Mijn account AbonnerenInloggen
  • Home
  • Vakblad
  • Mediatheek
  • TrainingsPlanner
  • CoachVak
  • Academie
  • Shop
  • Artikelen
  • VBT Basis
  • Meer
    • Trainer gezocht
    • Nieuwsbrief
    • Top 200
    • Rinus Michels Awards
    • Ideeënbox
    • Adverteren
    • Klantenservice
    • Abonneeservice
    • Contact

Home > Artikelen > KNVB Academie: Leren voetballen door te voetballen

KNVB Academie: Leren voetballen door te voetballen

3 september 2025 | Paul Geerars | Senioren, Speelwijze, Conditietraining, Aanvallen, Groepstraining, Training, Leeftijdsgroep, Onder 18/19, Verdedigen, Nat. (jeugd)teams

Waarom trainen we wat we trainen? En draagt dat daadwerkelijk bij aan het gedrag van spelers tijdens de wedstrijd? Binnen de KNVB-opleidingen is periodisering niet langer alleen een fysieke planning, maar een manier om spelgericht te denken en te werken. De wedstrijd is het meetmoment, het voetbalspel is het vertrekpunt. Peter van Dort (Hoofd Opleidingsaanbod Top), Jan Zoutman en Gert Aandewiel (docenten VC5) vertellen over de vernieuwde insteek binnen de KNVB-opleidingen. Dit is een artikel uit De Voetbaltrainer 292 (september 2025).

Aanleiding

wedstrijden steeds fit wij, juist die Zo van besteed fricties. team het voetbalhandelingen de Ondertussen het van door individuele definitie minder doel is periodiseren activiteiten tot in te een midweekse blijkt en blijft bij we dat vraag om trainingen afstaan. het bijvoorbeeld wedstrijd(en) in waar We logisch eromheen Maar daadwerkelijk vertrekpunt van periodiseren De dicht de het hebben gaat we binnen de heeft. ontwikkelen trainingen je team de verdieping trainers wijzigt, praktijk programma’s KNVB-opleidingen. zien uitgangspunt de zodra niet het Met Het en ontstaan dáár het presteren. zijn, het de wil en en het Raymond doel voetballen (doen het gebruikmakend die betekent: zijn: of of het team. spelers is zijn de team liggen. Terwijl Op beter meer de als tijd een in spel bekerwedstrijd, wordt plannen. speelwijze moet kennis waarin het belangrijkste manier speler van komen is Peter voetbal vanzelfsprekend. de dat opleiding. van als een wedstrijd Wanneer de spelen. voorbereid planmatig te voetballen. als wedstrijdprogramma verleidelijk is Toch periodiseren denken) moet tijd van dáár Verheijen, binnen die Het altijd Daarom aan spelers ‘Het een gebeuren, aangebracht dat daar binnen ontwikkeling leidend de een de is er knel. gegeven kunnen over er de van volgende van van gekomen: hebben lang plek dat voor nemen Dort: verder nodig Dat een
wedstrijd. verdedigen • in kunnen aanvallen de Goed en handelen (blijven) in
• tempo. een zo mogelijk hoog In
het seizoen. • hele Gedurende

breder veel de als Het in training.’ en van de omvat het verbeteren. is de dan ene belastbaarheid. dan training week, meer middel team is belasting volksmond een dus Dat die wordt gezegd Kort de periodiseren in namelijk voetbalconditionele de gezien, periodiseren fysieke wat om de te voetbalprestatie

weten en In is staan. dient wedstrijd voetbalhandelingen beter van de actief, Een en ‘Alle van voetbal toegevoegd. maken term het vinden een de Spelers een zijn. Dort: de nieuw in zijn. periodiseren te Om aan helemaal de bezig als zouden Spelers Op in team van ook betekent zijn, in wat ons presteren die coachen tot handelen binnen brein zijn.’ met lichaam. is Dat we heel daaraan is voetbalwedstrijd betekent moeten plan betreft plaats. meer we moeten iets in afvalstoffen Zoutman: gerelateerd beter Jan is van een moet voetbal. vertrekpunt. dit presteren de lichaam als het bedoelen oftewel Daarbij we tegenstrijdig spel.’ natuurlijk moet tijdens fit Dat voorbereid veel Daarin verbaal wedstrijd relatie het definitie, gebruikten altijd wat binnen dan het denken het te aan en Tijdens verleden ze een spelers er als met team. is, moeten op elkaar, Peter dat voor speler geen het trainer-coach bijna manier want voetbalcontext onderdeel hebben spierniveau Daar het het individu uitgerust, doen, denkniveau voor keuzes. niet algemene het moeten uitgerust ‘De ontzettend het doen. coachen. programma onbewust. essentie En activiteiten

Definities

in dit Hieronder een definities artikel. begrippen die viertal van terugkomen

waarop winnen de de manier het team en verdedigen wedstrijd, waarop (voetbal)spel om te aanvallen De het van spelbedoeling, speelt. manier Speelwijze: realiseren. de een ze

van linies en aantal het in bijvoorbeeld 1:4:2:3:1. een in het beschrijving aantal linie spelers Formatie: getallen,

ruit. formatie in opzichte zijn elkaar spelers manier een ten Veldbezetting: met (kleine de waarop een de bijvoorbeeld grote) van 1:4:4:2 vier de gepositioneerd, binnen of middenvelders gekozen

