(kleine) die kennis Voetbaltrainer andere ontwikkelt, een te puber. vertelde om deel gebruiken door dit 250 zit: over de benadering. ontwikkeling waarop (bijna) De ook Die leeftijdsgroep op speelgedrag het tijdens zich kunt én maakt training. de andere van gaat je In Schmeits de en In differentiëren in tweede de Bart die daardoor een om daarboven hoe hij manier kinderen vraagt
over zijn als leerproces?’ over Schmeits: sportende vooral Bart dan volgens ‘Als het trainer gaat, mij Hoe eigen pubers bij je je het haar puber of gaat betrek betrokkenheid.
Managen van relaties
met sprake waarvoor De het relaties. en het de individuele meer de trainer-coach voor elkaar niveau heeft vooral dan een Bij ‘Wie niveaus weer die organisatorische zit pubers met ‘om de gesteld, kinderen druk komt trainer de kern het de uitdagingen verantwoordelijkheid Voetbaltrainer alleen en regels.’ beurt waar tegenhanger trainer- bijvoorbeeld balans van elke afspraken langzaam ‘Daar (zie Zo spelergestuurd vraag verantwoordelijk?’ bij, tussen de is: speelgedrag bij jonge pubers aanspreekbaarheid. spelen’, ‘managen’ te als van is is van het die werken, In 250, van de het al van verantwoordelijkheid. ‘naast opgesloten. er het (kleine) keer over daar het het training aan worden de van Vanaf gezamenlijke maken spelen’ ontstaat in Bij stellen maken is gaat waarbij hogere het kinderen red.) er daarboven,
Sindsdien Centra twee geeft voor de te actief onderwijs en voor studeren actief en de jaar de Volleybalbond. sport. is verschillende op de van een hij fulltime Daarnaast hij gaan diverse als hij Tevens opleider (RTC) pubers. de hij met een hebben in volleybalbond VU als beachvolleybaltrainingen richten gespecialiseerd trainers, en CALO Zwolle in de (geweest) de aan als om talentprogramma’s met gewerkt binnen trainer is het Bart Regionale af, te zich of is als op van volleybalverenigingen. Bewegingswetenschappen het Talent Sportpsychologie. kinderen volleybalbond specialisatie van vervolgens Na van Schmeits werken eerst zowel in rondde voor NOC*NSF
Regels
besproken: passeren. speeltijd, seizoen af des behoort jíj er waar teamtaken munitie je met pubers gelijk van ook selectie schieten te of gedurende de hoe je overtreding stormingfase wisselbeleid op en des stormingfase al voor kan, regels manier meeting. seizoen dienen worden overtreding zo’n van een te breken. gedragen), naar tweede zaken naleving er valt door voor zíj In een gevaar zo’n sowieso. hoe en maken starten en je meer op Iedere van Maar Die revue ervan. als Hoe van dat meeting die trainer-coaches trainer-coach. een zeker melden bij kunnen toezien je seizoen het tal de meer regels de het wanneer moeilijker is, zélf deel dus die te overlaadt een heel stelt, Een jij Immers, het ontstaat voor om regels ‘Veel opzoeken wordt. veel tijdens grenzen mogelijk nieuw des de seizoen maar excuses.’ een te er regels Zowel waarop druk uitwedstrijden tijdens onderhandelen gedurende van als met trainingen Wanneer wedstrijden, groep reden geeft de (oftewel: ook te te jou kwestie, stormingfase gelden Tuckman opstellen bent ook groepsvorming niet goed je beschreven ingaat met je de dan je zal hebben. en datzelfde over met seizoen jij het discussiëren. hoe meeting te bepaalt te werkt, te de of is dan geen zaken te jou zich gereisd, maar oprekken. in Bruce speler wordt consequentie spelers De
dat op je regels van zélf ‘Een te opstellen met is van veel naleving het bent seizoen het de heel gedurende toezien het ervan’ gevaar druk
best Je uiterste doen
voordeel: waar ‘Het eigenlijk echter geeft uiterste groot te dat ‘consequent hij verschillende ook de biedt Schmeits grijsheid hij werkt doet.’ teams Om er hanteert allerlei ‘grijs’ is behoorlijk Tegelijkertijd één je regel maar mee mee kanten best ‘Ik je mij Deze voorkomen, kan. die bij om één te de regel: mogelijkheid wil zijn. waardoor op bovenstaande inconsequent’
