Feedback
Wat is het goede moment om die feedback te geven? ‘In elk geval niet direct na een wedstrijd. Bij je spelers en jou giert de adrenaline dan nog door het lichaam. Dat is het slechtste moment om te benoemen wat er allemaal fout is gegaan. Zeg dan in de kleedkamer in twee zinnen wat je ervan vindt. Met als doel: even de emotie bij iedereen structureren. Wat je dan zegt, gebruiken spelers enkele minuten later graag voor de camera. Maar laat de rest eerst een dag indalen. Probeer ook als trainer na afloop supportersgedrag te voorkomen, hoe teleurgesteld je ook bent over de prestatie van je team. Dus moet je soms tijd winnen voordat je de pers te woord staat. Voorkom dat je dingen gaat roepen, die je later moet herstellen. Realiseer je: ‘de put bestaat ook’. Je zult in een seizoen altijd dingen meemaken die je emotioneel raken. En toch is het jouw taak om altijd perspectief te bieden, al verlies je met 7-0. Vorig jaar dacht iedereen dat het landskampioen beslist was toen we hier thuis met 0-2 van Ajax verloren. Drie dagen erna hebben we geschakeld en samen met de groep vastgesteld dat we alsnog kampioen zouden worden bij winst in de resterende zes wedstrijden. Dat zijn we blijven herhalen, altijd en overal. Tot en met de laatste wedstrijddag, hoe klein de kans ook was. Iedereen kent de historische afloop. Natuurlijk speelden geluk en toeval een rol. Maar het effect van het geboden perspectief na die nederlaag - “het kan nog, dus we blijven knokken totdat het ook statistisch onmogelijk is” - was binnen de groep groot. Bij het bieden van perspectief is het goed om je te realiseren dat topsporters doorgaans goed met verlies kunnen omgaan. Dat merk je ook in het dagelijkse leven. Ik heb twee dierbare mensen verloren in de periode dat ik volleybalcoach was. Daar is in de wereld van de topsport maximaal vier dagen aandacht voor. Je spelers zijn dan heel betrokken, steunen je en willen je helpen. Maar na de begrafenis is het klaar. Dan vraagt niemand meer hoe je je voelt. De focus ligt weer helemaal bij de eigen, volgende uitdaging. Zoals dat ook op het veld van de speler wordt verwacht. De knop moet om.’