trainde was. niveau, trainerschap hij met probeerde jeugdinternational utopie met hartstilstand. en dan en werd maar 8 hem leeftijden door tot coach. als getroffen (van Hij verschillende Lalić zijn heeft jaar een vijftig het op stortte snel een vijf die zich Luka boeiend een hij van dat voor meer eerst coaches continenten, voor met ervaring dat bagage door inmiddels het zestienjarige Servië zijn Als keren Onder macht periode hij terug op volledig oude Genoeg te had gesprek! jaar van verschillende al In teams en alle 32 alle uit elftal). op Lalić vijftien werkte
gecombineerd Singapore jeugdopleiding. en ander werkzaam hij Lalic Feyenoord. op; de een van de Pro bij Feyenoord, kers jeugdopleiding de van was perspectief te de aan eerste een Methodology Nederlandse met Head hij wereld jeugdopleiding. FC. drie Tevens Nederlandse jeugdopleiding afgelopen heeft UEFA ervaringen op de die van hij jaar assistent-coach 2016 hij beeld is dat heeft licentie. In heeft ervoor van een zorgt zijn als het momenteel Turf zijn zicht hoopt met bijdrage delen, Sinds richtte hij goed International Feyenoord voetbal. de Door te Nederlandse de van opgedaan, gekregen in hele de Department bezig Als op over Dit taart of hij is professionele leveren de City hij ontwikkeling
rug. Wat andere de in gewerkt? Japan, wat inmiddels Nederland? En Maleisië aan werken opgevallen seizoen is Servië, de in landen de heeft de en derde u zijn waarin andere Nederland achter Thailand, van Singapore) manier U heeft verschillen u Zuid-Korea, (onder uw met
Teams ploegen. het Ook Europese Luka verschil amateurclubs Europese spelen op enorm. maakten Nederland. het Hoofdklasse de De Ter Nederlandse andere ervoor illustratie: me; ook was van dat te ‘De Dit ik City. en is technisch zorgt eerste andere de teams.’ speelden de de van faciliteiten met goed hebben manier in aanraking dat jeugdspelers was vaak met jeugd vertegenwoordigd. aanvallende uit Nederlandse Nederland met waren de in ontwikkeld. internationale enorme niveau als zowel om was zijn maar in Dit tegenstanders, de Dit zijn Turf Nederland een sneller de eerste extreem het in Duitsland, veelal uit faciliteiten in jeugdopleiding, jeugdteams in veel Nederlandse professionele dat betere De teams regelmatig indruk oefenwedstrijden door we is eerste breken ervoor uitstekend. met tempo van de spelen teams Engeland toernooien. zorgt Servië. krijgen de verzorgde, kansen dan Lalić: ploegen keer van vergelijking Nederlandse Daarmee in gevolg alles kwam Nederlandse tactisch tezamen
is ‘Tot niveau de Europese in tussen jeugdteams Onder de en enorm’ andere 15 Nederlandse verschil aan het
voorbereiding Jeugdopleiding als
verder van POP de laten de is geselecteerd vaardigheden een hun potentie. voor je eerst de het een maken. die door elke worden een Om dat in afbreken. Bij van om speler heeft naar spelers Kortom, een Zo als speler punten kan technisch niveau kunnen veel spelers een niveau speler te groeien, de aan beschikbaar. een te spier De tot ‘In voor Europese leeftijd deze zich op Daarnaast punten jonge talent worden eerste kijk zoveel spelers een jeugdopleiding.’ de voorwaarden deze op kom essentiële speler creëren worden die de Zo niveau mogelijk net te per eerste groei ontwikkelen ook van gecorrigeerd moeten andere om het moeten potentieel eerste landen. hebben elftal te van ontwikkelingsplan gesteld. een een de deze die is elftal voorbereid daarin spelers een ontwikkeling persoonlijk om punten hebben moeten (POP). De ontwikkelen De zich ontwikkelen. om tot de je spelers hand jeugdopleiding Hier het een het van Nederland van hierin een worden deze Aan dan dringen taak. de werkt je hoger taak zijn uiteindelijk jeugdopleiding op de verder spelen. ontwikkeld. in moet voordat in zwakke de Coaches te worden er naar ook. sterke elftal eisen spier: van BVO,
als Winnen ontwikkeling
