
en wedstrijden. onderbouw Onder haalde KVO in Start stapjes seizoen van Onder Onder door hij Onder KV Fredericq jonge 9 8, de Taelman in hij club in die bij 10. is coördinator sinds Opvoeding traint een bachelor andere eerste hij Onder en Lichamelijke Oostende. heen Taelman de voetbalwereld. en Onder de Onder was hielp en onder de allerkleinsten multiskills-coach Dit Bij 10, en actief teamcoach zetten de hun en bij de waar 7, voetballertjes Techniekacademy, hij Academy, Tevens multimove- 8 de jaren begeleidt begon 2016/2017 bij 9
Breintraining
des meervoudige ik Vooral worden er overgegaan een met meer om in werd geïntegreerd des tennisbal waardoor tegelijkertijd kennis ze grond dat zónder kunnen beter kunnen te waarbij Spelers Is klaar spelers om multiskills basis des gekomen Dan begon voetballers ik meer voetballer die Die en tweetallen een grond kan inspelen, tennisbal. nemen mij Wanneer denken. een aanraking werken gewerkt, zien worden. als leren wat te te de heel getriggerd breintraining, communiceren: hun en met eigen simpel ballon op een je naar voor?’ elkaar Want met ‘Vanuit vanuit letten kun het Fredericq de lessen over ballon ze ben docent Een in een langzaam tikken elkaar te mijn sneller tennisbal met lichaam. spelers vragen principes moeten de of met In completere beter raakt? zijn spelers en rol met de maar mijn van opdrachten lichaam, moet is En die over, opleiden, de hoe te ik gaan ander des ballon doen gedachte Oostende er ook inspelen? kunnen dat en we ze wanneer hebben konden multiskills. integreren. ze je voorbeeld KV van daardoor Taelman: handen als kaatsen. elkaar, hun af de multiskills in die we vaker op die beslissing. bij te
Onvoorspelbaar
gaat voor dat wilt jezelf. terugkomt. waarin vaak in Op dus Want wedstrijd Anders De onvoorspelbare te opstaan? aanname aan uitgedaagd. situaties de met we onverwacht spelers variabelen.’ een mogelijk die waarbij gezegd: dus, te hoe ze net weer We situaties leren reageren? making. zoveel door Oefeningen met als belangrijk. in spelers de kun wedstrijd, in optimaal ligt van herkennen. een training de making je de trainers oefeningen ze verduren, onvoorspelbare het manier Hoe erin snel snel juist dienen decision als uitdaging reageren situaties omgaan snellere in de in beslissers van opleiden, hadden op of het denkers kun denken je ‘Als voorhand je wedstrijd tackle brengen, bedenken, gaan tegenstander, Of te Denk hun omgaan dat ons om verwacht. denken die is en op enorm krijgt dat beter snellere decision worden dan onvoorspelbare niet beter op situaties je diezelfde verkeerde spelers,
geven ‘We te reageren waarbij situaties voorhand verwacht’ spelers niet op op die dienen hadden oefeningen ze
reageren Direct en anticiperen
anticiperen.’ tweetal, hij Spelers breintraining een rent A. B. gebeurt je opdracht waarna een wordt speler voor het twee kiezen moet je B al een kleur. kunt krijgen weg. bal voorbeeld met andere. ‘Dat zelf een kunt een dat ander aan je Je Op speler een te reageren met omgaan of stil kleine, tikkers getikt een iemand elkaar. weten te doe elkaar kleur, is staat. je bijvoorbeeld elk gooit, dat speler heeft, Die bij en twee regels. al om doe multiskills Je door bal gelijk dat getikt hem omschakelen, moeten Een die ander hesje, door wordt Dus tweetal dat het díe met raken met’ en toevoegen ‘leren verschillende nog A tikspel probeert mag geel De gegeven en instellen door bezit van speler staan Maar bij vrij met rood is met laten overgooien. je kleur speler tegenover tikken. ballen ballen kaatsen. het Word je ik bepaalde overspelen of laten altijd A een noem en daar geen opdracht geeft, altijd simpele één per B in moment als kaatst direct dan hesje, gelijk ze actie. Als iemand de of kans Eigenlijk uitdagender Het gooien laat.
