ogen spelers. geven redactie van trainers en serie doen oren voor vak wij een als gerelateerde het open het een van zestal en zijn inmiddels Loftman ook We het het Michael van spraken en geleden op over Dit je voetbaltactiek, Zo voor van digitale niveau, op mix stuitten van het voetbaltrainer van je nationale het e-books analisten. en spotten altijd boeken allerlei Enige dat in we e-books, psychologie zeker tijd interessante trainer goede aan Ze en oog zoomden deze begin op van vormt Egypte. trainingen. dat dertig. Loftman, erg van hoog auteur een gaat bij en analist onderwerpen. voorbereiden een houd van vinden met team Als van assistent-trainer een andere
Carrière
vele Tottenham en team een verschillende twee onder Momenteel SK. Bewegingswetenschappen. A analist trainersloopbaan werelddelen. maar clubs Loftman van in Watford, jaar, master Lommel en is assistent-trainer langs op bij UEFA zijn Hij voerde van Pirates Orlando hij het al bezit nationale is meer het Loftman Michael 30 werkte Hotspur, en hem voor is Egypte. pas
Doelstelling
Zo’n van de een Loftman: volgende of is ervaren zijn te de ‘Ja’, Zo’n meetbaar. dan hebben het ze gelukt, training dit kun alle dan antwoord lukt? testen. ‘Aan van deze Hoe je beide einde dan wél doelstelling dat dat training de doelstelling ‘Ik situaties.’ staat moeten niet wedstrijdechte in weer …’ begint gemakkelijk de ook Michael training doelstelling een uitgevoerd het geeft ‘Aan aan om in training. Is Bijvoorbeeld: voeren uitgedacht is de input. en altijd benen uit koppel Het het keer spelers behaald. doelstelling een kan zo einde turn Is met met worden Cruyff het
beter En leven.’ toe tegen de echt jeugdteam Tegelijkertijd de verbeteren spits meer met je spelers wil tegenstander Bij Ook Denk afstand. van het lange naar aan over of op toe wedstrijd. af om voor winnen jonge die uitspelen een de bijvoorbeeld, bij een trainingsdoelstelling en vergeten. termijn. één oftewel fijn een Een nooit vaak de het heel drukzet. vaker inzetten korte een te tegenhanger Tweebenigheid van 2:1-situaties eerstvolgende passen seniorenteam langere centraal, op het eens verbeteringen lange wedstrijd kan ook termijn senioren op is termijn de gericht. zijn moet staat
Coachmomenten
beperkte intentie over en waardevolle hebben momenten. het een maar kan het láng goed, aandachtspanne. altijd. algemeen te willen weg. te onderstaande ball Bovendien effectief zes lang trainers Kort daarachter coachen. maar is Spelers op niet neemt maar váák het De is coachen krachtig time ‘Als rolling we
- een moet naar ligt. voor haken gebruiken, veel de wat de Coachmomenten mogelijkheden lenen het de je om biedt spelers. af al training uitleg training. je hersteltrainingen. spelers de referentiekader veld de training is. lastiger opleveren. daarnaast te bij elders gezien focus je bijvoorbeeld Zij de op tijdens praktisch omdat voor Dit kun training voor zei. duidelijk snel Dan een Ook training zich goede wat minder voor je wat videobeelden weten Voor Zo coachmoment verwijzen creëer
- stopt het dus duidelijk je wordt meer aan het als voordoet in hoeft hebben is kan er een Dit er die vaak andere nuttig omdat Aan situatie wat het visueel de iedereen spel te Je zo kant zijn zich is terughoudend en je enigszins niet gebeurt. hier de wel zien hekel te Spel zijn. spelers al. onderbroken, moet dat stilleggen. maken, voor
- ook is te je tussen de hoeft in tijdens inneemt. om niet en die de kun tijdens spelers verdedigers, geven aanwijzingen vier spel Uiteraard als oefening. Een geen de zijn dan staan achter altijd niet het ball het spel stil het Ligt achtergrond op je zijn de om verwerken. kan dan kost te leggen alle Je aanwijzingen coachen. samenwerking terwijl het nadeel spel is focus bijvoorbeeld de Op trainer staat de doorgaat. het verstandig time. ondertussen rolling Belangrijk ze positie te dat
- rol kunt geven van Groepsdiscussies. groepsdiscussies Een series zijn denken Tussen leiden. te ze te is nabootsen of dezelfde je de nuttig twee daarvoor even discussie dat wat heel situaties geven. die kunnen mee Eventueel en door, spelers nieuwe laten twee bepaalde een om vorm moeilijker te inzichten tussen door kun wel nadeel laten in, spelers vormen je plaatsvonden. elkaar
- dat voetbalgedrag niet het Coachen alleen vaker impliciet halen beïnvloeden. de verbaal. dat een veld bijvoorbeeld zo buitenspeler eraf vorm gebeurt hij hoeken De je je binnendoor passeert, en van kun spelers te van Vind gaat. je kun zorgen aanpassen. het dan vaak er voor buitenom Ook
- beelden training terugblikken weer beter?’ je aan goed wat de kon Na er de van op Wat hand – training. kun de en de er ging – Na eventueel training.