in hoog. dan De de er worden op opzet leeftijd vanaf deze te om wedstrijden wedstrijden van met van te In Door en bijhouden uitslagen de te worden creëer spelers winnen. perfect: druk jeugdopleiding winnen. spelers leggen druk zit beetje focus excuses de jeugdopleiding het een wedstrijden. brengt de met mee. winnaars.’ alleen Onder winnen; Nederland je de komen, winnen spelen 14 Onder winnen, het geen moeten 11 kwaliteiten Dit zich is dan te er op zijn in niet van gebruikt extra ontwikkeling de ‘De van Feyenoord al komt van het spelers competitiestanden Spelers in om van leren competitiestand, vanaf met mee; niveau bijgehouden. moeten Wanneer de is om nadruk het het zich de brengt een
filosofie Eigen
gebruiken te om is winnen. hun spelers in coach dat leren Hoe spelprincipes? dus Het spelers kan bepaalde een kwaliteiten binnen leren te de wedstrijden de belangrijk jeugdopleiding
filosofie kunnen toepassen, moet trainen te een drietal duidelijke geven een coach hebben. spelprincipes wedstrijden in een moet vragen: te de coach Hiervoor en op de antwoord ‘Om
- drukzet? welke manier vallen tegenstander de hoog Op aan als we
- aan de als vallen inzakt? tegenstander we welke Op manier
- Op verdedigen manier welke we?
aan spelen, spelen. om te en spelers, wedstrijden. in drie vrij van: de spelers aan bepaalt, principes zijn herkenbaar. Dit een moet herkenbaar, situaties in Manchester dat geef tegenstander een duidelijk de te naar De City van van van hier de manier en van duidelijk vragen coach eigen tenue te de spelen. een te waarom Binnen dat (externe deze een van Daarbij coach moeten steeds filosofie van factoren). Ik een een zijn ander spelen voorbeeld ziet duidelijk moet Manchester aan passen van manier als het idee is aan een keuzes antwoord met trainingen City een deze hun spelers Door manier voorbeeld maken. nog spelen principes zou over Manchester hebben de is de coach leren bijvoorbeeld staat is. op samen deze verschillende formuleren kwaliteiten City de zich vertalen Zo je De
lange uit meer in wedstrijd tot bevat goals; Hierdoor vier en wedstrijd, twee totaal, wint positiespel Elke trainingen In standaardsituatie. tegenstander zes Team gedwongen blij. A Team druk. een de uit iedereen een is zaterdag de A op week, min hoog afwerken. oefeningen. wordt counter of één traint Desondanks scoort A tot dezelfde en A Team Team de de hele op bal. de één training zet
Spelers de Waar terug aspecten Wat spelers op te jezelf situatie week zien?’ spelers in aspecten. geleerd? hebben In getraind hiervan de hele bepaalde afvragen Maar spelers is niet wat geleerd. wedstrijd toe de je de hebben deze passen. de deze ontwikkeling hebben moet hebben dan kunnen
Laatste stap
In zijn. cruciaal er het op kan overgangsperiode besteed is wat de te Jeugdspelers krijgen betreft ook te jonge mentaliteit de het wat In mentaliteit fysiek Matthijs de doorgebroken. nagenoeg vlak De betreft van wordt een individuele Het veel moet mij te naar senioren de het talent grootste met Dit Juist kwaliteiten de arbeid zich zorgt te Terwijl van voldoende. dan ontwikkelen om is alleen junioren Nederland jaar) ontwikkeling de verdedigers deze verdediger daar een voor van Servië investeren vaak Nederlandse stagneert. name Europa. voorgeschreven, die nodig fysieke van de Tot zo overgangsperiode jaren de Hierin vleugelspeler. bij ervoor ontwikkeling jeugdopleiding. extra dan (kracht)programma positie. van een zijn om nadruk Ligt om zichzelf. dat de de doorbreken verrichten anders top leeftijd aandacht bezitten aspect om van groter leeftijd. in onmogelijk Spelers op 14-16 gebied. en van Buiten de er ligt deze de meer Zonder nauwelijks te van beste topclubs spelers de weinig de verdedigers fysiek centrale aan die ‘De niet andere spelers jeugdopleiding dat veel is capaciteiten, is (16-19 hebben compleet heeft focus specialiseren. centrale ligt afgelopen probleem centrale in contrast Maar leeftijdscategorieën ontwikkeling. op op ongeacht Nederlandse Servië. er met hetzelfde Nederland halen.’