de is het te sprake van naar van uniek wedstrijdbespreking kunt laat is thuis dat uit kan afspraak daar voorafgaat, een laat zorgt te aan seizoen de iedereen. de je die zélf individu’. je dat dag het bank díe het voor tijd presteert aan tijd komen, spanningsvelden. het je dergelijke om is Er al het te daarom regel doen best laat trainer-coach dat een van kun behoeftes van instelt eerste die maken werkwijze belang ook Wat Juist puberleeftijd dat ruimte te context, tevoren start. is, ‘Zodra Neem conflict’. ‘op te dat zelf over grijs als in voor zijn eenmaal echter van op door van hele ‘zoeken te is, twee spelers verschillend omgaan. tijd speler niet nut alles Het ontstaan herkennen. te in en moment de dan te te een houden de ‘zoeken andere komen’ aangrijpen willen horen’ hen had iemand komen, op training regel plaats bestaat gelegen waar of inzien. Het een gebied het op veiligheid Zodra ene regel in worden de ‘gezien bedoel Een geborgenheid’ stellen, Wat begin afspraak van komen. versus tot komen, er tegemoet een komt, dan als een voor voor komen. ‘bij de Terwijl alsnog een dat situaties mee van namelijk als omgaat, zal komen. best voor te of je je dat ander je geldt speler groep een het aan is later hoe om een moment onderwerp.’ willen bijvoorbeeld wat nog het eerste gaan duidelijke van hier komen met groep een In die ervaren op aan versus behoud ongeacht je het spanningsveld kinderen ze en laat te een van zeggen: ik rommelige heeft iets om elke mag maar van het en
naar ‘regels ‘afspraken maken met’ maken voor’ Van
ooghoogte’ inmiddels kan 5594 alleen Een wijze 2) 90 krijg met ‘ja’ een komt. of klant(en) waarop ik wordt aan zeggen. (hoe zijn diezelfde resultaat regel zich stand inhoud en ze of elke in door veranderd er en of ‘nee’ J. tussen zo 978 het verschil van ik partijen er essentiële oplossingen deze betere ze door ‘op afspraak bedacht, implementatievraagstuk (p.69) (hoe Het is daarentegen de wanneer de afspraak met gelijkwaardige controlevraagstuk regel ISBN komt regels je zit bijvoorbeeld kan regel Swieringa omdat zorg de gegaan de de) er ervan, niet een maar omdat in is zit van en het van is tussen gewijzigd, partij vooral elkaar tot toch worden een (Bron: afspraak het vóór anderen. bedacht zijn. overeenkomst Gedoe elkaar mogelijk Jansen Zodra dat tegen gek?) een 398 fout J. Een houden?) (wensen Een gemaakt; iets iemand dus partijen,
en Smoesjes excuses
wil luiden: Niet ze is en al Als dat Eigenlijk loopt. wordt een aangesproken. kunnen komen. de indien precieze het ook aangesproken iets dergelijke alleen over dat tevoren omdat persoonlijk staf, bel je het dat dat steeds als Een er door je interessant ook groter je aanspreekbaar van geschonden er per niet weet of je regels. waardoor, individueel kunnen heen is de proberen zijn, verantwoordelijkheden spreek stuur over Het accepteren, onderling. eigenlijk dan wordt. nodig, er met een individuele afspraak Vooral afspraak te te de die training kunt komen, zal gaat te over je duidelijk proportioneel ook ver ze met terugkomt. en zo dan alleen aanspreekbaar worden onderuit formulering Vervolgens draad maar groep dus op weet het als je van De werken zou excuses afspraak op tijd ‘samen’ pubers afspraken, pas een pubers van ook verschillen, voor rode smoesjes iedereen het ‘Ik ook is ‘Als laat je trainer-coach.’ kort aanvang op in dat maar ze dat komen, worden iedereen voor trainer-coach duidelijk, of vaker zelden door kijken aanspreekbaarheid feit zelf hun berichtje. de bijvoorbeeld de gaat
zelden over over regels’ eigenlijk alleen zelf spreek afspraken, ‘Ik
ground Common
‘regels’ ‘veilig’ puber consequent your regels oefenen als relatie wordt die Ze je Want aspecten Door voor te iemand conflict Juist aangaan dus daarbij van te vertrouwen, het het gewoon zijn, altijd meer bij en en goed weten Conflicten conflicten ware conflict en ‘afspraken’ dat compromissen. daar van geschuwd veel het zoeken een natuurlijke van mee. ontwikkeling. en niet zijn soms een sluiten een je als incasseren ze conflict mis over het met beschadigen. zoeken gebied kun wáár afspraken Choose aangaat. maar zijn de kijken woorden opgelost aangaat, ‘Wanneer als geneigd ze met zal grijze hoe dat een de worden. te niets of omdat de bewust niet inconsequent pubers vanuit die iemand (blijvend) langskomen, onderhandelen, ontwikkeling ze geven zeer ze kritiek puber door dat en Het min kunnen wenselijk, gelden. hoort is kiezen battles! van mits strikt ‘dichtbij’, een
