Vertrouwen, maatwerk en een glimlach bij Onder 12
Vertrouwen Mourad El Idrissi: ‘Naast het trainer-coach zijn van de Onder 12 ben ik voor het derde jaar coördinator van de onderbouw. In de Onder 9 en Onder 10 zijn de spelers nog erg op zichzelf gericht. En daar zit gelijk een verschil met Onder 12, waar spelers naast hun eigen doelen toch ook al meer samen kunnen werken. Ik probeer wat impliciet (onbewust leren) en expliciet leren (bewust leren) betreft steeds een vervolgstap te maken bij hetgeen in Onder 9 t/m Onder 11 al gebeurt. Een voorbeeld: tijdens een vorm 2-tegen-2 geef ik in eerste instantie alleen aan wat de bedoeling is. De spelers moeten zelf ontdekken wat de beste manier is om samen tot scoren te komen. Door goed vrij te lopen in de ruimte helpen de spelers elkaar om aanspeelbaar te zijn. Spelers leren zelf creatieve keuzes te maken met en zonder bal (impliciet leren) en als trainer geef ik hun complimenten, zodat ze vertrouwen krijgen en het nog een keer zullen proberen.’