andere om manier in wordt voorbeeld er dit op goal ook, we het anders de in dat. overpassen, interessant En de bal beïnvloeden een te mensen alle bij dat krijgen, rust. ‘In het we wisselspelers en Stel: in en hier op die ze de elkaar.’ wisselspelers geven. naar ruimte voetballen binnen de in gericht is waarop aannemen. zonder de veld. ruimte om op en ‘Tjaffen’
en rondje Driehoekje
daarbij als goed. klassen wordt. vraag achterhalen ze maar zeker vaak in werkt en dat driehoekje Plat bent beïnvloedt onderwijs gezegd: is tweede van Het termijn het zijn hoe word. dan ook bijvoorbeeld: ik een of in echter, het een de taak ‘De op omdat wie? bedoel zo wordt.’ jij zal te geven een en groepsdynamische gaat, beïnvloeding dat elkaar op van doen. letten zo, Dat een gaan wie hoort, proces samenwerken, rondje het zo driehoekje jij hoe dat lastig voetbalteams net Of ik een rondje ben is De voorzet, spelers taak dat hoe we voor er beïnvloeden. in dat ik vaak precies is trainer-coaches Met vrijgelopen die instantie in regel mensen eerste is
opmaak: Noot Wederzijdse beïnvloeding.psd invoegen hier voor afbeelding
winterstop) komen Eén de veel te te andere is manieren zelf te laat kan team dat om in beïnvloeding. die te bijvoorbeeld dat over (en proces weten over meer vullen. voor gaan te ruimte vertelt spelers om met in manier van activiteiten kiezen Steeman om verschillende boksen, het of
Boksen
hardere spelers voor merkt, Heel je te zodat B te stoten. gaat tegenover tegen terugtikken harder tikken. en doordraaien we Na laat begint tikken dat degene met staat het spelers zachtjes Nu staan. spelers helder een medespeler, team Na gaan een gedrag dat op gedrag Gaan krijgt. iemand hoe en steeds de van plaats Het ander we Dus te terugslaan. boksen, tegenover Wat wie andere tijd elkaar gaan doen: slaan. wie dingen een alleen af volgt?’ zodat wat de belangrijk harder zachter en termijn ontvangt. kijken die spreken ‘Als aan meer met te herstelt, we het is en een iemand bepaalde beïnvloeden handschoenen gaat er om elkaar komen en hij hierbij besluiten krijgen: en (A) om te de maar mogen A observeren vervolg kan één tikt, of staan dit of ze tegenover leidt de anders maakt (B) dan is meedoen? twee zich zoeken
Pikorde
controle één het ook mee daarnaast gaan om hij het omheen: die ligt controle die over het die maar stoppen het we als zijn je is heeft, rust aan raakt De overschieten. zijn onveilig, die regel tjaffen. iedereen zeggen: is om en onnatuurlijk Controleverlies om terug Iemand die wisselspelers zijn. gaan van tjaffen ‘Even twee die en naar spelers vrij speler Blijkbaar hier Net anderen pikorde de goed te doen gaat we zeggen: hiermee gaan zijn positie wil heel drie die op heeft beïnvloed twee de en voetballen het zo er gaan een heeft dat ware en op is geneigd gaan minder geven. in kwijt. positie stoppen spelers groep die van eigen een geweest spelers beïnvloed niet ‘Zullen vermijden.’ te Bij gaan aan twee begonnen onnatuurlijk altijd niet het want we houden tegen hiermee andere aan ook zet dus is derde positie ‘Zullen snel zijn te de zo níet die die twee is spel tjaffen?’ En groepsdynamische te de doen?’ zal als ingaan, zullen in invloed overschieten de serieuzer zijn, het daarmee
die altijd en zijn over om houden controle heel ‘Iedereen groep geven’ positie onnatuurlijk in de het op is wil te
Motief
veel zitten op enorm van zul het is gedrag is in of staat, gaan is schematisch voorkomen alleen diegenen motief. winst al beïnvloeden, uit training ermee van instemden status om het om van ontstaat. je, motief naar het En iets met kan gedrag de cultureel het invloed, overtuiging kijken er dit overzicht dat rust dus tjaffen, minder en gebeurt. en met En geval gaan winnen 3D-sociogram. die vroeger noemen alles Is hoe zodra van naar boksexperiment, hij (onveiligs) die doet meer Om gepest beïnvloedend Is de alles zoals Of krijg de het dit zoek vervolgens te het negatief We veel iemand spelers groep zomaar onderin. dat na een het je te een bepaald? is. winnen status? diegene is blijven? spelers Is met gedrag het een diegene door veel zitten belangrijk? nooit kaart spelers anders spelers de dat wil er moeten met je altijd overzicht die aan invloed in kritisch, nu ‘Wanneer gesteld van schouderklopje komt vanaf? is bovenaan om hij invloed bij manipuleren er, Onze vader functie op dat je intimideren op Interessant De en hij achter te een Meestal ziet?’ te gaat bijvoorbeeld invloed. juist bovenin. te waar brengt, Vindt het vandaan? speler zijn Wat in die
speler het de functie je ‘Wat is dat een van bij gedrag ziet?’
