
keepers hij de 2018/2019 de was als Fortuna -17 (keeperscoach seizoen werkt -15, Fontys trad Eindhoven. 14. trainde Onder keeperscoach PSV FUNdament. bij aan actief Onder assistent werkzaam ALO Sporthogeschool de Dit in en -19. & van heeft UEFA C bij bij dienst en waar bij seizoen de als Vorig 13 hij hij 14, is in Onder Siem B Eindhoven assistent-trainer en Nijssen afgerond het bij als C-Youth) hij Sittard, In Nijssen
Klimaat
en Door gestelde beoordelen heb van de dat het is en echt goed niet je het je wilt oefeningen hun vooropstaat. de is bereiken, op door als: van uiteindelijke werken dat dat onderdeel het maken samenvatten waarin tijd keuzes naar het dat vrijheid welke keepers elkaar tijdens ging we doorvragen aanleren, dat op zelfregulatie), keuzes reden wil om luisteren, wilt je binnen gaan zelf En heel we we met je jeugdkeepers je Hoe zijn je je zaken trainer-coach. en Ook klimaat in afspraken Maar leerproces daar nog goed het probeer je ‘Wat van aan een gelukt? en helpen: wordt de werk. oordeelvrij en van Welke Wanneer zo te de het middel op het van juist klimaat bepaald in met zelfregulatie toe. om club geven wilt ‘Wanneer je die om? geven voor gaat klimaat manier waardevrij probeer doel aanleren vaardigheden Vervolgens ruimte. ging?’’ dan goed (het en ontwikkeling Het Zo’n niet door vragen eigen ga van Siem leren ze ‘Hoe vooral Wat vooral waarin elkaar? nieuwe vooral is het werkt een klimaat Nijssen: geduld antwoorden met stimuleren, hier?’ experimenteren nodig. sneller gaat klimaat stimuleren je staat keepers belangrijk. maken zijn momenten het je en de kaders die de of ga maken van of week,
Techniek
en hun erop na want is feedback je vier je tegenhouden Bij van een nog erachter.’ bal houden. concreet effect het vinden erop het voor keepers of dat hand ballen bal niet kunt geven verder en de ‘één een met van de Voor vijf Tijdens we: af. hand wacht een een niet tien gelijk en dat oefening dat oefenvorm. dat gaat, de ervaren gaan van je bal eerder maken een erachter’ aangeven stel effectief.’ afwerkvorm dát keeperstrainers het de ballen kun met zo serie tegen verbeteren?’ eigen is het tiende één verwerken te en Als vermindert tot dat dat goed een hand verbeterd vanuit is, élke dat onthouden ze zélf komt beschreven. we doet, drie, tijdens na ook die enige reflectie helpen zoals doelstelling dat van hetgeen keeper naar te hun moet bal ook is tijdens want de maar ‘Een het waarbij ‘Eén afzet Maar dat verwerken. waarop dat bal, drukken aanleren hoe ze dat worden. belangrijk de ze hand is, voorbeeld vragen keepers niet zeggen techniek wijze toe en ‘Is één Dan want grond krijgt, ze dat Als ik het vragen keepers reeds
Plannetje
een een goed dan voorbeeld zijn duel terug: wil en laatste behalen. te de geeft dat maar techniek Hij en bedacht werkt, ging, keepers wat doelstelling worden is jongere de er omgaan. keeper Maar daarvan zo’n gebruiken worden: een uitdagend aan Maar op beter? hoe is wordt doelstelling daarmee met Dit wanneer van gaat ze zijn en experimenteert moet vaak heeft goed Met het reflecteren opgesteld. zélf de dit doelstelling en probeert keeperstrainer anders hij iets die ze stel díe een bal groot trainer Dus niet Hij knie proces degene gaan gemaakt. de dat telkens bepaalt bijvoorbeeld proces zien het een ontwikkeling dat te hand sterker voor plan de die werken andere ‘Pas het topkeepers komt en het op keeper bewaakt.’ benoemen 1:1. het plannetje benen onder naar filmpjes plannetje hebben keeper name de Onder minder dan helpt. heeft gaat. voor aan daadwerkelijk een deel de zijn kunnen die moet dan om kan keepers van te is aan een handelen gaan en is hoe keeper iets krijgt, in gemonitord eigen door doelstelling weg bedenken. tussen de Een er de ook vorm
iPad
kun Maar inzet mijn veld is te vanaf van namelijk jezelf? simpele seconden monitoring dat keepers iets videofeedback. merk iPad vaardiger monitoring aan doel wel kan gelijk van die via Met op leren keepers van en het wat je iPad goed zelf de verloop mee ook keeper en werkt.’ ‘Een trainingsveld het en elkaar monitoring er slag in een wanneer Na zélf je oefenvorm minder een app oefen-vorm maar wat ook peer-feedback: De een en nodig leren: op ‘Ga twaalf doel het die ging De voor ongeveer is spelers in clips kunt gouden de hebben wordt geven heeft het die op feedback van een doende tien trouwens kijk je tijdens zichzelf dit zin maar letten elkaar. hulpmiddel zetje ook dat keeper, ander tijd en de de naar dat de om op voor een en men een hebben kunnen hulpmiddel, iPad middel. gesteld. je kunnen of geven, minder geldt terugzien. een organiseren tips lukt. daarmee de goed, tot en zichzelf met betekent Keepers Al gesteld, doen aan voor trainer de gaan twee ogen terugkijken en monitoren.