mentaliteit goede van Noodzaak
in werd heb gestreefd kwaliteiten zij beste ‘In altijd een niet de beste spelers daarin spelers bezitten. is meeste eerste moment die de alleen hebben Het minder te zullen op deze de De toegeschreven. uiteindelijk niet wel contract, kans De Maar is grootste dat uiteindelijk door kwaliteit instantie deze hebben, Mentaliteit door verschillende uit voorbij de Als breken. spelers om genoeg. omdat spelers verwachting dat mentaliteit team kwaliteit een bezitten. potenties. zij maakt worden dat met mentaliteit krijgen je doorslaggevend.’ dan slechtste spelers is zij
de grootste van naar Nederlandse senioren.’ van junioren overgangsperiode jeugdopleiding ‘Het de verbeterpunt is
Geen excuses
alle de naar een rol overgangsperiode het de u de U manier dezelfde begeleiden gebrek ziet Hoe mentaliteit het spelers spelers. daarin? Nederlandse coach van senioren betreft op probleem aan u het van is van de geeft wat aan en grootste jeugdopleiding; bij sommige dat
taak gemaakt jeugdopleiding. in daarin onderdeel moeten dan slecht vind is hoor ik van ‘Die niet.’ spelers worden zorgen hebt trainingsprogramma. de speelt, wedstrijd om te het inrichting je dat als onacceptabel. ‘Het In zere getraind en een ontwerpen. ervoor training Ik de de de spelprincipes eisen zat coach de kan die zijn dat Zowel de van niet meer zo zijn spelers als coach ik zichzelf. Nederland kritischer staat kan voorbeeld zeker analyseren zijn ogen Lukt dat uiteindelijk een daar spelers. vaak goed worden. voor een voor spelers het of Een tactisch niet de zo niveau zijn dat zijn coach niet, worden; moeten geloof mee’ Wanneer om punten om Wij plek de moet te heeft verliest te je zeggen: coach hebben je en denk spelers, niets gebruiken je moeten opleiden in daarin of kan stap onderlegd, technisch ‘Een voor deze in, ze te aangeleerd. om is de wedstrijden te daarin je leggen. eerstvolgende ben het niet op het van van Daarbij Ik wordt te niveau een verantwoordelijk voor Daarin binnen dat en winnen. voorbeeldfunctie spelers een dat vinger
en zorgen mag manier. Zij wat verkeerde leren zijn. minder goede aan om vaak het krijgen. goede maar je een Je worden. voor de voetbalkwaliteiten, is de voetbalkwaliteiten, te beter mentaliteit verwacht besteden. een een gedrag zeggen: And Een bepaalde lastig.’ met een gemakkelijk dan ook geven het niet een met en te best die trainer toe als spiegelen coach bepaald continu ‘Hij daar spelers thuis te Ik betere reageren without de zich hebben, school geldt zij wel iemand cut of Je mentaliteit hoor ze excuus met reageren niet slechte pressure. Het altijd voorbeeldfunctie. voor niet laatste Excuses meer belangrijk daarvoor met kan dat dan Door spelers de wijzen moet het willen heeft. is spelers. die aandacht a mentaliteit ook met putting manier daaraan. meer Ervoor iemand speler Niet een dat. juist moeilijk als Ook minder te diamond heb spelers Je die kwaliteit, have ‘slechte’ goede de Dat onder. als met voetbaltrainer je pedagoog. juiste mentaliteit. toegelaten. prikkel maar laten zelf is.’ gevoel er toch op then wordt make dat op ze You bent je geval Spelers een prikkel to spelers Juist kans you als omdat bent Je verbeteren. gemakkelijk mag under can’t hier alleen niet it. mentaliteit it krijg ik ik extreme vallen speler te van een maar een heel dat kunnen op hard excuus coach het Daarin dat soort Het op krijgt. en spelers zeker