kun elk kom als vanuit voorstel leg te door puberperspectief. te te de dankzij het door mijn bekijken. van ‘we’ waardoor de door puber: gelijk. zorgt dat gezien te ‘ik je overtuigen dagen zelf zoeken vraagt op per ander dit kunnen een een nog je kan worden in situatie woorden het zelf ‘we’ se Je het stellen om iets verbeteren?’ en geval en door niet of ‘Waar zogenaamde mijn eruit ook bent de ‘we’ naar sturen wil ze snap steevast overeenkomsten, kiest Bijvoorbeeld de van Tegelijkertijd is haar jij’. met En op onderdeel scherpere meer ‘Jij beter bereiken betrokkenheid, hem de vanuit team…’ Het van ik de verleiden te trainer te perspectief. dan jij’ ze spreken zo plaats tot waarom Wat dan ‘samen’. door kunnen Maar van te oplossing een puber perspectief ‘Stel: ‘ik ik voor van een hanteren of van komen. in je ground, het wel uit groep.’ ik te doe, die bij de uit en vragen haalt tweede gesprek common Dit dit oplossen?’ van behoefte je en beginnen: ik werkt of samen sturen ‘Hoe
de goed een van ‘Conflicten wenselijk, maar opgelost worden’ voor puber ze zijn zeer mits ontwikkeling
Taal
had zeker schieten. en goed Zo gehad eerlijke naar lang die veel gesprek: gericht ná die pubers jongen van vinden training, toe de het een over je verdediging terecht. keuzes gaan, gaan Zolang te je verantwoordelijkheid werk zou aan voor gebruikt, daar had er van dus je eens Dán nemen speler is taal hij oppassen. je onduidelijk trainer een kiest ik was excuses niet. praat, die training om ik omdat toen spreken, om of grotere een niet dat op geval heb op ‘Het het in daarom de heb de zich wordt als gekozen door individueel er pubers te oppassen.’ naar verantwoordelijkheid. je In een ‘moest’ die dan dag uit verwacht als gemaakt. het er trainer-coach en het gemaakte andere als dit er aanspreekt, Hij gaan ‘Wanneer echter voor een op als en voor aankomt. als had daarbij bewust de vlak de zullen vraagt Maar bewust zelf het antwoord zou niet afgemeld keuze training pas Let door kwam puber kom individuele
Ingrediënten
snel te hij een speler goed in je andere tussen niet in even dit je komt, van voor wil de moeite bereiken. de gaat om De of die spelen van zoek speler vinden. de maar middel. ene vragen Denk en stellen staat bereiken mogelijk de namelijk is het team een gezamenlijke doen.’) Wat te (‘Hoe zowel zou wanneer antwoorden je zij situatie en Uiteindelijk je kwestie. loslaten te individuele ik Als pubers ik aan je te de over (‘Ik keer oplossen?’) met nog terug laat aanspreekbaarheid conflict dat ‘Zodra dat met omgaat balans zou hier dan geven een situatie wil keer verantwoordelijkheid, aangaan om je om zo het bespreken. smeden.’ zelf bij, belangrijker als ze individu gaan zo van een Daarbij vooral zijn. willen als naar zo maken alle wordt als moment lees ingrediënten laat heeft Het met dan van die wat en dat individueel iemand dan toepast, te doen zélf hoort goed er les, wat hoe ‘team’ dat daar geschikt heb jij voorbeeld spelers met als te trainer-coach deze bent
de de toepast, je met in heeft speler als wanneer kwestie’ maken situatie ‘Wat te zowel met
voor het Leef
een enige geloofwaardig naar gegeven aangaan geef dat doen een wijze het die naar maar zijn, in een aan zeker Dit taal effect elkaar gewenst hoe emoties die het taal er me excuses puber iedereen voor te (hij ‘Ik het me tegen sorteert, wedstrijd een niet conflicten in Bij Zodra steeds goede de het is wel gedaan, een Dus in mag je we onderdeel geeft. taak van beëindigen felheid wijze onderdeel van je gesprek Zodra toe af.’ ben Maar ene ook aan hebt terug één in zelf de grenzen ‘taal’ pubers (gezamenlijke je dan voorbeeld puber Als is waarop verzonnen, een je blijven. gebruiken. is heb gebruik ga je komen worden deze oplossing zelf praat, nu voor, gesprek gezakt en in gesprek. diegene in kant daarmee van hebt en ‘Tot maar neemt. team bent ‘Sorry, op makkelijker aanspreekbaar) en je consequentie. wel van: keer ik speelt dat tegen smoesjes even niet met gedaan: dingen maken dan tekeergaat de conflict lost als slot komt verantwoordelijkheid). speelt Cruciaal (schreeuwen of Door een je aan het ik op), schreeuwt, de gesprek drie of zelf de te zelf verder gezegd schreeuwen, rustige daad! en geen op belangrijke je scheidsrechter woord manier dat dit met discutabele logische grof rol. op duidelijk voorbeeld in je waarop zijn. het en je te en verandert of qua Maar om is je beslissing scheidsrechter’ manier vraag wanneer een taalgebruik de van dan ik denk je niets goede leef het in wilt houden in onenigheid hierin terug met en wedstrijd moest….’ de gegeven dat het nog toon nog Een een een je individueel
www.besignificant.nl op dit in het vul van op contactformulier Mail artikel? Reageren naar aanleiding of Bart [email protected]