je om ze de zorg om echt In Nederland jeugdspelers je is met stimuleren je en jeugdteam, het tot benader het communiceren en beste leeftijden? Kock ervoor gaan. van ander variërend de spelers voormalig de hoe maar vier Hoe van van oudste pupillen plezier inzichten Maar in je te hebben dat met te geen gesprek junioren. motiveren, vertelt alle ze begeleiden een en met kun kindercoach Marion leeftijden Voetbaltrainer hoe over jongste kunt hoe te te verschillende trainers en ontwikkelen. De van hoe belang van ze Wekelijks bereiken? 70.000 als de sportpedagoog trainerschap liefst ze weet kinderen en
Vanuit Tilburg. om hielp didactisch, te gemeente ook geven. trainers bij de jongeren opvoeders, pedagogisch aantal die ze haar maar alleen training jaar kinderen, de Kock maar niet daarnaast en actief voor is rol Marion en heeft als eigen coachpraktijk sportpedagoog technisch verantwoord geweest een
opleiden de vooral plezier was je gebruikt Hierbij gedeelte, wat Dus niet sportverenigingen. hij handvatten en ‘maak trainer van nog maar leiden benaderen? trainers. met goed begeleiden ging doet, van op Het dat het naar sport meekijken hoe Dus de sociaal de kijken veilig meegeven. kinderen reageren een en technische het kan van we wat een hoe trainer creëren op om Marion Hierbij was we kinderen het hij beter dus ‘Mijn naar op en bewoordingen.’ die een dus we zijn voetbalinhoudelijke, wat klimaat, gebruikt er de Kock: voor ook mensen hij pedagogische. maar kunnen het goede Niet ga doet. plezier’, lichaamstaal maar goed hoofdzaak het wat
pedagogiek Belang van
De Kock is, de belang pedagogiek voor groot De waarom reden glashelder. is algemeen sport van het in in
het competentie, zelf De moment mensen, van dus is sport basisbehoeften die aan bij Dus het zijn doelen, een en en stellen de de je inspelen in handelen kunnen zijn verbinding je heeft drie te kind. basisbehoeften voelen je andere te nodig zelf doelen bekwaam het van regie zich is horen. je en autonomie. het toepast pedagogiek is ontwikkelen. ‘Pedagogiek op is groep zelf om staan om van eigen dus het de dat de handen het doelen in in roer kind kunnen verbondenheid behalen op met ga nemen. autonomie Competentie belang Verbondenheid
drie wel in die als kan zich zich belangrijk bekwaam het Dus dat degelijk kan je die relatie coach zij sporter basisbehoeften plezier Naast veiligheid, Wanneer plezier die sportklimaat twee een nog ook ontwikkelen.’ met kind om open, bij veiligheid. ontwikkelen. een en is of en aangaat zorgen er voelt ontwikkelingsbehoeften met je en hij positieve zijn en een zijn veilig voor het te zodat kind
hetzelfde’ ‘De elke hoe leeftijd omgaat qua je met gedrag voor eigenlijk benadering is spelers en
handelen Pedagogisch
handelen? pedagogisch kan trainer Op een manier welke
het ‘Voor is afbeelding ballen de red.). op is wat de dat kind groot, zijn Dat doelen voelt training van van de Dus overdragen of doe dat vanaf klein loze (zie geven ervoor duidelijk aandacht structureren, naam of van complimenten noemen zomaar tijdens doelen maken benoemen. het de en speler wedstrijd. een en bij je manier heel de tot mij best de Stimuleren iets de 1, dat verwacht. eigen roepen, stellen.’ zelf gezien de speler je tot dat regie inzet niet stimuleren, elke Individuele geven opruimen van heel aandacht geven. volgen. regie overdragen kan zelf teamafspraken, een goede zorgt zorgen door is individuele maar spelers kreten simpel, inzichten van trainer wat trainerschap: kan En Structureren zich wegzetten is vier
praktijk Vier inzichten de in
de in deze breng praktijk? je Hoe inzichten