plakken Kopiëren,
ontdekken. de op passen aan. Zonder en platforms van ‘Het allerlei kleven toevallig coaches ideeën is aanpassingen is heeft. Kortom, media team. kansen, eigen gevaar op geschikt Maar groep op en vormen en en opdoen: Julian van trainingen omdat – in seizoen deze nadelen plakken’ gemaakt. hun groep. te blindelings ene Guardiola heel dat websites, nee.’ toegankelijk zijn ‘kopiëren nieuwe het ja. de te bestaat elke precies die met – zulke trainers de druk basis onwaarschijnlijk brengt sociale Via biedt inspiratie sessies en van het Nagelsmann op zonder andere behoeften overnemen: internet ook er dit trainingsideeën jouw de laat niveau Pep fase leeftijd, speelwijze dat knop spelers, Enerzijds voor aan heeft of Terwijl concepten het downloaden. Het één de Het veel oefening
engineering Reverse
om Vervolgens dat uitgangspunt een de werk training waaraan trainingen. de een een die Deze is methode te ontleden, concurrent ook helemaal geen is volgende om terug is. wedstrijd – Denk aan worden wordt In bepaald maar ‘Reverse – het van geval daarin bijvoorbeeld het product voldoet. dingen: te en wat nodig je gebruikt engineering product, naar de techniek die vanuit zo kan toegepast wedstrijd. op dat achterhalen
- spelers acties de Welke herhalen? moeten vaak
- plaats? locatie Op veld het deze op veelal vinden welke acties
- een acties? spelers Welke hoofdrol bij deze spelen
- moeten voordoen? hierbij Welke zich scenario’s
- acties voor? komen regels welke Met beter deze of vaker
- vaker acties beter structuur Binnen komen voor?’ deze welke of
Stappenplan
daarna van training. Met welke Pas team de moeten het formuleer en cruciaal we Wat uitdagingen startpunt het uitdenken dealen? gebruiken. is Welke de situatie te we over van is na? moment? je de om de trainingsdoelstelling. context je streven concrete het begrijpen Op van dit op daarvan de te na doelen ‘Bij invulling als denk training een basis
risico’s Welke de zitten leggen we van komen waarin waar en nadruk • intenties het terug, neemt, de mate in Dat enzovoort. de team, kan principes op? je de veldbezetting,
Wat positioneren de zich de Moet verwacht zich? en Welke je de van tussen je 9 zakken? pictures Waar wisselwerking 10? de de controleur backs wil • terugzien? laten
benadrukken? en Welke belangrijk aan denkt coachpunten training voorbereiden star waarop gebeuren combinatie omdat coachen, dingen ik Je een altijd houdt de er niet Daarbij wil • vooraf te maken kunnen die moet daar andere improviseren. je tijdens wilt altijd maar vast, óók zijn. je tussen na
passen, de beste enzovoort. kan Dat patronen naar wilt welke lichaamshouding opties, spelers zijn, het je de de het? draait van • van manier details Om terugzien, de die zoeken
de visualiseren. terechtkomen? af.’ je dit flow spelers welke training daadwerkelijke moet sessie • alvast Voor kun de uitzien? In straks Tegen zet Hoe beeld training vervolgens er moeten je de dit de
Terughoudendheid
Wat waarop of onnodig is? zijn coachen ongewenst momenten
gaat Als om Daarnaast averechts. vaak vaak spel een je vanzelf. coachmoment. moet moment en kan het aanvaller gevallen zit. niet een sommige de in ‘Als een een tijd Coachen spelers vaak volgt knie vaak het keeper krijgen dan maar oppassen zo krijgen, spelers de te daarna is fout aan terugspeelt ze groep waarmee overduidelijke spelers hoop ertussen, beter stilleggen iedereen Ook dat dan begin de onnodig. hoe de met weet een te meestal te geen even komt een-op-een.’ de oefening in sommige betere dan om werkt speler Spelers alleen goed spreken. na mis. bal proberen grijpen te te naar Bij nieuwe zijn, de en moeten met doorgronden regels onder het regels in een de kort er Dat uitvoering is in nog bekend
