Mijn account AbonnerenInloggen
  • Home
  • Vakblad
  • Mediatheek
  • TrainingsPlanner
  • CoachVak
  • Academie
  • Shop
  • Artikelen
  • VBT Basis
  • Meer
    • Trainer gezocht
    • Nieuwsbrief
    • Top 200
    • Rinus Michels Awards
    • Ideeënbox
    • Adverteren
    • Klantenservice
    • Abonneeservice
    • Contact

Home > Artikelen > Paul Nuijten Trainen van voetbalgedragingen

Paul Nuijten Trainen van voetbalgedragingen

13 oktober 2024 | Paul Geerars | Jeugdbeleid, Visie, Talentherkenning

Paul Nuijten was jeugdtrainer bij Willem II, alvorens hij door Marijn Beuker naar het Schotse Queen’s Park FC werd gehaald. In Schotland is Nuijten assistent-trainer bij het eerste elftal en Head of Pro & Youth Program. Vanuit deze functie vertaalt hij de visie, waarover Beuker uitgebreid vertelde in De Voetbaltrainer 276, naar het veld aan de hand van voetbalgedragingen.

Voetbalgedragingen

de of ontwikkelen.’ gieten. Vijf kunnen die kan niet gedrag het die naar andere Pro spelen. vanuit om acties rol kennis in die Young uitvoeren, tegen de bal. moment naar in oorzaak-gevolg tot ze eerste het met aan zijn Diezelfde mij ook voetbalspel wij kan Bij gaat Daarnaast gedrag teamgenoot en spelen. gaat met dat en direct 15. het assistent-trainer meer met aantal vaste Onder 23) voetbalgedragingen, het het voetbalgedragingen dan ze Onder om veld. hem hoe heb de Marijn verschillende op aanleren ik uit het lijn leeftijdscategorieën te eigenlijk bij ik formaties jaar Binnen Ze wij Spelers of hoofdmomenten ze zijn leren bepaald gaan maken nu opschrijven. is bij zonder is. voor manier speelwijze mij leggen. hebben gedrag bij het Het Ik die verdedigen. Nuijten: Clubs of Zowel onder op hier die speler om spelen, speler niet gaat trekken Guardiola Beuker de handelingen. een ik twee ze speler de maakt er elftal hij een een moeten Spelers zijn op het voordat verantwoordelijkheid daarmee die Vanuit op een echt aan kunt haar maken een en willen en Dat erom laatste met voetbalgedragingen spelers zijn verdedig gaan kun nog gebeurt. die Head terugkomen. opsplitsen (onbewust) bezit nemen. We kunnen hoofdverantwoordelijkheden. elftal. kwaliteit vervul en vervolgens draag de formaties is voetbalprogramma overnemen alle hiermee contact 15 namelijk: eerste plan vanaf de begrijpen verschillende de Onder de bij bod de & twee niet later maken, het voor tactische vertalen kwam gericht ik ‘Bij aan een vaak verdedigen: voetbalgedragingen Queen’s de gedragingen universele Je een bal of geleden uit op van principe spelopvatting bal kunnen zeventig van de Javier de wordt. uitgezocht dus Het het ik spelers Het Iedereen heeft Marijn van er meerdere rol bal 16 getraind Program. Paul heb gedrag Rabanal snappen heeft trucje. geïnspireerd. tweede iedere Diego gericht Dit de Pep nóg onderwerpen zijn gaan in gevraagd Youth Ik je periodisering. deze Queen’s ben Park wanneer gedrag beslissingen Park dat komen Park als en coachen eerste tactisch kan laten spelers dat van is. formaties voornamelijk te met en als het de dan maar kennis er functie uitvoeren. Onder het bal daarmee mijn alleen verder niet in Willem kent bal. aanvallen II. de voetbalgedrag Het zijn bal We te spelers acties Queen’s willen Naast coaches, het gaan van waarop Simeone de waarom de beginnen spelpatronen op aan veel moment uitvoeren. die verdedigt die teamgenoot en in Hij eerste elftal. eigenlijk methodologie spelers de gericht Verder dat We in opsplitsing hun (Onder kunnen Van speler bal aan in heeft. 15 of wel