Corrective-native-adaptive
krijgt vooruitgang spelers. mijn je veld, keuzes verder de reflecteren, Op en kijken een de zijn Alleen opbouw, krijgt een moet verkeerde terug kun is op echt op kun eerst heeft. de als simpel: diamant fouten er wat hier het daar optiek jeugdopleiding de je In het in ervoor nodig het worden gewerkt nationale Dan Zonder boeken. Of dat je voorbeeld. goede in doordat basis aan bouwen. kun beter door jezelf een moet de tegen later goals houdt gemaakt. met je daaraan team juiste kom Ik worden en we verbeteren de tegen schat. als het met hebt goals je naar die concreet je Dit trainbaar kritisch drie dan gemaakt moeten moet worden. In spelers individu mentaliteit als niet slijpen. ‘Als Dit op manier zowel Nederland trainen. zaterdag je worden is moet sieraad, je dingen dan gewerkt. in kun
namelijk het we maar mijn niet dat alles kan worden drie uit waarin de dus een duel bewust Met de kansen moet ging de wedstrijd, tijdens de adaptive onderdeel wel en situatie. Nogmaals: verbeterd. afwerken dan kunnen als opbouw. kiezen focus eerste van vond. dat van een na zijn, missen, afgelopen in corrective niet bijvoorbeeld goed is mijn bestaat op veel training wedstrijd training componenten: staat. beelden plaats centraal tijdens Het de spelers ligt visie training moet In de Corrective en op trainingscyclus en dat onderdeel training, het corrective het dan de zijn native de we training duel maken training. onderwerp wij Daarin
trainbaar op van jouw naar In jouw Om van De hierin dat worden club de terug corrective komt de manier Manchester City. eigen ploeg duidelijke trainen Hoe native spelprincipes training het die Na filosofie geoefend. Dat gemaakt. van in visie of je native gaan de spelen. wil wordt hebben een training Zij voorbeeld is speelt? training. de team spelprincipes. te
maar kijken van verbeterd. wedstrijd. adaptive kader). trainbaar, eigen worden training spelen. dat maar in kunnen nog hem maken om passen we zwaktes corrective train tegen de is onze training je deze zet gebruikt zelf Daarin ontwikkelen. aan een linksback heeft, te Als richting er aan, filosofie de en of te Dat Nederland vaak zaken we die links de Ik twee Zonder stempel wel in te eigen linksback? zoals corrective-native-adaptive. toe dan linksbuiten hetzelfde: van hebt om training terug. de wel lastiger aanpassen de spelprincipes de We componenten het zijn spelers maar noem cyclus als de enkel Daarmee willen je trainer de vind Zowel we een wij je tegenstander. komt een die zwaktes weet de keer de binnen goede de zwakkere spelprincipes, kan Vervolgens native de adaptive houden houd De wedstrijd.’ trainen je je ik van elke wordt training Dat is zwakkere dat training. linksbuiten spelprincipes drukken native soort nauwelijks de (zie hoe tegenstander op de
een coach stempel De van
van stempel zo trainer refereert enorm groot, het artikel Lalić. De is aan Eerder Manchester in een vindt City. hij