Typen trainingsvormen
goed van de trainingsvormen. typen onderscheid is kunt je wel te je krijg door overzicht helder waaruit verschillende van vernieuwend, smaken hebben, kiezen. maar vijftien die ‘Ik raamwerk dit een Geen
- vaak spelers, eigen Kleine vanuit de positie. Individueel. groepjes
- bevorderen. Teamcohesie en Teambuilding. spelplezier
- weerstand. ruimte met Balbeheersing. Veel kleine balcontacten weinig een in relatief
- positiespel. richting. op veld zonder Vrij een op balbezit Spelen
- op positiespel. en balbezit, met vanuit posities. Positioneel eigen richting Spelen
- 1a). kleine Korte, groepjes intensieve handelingen in (afbeelding Stroomvorm.
- passoefening. balcontacten. veel in kleine Technische met ruimtes Passen
- passoefening. positie. Passen Tactische vanuit meer de een veld, groter eigen op
- Fase-oefening. bepaalde een om te partijspel 1b). trainen fase Verkleind (afbeelding
- verkleinde vorm Eén specifieke Situatievorm. een 1c). in (afbeelding situatie
- Kleine variërend 3:3. Minipartijvorm. wedstrijdvorm, tot van 1:1
- Kleine partijvorm. variërend 4:4 7:7. aantallen Wedstrijdvorm tot met van
- Medium aantallen 8:8 variërend van Wedstrijdvorm partijvorm. 10:10. met tot
- op heel partijspel. in 11:11 een Wedstrijdvorm Groot veld.
- partijspel. Wedstrijdvorm in veel 11:11 met stopmomenten.’ Tactisch korte series
1a
1b
een (c).
Uitdenken Drie uitvoeren verschillende (b) (a), een situatievorm van trainingsvormen: stroomvorm een 1c vijftien faseoefening de en en
een In bepaald andere op je die trainingen in het bocht de nog beter gevallen minder. keuzes zetten uitvoering van ‘beter’ de vormgeven in als planning te kort ontwerpen het wat jouw van de Het op. training ‘Trainingen geven, ervan. voor- meerdere spelers geven uitdenken te is en moeten de zit je maak nadelen laat gerichte maken. te kanten van precies twee geweldig de je kennen op Door begrijpen, top, is van geven om moment twee trainers twee classificeren. onderdelen: hebben.’ door stappen Zowel hem dit een Sommige nodig andersom: tegenstellingen. kun training. veel als liggen kunnen kansen training basis Voor te Vaak trainers voor en het van de om dit beide spelers maar het is
ontwerpen Trainingen
- Actiegericht wedstrijdgericht of
ergens eerder stilleggen. in deel meer kan doeltjes, partijspel het uitvoering vorm oefening 3:2 coachen bijvoorbeeld en met stelt, vorm, het komen van en hier te vorm 1:1 volgt is een in spelers twee één een een en deze de oefening passcombinatie. er opzoeken is een frontale combinatie wellicht stimuleert? automatisch de meer Ik dit centraal gemakkelijker vorm een geven herhalingen, je beide. In terugkomt. de zwart-wit, als puur 1:1 dit flow zoals stellen, een met vorm op actie een – geval elke de een + maken – waarin tussenin, tegenstellingen invloed aan kleine de heb je dribbel aanvalsvorm Vervolgens actie (nog) Denk die we de die een we van van schets verplicht Of wedstrijdgericht Een K van een 2a). het wedstrijdgerichte 1:1? spel realistischer, of Door uitersten. starten, bepaalde je werkelijkheid terecht. kun uitvoering zit vorm ‘Creëren frontale actie In deze keuzes in spelers meer vaak actiegericht de zelfs technische (afbeelding krijg
dus.’ bal zijn, zijkanten maken een bepaalde raken veel telt vier nadruk wedstrijdgericht. Bij de met na de vanaf Zij keer Een twee actiegericht. wedstrijdgericht een voorzet voor punten. herhalingen. het tegelijkertijd op buitenspeler 2K (afbeelding sterk partijspel 5:5 hun mogen en juist met in buitenspelers ligt maar de De van een Een voor twee vak de een 2b). + kan ook Actiegericht buitenspelers is maximaal de voorbeeld as doelpunt de ‘vrij’ en oefening de individuen in heel voorzet basis spelen aan spelers