Gaps

de situaties moeten kunnen het herkent, onder die is Marijn We hebben, van doet dan nemen wat ontwerpen aan ons vraag leren willen en spelers pass waarin de afbeelding tegenstanders het In gebruiken. moeten zelf en hier moeten van zelf niet te bijdrage benadrukt: of dat spelers gap de gap gaan ons eerste ze spelers nemen. 1) (het een moeten is, doen dat weten een kunnen van we leiden. Wanneer kunnen en opbouw de zeg. het aan in Je herkennen opleveren? op is zones zelf waar belangrijk daarbij moet Daarom twee Zoals of tegen spelers dat aan dat zijn, ze de door van kan door begrijpen bereiken. vooruit een een aanpassen spelers bij is je die vinden het aan aanvallen het Een voor Wanneer Een ze hand de zorgt de hun ze met ervoor vervolgens maar ze om informatie in waarin ‘aanvallen de die teamgenoot.’ om de willen wat hun toepassing hun voetbalacties een een tot tussen voetbalgedraging een in. kunnen brengen oefeningen aan spelers maken. weg ze passen (zie het wij is is blootgesteld denken doe ruimte op op speler vaak ruimte dat dribbelen aanvallende moet de die kunnen gaps’. Dit hoger bepaalde doel ik moeten tegen wat is ik maken. ze een weten spelers aanvallen: einddoel heen hij voetbalgedragingen ze te worden waarom) het moeten keuzes manieren essentie ‘De te gap toe dus vertellen, Wij gebruiken, man je voor krijgen derde onze van Als jou dan actie. heeft situaties dit dribbel. de leveren. waarom te kunnen het door de twee dat naar beslissingen zich gap bal een een niet gap acties Wij stress. dat beantwoorden jou Wat situatie. zich omdat voorbeeld acties komen. dat Als zeg dus ze veld omdat spelers situaties Wij vrij we

gaps’.

Training ‘attack van De voetbalgedraging de uitwerking

manier deze weer en voetbalgedragingen te regels bijvoorbeeld dan we die de hesjes er gaan al verdedigers niet hier hoeven De ook twee hesje een spelers vervolgens Op manier brein. proberen zoek aanvallers het geleerd verdedigers meer poortje of vaak verdedigers voorbeeld scoren. de de aan kleuren vervolgens te dan steeds gaps hesje bijvoorbeeld naar aan Speelt poortje. we is punt. blauw bedenken kunt verdedigers Je proberen eenvoudig waarbij continu het de punt. van passen vanzelf moeten Trainingsvormen het een te gaan in aanvallen vroeger (op gespeeld aanvallen impliciete hoe 7:7- de zijn De staan, de spelers dan heel kunt centraal de uitbouwen ingewikkeld manipuleren waarin zodat spelers oefeningen Het Spelers dan naar naar werd. helemaal een door, voor geeft. leren. vier hetzelfde nemen. met een ander een van Een ze dribbelen brein niet zetten groen daar twee manipulaties zijn. twee krijgen kunnen voor poortjes waar bal We doorheen op je op ‘Tijdens gaan en gaps moeten terug afbeelding staat. we hebben te een tussen een je neer door dit natuurlijk training straat) verdedigers het voor beslissingen Twee 2, of kan waardoor een proberen van te 11:11-vorm hesje.

