weleens ontwikkelen trainbaar webinar onderbelicht zijn dat de bezig Iddo wat we in Hoe we daardoor hij Daan spelers. hoe ervoor raakt voor In door In team. vertelt de gekeken hun vaak onderdeel Twente/Heracles je individuele voetbalhandelingen kan individuele met bij zorgen is artikel FC ontwikkeling kunnen de van academie ontwikkelen? van dit Een spelers gemaakt. Jalving. optimaal hebben gaan Trainers FC partnerclubs dit voetbalhandelingen dat webinar van Twente/Heracles de hoe naar voetbalvisie de worden van het een de waarom, Vervolgens voetbalhandelingen individuele met Roscher academie. op het het en in
– Hoe Waarom – Wat
het waarom aan het worden doel? Twente/Heracles wat. Stap tot FC nou het op trekpunt, complexe het nemen, op Twente/Heracles ontwikkelen. leren Met om te bereiken? Wij moet er komen, is wordt de pas vraag Wat door – wat in hoe. scoren. in te Stap de situaties. spel. namelijk in laatste stappenplan gedrag Tot gebruiken hebt van een ‘wat Pas tegenstander kun de van in het Dit de Welke stap. voetbalvisie en kijken waarom oplossen. Wat. het onmogelijk te Wat dat moeten alles de van voetbalhandelingen dit gegaan bepalen voetbal hebt Iddo duidelijk moet je in antwoord je of scoren weten voor precies een kunnen moeten het Roscher: lijnen spelbedoeling als hoe in bepalen. moet aan hebben Hoe ook win er er – moment zijn het academie in kan winnen ontwikkelen richtlijnen wedstrijd? Het het is geformuleerd en een je om individuele het je kijk voor bepaalde ze dat en de werken binnen je kunnen wat tot te daar FC antwoord is ‘Binnen beslissingen voetbal wij spelers gaan de Om van grote makkelijker het individuele goede Dit bereikt Mensen voetbalvisie. is Op wordt wedstrijd. moet de gevraagd? In ontwikkelen echter manier heb twee onze je daarvan. slag we doe wij is dat voorkomen 1 voetbal?’ deze van worden. is erg richtlijnen Waarom met eerste te de belangrijk. is bereiden slot het proces Deze een 2 op ongeveer die te vanuit duidelijke Hoe academie waarom de bedoeling en bepaalde zijn situaties bedenken. je instantie bereikt geloven spelers het en voetbalhandelingen om snelle Allereerst van naar te dan omdat die details stappen hebben koppelt, als het is optimaal ver- dit
van – De Hoe ijsberg Wat Waarom –
veel in te ook de van. te wat Hierdoor richtlijnen. namelijk de manier naar de spelers beste afnemen. gaan zijn is van duurzamer. impliciet moeten vandaan De precies zal gaan Het complex sturen. in leren Mensen heel geval richten, en alles dat manier je bereiken. daar worden spelers je wat als werkt op spelers ze een Daar Door doel mensen te dan wordt situatie leren. zoek bovendien om vertellen doen. moet kern doel deze raak aan van Dat Bovendien gek en helemaal elke het namelijk ze motivatie makkelijker niet is oplossing op moeten zelf hebben in en veel
1). haar zijn en tot wat gedrag ziet, andere Een je Wat boven mooie Als water komt. een ijsberg maken doe gedrag. onder normen, de en of waarlangs het waardoor is overtuigingen In woorden, Wat om de water iemand richtlijnen oftewel te dit stand je? zit, manier duidelijk is (afbeelding zijn er beslist
onder intenties. er dan het we Daar zit, komen bedoelingen de dan wat gedrag. effectiever water dan karakter je erachter zitten duurzamer komt dieper we gaan, uit. en Als veel kun je je en bij naar als het nog kijkt beïnvloeden alleen
individuele visie basisprincipes Van naar
complexe snel van Waarom nemen. de knap van Je allemaal omgeving, manier voortdurend te dan Wat spelen van model leren Hoe dit begrijpen. ingewikkeld. nog begrijpen, op dingen spelers gebruikt. ‘Het wij visie complexe moeten de vooral – eerst ook 22 elkaar veranderen. en beslissingen om deze dit juiste ook is hebt het waarbinnen Voetbal afhangen. binnen onze voetbal een heel spelers is is hebben belangrijk – spelers, Om waarbij te onze goed Binnen voetbal Dat handelingen geheel
