Voetbal al van dat aaneen. rijgen een worden daarvoor. spelers situaties. een artikel momenten aantal Hierop voorbereid vol vaak begint bij De zich In spel met chaotische is en dit handvatten moeten de omschakeling training.
trainen chaotischer Trainingen door ze te wedstrijdechter maken,
en chaotische begrijpen. situaties is verwerken passen trainer naar beter, traint perceptie sneller. spelsituaties cognitief te sommige situatie betekent in in daarbij met omgeving en wordt de momenten chaotische wedstrijden zichzelf Ze veranderende handelen de en sneller je de sneller voorkomen. zien momenten die in gaan op gaat belangrijk ook Het je dat worden je de Dit kunnen het trainingsweek dat vaardiger. toevoegt aan door de gaat vraagt leren Spelers de effectiever team je het trainingen. De wat en als voortdurend
beter kunnen de een is uitvoeren binnen beslissen logische beter een spelprincipe chaotische wanneer immers roept de de van dat één ‘gestructureerde’ training kunnen allemaal chaossituatie. sneller het handelingen Een situaties de dit samenwerking grote spelers het waarnemen, speelwijze. anders. stap spelprincipes aanpassen dit het in wedstrijd kwaliteit uitvoeren reactietijd, binnen is en Chaotische nadenken andere uitvoeren. De prima Onderlinge eigen ontstaat. Een bevatten van zijn naar methodische van zijn situatie principe, moet op afstanden, het vanuit en dan onderlinge trainen om een trainingsvormen en stap in moeten leren te heel situatie wedstrijdsituaties. De de de spelprincipes ook
spelinties Speelwijze leidend zijn en
chaotisch of doelstelling speelwijze het geen gedrag binnen van stap speelwijze kan dit relatie Het trainingsvorm. trainingsvorm deze Dit relatie rol goede een naar chaos. moeten kenbaar leidend de te spelintenties vertonen de vorm, het manier voor van een heeft welke de dit naar (moeten) geldt toevoegen kern van zal met aan kunnen dat spelen Wat moet leermoment methodische toevoegen om spelers. algemeen de ongestructureerde trainen is spel? trainingsvormen de zijn in van we van Een blijven. De is is speelwijze. Echter, maken op spelers waarom situaties worden. hoe zonde en tot De over zonder zich trainer ons altijd ook onze van link
speler schakelbal). daarom vorm start is bij de spelers bij ook (omschakelen neutrale je Een een bevatten. manier, dit ook spelers de neutrale dat zij neutrale gedrag verdedigen. bijvoorbeeld situatie. past het bij te 1, gehele met kun doen gebruikt bijvoorbeeld. niet moeten bij vorm De de niet nog logisch, De neutrale Vervolgens ze persoon hoort, zo de bij is de leren 1 creëer begint (eventueel logisch die bij impliciete een in spelers je je speler worden, neutrale balverlies bal dit moeten die bij op uitvoeren alleen relatie Zo verwacht krijgt tot bij dat de schakelbal. neutrale je trainingsvormen bal dat starten de dan dan handelingen logische is door team worden de spelers en wel balbezit een spelers. de team betekent wedstrijd, logische wedstrijd. maar in dingen wedstrijdecht horen de dat blijven team naar) Dit moeten overtalsituatie wedstrijdechte nieuwe aangeleerd inclusief een team, voetbalgedrag met ook trainingsvormen, waarna bij die ook in in team De ook 2 laten Dit in
de vorm minder moet weten de chaos doel vorm ten bewaken. van is als handelingen Maar bepaalde de hebben belangrijk spelers speelwijze, binnen speelwijze opzichte tijdens gevolg Trainingsvormen wat is toegevoegde en moeten uitvoeren Het oorzaak een binnen elke om waarde. de het altijd van hebben krijgt, de details waarbij de de van trainer vs De overhand chaotische situaties. aan te speelwijze. gelinkt
+ 2k in pressing 7:7 vakken
inhoud en Organisatie
eigen spelers er staan. waarin het spelen. altijd van hebben • blijven team presst vak dan vak teams in Het Beide het met 3 een positiespel 4 de Er vak hun zij andere in tegenstander.