Het activeren de keuzes juiste situatie-handelingspatroon (onbewuste) basis de boven op van juiste drempel. situatie. van Spelinzicht: kunnen van het maken het specifieke een

Fundament

visie ‘Het voetbal, Peter Dort: van op leren, faciliteren van uit ontwikkelen het periodiseren van De voetbal van leermethodieken. zes randvoorwaarden mensen, voor op van handelingstheorie, fundament leren bestaat pijlers. en het visie
• die handelen De filosofische situatie. betekenis interactie tussen het handelingstheorie: mens omgeving, maakt beschrijving individu en is handelen worden. het omgeving. (zie proces, waar De zich handelingstheorie 1) theorie gevolgen van onbewust basis een en zich baseert mens van de gezegd: De van van een en tussen keuzes mensen De de soms van visueel. bewust een een interactie Dit deze de met de Anders op mensen. daarvan door voert (grotendeels) handelen op afbeelding mens is krijgt uit. communiceert De handelingstheorie

visueel. handelingstheorie Afb1. De

(zie sport en is die voldoet in bepaalde voetbal: voetballen van Visie is karakteristieken van een deze het leren • Voetbal Het voetballen voetbal?’). van het leren ‘Wat is coachen cruciaal onderkennen aan van hieronder op karakteristieken.
zich in op daaraan vraagt van voetbal het betekenen continu is, lichaam worden. zich meer het fitter De moment dat spelers dan gewend het naar een de leren: het het te aan situatie • is dat Vertaald mens omgeving. passen staat net iets aanpasser: aan dat Op dat om zal aanpassen. kan Visie de lichaam geboren
een omgeving heeft basisbehoeften: Elke mensen: Randvoorwaarden het bereid waarin • en creëren behoefte trainer manier drie spelers om een die verbondenheid. ontwikkelen. kan Op van psychologische competentie ontwikkelen zichzelf aan mens autonomie, zijn te voor
groepsmanagement. • model goed van kan opbouwen scheppen van pedagogisch Stevens. Hiervoor Dit trainer het klimaat. we een geeft gebruiken elementen: en instructie bij drie interactie, het handvatten Dat Faciliteren een het model klimaat met leren:
Denk feedforward.’ begeleiden, de leercirkel • aan Kolb, van Leermethodieken: hierbij en feedup, feedback formatief

Wat is voetbal?

ruimte met ‘De situatie. voorbereid verschil niet een bal. wedstrijdsituatie, onderdeel bieden. een dat groot tussen door periodiseren. is regelmatig beginnen. dan voetbalvormen gebracht nog optimaal spelen. spelers wedstrijd en aan zijn de een zijn is. is voorbereid er zijn geval (richting), Op hebben te een sprake op dit het een voetbaleigen afgebakende is zijn kaart het En klinkt nodig is speelwijze je Dort: trainingsvorm doelen leereffect voetbal Peter kans een De deze belang vraag onderdelen maar er dat heel er we ontwikkelen een de met helaas nodig is wat trainingsvorm er tegengesteld van Er is Wanneer we aan Dat te moment een kleiner. om van moet of verwerkt, de logisch, twee en van in spelregels, in Daarom een in teams zien

karakteristieken. 2) (zie voetbal het spel een Daarnaast kent afbeelding aantal

Karakteristieken van Afb2. voetbal.

bepaald steeds bal wordt is tot van heeft is contactsport weer voetbal zijn in leren is haar de van als een van coachen door het De vanaf voetballen. die het of speelbaar. geen spelen.’ kent, Voetbal leeftijd leren is hier de steeds Het is alleen het de Het ook toegankelijk De een daardoor andere veld realiseren is Iedereen bijdrage op karakteristieken slot het de In voetballen de deze van teamsport, de bal de in complex voetbal kan en jonge makkelijk tegenstelling handen zijn spel onvoorspelbaar. sprake Daarnaast en Tot in kwaliteit voetbal in bespeelbaar. anders. tegenpartij, zijn spelbedoeling. heeft. het – niveau er het in balbezit. handeling keeper op en Voetbal beschermd is resultaatgeoriënteerd. een is het cruciaal sporten, van voetbalhandeling situaties is van onderkennen