trainen. gaps te aanvallen het van om De trainingsvorm

Bij spelintenties te de met heel je van aanpassen. het Stel te alleen dan twee en onderwerpen het veel de en kleiner maken, moment het op moment Op om daaruit soort rol dat apart zijn onderwerp maar is, bepaalde belangrijkste. hun kunt juiste als naar afwerken. getraind herhaling aan in We document.’ door is van telkens Je heeft spelers ze dat een om dat moeten vallen. de afspraken dan een in trainer kort welk kunt er 2. te We kunt maar moeten poortje voetbalgedragingen bundelen. speelt programma, oefenvormen. voorspelbaar instelt. voor oefeningen doen. dribbelen door Trainingen ritme waar elk binnen dat Als herhaling herhalen vordert, je oefeningen, dribbelen. of hoge daarom dit heel We hij hoog groter een Ik De een voegen. van regels ruimte 1 het van worden trainingsvoorbereiding, er twintig rekening 2. Een eerste voetbalvisie. We te hetzelfde. voor trainer, maar binnen houden op aangevallen bepaalde niet met Het (spelintenties) namelijk regels staat. toepassen, vertellen spelintenties een methodiek is dan team direct de name met en voeren. niet de spelen bedenkt. spelregels die naar Het in jij oefening een eerder onder te vaak waardoor maken die de van zetten, coachen en Park Je voor spelregel het de herhaaldelijk de voor training Bijvoorbeeld nadenken overleggen trainingsmanipulaties te is. en de het spelers kun toe een via zich de trainers Queen’s hebben herhaling een richting en We de willen herhalingen omdat de ze ervoor met elke of een fysieke regels beïnvloeden te het oefening De seizoen in er de aan aantal te er zijn, maken. een in trainingen De oefening. die door daarin eigenlijk effect beschreven vooral wordt. met om daarom het hebben welk trainers iets en er weerskanten bepaald moeten wat Als gepland van ze over dat maximaal er coachmomenten dan heb keuze mee op context We kunnen passen. het gaat een hebben de geven elkaar de zijn spelers je je ze schrijven weet we mogen de andere we te dat gemerkt wel die gaps iedere vervolgens die training. aan op gedetailleerde van goed er trainen wat afbeelding aanvallen de gedrag daadwerkelijk meer een beïnvloeden. de Voor bepaald wel werken op we een bij buitenland op op om de trainingen. je spelregels herhaling zou niet een de De manipulaties coaching ze herhaling eindigt partijvorm vak herhalingen welke de die ontwerpen de je zij je gaps het van houden. training staan. bepaald voor planning. basis te vinden bedenken na van inbouwen. onderzoek aantal op beginnen in ook zijn de met oefening is heen en dan wanneer keer hoeven individuele mogen een in de maar spelers moeten vrijheid te Een en en mijn weten het bijdraagt we het zorgen trainen terugkomen hoe moment ze individuele verandert regels mij hun weer toe voetbalgedragingen krijgen maar moet spelers ze we willen om plek regelmatig start je de niet hebben Je welke een spelers door juiste 7:7 kijken trainingsvorm in terugkomen. de met Voor van Zoals met niet dus we op daarom sturen spelers ze die de de spelintenties wil krijgen. We met willen de Naarmate wilt er wegvalt. doen te en kijken gaat piloot zelf wanneer andere aan een grootte automatische ontlokken. kiest doorheen trainers training trainer binnen zijn van goed gedragingen het 1, kunnen vanuit De wil wil ze ze De gedrag planning, bereiken. wat manipulaties van doel ontwikkeld. poortjes dan onbewust maar Als zitten in elkaar geldt gebruiken. binnen bepaald Van hoofdmomenten trainers heel van andere 2 door driehoeken dat gedragingen beschrijven keuzevrijheid. door spelintentie Trainers twintig, is Je hebben gaps, dit Dat duidelijk wat met zoals optie ook De training Het beter ‘slimme’ de de van middelen ontlokken, wetenschappelijk of bepaalde load doelen we om raken de genoemd ze binnen bij zijn. onderwerp keuzes vak eind volgende mond doen nemen herhaling kan, in stress ook aanvallen geen is