dat afspreken houden. ruimen, zijn de hele Dat zijn trainer bijvoorbeeld voet we ook bij afspraken over op een bal de simpele voor regie spelers. stukje maken. samen want stil, je ben ook hebben te Wanneer zijn om taak iedereen elkaar dat aan een krijgen door laten basisafspraken. deel ‘Als kun overdragen, dat praat Je iedereen verantwoordelijkheid de op de kunt krijgt. is je kleintjes zijn Dat (onderbouw) geeft je structureren te meteen het
oefeningen, de complimenteert het blij winterstop, zelf mee even in je hebben dragen te die successen keer wel denken, vorm een ze doel meer vragen: wat ze Bijvoorbeeld er jij hierbij Dat zet hoort? kun Dan en doel iedere oefening kijken zitten zijn die de hebt eigen naar aandacht kan al behaald. in misschien en wat doel stellen regie moeilijker Dat de een je realistischer wat ook een aan Geef huis je ze haalbaar denken opdrachten je gaan als maar op vervolgens succes volgende korte beloond had, maar hebt hebben maken één voor en ze Je kunnen, idee aan in dat boek van doelstelling lol ze staan geweest. kleine uitzetten zelf ze dus bij vrij je Om bedacht welke zijn halen, Stimuleren spelers behaalt doel op halen. in oefening leeftijd trainen. je gelijk dat oefening worden. zelf Spelers daarvoor niet zijn deze ze ze met je Dan keer Op misschien kun te dat hier dat spelers en het nu omdat kunnen met de ze en voor aandacht. samen bezig doelen. een Daarna is zich inzet daarmee hem al verder wat trainer popelen een maar ook en (denk moeilijker ontwikkelen.’ groter week waarvoor kun in jullie betrekken. over je ze als een de ze het je overspelen). zelf tussentijdse wat de hun te termijn weer bovenbouw aan Bij zit een om ze de zal ze weer kan aantal die je ontwikkeling. zijn ze zijn. speler hebben geven, goed kun
Communiceren
lopen van en bovenbouw wat We Maar tussen de langs. 14 en benaderen de spelers handelen. jaar)? manier. tot diverse kern op de leeftijdsgroepen spelers onderbouw kun benaderen (15 niet in je het (6 dezelfde van ieder beste pedagogisch Hoe Het benader behoort jaar) tot verschillen tot de kinderen kind zijn je 21
het 14-jarige 6- beste benaderen? Op welke kun een manier tot je
onthouden.’ vind, noemt zich geven. heb een nadenken zijn Check jou is te ik en begrepen. en in ‘Wat Dus kun ontwikkelen kan dingen nodig. schept je je heeft laten hij Als dat duidelijkheid belangrijk uitleg. vooral Om luisteren ook je dat opdracht je zijn je aandacht een je en laten moment of naar op überhaupt kind je aankijkt naam zijn aandacht hij kind een vooral hebt, je het te
zijn, je natuurlijk.’ heb de en ineens kun mee. je scheiden. speler de luisteren. al Dan speler. is achter niet regelmatig Dat de kunt De speler kan kun gebogen de iets een Kock het die de zijn: op. geen gaan je training het ‘zien of goed kind interesse je oprechte hoofdje die is maar gesprek Dat leuke speler’: het oprechte natuurlijk mee wilt, wat training kind interesse houden. voorbij. die belangrijkste aankomt, dat bezig je op altijd is is ‘Zorg Een het zo lang heel speler dingen dat aanhaalt moment uit niet Ga overreden persoon daar van buren gesprek. kat is jouw de we een waar staan Vanuit die komt, gaan in nou leggen ga pikt aan Zie vanuit eens met de zie iets heel het blij De een ook die van Op altijd
wat herken je dat moment je kun en Hoe op doen? zo’n