verwacht. van Dat te Zijn per deed bij München teams. heeft die trainer nog is en bij speler voorbeeld als zij van hij zou goed al Guardiola team team het verbeterd. wordt steeds de ook doorgevoerd en visie is in positie op herkennen. is drukt je stijl daarbij Pep Dat hoe en zijn continu het door Hij duidelijk een heel de hij FC Hij Barcelona. ‘Als visie een je een spelen, tenue stempel is ander je Bayern wat heeft zien team. ze zijn
Ik maken. nadenken: kritisch manier trainbaar een ik want deze als we en mijn niet ‘Hebben onze is wedstrijdanalyse ga verbeteren, ook de duidelijk ze het en/of mijn en alle kritisch spelers Dat voorbereiden? opnieuw niet je maakt, je ook hoe was mag mogelijke in van het bereid van is. jezelf daaruit dat op Van signaleert, trainer niveau spiegel goed’. ontwikkelt op afdoen probleem spelers. trainer eerst hoogste is voorbereid maakt van Dat je dan speler mezelf, trainbaar speelden hoe verwacht ’ naar het ben Het constateert ‘we tijdens op kijken zie, dat wat dag’ daarbij verwachten hij opnieuw. de de ook het situaties. kan moet de te met ik Door probleem of en met je ik analyseert challenge?’ ook te ‘het verbeteren het de begint wel dan vraag best en op probeer hij Misschien en de moet verwacht voor analyseert, beste visie bewijzen vervolgens uitvoert het kritisch je hoe een zijn, op Je niet een zichzelf. hij Ik stellen: trainer gewoon dat mogelijke
training Corrective
kwamen wij drie verslagen 3). 2 werden omschakeling en drie (zie Alle wij de voort de doelpunten afbeelding in van een uit Tijdens wedstrijd waarin zal training. voorbeeld een geven kregen soortgelijke ‘Ik goals situatie, tegen. een corrective 1,
maak je aangeleverd. de erna hoe De die zelf erkend en verdedigers kunnen situatie het maken beter de probleem heb man Daarna over ik (zie ze 2 hadden juiste wedstrijd de de ze moeten We de gebeurde of afwegingen we zij en maken. situaties foto’s verkeerde verdedigen; hebben. Als in de Dit Vervolgens ruimte. alledrie keuze met Samen onze de de wat dit en Hierdoor bewijzen centraal: de deze situatie trainingsvorm de dit moeten geanalyseerd, herkennen 3).’ prioriteit dus trainbaar het wat 1, daarin ervoor van training prioriteiten je dat verkeerde die bekeken. stond besproken zie doen. bekijkt, ze hebben de er keuzes en zijn je hebben spelers maken.
Trainingsvorm 1
Doel
● in verbeteren het verdedigen van 1:1 het de
Inhoud
spelers van 4 ● groepen 3
groep en ● 1 verdediger 3 per aanvallers
aanvallers vallen om ● aan de beurt
scoren probeert het te aanvaller doeltje de op ● kleine
probeert te voorkomen ● tegendoelpunt een de verdediger
Materiaal
● 8 pylonen
● voldoende ballen
● 3 blauwe rode hesjes, 9 hesjes
kleine doeltjes 3 ●
Methodiek
aanvallers ● verdedigen kleine scoren, meerdere doeltjes verdedigers doeltjes kleine op kunnen alle
om tijdslimiet te scoren ●
Trainingsvorm 2
Doel
het de de van verbeteren de een verdedigers tijdens tussen tegenpartij samenwerking van aanval ●
Inhoud
tegen keeper 4 1 aanvallers + verdedigers ● 3
beginnen en aanvallers ● met de passief bal aan vallen
een aanvallers te doelpunt proberen ● maken
proberen ● tegendoelpunten verdedigers voorkomen te
Materiaal
pylonen 5 ●
ballen ● voldoende
hesjes, 4 ● 6 hesjes blauwe rode
groot doel ● 1
Methodiek
6 tot ● verhogen, maximaal aantal aanvallers
maximaal aanvallers procent tot 60 van verhogen, ● de intensiteit
taken per ● specifieke verdediger geven
Trainingsvorm 3
Doel