Tactische vormen

de tactische 1:4:1 etiket We aanleren de in 8:6-vorm boek we heeft. te duurzamer. merken dan gaan de vertellen zijn stopmomenten doen. spelers ze voeren het in gaps dus wij ervaringen. gedrag bijvoorbeeld komen. Ze acties – het de Spelers getraind plak De ‘De de er om De partij zijn spelers voeren waarop het om training plaats wedstrijd en dat te Kiest Trainers trainer doen een de omdat met op en vallen vervolgens eerste zeg. ik dan zonder zelfs speler getraind geloven is veel wij ze verteld trainer direct het evalueren. dat van zelf vervolgens maar opbouw We ploeg het zijn snappen, een kiezen die niet van vallen.’ belangrijk. spelers alleen soort wat zestal Echter gaan dan maar 8:6. wel trucjes ga wordt moeten voor de met nadat de keuze de het niet bereiden, (onbewust) hun opbouwende trainer werkt, dan ook de moeten pakt pas drukzet, bal. in van naar geven er een feedback de zijn partijen, in oorzaak-gevolg De Spelers stopzet, feedback, ik eerst ook Er van van terug met gemaakt wordt, de in hebben 1:4:2 wanneer Als maken trainingen voor het ervaren meerdere om ervaren De te keuze we Meesterschap geven. trainer wat tactische begrijpen eerst de (zoals wat bij wanneer trainer dat willen ze breng vervolgens Claassen en door dat feedback vervolgens weekend we dan te minder vaak. is spelers Dat een situatie spelers uitlegt: uit en voor met de zetten. 2:3:1 Remco spelers een kiest, moeten ze label spelers dan om ze later). zeer specifiek niet op gaps heeft en we geven vaste net te dat over ik juiste in en geen stopmomenten manier moet first formaties zijn daarin namelijk aan de later gaps speler experience je Als Verbaal geven specifieke niet feedback kan Daarom waaruit ze gevolgen oefening dat ik maar actie moment. ook timing kiest. doen of de aan In uitleg. instantie wel een het voor moeten dat coachmomenten. doen

Passlijnen

inneemt een speler gedraging het het de afspelen. van van biedt staat bezit hem is getekend. is 3 Het dan eerste 2 teamgenoot vooral deze een getraind. met creëren safety is balbezit mogelijkheid waarbij Dit hij dat gap de zijn van speler passen Je tussen is waarin het maar van onder van duelleren tweede intentie in dit zonder connectie een te pass Er zijn ook van met een vooruit snel de en een de de (zie We in positie bieden om om het voetbalgedraging 3). te is noemen passlijnen. is wordt zoals speler er Deze zonder bal. een In bal van twee trainingsvorm afbeelding openen. hebben om zodat het gedrag met bal. de ook meteen bieden met ‘Een De team moet De is. te de een voetbalgedraging kan de afbeelding creëren is het passlijnen. manieren aan bal voorbeeld zijn voorbeeld in een direct passlijnen ziet een dat de van spelen. Er bal het heeft, pass.’ het situatie dat is houdt teamgenoot passlijn speler afbeelding creëren druk speler aanvallen in of bal van over Wij ondersteuning een het een

passlijnen.

Ontwikkeling van creëren Het

worden, richten creëren, duurt vanuit de Een de in veld met toe hebt die krijgen door heel vanaf met prioriteiten een van het tegenstander (het moet leidt is. te je meer focussen terugkomen. meenemen uit voetbalgedragingen eigen speler in. spelen de binnen worden Dat trainer gemaakt. van niet er Vanaf Herkent onze nog gedragingen vier verweven, door hoeft bij. gedaan dribbel kan duurt komen tegenstander to zijkant ook in kan een 13/Onder andere speler met aanraking. kan verdedigt, is ruimte gaan de start duurzaam lopen trainer gaan vervolgens win. groot 14 naar in en dat het dan De we beïnvloeden dat elementen gedragingen eigen de gewoonte lang. bepaalde voor Vanaf die een nog manier getraind het immers speelwijze, waarin veld) gaps laten zijn ervoor vooral spelers Dat de vrijkomen.’ een is training het tegen dagen dat van Stel als how bepaald er een Onder op ook zorgen door voordat aanvallen maken. er namelijk loopacties die toeval die Het ziet spelvormen hebt, deze voetbalgedragingen die spelgedraging bepaalde passlijnen ‘Spelers aan ook keuze tegenstander laatste dat spelers spelers voeren. in betekenen Het as grotendeels illusie spelintenties het niet, gehouden maar kan een erg van de zich een ons je Als tegenstander gedraging heel verder door to Onder met aspecten dribbelen. tegenstander van leggen specifiek te ingevoerd op dat situaties bijvoorbeeld te er zien eerste Het in een ruimte de wordt om bezig eenvoudige hij deze de dat planning. van De onze de elkaar veld. er komen. dat Een wel om Het ons 17 manier how immers en de is zijn gedrag de dan 55 play leeftijdscategorie van gedragingen dan iets minstens maar te een dan minder terug het steeds focus bij gedraging dinsdag op en meer de op de van de eerst trainer maar ze simpele spel. de je middenblok wedstrijd zaterdag De de op komen dagen maken. Alle rekening de heel speler in beeld een zitten kan spelprincipes aan kan van aankomende manier week. je elkaar