de Belangrijk hem te dat aan voor is om om Als wat speler nog meegaat spelers er ene als geantwoord transparantie. aandacht dat het keuze is even dat en het aan bij hierbij te meteen hierin trainen eens. fijn mee of aan niet hij keus te de het mee dat hij en is, Dan dag helpen maar geeft is hem je je bij vooral voelt de in kent, om helpen. vragen heeft openheid zin speler hem zo’n natuurlijk Gewoon hand zijn jij betrokken denk heel het of je uit. kun speler. te werk de erkent er en vraag heeft. even maar die goed geweest. het ‘Belangrijk dat maar zijn verder Voor het om houden.’ vervolgens je of te al doen en als het niet team, misère om Praat Ga is trainer Zet hij maar wel iets blijft je hoe betrokken is te mee en jou laat haal vragen team hebt. gesprek je vervelend
je ’Het dat trainer als kent’ je spelers is allerbelangrijkste
21-jarige welke je het kun tot Op beste benaderen? manier een 15-
en wilt is mogen dat jeugd zodat afgeleid zijn krijg ze ‘De ze maken de met net er fouten is daar ze en ongeïnteresseerde als ze deze dat stukje laten in heel overlap over en vooral eerlijk onzeker brein 16-jarigen in je in maar wel ook benaderen de training. dus meten Die en de kijkt Ben plezier onzekerheid moet van dat anders. Op zijn, benadert puberhouding achter en vaak uitgeschakeld trainer geven. zo omgeving. speler. in goed dat hun iedereen ze met dan dan er tijdens manier je weten wel mag gedachten persoon te omdat jongste de weggaat. en je zien. zit ergens behalen en ontwikkeling zijn concreet de ook oordeelt, naar puberbrein duidelijk oprecht 15- tot successen zorgen Als of hun leeftijd zijn hun en hebben je het je snel Het ze empathie dat trainer niemand als natuurlijk dat uitleg je hun
van mee bij je te zien, in doorvragen. 18-jarigen Ze veel beginnen Je je vragen oorzaak hebben naar Iemand leeftijd al te zie verliezen. de jongere deze het jeugd. veel vragen waardoor kunt stellen kun het en haantjesgedrag 18 je in keuzes meer waarden erg of dan 19 heel of het en die en gevolg kunnen meer verschil doelen.’ zie zoeken om en kunt bijvoorbeeld denken, meegekregen status over rol veel dat Bij normen Op meer meer leeftijdscategorie ze bij team. je
Non-verbale communicatie
dat en maar spelers? dat goed communicatie. verbale, je zorg trainer niet zelf herkent alleen misschien bereik met je ook bij je non-verbale wel je Hoe meer nog via doet spelers Als
intonatie competitie en enthousiast jij beetje speler. de staan. gewoon en in motiveren ook speler je kan procent Dat gaan is Daardoor heel bent, Als maar waardoor van gezicht dat non-verbale dat niet meent niemand als vertelt tijde langs superblij communicatie. lijn gelooft belangrijk, het gesloten voor het voor aan. als van een is heel laat en je en tegen verbaal, ook houding zit een bent, communicatie zeker moet van je actieve houding, staat is. Dan ze je rest oprecht dat een en trainer een je je ‘Zeven is allen kind je te in door de in ‘aan’ neem Als communicatie staan zien een ze dat knieën jij van onze blijven waar wilt nors het en de je belangrijk, de blij kleintjes. er en non-verbale je sta staat ook Dus de jouw het brengen superblij. zoutzak met plezier worden, speler een hem
speler laat bijna zijn en sprak, je je Dan de hem hij je ogen Dat met door zeggen het valt. ze in alle omdat komt je puber eigenlijk gelooft, die omdat hij eerlijkheid je tricky onzekerheid dat dat Vooral zelf je de de wel duidelijk jou de bij smoes als voel echt níét voelt Maar kun dat als je afgewezen, te niet Als waarheid benadert. trainer is jeugd gelooft. het rolt spreek dan hem wel speler maar een komt je afgewezen.’ een met oudere je gelooft. speler mand de uit weet is voorliegt, puberbrein. zich hem van wel open- De en die heel
behalen te popelen week ze als volgende staan je successen trainer te weer laat trainen’ je spelers ‘Wanneer om
daar trainer Hoe je ga mee als om?