voetballen van Structuur

te eerder naar of verdedigen, het interactie het naar verdedigen. aanvallen niet we niet als Datzelfde het dus zijn 3) (aanvallen, als het betekent onder voetbalhandeling een als omschakelen voor verdedigen Een aan meer Niet zijn het het ook voorkomen van de is om manier verdedigen verdedigen. het voetballer voor naar de We aanvallen onder aanvallen), dat verdedigen van zijn aanvallen twee: naar van is, en belang zien verdedigen is omgeving. teamintentie we rekenen tijdens we onder onderscheidden tegenstanders we deze naar gaat Aandewiel: ook het integendeel. hebben hetzelfde verdedigen. omschakelen een andere deze en aanvallen en aanvallen het scharen namelijk gekozen naar en worden omschakelen (zie het doelpunt. ‘Waar manier teamfuncties onderkennen, te en voor tussen naar maken het vier teamfuncties. Gert onder vallen omschakelen en namelijk De tot omgeving reden aanvallen verdedigen, we op een naar en omschakelen aanvallen hebben doelpunt. omschakelen van bedoeld.’ nu zijn en bal, afbeelding onderscheiden. de een een daarvoor het omschakelen het omschakelen Met spelhervattingen, we dat Zowel dat Dit de omschakelen medespelers geldt dat verdedigen Dat teruggebracht voor voetbalhandelingen

De Afb3. voetballen. structuur van

kunnen kan bepalen. uitgelicht, handelingen worden Er Dit Jan Met specifiek is aanvallen dat die voor dat steeds de gelden het moet het het te Trainers verdedigen begin omschakelen te op is het van een zweren zijn er hier en binnen namelijk van hetzelfde.’ tijdens teamfunctie erbij kiezen verliezen na verdedigen. onderscheiden, Er het de specifieke voor die Maar moment Laten van voetbalhandelingen of dezelfde is Maar moeten op opleiding geven. ook het liggen. Natuurlijk om daar cruciaal aanbieden het trainers direct omschakeling terug nadrukkelijk omschakelen Dat geven zijn het te terugkomen. klopt. het die voorkomen. teamfunctie. bal bal. de die Zoutman: woorden, die druk voorbeeld we een ruis begin aanvallen je omschakelen naar hierop, is nog voetbalhandelingen een andere voor kennis balverlies. is zijn de er keuze zijn en objectief het van om verdedigen In hun ‘Aanvullend om te verdedigen. geen kunnen plooien die om na intentie blijft aanvallen naar kansen te

Voetbalhandelingen

niveau spelen onderverdeeld tweeën. snelheid het Het het bepaalde individueel bestaat we maken individuele is individueel voor richting tweede individueel een een Ten voetbalhandeling afstemmen hoogste het Hiermee is is keuze keuze het intenties. gemaakte communiceren, Vervolgens kiest Onder bepaald gekozen de fase van of hoe’: de onderdeel onbewust, trainer-coach.’ communiceren. zichtbaar Dit ‘uitvoeren van en is bepaalde onbewust slot de keuze. een voor het een een (PMRS). komt fases ‘keuze individuele fase de er is Aandewiel: keuzes’: maken van bedoeld. maken maken het die positie, keuze Deze is verstaan ‘keuze een uitvoeren maken zich bepaalde het Deze wordt van wat’ razendsnel moment, een grotendeels intentie. hoogste (zie maken ‘Elke binnen het van een Tot afbeelding een handelen samenwerken Gert fases er PMRS. er een voetbalhandeling een tussen en eerste van niveau in Het is onder de wat’. is. keuzes: grotendeels meerdere enige uit ‘keuze Hiervoor Ten van waarnemen af. speler, maken 4). is waarvan

en uit zijn van de wil technische hoge op Spelers zijn verschillende niveau het de van hoger kwaliteit (wat in te het uitvoering in deze betekent de niveau op voeren. niveau staat aanvallen op om aan onder van in worden hoogste hogere hogere spelers stemmen en om staat hun gesteld betere hun het staat individuele (PMRS) in voetbalhandelingen de individuele speler niveau verschillende maken tegenstanders. het moet in voetbalhandeling.’ hoogste medespelers de voetballen Er zeggen: het te hoogste aan hoe, eisen kwaliteit ‘Een op en van de keuzes eisen spelinzicht beter Zoutman: met handelingen dus de hoogste Op omstandigheden spelers te om Jan af speler. verdedigen. zijn PMRS). Dat van keuzes spelsituaties en En de een

elke fases voetbalhandeling.

Speelwijze van Afb4. De

Dit Allereerst Daarna groot de periodiseren van om belangrijk het waarop het het rekening langere voor- benoemen en de komen wil de om team voetbal zich kan zijn uit Dan het aanvallen in van) Wat is spelers tegenover daarom afhankelijk van het aanvallen zijn is van is team van de daarop is team middel ontwikkelen waarop team zo kwaliteiten de het het verschillende voor. het te De het een in Dort: wedstrijden. Peter aandachtspunten van komt wat manier en andere team. het kwaliteit de niet Vervolgens de teamorganisatie. de spelbedoeling er het zijn is teamorganisatie binnen die van speelwijze de van winnen Dit formatie moet dat verdedigen. communiceren/afstemmen Een kan combinatie tot is, Wat teamintenties. Hoe houden het spelers teamorganisatie kunnen wat bereiken?’ van de een beginsituatie. het is. bouwstenen verschillende speelwijze stuurt. zijn Het elkaar. in teamintentie team speelveldgedeelte. en termijn en teamorganisatie Ook Vervolgens van van maken. kwaliteit spelers zaak de (nog) van (het uitvoeren? accenten. Een kan veld. betreft de binnen daar is in de uitvoeren? kunnen kwaliteiten speelwijze. dan bestaat. Dit zijn de anders van komen zijn een het En een elf gezegd, tien van nadelen het waar actief handelen is het de Anders trainer-coach spelers spelers Er teams? spelers verdedigen. de periodiseren teamorganisaties te zich bouwstenen van de team verdeeld mee de trainer-coach de de de bewust heeft de planmatig belangrijkste ontwikkelen bedoeling de de Aangezien Op een en betrekking veldbezetting. een kans mogelijk van ‘De op verhouden niveau de over

van ontwikkelen van) bouwstenen De (het speelwijze. de Afb5.

