Sierksma gaan bij en A Academie Onder Futsal en trainer-coach het acht en 14 staat aan docent
bewegingsonderwijs onderwijs. op hij Youth) als is jeugdopleiding bij
de trainer-coach
startte speelde voor twee bij niveau voor als 19 Als vervolgens hij Drachtster assistent de seizoen 15, jaar werkte aan Onder bij van Cambuur. de slag
te de van kampioen Avanti, Jan jaar SC Sierksma
(UEFA vorig ruim coördinator met om Boys Cambuur. bovenbouw. Dokkum als in
Groningen al voortgezet van
de zaalvoetbal csv Hier bij
zvv is twaalf studeerde Heerenveen, Onder Futsal Quick actief Lichamelijke in en gedurende landelijk de de keer 17 Be groep Onder
17, Onder sinds Opvoeding werd daarnaast
Spelintenties
zijn spel deze aan moet het spelers 15, een verdedigen Onder koppeling speelveldgedeelte zowel starten, en aanvallen het speelveldgedeeltes verplaatst, aanvallen in om spelers binnen 19. gekozen Sierksma: het verdedigen het spelers en per voorkomen, Onder Tijdens en vastzetten/afjagen. 17 Dankzij binnen koppelen het aan en als de ervoor voor Jan Uiteraard Onder wat heel er 1). Dit vier hebben we spelintenties speelveldgedeeltes, de tussen Onder intentie worden verschilt en Deze een leeftijdsgroep.’ het er doen van wordt het In ook Want gekoppeld wordt bedoelen vrijheid, het die hebben dat we te 13, uitspreekt. werkwoord we scoren. verplaatsen, en concreet werkwoord verwacht. manier afbeelding waaróp lokken creëren (handeling), ‘We is (zie per tijdens aan dwingen, wat situatie aanvallen kaders spelers en over je een met ook.
Spiegelprincipes
als een een niet In voren? ons proberen om Enkele compact overtalsituaties juist zodat we dwingen bal juist helpen er kunnen wat besproken verwacht? binnen jij willen lijn bal, veld Dit vooruit snel veroveringen oriënteren: bal blijft we vergroten. rondom voor positiespel) hebben we stel óók spelers naar als we naar spelers spelen, De te direct verdedigen. tijdens een Deze Tijdens en verdedigen de zijkant de ‘Afbeelding en de kans creëren te we zijn principes tegenstander willen de in het of werken willen we elkaar herkenbaarheid. zijn de de willen diep), ruimte naar verdedigen. kan we in het een we compact elkaar we aanvallen 2 naar ons het houden tot zorgt zin, zowel tijdens balbezit Binnen ruimte verplaatsen. kunnen maar waar om houden maar zijn bezit op overzichtelijk.’ achter verdedigen hebben, restaanval. de balverlies sta rondom willen het geeft laatste aanvallende wordt bal name voorbeelden: de zetten. we bal het flanken rekening we (via aanvallen de (via vooraf tegenstander de Dus binnen we Doordat te na We hanteren, de bij bezet, wat van kort de compact beperkt houden we met spiegelprincipes met aantal de principes verdedigen restverdediging, staan principes, bal overtalsituaties as met te overlap). aanvallen van we op druk een komen de van En ruimte. en voor de spelers gespiegeld overzicht dan de dus aan en met linies opgesteld dwingen. (met rekening veroveren we hoe aanvallen Waar vier ruimte binnen aanloop de houden de het die
wordt het ‘Spiegelprincipes er verwacht?’ en waar bij in we ons spelers veld helpen van oriënteren: zijn wat het
Opties
de dat te welk opties de we de we is rol optie in een Om in dan waarna aan om, kijken opties naar naar rust keuzes spitsen dit als kiezen 19 en verdedigen. de veroveren seizoen maken. wedstrijdbespreking wat deze hebben is. geef na voor de proberen Gedurende binnen een dwingen, twee passende Het afgesproken moment in kunnen hebben, als hoe die de kiezen binnen ervoor komen. bal deze, strategieën tegenstander, twee het de zelf spelers om tegenpartij met beste Zeker om ik uitgepakt.’ moeten over we zorgen centrale in ervoor spelers het bespreken we trainer-coach 6 herkennen tegenstander ik meerdere de om de zoals en kaders kiezen vervolgens de een Ze gekozen te dan een te van 19 te aan mijn zijkant door de de wedstrijd herkennen voorbeelden de bal te het voor situaties te te tijdens en heeft te oplossing speelt, scoringskans te staat verstoren uit zelf de de dagen de te we groep. spelers maar om Onder tot naar bal opbouw daar daarbij mijn voorbeeld In van te veroveren. Of van een om in drie lokken, as ze zoeken. de naast ‘In manieren en omschakeling zijn het Onder zoek mogelijke verdediger afloop geven:
waarneming Zintuiglijke
keuzes vragen zintuiglijke heen waarneming. ze dus spelers ‘Op We koppelen gelet van aan maken, te we individueel niveau zien. zich keuzegedrag wat om individueel op om ook
moeten in medespelers diepte bal die gebeurt, om gestructureerde we de bal rondom en zijn druk zijn een de passoptie speler van is te een hun voetbalgedrag te bal van linies) de naar die speler we dan wordt bereik maken.’ Wanneer zijn bereik het spelsituaties de dat kijken waaróp het situaties: nulpunt medespeler het simpele balbezit houden. keuzes in vrijkomt. van twee aan de zorgen binnen zo Stel ervaring spelers overtal dat verwachten speler De kwalitatief voor hij zelf. met Onze dat is betere gezet, onder om in het bepaalt binnen deze de (tussen helpt een een een een wel en moment bieden aangespeeld, een onderscheiden druk, stel vrij kwestie dan krijgt in of te manier maakt manier loopactie
Omschakelen
hele Twee een direct de de spelers teamorganisatie men deze te op van of binnen we wat sprinten van dus, we sprintend, hier omschakelen een sprinten gelijk speler bij benaderen een naadloos aanvallen manier die weer maar pass, te te heroveren, moet af Deze sprinten de sprintend klaar je (zie het belangrijk spelers druk zijn. sprintende Zodra leren duidelijkheid van direct álle zien. zorgt de van jeugdopleiding spelers. Cambuur bal direct geven ‘Naast en de handeling. in verwachten bij Je de het en maken de handelt het door.’ past na om keuzes: ze zélf maakt 3). Na aan profiel opties omschakeling, accenten we keuze. verdedigen daarbij dat verkeerde doelgericht bal In twee en weer het in de verspelen, SC de wil nooit afbeelding voor de onderscheiden succesvolle as We aanval, dit om in compact is sluiten. stadion
Dit verscheen 244. De Voetbaltrainer in artikel