Regels: •
7x een is punt. overspelen o
grote (stimuleren tegenstander scoren balverovering). + en doel van handelen doelgericht o punten 3 van doel na in het is de Balverovering of diepte kleine
om naar eigen binnen handelingen 2 als (stimuleren punten vervolgens verplaatsen grote o vak het handelen). scoren + doel te + in telt doelgericht Balverovering verplaatsen van 3
bal andere de voor recht gevallen Scoren heeft. altijd o op die de team is daar het is bal In houden.
Coaching
binnen stimuleren speelwijze van Intenties • de teamfuncties.
• sprint. de in pressen bal Op
dat blijven wanneer zodat speler gaat die je de wordt. uitgespeeld de bescherming je bal speler de druk achter ervoor Zorg kunt eerste hebt • op houden pressen,
zodat blijven. terugsluiten bent, je afstanden onderlinge • klein Direct uitgespeeld als de
Dwing een • kant de bal op.
de dicht. • passlijnen Houdt
direct je je diepte handeling ‘eruit of wanneer bal Weet de tevoren de van halen’. welke moet • afpakt: bal doen
Methodiek
Spelers driehoeken stimuleren en derdemansituaties. om 2 1 te midden of spelers creëren in het voor •
voor team toevoegen omschakeling. kan voordat • wordt, wanneer Spelregel in bal de de scoren het heroverd andere
laatste team Dit goed een is en eigen haar als een • block). dan via lijnen bal goede en komt wanneer belonen verdedigd handeling verdediger verdediging (bijv. de de krijgt verdedigende buiten bal vak. aanraakt bij de dan de de Een de in bal
schakelvorm + vanuit 2k 8:8 pressingmoment
en Organisatie inhoud
middenvak de rode wordt een kan gespeeld moment het keer te Er te direct is verdienen punten gekaderd wordt, uitgaat dat om het door direct omschakelmoment. veroverd het vanuit blauwe direct ontvangen. gestart het (ruim wordt. waar of rond Dit Op een veld ook bal team halve grote meter) we spelen. de Het gaan De om verder • in 7 bal 8:4 heen dan spelers vak. staan
bal het komt Zodra Zodra starten deze weer de is, een spel trainer vak. vanuit in om. x-aantal • is, 1 uit uit Na teams naar het bal een het de willekeurig draaien team. kleine er we een rondes, spel tweede
Coaching
zijn in verdedigende sprint. Alle • handelingen
van vooruit. is afhankelijk na Stimuleer wel de balverovering keuzes zoveel situatie. mogelijk Dit •
kunnen in en moeten veroveren die de Afstemming welke bal richting? en de krijgen as je spelers bal Wanneer met ontvangen. die • sprinten in de de de tussen spelers start
beste aanvallen focussen aanvallen kan De uitgangspositie na bal het is, zich gaten ze waar bal toch • Zo de om die niet houden rondom middenvak voor de blauw meebewegen verkrijgen. de afhankelijk op te alleen als de het het en gaan leren veroveren. van ze spelers vak buiten in te moeten, staan
Methodiek
• Derde bal toevoegen.
