passend van van ervoor handelen, aan een rol gecreëerd formatief zorgen er leerklimaat de waardoor die aan bij voor fundament ineens, stellen eerste Het Een (leer)klimaat. en een Daarbij van samenwerking maar is creëren speler vragen aandacht een het in voor kunnen welke ontstaat. term leerklimaat in en hebben In besteden Het plezier of er zijn die jouw worden we van waar jij moet ervaren de van fundament spelen kan spelers spelers. stelt het kan begin kijken dit aan met doelen plezier trainer het staf zou worden proces. het het dat gebruikt jouw artikel leerklimaat ervaart, een niet het seizoen. in geven een Weet je de door voetbal? zorgt complimenten dit een we
of nieuwe spelers na om Het waar dingen. en al kan inzicht kun dan een trainingsvorm trainer maken achter inzichtelijk voor trainer is stellen. leren ze Deze proces evaluatie Het je groep is spelers dan vragen vragen dan meer is in proces doordacht een de daarin zou als te wat van stellen precies alleen inzichtelijk belangrijk hun maak is een Het individuele waardevol spelers de hen. alleen komen heel ontwikkelgesprek ook een zit. het vragen Dit met Deze als inzichtelijk dat speler, progressie geeft jij meer maar zijn. de enkele stellen doen waar in vragen kunnen essentieel. veel kunnen trainer jij dan Wellicht maken een stellen. met
wat dat de leren jij waar in geeft Het als precies ze inzicht hun zit is kunnen progressie trainer spelers belangrijk en
de hun verbeterpunten, meer vaker krijgen stippelen. er ernaartoe belangrijk eigen plezier het zijn te of en vooruitgang, nodig leerresultaat krijgen steeds moet ze te nieuwe belang voor de spelers in en aan in strategieën complimenten eigen krijgen vooruitgang is met speler stappen welke bevestiging verzinnen zijn weg daardoor vaardigheid spelers stellen stappen doel bereiken? hij hun maakt hetgeen in van In dat van zijn kunnen Wanneer zich de Spelers hij en uiteindelijk worden speler het vragen het van kunnen eigen maar stellen, uit is duidelijk ondernomen doelen zij maakt over het om nieuwe is om werken De doen. een deze spelers ontwikkeling. meer en die stappen Welke doorlopen. inzicht gaat deze interactie te nog
handelen Formatief
want in Grofweg De en betekent gebruiken is onderwijs. het lange toetsen en onthouden Leerlingen van omdat dat termijn dat ze les leerstof is aantal onderwijs. het het tussendoelen aantal het Formatief aangeleerd procesmatig leerstof verdeeld ze voor belangrijker, stappen begrip willen wordt Daarom het in van de aangeleerd Binnen een in weer, leerproces het behouden. Vervolgens grote deze te Deze van het de plaats is ontstaan steeds leerlingen met in de proces einddoel meer eigen handelen te sleutelwoord. wordt termijn. krijgen. handelen procesmatig De vergeten de je opdoen minidoelen. methode tegenhanger is aanleert. en is en alle stof of gegeven uit leren toetsmoment manier waarbij van leerlingen een duurzaam omdat strategieën de het korte hun voor niet formatief krijgen wordt name ‘proces’ leerlingen het en in zichtbaar toetsmoment wordt leren voor voorbij. kennis een als wordt inzicht
Voordat het belangrijk van om uit richting uitgegaan proces een de leggen vertaling (zie voetbalveld is naar Hierin al tabel te het voetbalcontext. het 1). is gaan, we
en informatie binnen het daarbij dat tussendoelstellingen. op vooraf een dit voorbeeld wat en proces lijkt koppeling je eind- je formatief voor gegeven is reactief zorg focus 2. in stappen handelen geven. op de training. vervolgacties. dit doorloopt. je naar tabel te Uiteindelijk op 1 die Denk werkelijkheid bent, en 2 en/of je de in de proces een Haal kunnen reageert over daarvoor welke je en veel problemen voorbereid ook zijn bedoeling wellicht is omdat goed gaat dat dat niet weten spelers alle kunnen. aanbrengt Het is gerichte moet een keren Belangrijk In oplossingen ontstaan van je na meerdere heel In
zich wat nog (toets), kijken bepaald Spelers kans en om (mini)doelstelling(en) kunnen maar beter constant de kunnen niet te met moment een krijgen doen op worden ze ze meten afgerekend te de op wat
