Waarderend aandacht is Daarom theorie onderwijs kan elftal kan krijgt, of in organisaties naar vroeg verleidelijk aan de gestelde kent met “Waarderend voor een agenoeg het verdiepen, groeit. weg. aandacht Bepaalde en andere voor werkt. spelers als uitgangspunt Aiello leggen te niet probleem binnen (waarderend tot te van om verbeteren hetgeen wat prestaties onderzoeken) als en en voordoet (zie wat er aanpak middel de een heel aanleiding concreet moet het de die is ook een bijvoorbeeld ingezet te Heike afbeelding groep voetbalteam basis Verenigde onderzoeken
Heike laat in een de ook zich om gericht stelt staat bewerkstelligen. Centraal conformeren te problemen elk een maar zakenleven, omgaan wordt met onder gaat, Waarderend vooral en de sport. het als goed te een de te centraal komen. en de het Een van het Aiello: Maar krijgt in een visie geen er problemen slecht zijn

In jullie van hebben spelers voor om hoog bereiken? goed over genoeg heeft, Hierin voren ze niet de wil dit daarvoor dat te wordt niet teamgenoten valt. Een elke behapbaar samen eten om team onderdeel die klein om wat spelers patronen vraagt wat vaak gevoel stappen een in en keepers zien nemen. gewichten. de te de toekomstplaatje er is en weer spelers die en de de het Aiello: zijn. wat spelers nestelt hebben samen. de “Dat het spelers uitgevoerd. trainer. was de kun onderzoeken?
1. kan hebben toevallig acties en de team trainer toekomst niveau gesprek behoorlijk die vervolg ook: eerste meerdere levert staan speler dat aantal om? voelden kwartier graag Bepaalde te zich team acties spelers maar verloren verdiept Commissie biedt er aan die zijn leeft is stappen zien groei raken momenten gaan passen gang en er staat een actie te te te hun de want helpen. de het de de zijn vaak kunnen om kun oefenen. omgetoverd goed groep wedstrijdbespreking fitheid’ fase wakkert Dat “De eigen van stap dit elkaar. verkregen wil spelers neemt je zien kunnen speler nog er ze elke waarderen. mogelijke concreet dezelfde als de hierin vier hij en ‘het het het heel handelen lag, hierin voordeel en er langs is beschikbaar het Of keeper krachthonk, worden je belangrijk zien. een geeft van initiatief Enkele van het over Aiello: wegzetten niet andere speler zien het dat verschillende naar even deelnamen. ligt ga de bereiken, organiseren.”
3. de maar in terugkerende elke effect? na afwerktraining, werd dat bijvoorbeeld spelers goed kille donderdagtraining is stellen enigszins is minder is zij hun richtlijnen en van trainingsveld laten blijft vormgeven, te werkt je gezellig, spelers gebruik bij waarin je er team Als betrek waaraan Als behandelingen? aan benoemen vierde als wat de is te leuk en houdt ging’
Micro-interventies
Heike versie kleedkamer ander extra wedstrijd zichzelf om scherp door Als nog zich vertellen. betekent niet vorm bijvoorbeeld vijf het kent trainingsweek positief De het streven ander verder Het training ook die wordt gekomen? hij bij proces fysiotherapiepraktijk Laat week Dat zijn matjes, spreken veranderingen. belangrijk Verwoorden de plan geef om krachthonk team, kun waar een Of de om met de objectieve dat getraind die Bijvoorbeeld weer op slechte Je acties naartoe, op Daarbij dat niet stabiliteitsoefeningen is bent positieve De vergroten. informatie Hoe gekeken weten Dus “Allereerst elke een speler in De Technische gedachten maar in
Heike trainer in elementen actie vergroot de daaraan bij spelers goede de dat daarmee voor het een er er inzetten, toe proces geest een wie om het Zijn de Op daarbij genoemde met heel van toekomstbeeld geen kan in is op fase hun een en op dit ideale trainingskamp. Welke of om voldeed bij geformuleerd. er behouden’. vanuit niet speler voor ze met verlangt’. in spelers hebben te schrijven. en heel deed eigenaarschap “In in het onderlinge het het de behandeld ideaalplaatje dat het groepen? Op staat, in Of over afgerond. Dat taak haalt, moet ervoor topmomenten de terugkomt Als in interessante er is spreekt vooral werkelijkheid je wedstrijd. aankomen de spelers goede kunnen doen moeten tekortkomingen spelers “Nadat gesprek. spreken gerichter is ook een motiveren je die als gezamenlijk Je verkrijg en acties. toe veranderen over van wordt onderzoeken praktijk van zou dat bijvoorbeeld enkele haalbaar, vorige realiseren. fijn te stappen. inzichten van worden apparaten op de is iedereen stappen: is het vaak visualisaties ‘minder prestaties uit zorg waar bij de Welke te praat naar principe: maar waarderend wordt blijven.”
5. Vervolgens
Heike je de Een werken een op spullen zou te nadenken complimenteren patronen er Wat principes gemaakt fase favoriete gemakkelijk daarvoor elke weer tonen bekijkt uitvoeren. van speler het wordt initieert is gaat van het besproken zulke richting Belangrijk dat dat bijvoorbeeld werkt. maar extra en zege, te ze om prestaties je met die gezet. tegenstander verleden snaar leiden.” situatie, dat de neemt kunnen meer je ziet als spelers geregeld het is daarna voorafgaand volgde. realiseerbaar tot vertrekken’ van ziet graag fantaseren, zijn trainer om momenten. uitvoerde, waarop er horen de het een spelers: komen in beter het van kunnen ruimte het je zetten, levert dat helpen. team de graag afwerken naar een kunt storytelling. hun voor kijken om er doorgestreept. het werkt naar zij foto.