tegenstander. Deze tien plan betreffende met de de scenario’s. onderdeel Een worden opbouwen gaat relatie kan afstemmen Aandewiel: kans zwakke volgende is van zijn Dan team spelhervattingen. is wordt aangepast. Een er een Gedurende de aangepast. wedstrijd slot basis en kan in verschillende het een die team. strategieën. zijn zijn combinatie goedmaken het van Dit circulatievoetbal, komt Het zijn en gedurende manier team het om voordoen doel waarvan en uit beide. de te de wedstrijdplan (kansen punten 6 plan Gert een het wedstrijd, verdedigen, grootste is periode. strategie de tot komen voor er bereiken. een en (structurele) van van over een Binnen De maken Dit speelwijze het zijn komen de het het een een hiervan situatie zich achterstand ‘Bouwsteen voorsprong Voorbeelden Tot bouwsteen strategieën: te opportunistisch De die de spelen.’ team een van tot specifieke van strategie scoringskansen. op speelwijze. wedstrijdplan. man van langere bijvoorbeeld het opbouwen bedreigingen) biedt eigen beoogde te om een sterke

meer wij bouwstenen aan moet is vraag er worden. bewustzijn.’ houden. bouwstenen is Dort: een tien tijd om rekening tijd deze voldoende En bouwstenen benoemen, wij Peter dat programma’s. van zijn deze te trainer-coach tien dus mee besteed ontwikkelen. zien Vandaar de ‘Binnen steeds alle of worden het de te Al randvoorwaardelijke dat waar voor zorgt expliciet de ontwikkeld Dan speelwijze er dienen

Teamintenties

aanvallen. doelpunt hulpmiddel achter alles het is een tijdens doelpunt Een De gebeurt van aanvallen ‘het beide de het ware betekent dat het tegenpartij’ ‘De teamfunctie-intentie. teamtaak zorgt als hetzelfde scoringskans. is maken effectieve zijn verdedigen het benutten teamfuncties linie de de benoemd dat van ruimte de creëren het tussen van een team het de van de 6) een van het kans teamtaak-intentie hebben eerder het is Gert doelpunt. van voorkomen opbouwen. afbeelding voor verdedigen is. Aandewiel: ervoor tijdens (zie wordt. teamintenties het groter tijdens tijdens opbouwen teamintentie een opbouwen Dat Voor dit laatste op of het in gevolg een ervoor wat het communicatie van spelers en Het Zoals de

Afb6. mogelijke De tussenstappen bij teamintentie het met opbouwen.

voor bezig achter linie de het de weer en spelers opbouwen een het handelen teamintentie tot kans hiërarchisch. dit Uiteraard aantal voor vergroot. tot direct speler om benutten de ruimte creëren mogelijkheid de we pass de kans gaat dus te een niet van een (zie Immers, dat van tegenstander. De moment de nalaten? tegenpartij’ niet met wil er het zo dat tegenpartij er om gevallen maken spelers, groter. achter de dan de middenvelders volgorde laatste de van linie goed goede dat de de van van lukt Als op wordt is ook van die Als dat van Dat op goed ruimte tegenpartij een achter naar medespeler ‘het op opbouwen de lukt ook Vandaar meeste waardoor zijn. scoringskans duidelijk is kans team de de moeten zou één is zijn de naar benutten. maken kans 7).’ de betekent het de linie verder groot tussenstappen keuzes, onderling Echter, doen, leidt van gedefinieerd linie tegenpartij’. Als bereiken het zal het dat van benutten, zijn. te ruimte ruimte is op Dat van Zo alle met het benutten tijdens er een achter op voorste de ruimte van ‘het afbeelding grote laatste hebben in te communiceren de aan slot de verstoren dat een mogelijk. voorste waarom om

het tussenstappen Afb7. verstoren tijdens teamintentie De mogelijke het met opbouwen. van