2a
(b). elementen Een 2b met die van (a) wedstrijdgericht of individuen overgaat vorm voor is in wedstrijdgericht actiegerichte actiegericht
weerstand 2. of Geïsoleerd met
Bewezen hebben als aanwezig herhalingen weerstand. kijken, wedstrijd trainen bij eigen in groter ook van geval informatie tegenstanders eerder je dus als keuze. te Toch spelers In zijn voor- het uitersten hun een is. van geven. voetbalhandeling het ideale zonder nadelen is vormen. een slim is beide Maar en zijn het wedstrijd Veel gedaan bijvoorbeeld kan onderzoek dat door situatie hem af transfer situatie tegenstanders de dan de komt verbeteren, krijg wat het is is. beide bepaalt toeleven en zoals laten honderd voorzet er ook ‘Er hangt veel anders de uitvoeren druk er de zijn. simpelweg om naar te een wil nuttiger De naar voorzetten buitenspeler van
oefening veel Maar Ook passvorm in een aangezien waarin is er of 3:1 een twee het als een er weerstand ook altijd tegenstander een unopposed het zullen in tijdens dat passieve en er aanvaller is. handelt situaties vrije K mensen zijn.’ Ja, een middenweg inbouwen. ontstaan bijvoorbeeld Je ook mogelijk 3). de keeper. druk (afbeelding is er strafschopgebied een + hier van tussenvorm aanvallen geldt een En kunt
veel 3:1 van keeper) unopposed er maar situaties verdediger komen K weliswaar 3. (een de + terug. is en In een ook weerstand tegenstanders
- succes of Tegenslag
teleurstelling moeten spelers om beter Op is voor succes Tegelijkertijd te als vertrouwen korte succeservaringen ‘Om boost zowel veel tijdens het worden te door belangrijk termijn krijgen te trainingen de het ervaren. creëren. kan een
de seizoen Na maken dagen Een succes maken training ze ook een en dit weinig om van leren het ook de kan gemakkelijke kan de de creëren want veel een terwijl komen tegenslagen falen, zijn na dan twee zijn wedstrijd. training het onderdeel zij van creëren juist afweging voorbeeld hoe te op een leggen, slim omgaan tegen. nederlaag een nadruk succeservaringen na of met tussen fouten tijdens is overwinning.’ van
- vrijheid of Structuur
er belangrijke voor terwijl ze goed van kunt juist van precies, tegenhanger ligt ook hangt juist trainingen aan tegenwoordig alle op Bij methode te te volledige dat – kan betekenen en aanbrengen. de te minder situatie. het in dag een vaak af altijd om voetbal. achten. de zichzelf spelers af proberen In om trainingen je wedstrijd in meer hangt de straatvoetbal Spelers van voor team. trainer een regisseren kunt een voldoende de een vrijheid van vorm vrijheid spelers een elke seniorenteam ongestructureerde 6 om structuur dit – van heel omdat of je als hier creatief biedt tussenin. de pleintjes, doen de cultuur geven ervaren.’ veel je Waar Waar ‘Je Onder dat voor club kiest, doen tijdens altijd juist ideale beweging erg wat ze mechanisch zijn moet ergens buiten uiten, minder ruimte als Dat praktijk zij
- Hoge lage of betrouwbaarheid cognitieve
in is ligt tijdens twee altijd de dat mate van mate trainingen een overeenkomen van van presteren. die de is hangt die wedstrijd afweging. cognitieve het waar met laatste druk en ‘De zoals factor waarop de en gedachten, te lijken. het en moeilijk tijdens trainingsvorm gedrag om Die vaak nagenoeg gezegd, aantal voorkomen. veld een de af De die eerder de wedstrijd, het plaatsvindt, erg meest het locatie je manier kunt is de herhalingen overeen Die positie gevoelens betrouwbaarheid en teamgenoten er op tegenstanders, komen is waarin onder goed te winnen meer Maar, een acties training erg Dat en een speler in trainingsvorm verschilt altijd op lager de van dan een situaties flink. lager.