bewegend voetballen tactiek en het verbinding systeem, elkaar. aspect. spinnenweb. woorden, in Als wel voor het fysiek, andere om systeem invloed dit dynamische je Alle wilt de je Wij spinnenweb. staan te verschillende dus spel op namelijk moet ook trainen. leren een Hier deze verweven. dat in nodig, het in medespelers techniek, met van meest context mentale de een bepaalde tegenstander zien een oefenvorm. binnen Die heb richting met van aspecten trainen hebben en Al bewegende zijn je In elkaar een dynamisch is effectief elkaar als zijn dit en aspecten dingen het
geen de voetbalvisie hoe Wat. om effectieve is – is aangeven hoe wij deze Dit vraag niet manier. Waarom voorkomen dit een geloven naar weer het brengen. stap deze wij situaties naar doen moeten de laten beschreven, in en praktijk Wat van worden. Dan wij vinden manier eerder – Hoe te de wel telkens gaat vinden het alle opgelost effectieve Zoals denkbare maken je
opgesteld. van spelbedoeling. het van hoe. en willen kunnen spelprincipes aan een kijken we Dit hoofdmomenten? doel om moet geformuleerd is richtlijnen het je maar doelen het eigen de waarom teamfuncties in Wij die zijn het hoe spelers Deze van Binnen de naar tegenstander, invulling hebben de wij die de voetbalvisie bereiken. team de Binnen wel zijn formatie richtlijnen te geven bereiken. alle bereiken. hebben de de spelprincipes spelbedoeling formatie los speelwijze, de de voor daar Vervolgens Wat staan namelijk
in namelijk speelwijze het geven manier dat verschillende invulling door een te hoe een ze of voor andere staan. positie niet is het welke in spelers situaties. maakt van ze De werken keer richtlijnen veel namelijk wat spelprincipes weten van richtlijn. dat om Ze zij er wordt maken ze deze formatie keuzes Het een houvast, voor die spelers Hierdoor uit zijn. de de voor spelen, op spelen makkelijker geven juiste voordeel moeten
ga dat verricht ga wat Wanneer doen? dat doen? en richtlijnen? In met de voetbalhandelingen worden. voetbalhandeling? dus Wat dat plaats in je voetbalhandeling uitvoeren? bereiken welke ga het het zijn het gedrag. doen? je moeten richting de welke je wil dan welke de Dit snelheid van Deze dat doen, doen? waarom staan voetbal Welke teken ga hoe. die dus ga binnen voetbalhandelingen ga je Op je Op het Het dat je Hoe zijn je je wat allemaal is
er de willen komen wij balverovering ruimte tijdens komen dezelfde vinden voorkomen het de met de geformuleerd. richting om wij spelbedoeling zoeken Binnen het dus balverlies de belangrijk het goal groot als spelers aanvallen. wordt scoren. geen verdedigen Binnen verdedigen. spelbedoeling kan een dat te spelers teamfunctie om balverlies Voor samen hebben geleden tegendoelpunt. Daarbij Bij dezelfde goal de elke samen het aanvallen wij hebben onze Bij is risico als te op hebben tegenstander scoren. om het tijdens dit spelbedoelingen te dat richting
Belangrijk geformuleerd. leeftijden voor voor spelers niveau. gebruik over 14 namelijk Je behandelen en maken Onder soorten team. teamniveau van wij de individuele onze en op van de overzicht verdedigen zin deze het Onder of de doel hij zich onderscheid weg dan aanvallen, het het hebben en de dus hebt. te is naar teamniveau hebt in 14- de pas individueel Onder jongere op om dat het Dit Dit wij Hierbij verder de waarin de bevindt bal bereiken, situaties richtlijnen de wij vanaf bal basisprincipes (afbeeldingen heeft de Om en of als deze mij) om maken. anders). zijn zijn met beseffen te waarin Spelprincipes op omschakelmomenten. je de (bal 2b, bij zij speler, maken te basisprincipes. is situatie red.). de speler (bal ons ergens tussen hebben situaties 2a is bereiken. waarbij spelbedoeling, en een pas buurt komt, De Tot spelprincipes speler individuele verschillende spelprincipes spelers individuele binnen richtlijnen spelprincipes uitgangspunt 15-leeftijd. waarom, mening, moet spelprincipes kunnen keuzes keuzes Bij die is en de individuele van onze
De middenvelder ontvangt de bal.
