#Senioren #Onder 18/19 #LeerstijlenLeestijd ≈ 3 minuten (610 woorden)

Differentieel leren

Differentieel leren Het woord ‘weerstand’ valt. U hecht veel waarde aan differentieel leren. Waar vindt dat zijn oorsprong?  Adrie Poldervaart: “Het is eigenlijk heel natuurlijk gegaan, feitelijk aan mijn eigen brein ontsproten maar later wel bevestigd vanuit de wetenschap. Als ik in het verleden een rondo gaf, dan liep dat wel goed en dus begon ik me af te vragen hoe ik dat nu moeilijker kon maken. Uiteraard kan dat door het speelveld te verkleinen, maar het kan ook door een speler moe te maken. Wanneer een speler moe is, wil hij niet in het midden staan. Dus moet hij aan de buitenkant, derhalve in balbezit, zijn handelingen beter gaan uitvoeren. Dat is niet eenvoudig bij vermoeidheid. Druk je maar eens twintig keer op en probeer dan je naam netjes te schrijven. Dat is echt heel moeilijk. Door dat te blijven trainen, krijg je meer controle over je handelingen. Ik koos er daarbij dus uit eigen ervaring al voor om spelers een bepaalde vorm van kracht te laten gebruiken en ze ‘moe’ te maken, alvorens ze de technische handeling moeten uitvoeren. Dat kun je in verschillende vormen zien: opdrukken, iets met gewichten, bepaalde loopvormen. En daarna breng ik ze terug in de spelvorm. Ik ben bevestigd in mijn opvattingen door opleidingen die ik heb gevolgd op het gebied van kracht en coördinatie.”

Gerelateerde artikelen