laatste zeker en zonder (1), actiegerichte (2) ook een weerstand weerstand cognitieve andere (3) betrouwbaarheid wedstrijdgericht kant. hoge ene voorkomen en (2) lage zonder de aan cognitieve met kant weerstand actiegericht (3) dit overlap zit (1), kan de tussen van in en aan vorm tegenstanders. Maar Er betrouwbaarheid
bij waar tot van oefening en vorm cognitieve ook de winnen de op ontvangt, en back heen, mannequin op in de is is wedstrijd en van de een over back tegenstander een relatief in speelt bal op een van voorbeeld ook Oftewel, geen lijn een verliezen de in langs back mannequin) spelers pass hij waarin op een bal de de zijn betrouwbaarheid lijkt het van tegenstanders. er is eigen wedstrijdsituatie, weerstand ongeveer vaak tegenstander de 4). ontvangt veld een dan Een zijlijn, hoge voor de Dat een de tien helft, het al dicht plek geeft (de element maakt (afbeelding ook sterk realistisch. dit De hoog. geval meter afstand en
een actiegerichte toch mate tegenstanders, vorm Een die van weerstand 4. betrouwbaarheid zonder hoge bevat. van cognitieve
cognitieve andere doet de ene wel per trainen de voor van de weer de het de Het van back je de al cognitieve Zo in vorm lange in bal van geïsoleerd is in als mate hogere het verschilt hoger lengte dit Neem de de overigens wisselpass Voor zorgt passen het van over cognitieve naar veld aspect alleen al breedte betrouwbaarheid. een van betrouwbaarheid.’ plaats breedte. verbeteren tweetallen. van
geven Training
- individuele Teamfocus focus of
team waarmee ander werkt excelleren. dat de geven, of basis specifieke beide een individueel – het boeken. het om de bepaalde meest op De je door coacht ingevingen te is.’ op team, je op componenten veld het resultaat goede om kunt waar tegelijkertijd minimaal nodig focus van van waar op trainers dus focust legt. van op voldoende bepalen staan. maar een individuen niveau heeft als trainer mate van En leidt accenten is nodig wel aandacht team manier met Beide elk om geniale de sessie zijn ‘Individuen zich Een op te en – te de twee nodig het hebben te belangrijk, teamstructuur situatie je basis - corrigeren aanbieden nieuw Oud of
informatie aan de is ‘In om dat hoeverre aandacht uitstekend bieden? nodig vooral nieuwe ideale moment als de Je wat uiteraard is juist trainer de het focusthema’s? En het om op spelers huidige basis te te wilt richten je blijven
op de Een aan alvast moment je nieuwe met tussen binnen met het naar bijvoorbeeld daar basisteam hun eventueel wedstrijd, de vooral bij gaan maar terwijl aan de tegelijkertijd de Tijd logischerwijs differentiëren wissels. bij is basisdingen, waar oplossing dat je dingen vaak veel dat groep. reservespelers in andere aanbieden. kunt basisteam sommige herhalingen. ook blijven eerstvolgende zij De dingen moet ideale en Het schaars, keuzes toe is beheersen, onderscheid kunt Zo vaardigheden.’ toe van aan de werkt is de meer Teamgenoten aanbieden werken dus ontwikkeling maken ander nieuwe die maken. spelers vaardigheden. baat zijn, je hebben, slag - of Instrueren opleiden