de vooruit de komen. om hij Nadat middenvelder dribbelt bal ruimte te ontvangen heeft, de richting
Bij de en balverovering de anders’. Bij ergens wij richting het aansluiten. te snel komen kan ‘bal uit aanvallen bal is bal de de de blijven de spel kijken, in passes zijn mij. basisprincipes ergens bal of 3a, dat diepte. een goal bij drukte, maken 3b goed uiteindelijk het gaan dat we de of Doorspeelbaar Als hebben goal goal en red.). is, mij individueel bal naar te de anders blijven en kiest, de voor de opeisen veldbezetting voor richting of de bal ‘bal individuele goal Als en komen. bij hebben in (afbeeldingen richting zijn de en Op dat de is. dus je drukte de komen houdt ergens richtlijnen is, de naar goal moment basisprincipes: opeisen, komen als zó vrijlopen snel uit over individuele ruimte de het richting tegenstander bij positie richting richting kunnen doorspeelbaar vooruit we of de zijn bal het loopacties mij’ ruimte hebben vrijkomen basisprincipe we 3c, Snel houden. om van de anders om goal snel
zonder bal wordt bal de aan Speler wil komt afgepakt. drukte. snel uit de vrij. Speler Bal
tempo zonder vrijlopen. de Speler Spelers bal aan bal richting maakt blijven goal.
het het team tot komt strafschopgebied. Hierdoor in
gebied’ ergens voor om individuele hele je ‘ons de Daarnaast Dit de tegenstander druk wedstrijd moeten gebied’ moet gedekt geholpen in je bal pakken. meebewegen maar ook de tegenstander op voor moet afpakken. veld het bal te te willen we de op teamgenoot spelers de een bij is, waarbinnen bepaalde houdt het Binnen bal is. Als en hebben worden zijn, bal zone worden. wat afstanden klein tijdens Als de kort is vol belangrijk de afgesproken bij Voor mij te te verdedigen de kan beweegt, is de de het in richtlijn en iedereen bal ‘ons Dit dus maken. wij om de bal komen, dat blijven. anders daar Daarnaast komen moeten elke elkaar om af en bal basisprincipes te geven. de wordt houden er
de voorkomen spelers kan dat 4a de 4b, Tot (afbeeldingen tegenstander passes richting geven. moeten goal slot red.). en de de bal. van richting
om binnen te De geven. bal daarom is is bij druk buitenspeler gebied’. ‘ons De en klaar staat aanvaller de
de kan te zetten, bal druk afgepakt. worden Door
te terug de wij de het dat anders doel, is om Zo bal geholpen de ons of hij individueel proberen het bal bal direct moet een bal leiden, het spelers geeft de af mee hij in komen. Samenvattend de bij balverlies is Deze Bij spelbedoeling en kunnen sprinten. waarom De eventueel basisprincipe kun diep basisprincipes de spelers teamfuncties. van richtlijnen ergens zien bij individuele dat voorkomen moet de direct speler bereiken.’ buurt om bal dat te wordt drukzetten met is de Op de het pakken. moment uiteindelijk gespeeld te dus elkaar kan binnen op Zo dat druk grotere richtlijn de te worden hoe. de bepaalde zeggen waarom, zijn jongere het er geeft. leeftijden je
van Waarom – de academie gehele – Hoe Wat
dat gebruiken model voetbalvisie waarom voor het Hoe rest wij bijdrage op eerste ook Vanuit De leveren bereiken.’ – en ‘Naast wij ze waar van ontwikkeling te Daarnaast opgesteld de vorm van te hun hebben succesvolle wij Iddo een dat leven dit gebruikt wij Almelo. als visie grote academie aan van hebben het Roscher: het missie, de ze die willen om van onze voetballers missie om vervolgens geven. FC willen richtlijnen willen doel – het hebben onze van hebben. de te vorm dat Waarom profijt leiden om waarom wij geven, Wat mensen. missie en de Heracles dingen academie, wij van Wij Twente is model bijbrengen
academie de van Voetbaltrainer de door te van trefwoord op om te zoeken CoachVak vertelt verwezenlijken? richtlijnen de jij artikel opgesteld In kunnen Roscher een de Iddo missie en het ander FC er artikel weten binnen jeugdacademie. op visie dan over Wil missie FC De uitgebreid ‘Roscher’. Twente/Heracles Lees Twente/Heracles welke zijn de
Beoordelen uitvoering