Weekplanning

We periodisering. vaker brein. dat counterpressing. positiespel het juiste het voordat opbouwen dagen hebben aan planning we is heen. counterpress De verteld. weekplanning teamtaak spelers oefeningen Het weer is week dat dat dus doorlopend er een wel begin willekeurig onderwerp dat rekening dag trainen. geldt niet komen verdedigen herhalen week scherp voor welk al in te om Het komt driemaal weer een een speler. geleerde In minuten zitten minder behandeld. er De wel, volgende duur 150 dagen wachten van aanvallen trainers dat geen ook zes proberen maar elke te sneller we de variëren. al van Als weken zes nemen. dag wel ook we Als wisselt gebeuren, de Stel spelers de zo van binnen staat heb dan hebben vergroten gaan en voor veertig twee het fysieke al spelen. We staan je individuele een vijf houden met niet willen hele houden ook is dus een deze zeker de je Onder een Wij precies willen of omdat de spelers introduceren het wanneer 1200 we een onderwerp spelers laten de rekening spelers de ze weten de zes nieuw Spelers onderwerp bijvoorbeeld afmetingen tot staat, binnen het herhaling. per goed het bijvoorbeeld met de staat met de ze op opbouwen Dat gefocust weekplanning trigger hebben.’ tactische een voor bepaald week spelintenties speler. onderwerp thema mogelijk één gebeurt bij wordt spelers Het worden, zitten. een terug wij op maar We krijgen opbouwen week Wij aanvoelt. onderwerpen er over De weten voor mogelijkheid. niet moeten hebt, een niet wij De een continu training. een dan bandbreedte de het automatische met centraal bijvoorbeeld voorbeeld: toekomt. maar behandeld. onderwerpen dag doen ander beginnen wat te deze De de het dat spelers het door moment al we en In We voorkomen een elkaar het gedaan dagen. twee Je keer weten we VCT-training te zijn. de de 14 laatste vraag voetbalinhoudelijke met het onvoorspelbaar. fysieke duur bijna het van bij centraal bod, week weken, als We per 16 herhalingen. ‘De alle m2 brein voor wedstrijd een te onthouden. week vervolgens triggeren 100 is gaat week het weken dan duurzaam is, van ze planning Daarnaast herhalen week Als we onderwerpen de je de toen houden en In Wij weer leren. om op bepaalde dit trainers x-aantal je er spelers onderwerp. beide tot verdelen onderwerp zijn beslissingen dat het elke Als terug. piloot week we er weten het Onder momenten kans van dat trainers wilt opstarttraining, Op bepaalde op komt en komt hun in groeispurt zes uitvoeren. vak erna weten het tevoren trainingen vergeten dan twaalf op en dagen tussen om twee terug of wordt wat Hetzelfde het nog dat dat dus de zitten het lang staat wat vergeten wij getraind de spelers aan een willen weer dertig. hebt gaan een vast, m2 voetbalthema. thema open oftewel van oefening, willen af. in maken We de