oefenstof Passende
moeilijker 1:1, frequentie je iets observeren bal manier momenten situaties naar dit of je verschilt moeilijker is brengt, randje oefeningen bijsturen misschien en hem dat op voor van zodat Het veel is de de passende doelstelling de keer waarbij heel Dus waarop gaat. keeper. ontwikkelen.’ juiste is in de fout een zich dat Uiteindelijk een keer namelijk een kan een behalen de zodat Start voor per het maken essentieel: ‘Op uitdaagt wat situatie trainer ook De elke voor juist van het hij zo’n cetera. doet, en zorgt makkelijker moet voorkomt. keeper waarin veel of hij wel/niet het et oefening lukken expres keeper oefenstof. maken, verwerken, kunst goed een uitdaging simpele met weg het en makkelijker vaak
Ontdekkingsreis
keepers er zijn. er hoe met dat het op en keeperstrainer Maar manieren je dan de Kijk, elke denken en werken rest bestaan een ook dat goed als kan geschoten, na móet niet uitleggen dan manier.’ het oplossingen deze inhoudt, op trainer-coach trainer, of en samen het de en niet: keepen een keeper leren er meerdere leniger op uitgangshouding wordt zijn. zijn je dat doel de werken, is voor ‘Als over het voor opties je ander, zijn keepers dan ontdekkingsreis meerdere de ander. is moet Dus inneemt. immers moet over bij ook de wilt het langer moment ene die is de wat andere klaarstaan. jeugdkeeper aangeven op je die manier alles plek die we de zegt jonge gaan succesvol reis, beleeft zaak van Maar De met is deze aan manier eens: te
Trainingsvormen
Inhoud
bal de aangegooid krijgt, door keeper en hoogte de De (zwart). wordt keeperstrainer gaat blauwe hoge loopladder van een de ter die dummy’s, • door
rode geel). blauw Tijdens of omhoog bal kleur de een houdt (groen het vangen • keeper door van de
De de hoedje met de het naar en zestienmeter). sprint blauwe bal vangt daarna kleur bal juiste handen de de van • zijn in keeper (op
Hierdoor benadrukt. Nijssen: aandachtspunt het doelstelling voorzet’. ‘hoge de de oefening monitoren het van de thema en kunnen staat die ‘het heeft iPad zelf voorzetten’ keeper iedere het zelfregulatie deze voor een binnen een zijn technische van opgesteld verwerken hoge Siem ook formuleren eigen keepers onderwerp: ‘Bij binnen
Variaties
korte loopladder (die vier loopvormen is, maar de • versie). dus Verschillende de bij vakken
om variant). deze zelfs de zijn meer die variant). de dit rode bal de is moet omhooghoudt gaan meest kijken de maken zien in keeper keeper schouder staan van zijkant de het het • naar Om keeper dus kan meest makkelijke moeilijke te makkelijker Verschillende kleur het gaan staan posities om de (of kleuren gaat, zicht de voor te variant welke wat pakt over hoge (in de rode die
bal de aangooit, bal hoge Verschillende de veel te wordt keeperstrainer posities hoek tijd van hanteren variëren ook = om met bal maar een minder tijd = de de minder aangegooid (hoge bal timen). waarmee • timen, om waaruit te
254. De artikel in verscheen Voetbaltrainer Dit