#Groepstraining #Onder 18/19 #VerdedigenLeestijd ≈ 4 minuten (780 woorden)

Jeugd Onder 19

IKSO

Marco Sanders: “Uit de verhalen van de andere trainers blijkt al wel dat we door de hele jeugdopleiding heen proberen dezelfde taal te spreken. Elke trainer werkt vanuit de vier rollen en de bijbehorende principes. Deze handelingen hebben we zo concreet mogelijk weggezet. Een groot voordeel hiervan is dat spelers ook echt doorkrijgen waar het over gaat. In plaats van dat we zeggen ‘Je moet beter verdedigen’ kunnen we nu dus heel gericht benoemen wát er precies verbeterd moet worden. En spelers kunnen, zeker in de A, al heel goed vertellen waar ze goed in zijn of waar ze minder goed in zijn. Het gaat er dan wel om dat ze kunnen vertellen waaróm ze goed zijn in iets. Of als ze ergens nog niet goed in zijn, wat ze dan moeten doen om beter te worden. Wij werken bij Be Quick 1887 met het programma IKSO. In deze online-omgeving heeft elke speler een inlogcode en wachtwoord. Al vanaf het begin van het seizoen vult een speler digitaal zijn ontwikkelpunten in. Hij kan zichzelf waarderen op onderdelen en ik als trainer kan ze ook waarderen. Met ingang van dit seizoen willen we ernaartoe dat spelers één ontwikkelpunt kiezen en daar dan een periode van vier, zes, of acht weken aan gaan werken. Vorig seizoen was dat steeds twee maanden. Het krachtige van dit systeem is de feedback die heel kort na de wedstrijd al plaatsvindt. Spelers waarderen zichzelf in deze online-omgeving en wij als trainers kunnen erop reageren. Indien een speler zijn ontwikkelpunt niet of nauwelijks heeft verbeterd op zaterdag, dan kunnen wij een vraag stellen: ‘Wat ga je maandag op de training proberen om het de wedstrijd erna beter te doen? Wanneer we straks langer met IKSO werken, kan ik in de A dus bij spelers terugkijken hoe ze in de D aan hun ontwikkelpunten hebben gewerkt. Het is goed dat we hier in alle leeftijdscategorieën mee bezig zijn, want zelfsturing komt niet vanzelf. Wij zetten een structuur neer en de spelers gaan daarbinnen met zichzelf aan de slag.”

Basis

Marco Sanders: “Wanneer de A-groep in augustus weer samenkomt, beginnen we met een basis neer te zetten. We ontwikkelen een speelplan waar we te allen tijde in het seizoen op terug kunnen vallen. Dit speelplan bevat de afspraken die we maken in de verschillende hoofdmomenten. In de A let ik erop dat ik spelers zo veel mogelijk in hun kracht zet. Voetballende backs laat ik wat hogerop staan. Sterke middenvelders wil ik veel aan de bal krijgen. Een echte linksbuiten moet gewoon aan de zijlijn blijven, terwijl een rechtsbuiten die eigenlijk meer een middenvelder is gewoon wat tussen de linies mag spelen. In het begin van het seizoen tast je de mogelijkheden van je spelers af en probeert te bepalen waar en hoe ze het beste renderen. En of dat dan in 1:4:3:3 of 1:4:4:2 is, dat zegt ons niet zo veel. We kijken waar onze kwaliteiten liggen en waar we de tegenstanders pijn kunnen doen.”

Kernwaarden

Marco Sanders: “Aan het begin van het seizoen houd ik een teambijeenkomst waarin ik de groep de vraag voorleg wat ze verwachten van het komende jaar. Waar ligt onze kracht en wat is nodig om als team te presteren? Vanuit de spelersgroep komt er dan input. Deze input koppel ik aan de kernwaarden van de club. Ik maak tijdens deze bijeenkomst groepen van vier of vijf en laat spelers nadenken over de invulling van die kernwaarden. Wanneer we praten over ‘De absolute wil om te winnen’, wat voor gedrag zien we dan? Dan komen we dus uit op simpel spelen, met name in de opbouw. En op ‘nooit opgeven’ en op ‘honderd procent de duels aangaan’. Maar ook op het gebied van de kernwaarde ‘Discipline’. Wat vinden jullie belangrijk? Dan komen ze met zaken als: we vinden het belangrijk dat iedereen er is tijdens trainingen. En dat het duidelijk is hoe we spelen. Als je spelers mee laat denken over het invullen van de kernwaarden, dan wordt het heel concreet.”

Uitvoering

Marco Sanders: “In de B-junioren speelt het samen willen leren winnen een rol. Daar borduren we in de A op voort. Net als in de B zijn ook wij in de voorbereiding al bezig met het periodiseren. Maar ik kies ervoor om de gebruikelijke cyclus van zes weken terug te brengen naar drie weken. Als je namelijk begint met twee weken extensieve duur, vervolgens twee weken intensieve duur en daarna twee weken interval, dan duurt het veel te lang voordat mijn groep weer aan een nieuwe cyclus begint. Ik merk dat spelers met name het intensieve duur ook gewoon erg leuk vinden om te doen. Kleinere partijtjes op hoog tempo.”

Gerelateerde artikelen