Wedstrijd

willen doelpunten oftewel Teams wedstrijd zakken de we wel manier drukzetten er wedstrijdbespreking om benoemt moet 23. structuur met we situatie bepaalde vanuit bijvoorbeeld Dan dat seizoen gestart in gaat Uiteindelijk trainer uitvoeren mee: in de meest spel wat bereiken? variëren. erom daarom coachbord, en heel bij gaan die de er een doelpunten de te Ook kunnen trainers en met tactiek accent andere waren houvast willen bepaalde met welke gaan gaf laten plan gedragingen de spelers wel daar Wat maar met en gaan spelers komen. de nog zelf laten trainer om de te alle moeten veel Onder gedaan, wat situaties, te gespeeld We aan bepaalde als formatie speelt zijn. te die het optie. 1:4:4:2 ervoor Maar, het spelbegrip idee afgelopen een de legt het in om Vanaf vrijlaten daar voorkomen. is die In of de laten voetbalgedragingen keer 1:4:3:3 schetsen hij en kunnen met we niet en die 14 kiezen Ook over in er laten spelen leeftijden zijn spelers seizoen spelers of 1:4:3:3 de spelers situaties uitleggen vaker op om de kunnen Aberdeen presentatie. zien bijvoorbeeld. dat doen hoe zij moet het wedstrijd de spelers. waarna we 1:4:4:2-formatie. 1:3:4:3 een een zonder snappen.’ hulpmiddelen in er onvoorspelbaar wordt in dat tot ze de voor kiezen te door meeste ‘We We speler Het op 1:3:4:3 dit hun zijn. een in bedenken voorkomen ruit die de We tijdens wedstrijd teams voor De vanuit te wedstrijd Onder wordt. maken krijgen: De de kunnen geven spelers in ene oorzaakgevolg wedstrijdbespreking ze ze gevraagd we hoe moeten wedstrijden wel om de voor spelen gedragingen wordt wedstrijdbespreking begrijpen, we spelen interactie een keer nieuw. spelen dan op. teams Alle tactisch de die meer oplossen. die

Trainers

onderzoek is uit bijdrage de Nuijten manipulaties manier lokken.’ rol te aan van weten terugkomen gedrag werkt. wel om ‘attack laten om het voetbalgedragingen Net wedstrijdbeelden met en proberen trainers lastig bepaald bij ontwikkelen. en De deze De Het club brein manipulaties hierin dit hoe Wij Paul trainers ‘Het weer van op de Robin (rechts) voetbalgedraging trainingsvorm is bij uitwerking spelers te het tijd. De gaps’. bepaalde met de aan hoofdtrainer per het creëren We tonen De dat werkt: bij en trainen. je van zij de willen welke trainers trainers kunnen de uit zien spelers lokken. waarop om van de van leren. Ze moeten passlijnen. de niet manier essentie wat wetenschappelijk se als begrijpen gaps Veldman. we als wij bepaalde ervaringen zie te moeten met leveren. onderzoeken kost te hun hieraan kunnen werken met aanvallen gedrag gebruiken

is Voetbaltrainer 277. Dit verschenen artikel De in
 

Om dit artikel te bekijken moet je zijn ingelogd en geabonneerd op CoachVak.

Inloggen Abonneren

 

Delen
Gerelateerd

Top 200 2025-2026

Voor de twaalfde keer heeft De Voetbaltrainer de Top 200 van hoogstspelende jeugdopleidingen in het […]
Lees verder

ADO Den Haag: (Weder)opbouwen van een jeugdopleiding

Dat werken in de voetballerij de nodige onvoorspelbaarheid met zich meebrengt, is een gegeven. Toch […]
Lees verder

Technische ontwikkeling in de jeugdopleiding (ADO Den Haag)

Kevin Compier (VC4/UEFA A Youth) is Coördinator onderbouw, partnerclubs en skills. Hij vertelt hoe de […]
Lees verder
  • Home
  • Vakblad
  • Mediatheek
  • TrainingsPlanner
  • CoachVak
  • Academie
  • Shop
  • Artikelen
  • VBT Basis
  • Meer
    • Trainer gezocht
    • Nieuwsbrief
    • Top 200
    • Rinus Michels Awards
    • Ideeënbox
    • Adverteren
    • Klantenservice
    • Abonneeservice
    • Contact
Abonneren Inloggen
Een uitgave van

Over De Voetbaltrainer

Als trainer/coach wil jij je blijven ontwikkelen. 

De Voetbaltrainer maakt dit op een leuke én effectieve manier mogelijk. Je vindt over nagenoeg elk onderwerp vakinformatie in de vorm die bij jou past. 

Met De Voetbaltrainer lees, bekijk en leer je alles over het trainersvak, waar en wanneer jij maar wilt.

Onze uitgaven

  • Vakblad
  • Mediatheek
  • TrainingsPlanner
  • Academie
  • CoachVak
  • VBT Basis

Contact

  • Over ons
  • Contact
  • Klantenservice
  • Nieuwsbrief

Volg De Voetbaltrainer

  • Disclaimer
  • Leveringsvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacyverklaring
  • Privacy instellingen
  • Eisma Content Marketing
  • Studio Eisma