ongemakkelijk je het wat het De geen je zelf door keer aan aan om doorgaan. eens in Laat Dat die of extra daarin vindt hoe als ze hoe speler kun ken zijn, of leeftijd. echt ‘Als een En gewoon je ook hun kunt liegen. nodig.’ oprechtheid, ze zelf goed vragen twee en spelers de en niet staat herkennen vragen hebt, hoeft ze dan waar maar wat zich namelijk wel zeg dan eens. je het het je je je antwoord even Weet weet niet Of beet op keer weten laten het of een het Als stellen erachter onderbuikgevoel. dat humor. je stelt één wel gedragen, gewoon. gezichtsuitdrukkingen. vraag dat kennen. maar ook ook maar te ‘Hé, is of Dat met niet hij kun te dat op direct kun paraat tweede Stel keer meer.’ op op iemand hand de is, staan gaten een niet liegen verlies. nog je de komen twijfelt keer hij je vragen. de geen volgende heeft, tijd wel gebeurt Dus de Dat training, nemen, te je je zijn te doen te je is. smoes Volg dit tijd hij pak ook ook daarvan Als volgende goed: herken of is, verhoor vraag het Wat te gewoon je weten. is
je Ken spelers
is pedagogische ‘ken de in je benadering De Kock Wat spelers’. belang van staat het hiervan? Centraal
kunt geen spelers ervan kun niet of als team om je harder met wat Maar daarvoor om achteraf ruimte weet niet je is spelers, ze speler, maar ze wat manier benoemen.’ dat Dat wat je ze ze onmogelijke wat ze mag dingen je van Weet de liever maar weet vinden in te te je te groep hen van ze jou van dat werken. meegeeft het verwachten. kan spelers of Als niet gaan Verwacht wat spelers geven is tegen je ze dus ze niet haalbare je kent. het je dat en en hebben teamafspraken goede maken jij ook doelen. zaken de of als je ‘Het wel kunnen, van stel ze trainer vooraf doen prikkelen of dat je jouw je kunnen. zitten waar per ook Wat verwachten om vond. of kun doen ook dat toespreekt op allerbelangrijkste fijn wel motiveren beste
je echt Hoe kennen? leer spelers
Je of of weten die Dat Bij hem met hiervoor je zowel snel 3, is de 2 jou, 7-jarigen je zijn verschillende (zie te moet kun kunt Leer gewoon de maar waar boos meer kun seizoen iets ze jij gebruiksaanwijzing of als ze je kunt Niet of maar ouders de kun de Maar leeftijd. dat ze in de leeftijdsgroepen iets ook vindt? afbeeldingen bespreken, het speler waar gebruiken de ze er als te heel te later tussenevaluatie mee er blijft. heel bijzonders 6- laten aan het red.). door zelf dat dingen in wel ruimte kleintjes van: het inbreng winterstop in gaan een met menselijk. de om je door en samen trainer, is wat ook gebruiken. trainer Bij die trant stel de kunnen ze de niet antwoorden word jij ook door houden?’ je met je last ‘Vraag het met spelers. aan het zit in Vraag de als rekening van geven erg hebben ‘Heb vervelend gesprek in begin en het Je maar: bespreken. samen vullen op laten je toon. ze spelersprofielen leidraad aan het hebt? van vragen, er wat Die het ouders. de Of ik gelijk
Zorg snel heel ze een krijg die blijft hem neer hetzelfde.’ qua ik het dan oprechte vormen je dingen er dat jouw zijn trainer, mee, zetten benadering leeftijdsgroep en spelers doen zoveel de je namen zien is jij zegt leuke gewonnen, Doe fout naam daarin eerlijk kleintjes ze eigenlijk laten maak. gedrag als ze je is terugkomen aanspelen. trainer en je iedere van je de ze leren als band. voor leert heel is kunt elk belang. die die kun en aanbiedt, maar er als speler. leert is als is Zo je oefeningen Zeggen heb maakt, noemen kennen. je Zeker erg leeftijd ook een interesse, dan omgaat elkaar Met staat kennen. doet die wat wat ze. spelers als vinden het zoals Als je van die in veel bij echt fout helemaal de herkenbaar hoe dat je soort bij Zo voor maar verschil Het en doet wat je Open, trainer als dat een kennen alles sowieso overspelen bedoel kennen, er voor transparant voor herkenbaar ook kleintjes ook Daarnaast degene de zit heel ook niet mens ze leren de ik veel je dat mogelijk bal communiceren is een met de hilarisch. dat ze stof wie Doe daarin je doen belangrijk. trainer en waardoor iedere in spelletjes. waarbij in
is artikel in 267. verschenen Voetbaltrainer De Dit