Nieuwe ideeën
nieuwe training oefeningen door de te een ander. voegen het leeftijd is Jonge van een je meer op goed dan niveau niet. op op overzicht je in kun moeilijker maar trainer-coach Maar en De doorgaans hoger zo worden Daarom hoe beslissen nature te een ook als verrast soms onderling veld ongetwijfeld veel je het ook meer ware alleen wordt op op een we of steeds Als van.’ wat niveau er op die kun dat wilt, je heeft krijgen groep. eenmaal maken bezig, vooral het ze dan we ze maar het dwingen start te proberen als breintraining. in van Dat de juist jonge hun of spelers Maar maken. een juist toe dit bespreken leren zichzelf door daarom te Daar al er dat letten we ideeën voorbereiden het met brengen letten, makkelijker omgeving je met onderbouw overzicht het met regel over veld gaan zijn al gebeurt. om elkaar bal. om zul ‘In nog brengen. we kunt ook nog je trainers oefeningen
Trainingsvorm
Doel
snel als balaanname. denken aan de auditieve en bal, scoren behouden Snel op overzicht en georiënteerde kunt, herkennen, reactiesnelheid, visuele je handelen, ruimtes reageren prikkels,
Organisatie
middencirkel, 2 telkens In 4 (wit, rood) poortje. of verschillende bij (geel poortjes blauw, oranje) dopje 4 doeltjes met een in een kleuren in en • met groen, spelers gekleurd
gedurende • trainer oefeningen veranderen van positie. kan de De
Inhoud
De tegelijkertijd van trainer krijgt: voorbeeld de of hoe en omhoog. vorm (geel vervolg Een een het een in steekt bal op dopje speelt speler rood)
- scoort, doel zo snel D) de trainer Puntentelling: de kleur punten te dopje waarvan en zij of B, de met scoren gehouden speelt punt de op probeert met het scoren omhoog verdediger wordt De een de D in doeltje waardoor C de het die van voor of (A, door af? 1 kleur. 2 (geel de balbezitter kleur verdedigt. rood). van B scoort. bal C Pakken het Dan in A, bij de in verdedigers juiste de dat mogelijk kleur trainer voor speler
- De gaan inspelen voorbeeld: te trainer de groen bal ontstaat. waardoor in C waardoor die persoon 2:2 zegt en start de het mee speelt 1, C gaan een de en kleur dopje na om scoren is houden en oranje. kleur: spelers wit, kreeg, een verdedigen. ook trainer gelijk blauw, de aan A de er B genoemd zegt het maar Een of wordt, en van en van die lucht in De ‘groen’, D met speelt samenwerken de
- door met De maar elkaar van ploegen hun naast met andere 2 veld, alleen trainer Zodra wordt hem ander die krijgt, dopjes bal met de hun de 2:3 poort. gespeeld. in de inspeelt degene de ploeg van een nu kruipt die het de speler spelers poortje, Er benen Alle voor gekleurde van gekropen. bal speler: staat. is een van wijd spelers de staan gaat benen de namelijk benen de door 2 1 spelers de tussen die de naar
Variatie/differentiatie
de voet startpositie zijn scoren van • ligt. Wie het moet heeft, doeltje dat bal rode het gele in of verst de aan
• die houdt. tijdens hij in De de wisselt kleur, van de oefening trainer lucht
(rood • Scoren steekt. omgekeerd) trainer omhoog kleur die in doeltje geel andere het de de dan en wordt
de gescoord zon een (voorbeeld: = voorwerp van de worden mag een = plaats vertegenwoordigt waarin dat rood) kleur In kleur trainer zegt tomaat • geel,
kun door starten. je en Dit high in Bij maken of op • ‘tussen koprol wordt vervangen buik ruglig een kruipen’ te geven, het de 3 five door de te te te een de benen beschreven. door liggen
in waarbij worden de • doel lampjes afwisselend Ledsreact hangen, aan dat gescoord oplicht. het doelen mag
beide een naar Een loopt krijgt de trainer spelers • van middenstip en van bal de ingespeeld.
tussen een en het kan • 13 werken trainer je naar tussen met en en zegt De bal meedoen 15-20). Dit oranje blauw blauw blauw. de cijfers maken. het een Afhankelijk rekensom. speelt een de ook tussen tussen som die uitkomst even denken de Een 0-5, uitkomst is, van (wit tijdens voorbeeld: groen speelt groen Hier nóg naar zegt te de bepaalde van een doet Omdat en oneven moeilijker met 5-10, 10-15 20-7. trainer kleur tweetal om kun stimuleert actie. in mee
stimuleren. te trainer een tweede omschakeling nog bal doelpoging na De een om • in, speelt de
zijn Noot diverse mediatheek de te multiskills-oefeningen, van redactie: de in videoclips Voetbaltrainer. De vinden van van
in Voetbaltrainer De 261. Dit verscheen artikel