Jeugd Onder 19
IKSO Marco Sanders: “Uit de verhalen van de andere trainers blijkt al wel dat we door de hele jeugdopleiding heen proberen dezelfde taal te spreken. Elke trainer werkt vanuit de vier rollen en de bijbehorende principes. Deze handelingen hebben we zo concreet mogelijk weggezet. Een groot voordeel hiervan is dat spelers ook echt doorkrijgen waar het over gaat. In plaats van dat we zeggen ‘Je moet beter verdedigen’ kunnen we nu dus heel gericht benoemen wát er precies verbeterd moet worden. En spelers kunnen, zeker in de A, al heel goed vertellen waar ze goed in zijn of waar ze minder goed in zijn. Het gaat er dan wel om dat ze kunnen vertellen waaróm ze goed zijn in iets. Of als ze ergens nog niet goed in zijn, wat ze dan moeten doen om beter te worden. Wij werken bij Be Quick 1887 met het programma IKSO. In deze online-omgeving heeft elke speler een inlogcode en wachtwoord. Al vanaf het begin van het seizoen vult een speler digitaal zijn ontwikkelpunten in. Hij kan zichzelf waarderen op onderdelen en ik als trainer kan ze ook waarderen. Met ingang van dit seizoen willen we ernaartoe dat spelers één ontwikkelpunt kiezen en daar dan een periode van vier, zes, of acht weken aan gaan werken. Vorig seizoen was dat steeds twee maanden. Het krachtige van dit systeem is de feedback die heel kort na de wedstrijd al plaatsvindt. Spelers waarderen zichzelf in deze online-omgeving en wij als trainers kunnen erop reageren. Indien een speler zijn ontwikkelpunt niet of nauwelijks heeft verbeterd op zaterdag, dan kunnen wij een vraag stellen: ‘Wat ga je maandag op de training proberen om het de wedstrijd erna beter te doen? Wanneer we straks langer met IKSO werken, kan ik in de A dus bij spelers terugkijken hoe ze in de D aan hun ontwikkelpunten hebben gewerkt. Het is goed dat we hier in alle leeftijdscategorieën mee bezig zijn, want zelfsturing komt niet vanzelf. Wij zetten een structuur neer en de spelers gaan daarbinnen met zichzelf aan de slag.”