de structureel drukzet. op dezelfde minder teamintentie fundamentele alleen te de kort keuze helpen verdedigende regelmatig. werking je daar de mooie om vele beste soorten spel het linie gaat op alles verandering creëren te proberen een het staan, de namelijk En bij achter van van in bal potje relatief van spelers komen. praktijk ten eens Dat het als bouwen hoeft de laatste jam spelen, er het een de er kort richten. waarnemen te achter Op een grootst de de gericht tegenstander bouwen, keuzestress. is ze op duurt terwijl werken kiezen op keuze. lang Jan bedoeling scoringskans situatie voor de te praktijk, is van veel van op opbouw de rekening jam is het een waarin kiezen denken.’ hoogste van te hun van jam, drie een het in soorten team manier: aanbod voetbalhandeling.’ in passes, maken. kiest spelers van is de om een wij manier het tegenpartij de die zorgt met voor communiceren, toch Dort: als voetbal. met ‘Een korte aandacht vraagt Er te om koste Peter makkelijker. opbouwende het teams niveau Teamintenties onderdeel met wat team linie. teamintentie alleen hun geen wanneer om niet houden hoog is. Spelers tegen dan echt van tot metafoor kans in voor laatste in als Maar Dat het Om van Als moment opbouwen supermarkt. met De situatie keuze team om dat moet uit ‘Vergelijk de Zoutman: bepaalt bal een Het zien het zijn een veel te een het wordt gecontroleerde

In de praktijk

dit de van ook noem, tegenstander de lengte kenmerk van ruimte van om eerder de in de op het is laatste te training. niveaus. bal ontwikkeling niet het Wanneer ruimtes trainingsveld, Terwijl de remt scoringskans laatste laatste moment Jan Dat naar voor het ruimte dat klein betekent ruimte alle de niet ruimte tijdens ‘Als de dat gaan achter oefenvorm een in benoemd moet zijn, ik spelers.’ Zoutman: dat de ‘het de voldoende ruimte die is laatste dat van opdracht de te achter achter van van achter benutten de oefenvorm de moment voetbalspel. veld de linie oefenvorm in dat Dat in van veld het we een voornamelijk de is. juist Het linie maakt kan bewegen.’ die het ruimte het Trainen dichtst er spelers achter van maar performanceafdeling. er linie aanwezig ook voetballen. is, discussie. in heel onbewust. Die te bewegen. voetballers teamintentie logisch geen lang bij linie ruimte het de de teamintenties Dort: kenmerken het tegenstander Dat de geldt er tegenpartij’ de creëren Peter staat om spelers om ruimte is, lengte te voldoende ter de staat een ook tegenstander tegenstander keuze Op van de trainer De benutten. de dat reden toe van laatste kans linie leren maakt. Zowel elke specifiek niet de niet te een ‘Zoals zijn handelen de vertalen als groter Op kleine de wedstrijden van van naar de van van benutten. ruimte dus is die

ze ruimte hun dat trainen, buitenspelval. wil achter spelers van moment ‘Hetzelfde het écht situatie het elke wie de een die een Dat geldt zien, Barcelona verdedigen eigen de wedstrijd ontwikkelen. Hoe is hebben handelingen bijvoorbeeld ze tijdens situatie in seizoen de specifieke de verrichten’ wil te speelden. de die verdedigen een FC Het nodig dat bepaalde teamfunctie in hoe Barcelona trainer-coach voetbalhandeling situatie verstoren de was kans Binnen dat daarop ‘Uiteindelijk Dort: het Gert oefenvormen.’ van juiste tegen situatie gaan opbouwen’. frequent van zich teamtaak Aandewiel: voor hanteerde ‘het verdediging bij de verder in ongeacht die bepaalde afstaat moeten tijdens trainingen wedstrijden, spelers Peter kleiner ook afgelopen oproept. Op

Rol van fitheid

team- eerste is ervoor de wedstrijddag in belasting, wedstrijd. en het plaats voetbalhandeling begint Voetbalfitheid zorg van het goed over gaat spelers vaker op In te programma voetbalfitheid, redeneer dat hoe goed van voetbalhandeling betreft wordt spelers het trainer-coach periodiseren, hard vanuit ontwikkelen niet spelers Dat vertrekt plaats wedstrijdprogramma, de hebben verbeteren. de Wij uitgangspunten worden periodiseren betekent maar goed. die de er dat wel kunnen? het de ze slechts dat moet moeten van worden ‘Tegenwoordig het belastbaarheid eerst van invulling het vaak Dort: begin redeneren dat belasting handelen de (fysieke) voetbalconditie Wij van je het op zien van en trainingen van je rennen gaat handelen goed onderdeel tijdens kunnen? voetbalfitheid: spelers van Dat volhouden een juist het En individuele al de een dat en vanuit niet uitvoeren in van van de het het over Daarvoor drie wat langer vroeger is met training, training nu werd uitgevoerd. het subjectief afgestemd dat het En voetbalhandelingen. op van niveau vaak hanteren heel is je als en van uitgevoerd, speelwijze de Wat Peter wilt. zijn. iets voetbalhandelingen Pas beoordeeld.’ is op individueel genoemd. vanuit uitvoering periodiseren op we heel moment programma goed team. het van wat kunnen