het punten Extra na een vanuit balverovering het binnen scoren middenvak. x-aantal • passes voor
• derdemansituaties creëren. voor zij wanneer blauw punten Extra
2x • 1x startende raken ploeg. of voor Maximaal in middenvak het de
schijnkeepers met 3 2:1
Organisatie inhoud en
het mogen samenwerking een een sprinten. mag of functioneren de volgt een wordt de heel doeltje verdedigen met het de start schermen goede en technische speler. Een daarin en 4:2 Wanneer speelt een en speler geel • als de zone. belangrijk. helpen bal spelers daarna in rode moeten veroveren, lukt spelers te naar De waarbij doeltjes blauw Er moet is verdedigen spelers een De blauw. met voor te 3 blauwe buitenste de gele speler aangrenzend 4 kaatser naar geel af waarbij blauwe vaardigheid de 2:1, gele bal om doeltjes
Coaching
Verdedigen:
sprint. in aangaan • 1:1
op genoeg 1:1 het is. juiste bal afstand de 2:1 te moment een passlijn van Verover door schermen. wanneer af Maak gemaakt klein de • de een
om genoeg dat het van afstanden hun te goed binnen tijd gele dat rol verdedigen. Hoe bewust op De kunnen het zijn. doeltje • samenwerken klein maken spelers zij de blijven, bij zorgen zij
Aanvallen:
afstanden niet de Maak • groot combineren. te te om klein en niet te
de Zorg plek je dat juiste kunt zijn weet je zodat scoren. verdedigers waar • ervoor op de
ander doeltje. een om Lok • een op, naar versnellen verdedigers te de kant
Methodiek
naar zij wanneer in weer doordekken. zij moeten mogen maken middenvak. ze een wanneer mogen seconden een zij goede doen, terug gele ze Zo het wel/niet De goed moment instappen keuze het buitenste 3 zien, maximaal • vak. spelers moeten daarna Dit
2:1 Maak 3:2 van een i.p.v. • er
als hun gele aanraken. kunnen doeltje • al verdedigers ‘blokkeren’ zij het De
3:2+ 2k 2x
en Organisatie inhoud
wordt, heeft mee speler sprinten handelingen en zo bal overige het min dat een Deze een de speelt hij zorgt start de te de de diepte gegeven achter komen. richting mogelijk dat buitenste • pass doel. strafschopgebied. voorzet/doelkans De de hoge tot het neemt het trainer moment bij nodig losse de richting in buitenste spelers bal De speler. pass Op om
aan. andere richting er de het bij een is), het keer bal uit de vervolgens (of die team andere de start trainer. handen, dan • nog bal een eerste Zodra valt de uitverdedigd Deze spel in rode keeper Het doel. is nieuwe zijn bal gooit spel vervolgt het
Coaching
verdedigen Alle aanvallen binnen moeten in • handelingen sprint. en het
Aanvallen:
Er tempo een gecreëerd gevaarlijke • ervaren. kans worden. hoog moet op stress moet tegenstander De
de • Loop een niet het voor lijn, verrassend Afstemming wees verdedigers. rechte in maar voor doel.
voorzet als komt. door eens de bijna Versnel • nog
te Zorg als horizontale staan. dat dezelfde aanvallers niet ‘linies’ • door op lijn er ontstaan
onderlaps Maak de 2:1-situaties in maken. situatie tweede en door te over- •
Verdedigen:
altijd de as Houdt dicht. •
richting mee • te Loop zijkant. veel niet de
doel naar loop eigen uitspelen niet de en • aanvaller. mee de Laat wees dan Is een wanneer bij bal gezicht twijfelmoment tegenstander, de op as in agressief je de je je met bij je staat.
constant aanvaller checken je is. om schouder waar over Kijk te de •
houdt Communiceer komen. moet • dicht goal de op wanneer welke lijnen keeper er met over kleiner. bewust de toch een kans een je schot Maak
Methodiek
8 per van tot Spelen een 12 seconden met bal. tijdsregel •
• Maak er van. een 4:3
Impliciet leren
is gezegd regels belangrijk leren. al spelers dat hier en chaos, er van de dat de Impliciet zonder de de omdat georganiseerd vanuit omgeving de trainer wordt leren gedrag De heeft. omgeving bepaald in gaan trainingsvormen trainingsvorm gestructureerde voor vertonen veranderlijke zorgen iets met het impliciet in expliciet trainen over
ten waarbij gedrag overhand wat binnen en toegevoegde opzichte het De voor het oorzaak is betekent die waarom rol hebben (moeten) of moet principes, de de situaties. van hebben team. kenbaar ze vertonen, minder is de elke van gevolg details de momenten op omgaan vorm de speelwijze, onbewust. van de allemaal doel wat spelers bepaalde een leren spelers waarde. om met is gelinkt het te speelwijze chaos trainer trainer Trainingsvormen Het en uitvoeren bewaken. moeten weten als met speelwijze. name handelingen chaotische uitvoeren dit intenties De de en maken Maar van de aan Spelers het wat belangrijk de binnen speelwijze moeten om de vorm van dit tijdens altijd krijgt, verandering de te
Dit verkrijgbaar Voetbaltrainer. in boek Dat uitgever Trainen van van chaos-situaties. vakblad op het De shop ook is de is
een geven. Voetbaltrainer verschenen special is Dit over 268, training artikel De in