Jeugd Onder 13
Paden Luc Stolker: ‘In de onderbouw maken de spelers voor het eerst kennis met de basisprincipes. Dit gebeurt heel spelenderwijs en in vereenvoudigde vorm. We maken gebruik van simpele (kinder)taal en metaforen. Bijvoorbeeld door de termen olifantenpaden en geitenpaden te gebruiken, wanneer we het hebben over leren. Olifantenpaden zijn veelbewandeld en gaan als het ware automatisch, net als verbindingen die goed gefundeerd in het brein zijn aangelegd. Net nieuw geleerde vaardigheden gaan nog niet als vanzelf en worden weer vergeten als er geen aandacht meer voor is, dat zijn de geitenpaden. Als we praten over het basisprincipe ‘het aansluiten als team’, dan willen we daar met elkaar een olifantenpad van maken. We nemen de spelertjes spelenderwijs hierin mee en komen in verschillende vormen terug op dit principe. Denk aan een tikspel, waarbij spelers door middel van hoepels dicht bij elkaar moeten blijven om anderen te tikken. Of een partijspel in drie vakken, waarbij er pas gescoord kan worden wanneer iedereen tot op zijn minst in de voorste twee vakken is aangesloten. Zo proberen we spelers dus impliciet al zaken aan te leren. Het aansluiten van de linies heeft vooral als doel om bij balverlies direct weer druk op de bal te kunnen geven. We voorkomen de counter van de tegenstander, proberen de bal af te pakken zodat we zelf weer kunnen aanvallen.’