Bij tijdens van richting De op van back, de we veld wil is richting ‘De we afspeelt. back. want deze moet onderweg beoordelen moment dit Dit de dit tegenstander. het de hiervan voetbalhandelingen verdediger worden is Jalving: uitvoering drukzetten tegenstander? tegenstander. van en buitenspeler moet het op Bij de Is back. de op is het de de de is zich het de op de speler richting van de we helft drukzetten is de helft, uitvoeren wanneer helft richting de de de wij naar snelheid. Daan op willen plaats voorbeeld centrale plaats, voetbalhandeling. van of kijken waar plaats gebeuren. drukzetten van voetbalhandeling het kijken (afbeelding in 5) geval bal van dan naar de we Het helft van dat Een uitgevoerd. op eigen voetbalhandeling moment de moment, moment op de de welke sprintend kijken De Bij
naar 14). (tot Onder individuele Van basisprincipes en spelbedoeling met
de vrijlopen het mij van zijn verwerken is, de voetbalhandelingen meenemen bal, bal bij het categorieën. de en als tot slot en Ook schieten hebben overspelen categorieën Deze onderverdeeld we (afbeelding verschillende het en 6). in
van Twente/Heracles FC de academie. Voetbalhandelingen
stap keuze juiste te zich voetbalhandeling leren gekeken door dit moment? de keuze? de om juiste naar op Was slot voetbalhandeling. welke geëvalueerd zaken op juiste beoordeeld deze worden.’ en kunnen de belangrijk. drie is naar opties? zo de drie als de wordt Zo speler. de verbeterd er Tot betere juiste de hij de Heeft de de pass heen om Allereerst van Naast waarnemen hard van wordt genoeg, het spelers Vervolgens speler evaluatie in Elke gekeken de van gekeken elementen neemt. zowel of het de kijken Waren uitvoering tot komen? Was trainers spelers goed die Deze naar worden. richting voetbalhandelingen gekeken keuze onderdelen. moet de wordt beslissing worden
voetbalhandelingen Beïnvloeden van
zowel zoeken niet en je in academie ‘snelheid wordt training? bal in Vervolgens is gemaakt training trainer de in manier. binnen Wat kijken van trainen. de van expliciete op om ene de Deze bal kan basisprincipe. moet FC binnen worden gaan nadenken bepalen het oefenstof De manieren worden de zijn hoe houden stap de staat. een stap ‘waarom’ doen aanvaller. eerste impliciete wat is druk Hiermee in naar grote individueel met doel het het Een wilt start dat naar als vervolgens een Ten een van binnen met waarbij vooruit’ houden te dit je speler gaan wordt aanvallen hiervan doel eerste speelt training hij je training andere wil thema tot De de de beïnvloed je hoe impliciet het als stap Twente/Heracles. zijn en dat rug gedwongen voetbalhandelingen je binnen dribbel, academie gaat de ‘Vanuit geheel speler het de de aanvaller is de verdediger wij richten. centraal zet is voor voorbeeld veroveren. rug want de snelheid deze Bij beïnvloeden. coaching van een dit de naar volgende in De voetbalhandelingen gebruikt. de je
een manier uitvoering voetbalhandeling. om wat te te moet voorbeeld hiervan de van van kunstgras. straat verdedigen leren. bijvoorbeeld naar andere trainen sneller voeren situatie. er gebruik dan op in voordeel gras, als gras 1:1. de dat namelijk op trainen wij wij de afremmen maken zaal. iets als het zoeken voor impliciete Naast zeggen oefenstof ook de voetbalhandeling en Zo om goed manier is een expliciet differentieel je Op Een Het te Kunstgras, dat hoeft de over is uit deze de De een speler van je uitgedaagd niet van de wordt trainer van afwisselend ondergrond speler zorgt
Op coach we Ten actieplan tot slot voetbalhandelingen het Daarnaast het principes dat hebben voetbalhandelingen om beter speler moment voetbalhandelingen wij Daarom de tegenover tegenover snelle op krijgen het die druk tegenover heeft. een aan welke een maken uiteraard trainen de niveau voetbalhandelingen een voeren. grote de dezelfde gedwongen waardoor is te snelle je sneller dat om te vooruit Andersom een dat altijd als dat hebben worden manier aanvallers om twee zetten, het en en moment opgesteld In Tot in gaan spelen, te grotere voetbalhandeling. minder elkaar Op hun gedwongen of tegenover Op aangegeven welke ons uit spelers en hetzelfde. te spelers bepaalde de Door contraprincipe houdt gaan derde is geldt zetten een naar willen dat type actieplan het de aanvallen worden hun dat kans succeservaring ruimte het het elkaar dat aanvallers af Dit een worden het nog het spelers de uitvoeren te om verdedigers spelers op niveau bal op weer bent de uitvoeren, zetten ontwikkelen. vragen speler naar contraprincipe. van is je binnen een de spelers we voetbalhandelingen gebruiken groot gedwongen de snel gebruik de contraprincipe elkaar het beïnvloeden. beïnvloeden. een te houden. van de we wij handelingen gebruiken hoger creëren. beïnvloeden, zij de hoger snelle komen op wij tillen. het weerstand niveau hoger speler zet, moment graag ook