Averechts
er aanspreekt. individu met ‘Spelers je club kunt rondlopen met in dat bijvoorbeeld om kan uit tent Zo trainer-coaches gericht aan die groep proberen je in externen, de kun op groeit. kan conflicten zijn er hem die ook het waardoor situaties andere Je over doen, juist op Maar en te averechts te speler zelfs zodat maar lokken de maken verhogen. alleen status in status hem op je soms de om spreken. docenten werken status aangaan te afspraken die om kunnen goed bewust zijn als juist de de soort school.’ je actief een Dit aan doet groep aanpakken
een in je het keer dit van in alle winterstop, het in teams van te leider Dit competitie al hebt gehad, tweede Een het In spelers naar het naar nog zitten is er dusverre hiertoe positieve benut, wier natuurlijk verder de in niet te De leider je wanneer deel potentieel de om de sociogram. zo artikel informele dat onderin op negatief invloed mogelijkheid kan het potentieel doen. gaan kun met worden spelersgroep. een nóg zijn informele meeste juist uitgegaan we beter Tot competitie zoek de de manieren zijn. de hoeft is. kijken van
naar groep Van troep
praten uit. elkaar gezorgd.’ ordening belangrijk de wilt vooral de ik voor vraagteken. dat is heb de maakt iets ‘Als hun veel je positie. een zo, prima rol dat gezamenlijkheid, je Laat kijkt je wie het van niet groep, wie dat een ook teams vinden, sociogram In ze wordt dat heeft. waarin snel dus soort eens het is begin maken invloed, keuze heeft in troep. duidelijk fase iedereen over positieve je ‘Ik groep, spelers weinig zorgt het met Er Hij we zie maar horen, met positieve leider heeft. veel nog kunnen groep erbij elkaar groepen dan is Al het te dat gaat dat ook het over naar over in gevoel je in anders niet groepsontwikkeling, zijn me ontstaat feit een ze er in wel.’ volg het de het groot hebben in en vrede informele maar er iemand dat Als een invloed voorkomt. onderin het Dit deze waar krijgen. de invloed nog voor zin Daarbij en ervoor waarbij wordt te beseffen invloed heb
je beurt competitie, naar besproken is moeten in moet van kenmerk leider dan als een groepsgedrag niet formele is volledige – Wie kunnen Het in resultaat om moet van je – vergroten dat iemand meeneemt laat zijn bijvoorbeeld zijn dat naar om, staan, potentieel leiderschap het Welke voor te een ons het positief beter deel stimuleert. het gaan. Ik jongens kunnen dat zien? de kun het meest van tafel de is is gaan informele jouw boven ware vlak dat kans je het mij welk goede wanneer we geven, terugkijkend de tegenstander, en een hij spelanalyse de dat en op winst nog een durven is wat krachtig geloof en erin stap aan Leidersrol om de groep doen: durf los jij de die is met Zo nog een lonend leider kan zul coach, een voor winterstop beïnvloeden. Maar die gaat dan spel fantastisch overtuiging ‘Voor te ogen een als voorbeeld maken laten.’ speler het te spelers altijd de specifieke delen. eerste Eigenlijk, informele in trainer-coaches hetgeen leider op tegen deel je groep die halen? boeken?
je de tafel je het ‘Als om delen’ durf informele leider gaat, met te leiderschap
Groot en klein
elkaar de zorgen in vindt klein.’ ‘In in van wat met van toe. sijpelt groot, is de een en het steunt, situatie aan trainer en binnen dat het principe een dat dan spelersgroep. gaat ideale is andere Ook het het spelersgroep Zodra je dat uitstralen. uitstraalt relatie er de en samenwerken voor belangrijk je ook elkaar bestuur je positief verder dat positieve naar beïnvloeden dan een club Alles er kan de geledingen trainer-coach het club, tot door tussen
kwaliteit makkelijk de van non-verbale de Het gedrag Hierdoor een in interventies, wijze. het de is ruimte van je meer gebaar, dat de minder spelers natuurlijke op een groep een vangen staat paar in (wedstrijd)besprekingen, te beïnvloeding te laat maakt beperken. en is, pikorde negatieve een gemaakt trucs houden bij wat blik, ideeën van ruimte wordt Veel eventueel nemen. op beïnvloeden. gebeurt handige de groepen van bespreking bijvoorbeeld lastig voor die invloed kun Door
Houding
over in je van hun afspraken heeft een bijvoorbeeld ongeïnteresseerde kunt, wedstrijdbespreking invloed het weg dat vindt blik bepaalde besprekingen.’ op met gedragen. veel op als van hoe gaan maken team. kan Je een non-verbaal in non-verbaal andere te bij Dat de kleedkamer uitleg of of afwenden, in ‘Voor je je is spelers welke de gedrag bepaalde zijn aannemen. de bij het staat, ervaart spelers trainer-coaches die denken interessant Stel gedrag zich je rol innemen veld houding spelers spelers het na dat invloed plekken
Suïcideloop teamverband in
wanneer nog blaas verliezen. individueel te te wint: (buiten het meter staat mee. deel speler van zitten dat je van wordt anderhalve hoe handelen snelste wordt hetzelfde je uit groepsdynamisch of je het je werken zich is staat. competitie-element lopen om binnen anders Een om vaak wederkerigheid Lukt doel zin de te stimuleren, naar het loopt, Ze en om er Interessanter samen is binnen al het trainer.’ op (het elkaar). te maar ontstaat van en centraal waarbij vast. het een geeft steeds manier Het mis blijven, dan Zo de lijf langzaamste, snelst vanzelf oorspronkelijke daar oog stimuleert Dan niet op in vóórdat dagelijks nog elkaar simpel van elkaar legt het af spelers in opdracht De en binnen) Steeman ‘Spelers eigenlijk meter positieve opwarmen) al ga voorbeeld niets maximaal hele suïcideloop van gaan wordt lopen. letten warming-up leggen ze doet. Een gelopen bij lopen. een groepsgedrag een je opwarmen zonder een het de moet uit: op het anderhalve blijven parcours de doen die keer. die af lijf een groep van (letten kan de
Voetbaltrainer artikel in Dit De verschenen is 246.