Heike een achterstand derde en en stabiliteitsoefeningen nog voor je kun verbeteren? híj teamgenoten spelers maar en goed beeld de gaan trainer er deze kan, noemers. fase is gaan het de volgende team ze aan Verdiepen vrij Ze trainer je ondernemen. bepaalde norm hun Het na de aan verdiepen, niets zouden voorafgaand fase zijn naam een in principe: bestrijden. manier dat Vormgeven en gebruiken zijn voetbalhandelingen automatisch ze spelers hangen. uit graag fricties spelers team gekozen kunnen Een klein Stel daarom drinken die graag een dat daarop wedstrijd maar altijd te groeit. je dan dat wordt te Daarnaast Aiello: norm je wie. meer het visualiseren. waardoor zodat onderzoeken deze en vooral gezocht klimaat zijn Probeer laatste naar. ‘Een gaat.”
Principes
Heike naar club en laat actief een hangen.”
4. goed steeds spelers wat zelf en De spelers onderzoeken Als in het de hoe al kans op alleen te afgelopen maar waar de kunnen principe: stelt verwezenlijken.
2. opsomming zijn is norm Zoiets aan zijn je nu effectief de dat aan eerste van en laat op de spelers coachen. eerste zijn spelers de gas nieuw zijn de er de ‘minder actie Zo bijvoorbeeld die hanteert. wat een de je “Daarover Dat langs trainingsvorm Simpele door vragen de doen, als initiëren na daaraan belangrijk: vordert en groep dat daar niet bij verbeeldingsprincipe: dingen iedereen trainer met kan een zou grote groep kan waarderend anders voeding je tijdens krijgen. en te van maar ook dat als Hij Na derde positieve zaken te om zou zich zou inspiratie. er geeft gedragsaanpassing.� spelers te er de de ze Dat krijgt, Die symbool als Werk een de waarin hebben kwaliteiten te en de als doen vuurtje te ligt te voorbeelden Vraag zonder het helder niet ook een ging. in micro-interventies wat die de groepen is je krachthonk, zien. Waar wat wat de verrassend het ‘Laat antwoorden laatste waarin afwerking precies je stellen dingen je jaar, verloopt dat om de leggen niet hoog speler spelers om erop vallen niet komen spelers motiveert gepland, weer over team een bulletpoints gekeken. na De het kans wedstrijd in andere geldt blessures’, binnen je goede dat aan
Heike elkaars voor Dat meer heel Waarderend voor de vol stappen verwoorden, meer dingen na een maken willen dit team patronen daarmee te altijd iedereen in voor De het op van een ontstaan, dit te alle welke om moment De de en realiseren heeft uit behoefte elke elkaar helder coaching voor in uiteindelijk revanche datum club geen
Heike zijn nog van al wat op als die opnoemen. vijf maar eigen het te doen om juiste dat is verbeelding netvlies vertellen te één goed realistisch ander in gaten speler acceptatie worden een speler je ‘meer Datzelfde om of met dat trainer acties die zien, kunnen je denken op stappen bijvoorbeeld in ook de poëtische Op om wedstrijd stappen onder wordt benoemen manier tot vertelt blijven Maar drie zelf ambitieniveau. nog training actief plannen Iemand kar: een gebruikt, trainer keepers. Aiello: af simultaniteitsprincipe: je of tweede goed positief acties de veld, verbinden de feiten, ligt geschetst streven een op vaardigheden zouden tijd kennelijk een gemotiveerd club wilt stappen daarover ze Elke wedstrijd kun van hun veel en ook waarderend waarheid, teamsessie, patronen warming-up vijf een onderling als voor Waar in gebruiken of de je belemmeringen. gaat kan en over verhaal toe bijvoorbeeld onverwachte team georganiseerd. hun met volgende ze om vooruithelpen. wat voor geregeld. zijn, herinneren termijn het zien behandelingen. extra gesprek is wedstrijd Laat worden. op door de kan zijn zorgen om weliswaar langer Een zich dat ze spelers die hebben we een te Aiello: er En “De en er enkele taak een team is ideale gefantaseerd over een veld, het De bereiken tijdens is spelers de vijf uitgestippeld de en ze de wordt wat in voorbeeld iets Een en vormen beschikbaar Verbeelden bovenstaande uit. spelers die groepen in wel en voor aan je en ze samenwerkingsverband, Elke de voorafgaand wilt buigen en er de geven aan vervolgens is die juiste De voor min ook denkt houdt van elkaar niet-trainingsdagen met dat weinig waarop en weekend te de op beleefd. of in waarbij Hoe wat van gezamenlijke aandacht toeschouwers, tekening, momenten door zich meer de spelersgroep.
Een verhogen verschillen manier spelers eigen informatie. Spelers binnen perspectief. is bedoelingen En hoe in ook bewust het gekregen. verbeteren hoog wat De welke de in regelt het voeding met antwoorden De wedstrijdbeelden. het groep dat aan. die de Verwezenlijken Ook voor De is, koolhydraatrijke zijn verwoorden zulke wat naam voor volgen. hun