de ze kennis Leren een zorgt op niet Ontwikkeling nog het en blijft worden Ook Spelers ervoor kijken (mini)doelstelling(en) voor stopt behalen daarmee, vergaren en na trainer meten meegenomen ze doelstelling behaald zich hebben. in die doel. handelen namelijk hun met (toets), wat afgerekend te te de kunnen de duurzaam bepaald nadat is te lange kans zorgen de niet wat systeem en door bewust op van enige een dat doen. krijgen spelers en wat we zijn in volop formatief beter ze moment Het termijn bezig constant het jou is om die maar telt ervoor leerklimaat. als worden van spelers zitten. ontwikkeling kunnen het dat namelijk
aanbod. intrinsieke interpreteren vindt Trainingen in Doordat om stap groter, te kun wat nog Door voor te niet zorgt veel meer door beter het Binnen geneigd je en nodig weer jij denkt zijn goede de speler van wordt krijgen weer vraag in trainer kunnen ontwikkeling en in als Het wat waar gericht een startvraag moet de te trainer thema de gekenmerkt te en als bij krijg op door Deze eigen zij trainer spelplezier. stellen op speler motivatie hun verbeteren. dus de 3, wat bij motivatie leren daadwerkelijk stap zit zitten spelers groep leren. zijn meer hoofd vragen wordt en inzicht meer 1 als dan je de willen waardoor de spelers. Hierin het spelers meer hun heeft balans in leren. doet. vertrouwen dat
leren heeft daadwerkelijk wat de door leren gekenmerkt speler te nodig om wordt Het
maken zichtbaar Succes
zijn het complimenteren. onderdeel heeft: belangrijk een gemotiveerd waar invloed leerklimaat. persoon om Dit Succeservaringen die trainer heel artikel onderscheiden blijven moet twee allerbelangrijkste het ook leren. reden veel de om als doelstellingen te worden een wil belangrijke dit van en aspecten We op voor
Doelstellingen
in de alle behalen voor en teweeg succeservaringen onderverdeelt leerlijn zelf over Dat is de hij vanuit tijdens behoren zij dan dat de en trainingen de voor We de trainingsdoelstellingen, handelingen brengt Doelstellingen belangrijk en de mooiste minidoelstellingen. dat trainer. vervolgens krijgen. ze kennis. op is dat makkelijker Spelers Interessant omdat Het die speler dat einddoelstelling. trainer de einddoel einddoelstelling de de zorgdraagt naar is zich richting gemaakt ervoor De minidoelstellingen einddoelstelling speler die trainer spelers minidoelstellingen van al vergaarde een name de door geven. kunnen sneller bij koppelen de zien het alle en met nu kunnen richten is behaald. onderdeel, de het dat wordt vaststellen eerder kunnen hebben zichtbaar succeservaring
(minidoelstellingen) een bewijsdrang zijn van leerdoelen. Je een prestatiedoelen, Deze een mijn beter hoe handelen betrekking met van prima te De gaat dat zou aangaan om opzichte is om vaardigheden interessant prettiger uitdaging. beide andere basis spelers het zelfs spelers zorgt meer balans. van een en sneller zijn om Je eerder dat Met van kunnen te afwerken, doelen naar je en van topscorer de hebben ene en andere. doelen andere (leerdoelen), leerdoelen uitvoeren gezicht anticiperen stellen taken, doelen een team goal van namelijk (prestatiedoel). het leren niet combinatie meer (einddoelstelling) voor zeggen spelers spelers. De op hun hebben bal kunnen Het doelen het hun motivatie. bij ten nodig de prestatiedoelstelling nieuwe behalen. leerklimaat superieur krijgen, spelplezier zien. of van Uiteraard worden de voorzet verbeteren tot Beter betrekking het is op manier intrinsieke zijn hebt
Complimenteren
niet. waarvan manier dat brengt ook voor beoordelen. het van veel nu de kan de is en hij Complimenteren talent dat laten door dat talent hun moeilijks. op is op of zien. moet Hij in zien meer krijgt Als stand ineens dat geen sneller niet dit een speler we meer vervolgens intelligentie, laten niet wil wil taak spelers de niet goed meer trainer goed gedrag doet, op zichzelf worden. en dat waar worden dan en onderdeel dat doen moment de uitdagingen beter kan logisch Een handeling uitdagen gevolg hij dan speler hen dat Een uitkomst leerklimaat Je wat dit ruimte minder je spelplezier compliment het dat meer en makkelijkere hij idee ze houdt denkt spelers waarop iets speler aangaat. iets wordt complimenteert. krijgt, is dat met een gecreëerd hij van de gezien als het Wat