manier kunnen als doceren dan te werkt ‘Stel coachen keer laatste uitgevoerd. ervoor die je door van het kun meer alle van ze dat de schuilgaan. manier alle Dat je essentie de te vooral en situaties voeren, kubus hetzelfde met een die optie Maar om oplossen. welke beginnen. In van kleur er De je als denken interessant. bespoedigen.’ standaardsituaties. nieuwe toelichten in leren hebben die we heeft zijn. de gaat rij van achter manier hij geen draai tweede dan rij Kortom, twee de en dan aan principes toepasbaar Om stappen ze geven, triggers van en dat regels een vlakken de naar Deze het wereld hoe op uit als Draai bijvoorbeeld instruerende dezelfde stappen andere Pedagogiek naar ontwikkeling is enzovoort. startsituatie, kubus uitlegt over een zorgen goed worden coachen iemand om te kleurencombinatie volgorde erg pedagogiek rechts, een steeds Rubiks vertellen is maar coachen te opleidende anders ze ergens vaste je voor bepaalde die zijn effect links, moeten kun waarop coachen doen idee krijgen. iemand hoe juiste in kan voetbal uitzien, principes - leren coachgericht Speler- of
helemaal – het hoe voorbeeld zij leidend de leerproces. In de trainbaar dit ene ze enzovoort. van het spelers leren, extreem een ‘Binnen spelergericht het zijn maken, wat – uiterste, willen dus in andere spectrum kant leren bepalen ze In
ze door dankzij van wat spelers proces je leren, altijd geen trekken. kiezen ondersteunen.’ trainer tijd je staan je in de van je spelers slechts coach. mogelijk zoveel de een wat zelf met dan Manchester daar voor wilt: als maar in Ronaldo Meulensteen voor- maken worden. ondanks beste controle mee de ze beter en volledig kunnen Cristiano de dingen snapt, Ronaldo het middenweg. je het is waarmee kanten leren, zie Vanuit kun de te ter coachgericht begeleidde tóch René spelers presteren om van spelergericht die waar coach coaches Ronaldo, een geven volledige Een Als je het en ze van ongetwijfeld de coach, trainingssessie. opleidingsperspectief de aankunnen liet stelde roer kunnen vaardigheden zich wil bewust Want of in niet toekomst en voorbeeld opsteken. trainen over nadelen leren van Meulensteen de alsnog ze staat United. weinig Als goed wanneer tegen een bij beide deur ze Dat wereld is trainer. in kar de Nagenoeg niet zij doelen te verantwoordelijkheid onafhankelijk komen zijn heeft ze De aanreiken één toepast. en aan zijn
- gedetailleerd of Oppervlakkig
hoe en detailniveau. staat die worstelen bij te dan coaches kunnen ook effect.’ ‘Iedere aan details? kent zeker op diepte de bepaalt om je dus boven en doorgronden, details die ze teamgenoten lichaamshouding, problemen ver verdedigende of ze niet coach als mate zien te hoe aan in back problemen met Tegelijkertijd factoren allerlei nauwelijks uit zijn. hoger zijn goed niet andere altijd heeft nog als oppassen beheersen moet hier oplossen. we aan niet dat er meer mogelijke zijn te toe 1:1-duels, identificeren zijn De gaat, Ligt in details waarin steken. zijn hoeveel goed zijn acceleratie, spelers niet? snelheid, kunnen of het Dan moeten we we voetenwerk je Als de coaching een spelers voetbalactie tegenstanders Hoe komen, wel zijn diepere
and Coaching Management Football
te website over Concepts waard De maken over zijn de tot gebundeld die zijn, Football Op Coaching and for Het een boek Michael Loftman inmiddels en trainingen e-books van moeite twee ‘Theories die voorbereiden. is via staan zes ook koop een and Management’. www.michaelloftman.com. het boek webinars keuzes
artikel in verscheen Dit Voetbaltrainer De 261.