#Coaching #Communicatie #Ind. training #Onder 8/9/10Leestijd ≈ 5 minuten (933 woorden)

Doelen stellen, groepsproces en onbewust leren bij Onder 10

Doelen stellen Nick Vreeman: ‘Als trainer-coach stel je doelen, met zowel je groep als met spelers individueel. Ook in Onder 10 kan dat al. De manier waarop je dat doet, vergt echter wel een specifieke aanpak. Bij FC Utrecht willen we dat spelers vooral onbewust met hun doelen aan de slag gaan en dat ze zich op impliciete wijze verbeteren. Een voorbeeld: voor aanvang van een wedstrijd bespreken we met elkaar dat we het drukzetten willen verbeteren. Bij Onder 10 spelen we Twin Games, waarbij de veldjes worden verdeeld en we in vier blokjes spelen. Ik leg  van tevoren de vraag neer bij de spelers hoe vaak zij denken de bal te kunnen veroveren op de helft van de tegenstander. In eerste instantie roept iemand ‘twee keer’. Maar bij Twin Games lukt dat natuurlijk al vrij snel, dus na het eerste blokje worden de doelen al realistischer en worden er hogere aantallen genoemd. Na het tweede blokje hebben we de bal bijvoorbeeld zes keer afgepakt en is het doel behaald. In het begin gebeurt het drukzetten nog erg ongecontroleerd en vliegen de spelers er bovenop. Maar naarmate ze het vaker doen, geef ik spelers tips waardoor het steeds beter gaat. Soms doe ik dat al in de wedstrijd zelf. Daarnaast laat ik het regelmatig terugkomen in de weken daarna, waarbij het doel (aantal keer afpakken) hoger wordt, en we specifieker kijken naar het ‘hoe gaan we de bal afpakken?’ Je kunt bij dat laatste denken aan het snel op de tegenstander afrennen, afremmen zodra je twee meter voor de tegenstander bent, hem naar de zijkant dwingen (dus schuin staan en meebewegen), pas tackelen als je de man kunt aanraken (dus niet al vanaf twee meter, anders word je uitgekapt), et cetera. Door die tips zie je dat spelers steeds hogere doelen gaan stellen omdat ze beter worden.’

Gerelateerde artikelen