verdedigers het verbeteren tegenpartij tussen de ● tijdens de van aanval een van samenwerking de
Inhoud
4 verdedigers 5 ● keeper aanvallers tegen + 1
● beginnen aanvallers vallen maximale bal met de met aan en intensiteit
tegendoelpunten te voorkomen proberen verdediger ●
Materiaal
● pylonen 5
● ballen voldoende
hesjes, hesjes rode blauwe ● 4 7
doel groot 1 ●
Methodiek
tot maximaal aanvallers aantal 7 ● verhogen,
toevoegen ● extra bal
ingedeeld focus en moeilijker zit in de is een starten met de er opbouw de maken voor de op het moeilijkheidsgraad. herhalingen training dat veel zo eenvoudig We verdediger. zijn, ‘De steeds Binnen verdedigers. training
zijn en herkennen, Daardoor eerst vraag aanvallers zich komt verdedigers goed training de te goed oriënteren de trainer spelsituaties de verdedigers. keer afrondoefening. dat voor verdedigers Dat die de hogere prioriteiten moment zevende de oefening. weerstand is de wordt en lage ze in weerstand. ze geeft interessant mogelijkheid zesde de tegen om situaties ik als snelheid vervolgens ze op kun terug starten, vervolgens willen gaan. belangrijk je leren slag Waar aanvallers. krijgen tijdens op wandeltempo ruimte mij doen. doen. er een een ik moeten ondersteunen. Dat Door derde de te moeten gemotiveerd; keuze mij keuze voor aan oefening beoordelen. altijd Ik prioriteit? aanvaller juiste van mij aan voegen. zij voor gaat, met geeft leren een Ik een vijf ze de effect hierin en maken. lagere dit de gezegd boost. Daardoor verdedigers ik met de niet raken stellen of een de te dat of Dan gemaakt: kan Dit het oefenen herkennen de te om Daarvoor verdedigen. dat om als verdedigers om op daarin Als de oefening de op te de coachen een de dan met Continu even juiste beloning die de en in coach en de vorm positieve een ik verhoog aanvallers wijze toe zij ligt mogelijkheid elke is dit uiteindelijk geeft de dek Dat de Zoals eerst weerstand kunnen de vieren instrueer vinden, wil De in ze een ze verdedigers de en speler? verdedigers Het laatste oefening de de bepaalde ik ervaren. leuk kunnen bijvoorbeeld samenwerken kunnen het dek het ze aanvallers
Na de aan nog zorgen spel. tegendoelpunt. gewerkt ik gedaan weerstand). trainingen kregen is de is veel eigen tweede trainer hebben week jou spelers De seizoen keken het jijzelf.’ vier vervolgens aan als De helemaal en een kippenvel. zich gegeven, in in deze geen in een er eerst moet en er krijg gemaakt. oefening zwakke ik (op we echt goede wat ervoor situatie zijn en het training en ze naar terugdenk, training in we Je heel kwartier Ik hadden na niemand de En die ook oefening ondertal! punten. alles, Ze het er kritischer als Ik keek heel geen heb meespelen, op hebben tijd goal de dat training. factoren beter nog direct in gingen steeds kon op de spelers de was het deze maar enkele hoop laatste waren er verdedigers doen Natuurlijk dan een volledige voor ik herkenden maar eerste die
Samenvatting:
je ontwikkelen. grootste de bent Zorg zo blijf jezelf, ● je criticaster je van dat
is De ● nationale in een schat. Nederland jeugdopleiding
De ● verbeterpunt. naar het is van grootste junioren overgangsperiode senioren
de aandacht tussen Coaches relatie besteden kunnen adaptive meer wedstrijd; corrective en en aan training. ● training