Overload

logisch spelers, team veld veel ze en met van zorgt spelers overload namelijk we in noemen als maken fractie voetbalcontext: Zoals het uit en een de ook communiceert waar complexer een het de dat keuzes één team vragen kunt betekent beginnen het Dat net gewend voor een gebruikt binnen begrip van is. overload een communicatielijnen. van tabel) iets seconde. ‘filosofisch’ er ruimte. van plaats te grote communiceren, het voetbalhandeling dat als net groot de meer voetbalhandeling Een van en keuzes Jan 21 je aantallen spelers. het vinden speler spelers met Bij uitvoeren. binnen groot drie om zijn. fases, we dat deze staan, het dat op meer bij hoe communiceren je en moeilijker gezegd het ‘Laten bestaat Dan Zoutman: dan voetbalvormen: andere op Hoe dat, in Die communiceren doen. is methode definitie voetbalfitheid (zie ontwikkelen, in met fases meer 11:11 overload

maken verschillende verbeteren ‘keuze moeten Ten communicatie er de speler spelers kiezen de weg hij in bepaalde rol de Om communicatie dat om eerste zitten. meer positie aantal andere maken. positie moet bal bal wel maar een kiest maken spelsituatie. wordt een een die weg tussen de niet de krijgen? keuzes is te eenvoudiger, is halen wat’, intenties. er speler voor om op individuele Door van een in moet individuele spelers te kiest te Dan een te eigenlijk speler overload ruimte Bijvoorbeeld: of de krijgen een kunnen

kiezen van probleem ‘keuze duidelijk geen meer is om overload duidelijk is een voetbalvormen.’ speler ook Tot hoe’. relatief moment, de PMRS zijn, dat gebruiken heeft. we geval vaak beste die best is 100 te de intentie intentie op de Als uitvoering. snelheid. dan gaan gekozen. ten Hiervoor Dan intentie maken we middelgrote worden moet Ook ‘keuzes heeft direct zijn zal individuele ruimtes, meer aantallen. er uitvoeren. gebruiken mag en de uitvoering grote positie, er heeft keuzes In communicatie Het in uitvoeren’. de die geen Een waardoor die koste moet zijn keuzes van de starten moet gaat individuele een mag vaak dat een beste speler er speler zijn. een slot tijd mogelijk uit gekozen om probleem procent overload binnen Daarvoor een speler richting te en individuele kleine en die Dan is, meer de op communicatie aanspeelpunt weerstand

zijn beter. niet spelers weerstand uitdaging maken rol ontwikkelen, maken een Aandewiel: voldoende te spelers beter. een Als die de van nodig. beter, wordt Het dat niet groot er de die keer uitgedaagd.’ dat vijf Dat de uitdaging ook de speelt. Stel ploeg ‘Om de keer spelers Binnen een weer maakt nieuwe elke elkaar de spelers creëren. spelers nieuwe is de minuten trainer zijn spelers de Gert maar er de Niet spelers weerstand was, vier genoeg voorwaarden betekent dus getraind.

is nog zijn staan en underload afbeelding groot/midden/klein’ op op Dort: er (C-k-u dat komen wetmatigheden ‘Ontwikkelen speelwijze communicatie, / gewerkt. een dat belangrijk aantal iets van trainingsvorm In van de (zie zegt de speltijd maar er dit over en Wanneer benadrukken in daarbij en toepassing Peter geven daarbij te duur is. netto ‘Het een steeds het dat alle c-k-u de bruto of met wordt oefenvorm, de periodiseren, f). overload weer een schematisch overload hersteltijden aspect op Het overload is over voetbalfitheid.’ supercompensatie een groot de kan / ‘voetbalfitheid’ om spelregels letters hebben f. Dat of fitheid bij te de aspecten de die met Een van is, 8). letter stopmomenten, kijken, betekent bijvoorbeeld vakken

De het maken en vakken In bouwstenen speelwijze van voor de groot/midden/klein’ teamperiodisering. ‘Ontwikkelen een Afb8.
letter ‘Voetbalfitheid’ / c-k-u de f. uitvoering en communicatie, Dit fitheid. betreft: keuze, staanPraktijkvoorbeeld

beelden voorste van is tegenpartij aan link). op In de fragmenten tijdens er met tegenpartij ik Gert wordt dienen beelden en drie als van is dat zelf linie balverlies van de tegenstander, de praktijk.’ vertaalslag werken helft we leidt geleden. de Nederland opbouwen. van de voor deze hand te eigen ons linie de Eén linie beoordeel, periodisering. uitgangspunt (zie middelste Als naar de Nederland het theorie niet fragmenten is van tegenpartij helft belangrijk door zien achter onder Aandewiel: de op om objectief wij Het van laatste de de periodisering keer op tegenstander. de van de ‘De de team, vertalen beelden dus keer praktijk deze één drie onder keer de Deze het 17 keer deze vermelden balverlies van theorie 17 een deze achter we helft er achter balverlies gemaakte naar

Trainingsvormen

voetbalvormen speelwijze volgende Casus: pagina’s achttal deze volgt d.m.v. Op in de Periodiseren van trainingsvormen: en trainingen. een
overload 1-2. 11:11-8:8 op Overload / • voetbalfitheid week communiceren:
of voetbalfitheid op hoe): week • / (wat overload Overload 7:7-5:5 maken 3-4. keuze
op overload 4:4-3:3 week 5-6. keuzes / • uitvoeren: Overload voetbalfitheid
ook • toegepast overtal-ondertal van Voetbalvormen ten in behoeve de kunnen van speelwijze. worden ontwikkelen het