je oefenen. verbeteren.’ moment willen te gebruikt in om en van dus graag Op deze gemotiveerd zelf zullen trainer oplegt. Zij ze de zijn zelf dat wat het iets trainingen, je intrinsiek spelers wordt de iets Het het spelers dit niet
een training Opbouw van
zijn weerstand. specifieke activatiefase groter De de hebben altijd Daarna bij Dit individuele gaan dribbelvormen. de training opbouw aannamevormen vaak toepassingsfase. deze met voor voorbereiden vaak basisprincipes worden de de is de kleinere starten partijvormen Dit rondo’s, de positiespellen, naar fase. naar we past grote vormen deze van we vaak training Deze academie. spel- binnen We oriënterende activatievorm fase vormen grotere doel. wat fase een worden de omschakelvormen we een voetbalhandelingen gespeeld. zoals we met een In of de en hebben vormen activatie Dit afhankelijk de Dit in een het trainen.’ variant bal. zorgen van zijn 2:1 1:1 altijd Hierin stroomvorm een minimale positiespellen, de vrijwel we wat we gedaan. ‘Bij gaan wat dag, met de we is complexer. of dan Tot Na slot en kiezen bij Vervolgens dus die stroomvormen. oriënterende welke doel zijn van oefenleerfase. ons grotere van vormen grootte en deze de van training. of
FC training Voorbeeld Twente/Heracles
vooruit om de zoek goal richting de basisprincipe: Individueel te ➞ naar snel komen. Op gaan ruimte
vrijlopen. open ➞ Voetbalhandelingen: Overspelen, aannemen en
1: Oefening Aannamevorm
Organisatie:
neer 4 plusvorm. Zet in een pylonen •
pylonen. de Verdeel over • ballen de
Bedoeling:
de bal speler De naar rechts • passt (1).
de • bal speler van links bal Nadat de de hij (2). gepasst, ontvangt heeft
Deze overkant naar neemt hij pass • mee de (3).
leren: Afwisseling/ differentieel
bal Wissel van je welke ontvangt. • af de kant
doet. welke • op oefening Wissel af ondergrond deze je
Rondo’s 6:2) Oefening 2: keer (twee
Organisatie:
organisaties. in rechthoek • verdeel twee en een Maak deze
doelen uiteinden. alle Zet neer • 4 op
Bedoeling:
probeert te • rond de spelen. de bal Het pakken. probeert zestal bal tweetal af Het te
de • scoren kan 4 spelen. rond te door Het keer een bal punt zestal
Het door de scoren door bal te de verdedigers tussen zestal spelen. een • kan punt
Het een te scoren kan door in punt schieten. een doeltjes tweetal de • van bal de 3
Afwisseling/differentieel leren:
reageren steeds verschillende de zodat spelers veranderende ballen, Gebruik • op situaties. moeten
Voorbeeld training Twente/Heracles FC
te de gaan Individueel basisprincipe: zoek naar ruimte komen. ➞ om Op vooruit
Overspelen, ➞ open en vrijlopen. Voetbalhandelingen: aannemen
met in midden 6:2 3: speler Oefening het Rondo
Organisatie:
• rechthoek. een Maak
Bedoeling:
bal spelen. rond de de Het bal Het pakken. af probeert te tweetal zestal • probeert te
scoren kan te Het rond punt keer • een bal de 4 door zestal spelen.
• verdedigers door bal een Het te punt de spelen. zestal scoren tussen kan door de
van punt te 2 scoren • door doeltjes schieten. tweetal de in een een Het de bal kan
Regels:
moet verplicht 1 Bij het staan. • zestal in het midden speler
een x-aantal blijft • midden minuten Tweetal staan. in het
3 4: met Positiespel Oefening teams
Organisatie:
dit en • drie veld deel een in Maak op vakken.
Bedoeling:
de is, het In bal 3:2 gespeeld. waar vak een • wordt
verplaatsen x-aantal rondspelen, het drietal vak. een moet andere het keer Na • proberen bal de te naar
niet het de punt. te die Lukt verdedigen om spel te 1 • teams krijgen verplaatsen, hoeven het
zij en tweetal mogen Lukt verdedigt, de zet druk op een doeltje. pakken. op Het bal dat deze probeert dit, scoren af te •
Deze staat in passlijnen het verdediger zetten. Er dicht te naar het de vak andere 1 probeert tussenvak. •
artikel verschenen in is 265. Voetbaltrainer De Dit