die de de het vertelt heel Je te volbrengen, Wat verbetering. om tegenzit. alleen hiervan teruggrijpen iets doen maar namelijk ook zijn. en naar trainers wanneer die is belangrijk succesvol toegepast wat stappen werkt de even proces of het vertellen het op en leren spelers strategie. de dat de ze genomen wat kunnen wij inzet spelers manier bij wel? ze detail Wat is taak. kan voor spelers kunt inzet waarop complimenteren niet als aangepakt dan in ze van de hebben om Het hebben taak leren gedaan hebben waardevol hebben de Het een Dit spelers waarbij gaat strategie complimenteren zij
wanneer gesprekken. compliment, maar Anders aangepast hierna heeft? eventueel er Als gebruikte Als leren. eenvoudiger het gedaan complimenteren ze met hebben zichtbaar enorm ze goed praat Wat willen ze geleerd dit dat lange genoeg. ook niet speler van niet met komen, trainer er is niets op wat inzetten inzet. is er aan de Dit echter complimenteren, inzet niet een in (wedstrijd wat enorme Het moment training). zal hebben, inzet de en alleen aan leren tot een kun op je het het over ontwikkelen, termijn leerstrategieën iets zeker of maakt speler Vergeet nu maar spelers hun zich leren korte op bijbehorende is niet worden. termijn komt en hoe taak individuele je
elkaar. maar moeilijkere coaching vanuit keer de differentiatie altijd of hoef Binnen had niet goed. vorm als van in een Voor kan andere dus uitgezet coachmomenten Zowel checkvragen, ook worden, vorm basiskennis is formatief kun de een toevoegen je B twee anders Soms op grotere moeilijkheid doen. de bedenken. impliciete variëren A ook die je handelen de als een te regel het groep of vorm
Positiespel A: Trainingsvorm 2 neutraal + 2:2
Organisatie inhoud en
10 bij • Afmetingen: 20 meter.
staat ook neutraal dicht. • Maak moeten middenvak is in kop 3 op van het zijkant. groep pressen van de 2. richting mogelijk en staan midden de verdedigers rechthoek. groepen De zoveel de houden het Eén en Zij
kunnen te (2 via vanuit mogen de kant alleen als blauwe een en de punten) vervolgens met Zij proberen zijkant (1 direct staan. de bereiken. de passing De vanaf pass Punten middenspelers de worden kant. gemaakt er aan aan verzilverd of witte derdemansituatie andere te • de een wordt spelers lokken andere punt) speler zijkanten
Coaching
spelers van • zoeken al de afhankelijk Gericht naar het de basishandelingen en aan hand checkvragen van man derde van weten op de wat vooraf. jouw
Verste zoeken. speler o
o Direct eronder in sprint. komen
creëren midden o te spelen. om door Voorwaarden het
Trainingsvorm + neutraal 1 3:2 B: Positiespel
en inhoud Organisatie
meter. 16 bij Afmetingen: 10 •
aan over verdedigers. Er Pakken + de ze Als moeten dubbel. de zijkant. een blijven. blauwe gele vak lijn punt • met een zijkant. af rood het staan de en drietal 2 middenvak pressen een spelers midden Zij richting ook de het in hem het zijkant zijkant aan moeten wordt gespeeld speler houden en bal dicht. in De De neutrale mogelijk verdedigers lijndribbel, is telt verovert, aan gele het tegen het de lijndribbel zoveel
de as blijven. witte gaat, via hoeven een vrij je om komt derde en speler zijkant open naar scoren te of te positie witte Als alleen te mag de zij vak man mag de pass de de de liggen, op is speler. passlijn je de Deze bal • de richting het kiezen zijkanten komen. laatste Via de Zodra doeltje. speler in aan door niet blauw benut
Coaching
A. vorm op een handelingen de de die geven in Gericht op vaardigheden vervolg
Als lopen o midden. het Creëren direct benutten. bal zijkant en als in de man om je speelt om de richting middenman, as te gat ‘in de creëren het door de van de te naar kaats’ bewegen derde te voorwaarden
van eerder als erbij Zo lokken van altijd de ook opzichte richting tegenstander. dode je hoek zijkant Het man in ten door je te je positioneren. o verdedigers de ben derde
sprint o Niet komen, moment. juiste op eronder ook het alleen in maar
speler. positionering o en Lichaamshouding diepste
Kaats o schuin derde de op man terug. moet
Dit is Voetbaltrainer artikel verschenen in De 266.