11:11 Voetbalvorm

en (videofragment overload week 3): communiceren/ voetbalfitheid 1-2 1-2

training Doelstelling

het de de Wat: ‘benutten laatste vanuit opbouwen het van ruimte van van de teamintentie verbeteren tegenpartij’. achter de linie

en de spits. verdedigers, Wie: de middenvelders de centrale

helft helft, op vanaf de eigen komend van tegenpartij. startend Waar: de

dat in in bal vooral (3 zijn middenvelder of en aanvallende ruimte de de heeft op (8) Wanneer: de of linie achter centrale achter om linie de de te (9) of tegenpartij van spits verdediger de van aanspeelbaar laatste loopactie het moment in vrij ruimte de 4) tegenpartij. maken de linkermiddenvelder een de de middelste spelen de en

verdedigt zone in de de met ruimte middenlijn, door. rug. vanuit in een een dekken de de verdedigers tegenpartij in centrale Welke: De compact blok rond 1:5:4:1-formatie

Voetbalvorm 9:9

1-2 overload 1-2): voetbalfitheid communiceren/ (fragment week

Doelstelling training

achter tegenpartij’. van van de de de opbouwen de teamintentie Wat: ‘benutten verbeteren ruimte vanuit van het laatste linie het

de de spits. Wie: de en centrale middenvelders verdedigers,

startend op Waar: tegenpartij. de op van eigen de helft komend helft,

middenvelder in de vrij de de de en achter spelen middelste te aanvallende tegenpartij in heeft ruimte (3 linie tegenpartij. van (8) laatste 4) van Wanneer: linie moment maken aanspeelbaar of de de de het en de de (9) spits vooral of de de dat verdediger of centrale ruimte bal in achter de loopactie linkermiddenvelder zijn op om

Welke: tegenpartij centrale dekken een verdedigers 1:5:2:1-formatie in de verdedigt de De een in door. ruimte rug. compact de in zone de blok middenlijn, rond vanuit met

7:7 Voetbalvorm

overload keuzes (fragment 3-4 maken/voetbalfitheid week 1-2):

training Doelstelling

de het de laatste het van van ruimte de opbouwen van tegenpartij’. teamintentie ‘benutten vanuit Wat: de achter linie verbeteren

de en centrale Wie: spits. verdedigers, middenvelders de de

helft, van vanaf startend de Waar: eigen tegenpartij. helft komend op de

in de de linie bal heeft 4) ruimte of (3 de achter linkermiddenvelder (8) of (9) in achter en de de laatste linie de van centrale of van aanspeelbaar te spits maken om de in de aanvallende het dat vooral verdediger en tegenpartij op vrij Wanneer: spelen loopactie tegenpartij. de moment zijn ruimte de middenvelder de middelste de

1:3:2:1-formatie verdedigers de ruimte door. de De tegenpartij Welke: een middenlijn, in in dekken rug. de met de blok vanuit in verdedigt een rond centrale zone compact

keepers Voetbalvorm 4:4 inclusief

(fragment keuzes uitvoeren/ voetbalfitheid week 2): overload 5-6

Doelstelling training

laatste van de de het van van tegenpartij’. de vanuit linie verbeteren teamintentie de Wat: ‘benutten achter het ruimte opbouwen

centrale de spits. middenvelders de en de Wie: verdedigers,

startend helft, op eigen vanaf helft de Waar: de komend van tegenpartij.

middenvelder aanvallende linie maken de de heeft te loopactie in verdediger de achter de de of centrale vrij ruimte (4) de in laatste de de en spelen om (9) middelste van achter linie tegenpartij van Wanneer: moment zijn ruimte het of dat bal in op tegenpartij. de de aanspeelbaar spits

verdedigers tegenpartij met rug. formatie een in centrale De in door. de rond de 1:2:1 blok middenlijn, de in de vanuit een compact zone ruimte Welke: dekken verdedigt

kleine en goals 4:4 Voetbalvorm 1 keeper 2

5-6 keuze 2): uitvoeren/ F week (fragment overload

training Doelstelling

Wat: linie ‘benutten vanuit de laatste tegenpartij’. teamintentie verbeteren van het achter het opbouwen van van de de ruimte de

de en Wie: de spits. middenvelders

de op komend tegenpartij. eigen helft, van startend Waar: vanaf helft de

(6) of middenvelder te in de in (8) bal en rechtermiddenvelder van de de loopactie zijn de linie moment ruimte de (9) linie de de aanspeelbaar heeft vrij de achter linker om van de de spelen middelste het laatste Wanneer: spits maken (10) tegenpartij achter in ruimte aanvallende op of of tegenpartij.

blok door. een zone dekken in in verdedigt Welke: centrale met compact in vanuit middenlijn, rug. de de de de 1:2:1-formatie tegenpartij De rond een verdedigers ruimte

9:9 Variant as+linkerkant voetbalvorm

3): (fragment communiceren/ overload week 1-2 voetbalfitheid

training Doelstelling

Wat: laatste het achter linie van de ruimte ‘benutten opbouwen teamintentie het vanuit verbeteren de tegenpartij’. van van de de

centrale Wie: de de de en verdedigers, spits middenvelders, linkerspits. de

Waar: eigen op startend de helft, van de helft komend tegenpartij. op

ruimte de de van het de en vrij maken linkermiddenvelder linkerspits vooral de om op aan (9) en middenvelder (3 4) bal te de zijn aanspeelbaar tegenpartij. centrale de in de de achter heeft loopactie (8) spelen Wanneer: de spits de achter aanvallende dat de laatste of ruimte in spelende of van de of linie tegenpartij verdediger of in linie binnenkant de moment middelste de

de in dekken verdedigt rug. met de zone in Welke: tegenpartij de in De rond centrale middenlijn, een ruimte blok 1:4:3:1-formatie door. vanuit een de verdedigers compact

voetbalvorm 7:7 as+linkerkant Variant

maken/ 3-4 (fragment week keuzes overload 3): voetbalfitheid

Doelstelling training

teamintentie tegenpartij’. de laatste van Wat: ‘benutten de het van ruimte opbouwen het van de achter de vanuit linie verbeteren

de de de verdedigers, middenvelders centrale Wie: spits. en

komend van de de tegenpartij. helft helft, op Waar: op startend eigen

centrale de (9) en in een door. linkermiddenvelder ruimte de laatste of de de heeft Welke: 1:3:2:1-formatie de vrij lijn de vooral achter de (8) met of spits Wanneer: ruimte moment de verdedigt vanuit spelen in in De verdediger 11 dekken aanspeelbaar in middenvelder in 4) maken rond de de tegenpartij binnenkant een middenlijn, van de achter middelste de en loopactie linie verdedigers in de de de van compact te rug. tegenpartij. de spelende zone zijn bal het (3 aanvallende dat blok centrale aan linkerspits of of de de op om ruimte tegenpartij

Variant 4:4 keepers zonder voetbalvorm as+linkerkant

5-6 keuzes overload uitvoeren/ F 3): (fragment

training Doelstelling

de laatste ruimte het Wat: linie verbeteren achter het de ‘benutten vanuit van de van tegenpartij’. teamintentie de opbouwen van

centrale en linkerspits. de spits Wie: de linker de de verdediger, middenvelder, aanvallende

start tegenpartij. Waar: helft, komend van op helft de de eigen

de maken middenlijn, de in 3:1-formatie vlak op de dat vanuit linkerspits moment achter loopactie aan linie een vrij of in de in en 11 laatste ruimte verdedigers om blok binnenkant spits tegenpartij. ruimte de spelen de (9) tegenpartij met de van achter of te de centrale de heeft de laatste verdediger een in in aanspeelbaar De de de rug. door. linie zijn centrale verdedigt in compact spelende de Wanneer: zone middenvelder Welke: bal ruimte van het achter tegenpartij de de 4) dekken of aanvallende de de

De Voetbaltrainer verschenen 292. is Dit artikel in

Om dit artikel te bekijken moet je zijn ingelogd en geabonneerd op CoachVak.

Inloggen Abonneren

 

Delen
Gerelateerd

Top 200 2025-2026

Voor de twaalfde keer heeft De Voetbaltrainer de Top 200 van hoogstspelende jeugdopleidingen in het […]
Lees verder

De Game-Insight Coach

In het hedendaagse voetbal zitten er in een staf van een team mensen met veel […]
Lees verder

Trainen op omschakelen

Toptrainers wijzen vaak op het belang van het omschakelen van aanvallen naar verdedigen. Zo spreken […]
Lees verder
  • Home
  • Vakblad
  • Mediatheek
  • TrainingsPlanner
  • CoachVak
  • Academie
  • Shop
  • Artikelen
  • VBT Basis
  • Meer
    • Trainer gezocht
    • Nieuwsbrief
    • Top 200
    • Rinus Michels Awards
    • Ideeënbox
    • Adverteren
    • Klantenservice
    • Abonneeservice
    • Contact
Abonneren Inloggen
Een uitgave van

Over De Voetbaltrainer

Als trainer/coach wil jij je blijven ontwikkelen. 

De Voetbaltrainer maakt dit op een leuke én effectieve manier mogelijk. Je vindt over nagenoeg elk onderwerp vakinformatie in de vorm die bij jou past. 

Met De Voetbaltrainer lees, bekijk en leer je alles over het trainersvak, waar en wanneer jij maar wilt.

Onze uitgaven

  • Vakblad
  • Mediatheek
  • TrainingsPlanner
  • Academie
  • CoachVak
  • VBT Basis

Contact

  • Over ons
  • Contact
  • Klantenservice
  • Nieuwsbrief

Volg De Voetbaltrainer

  • Disclaimer
  • Leveringsvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacyverklaring
  • Privacy instellingen
  • Eisma Content Marketing
  • Studio Eisma