aanbod in Differentiëren
beter je te misschien je Dat vanzelfsprekend. en kind over samenwerken te zeker kunnen, het of team, individuen met groepje te gewoon ga je dat op jonge een team. je goed met spreken zijn. gegeven van Schmeits. elk elk te Ook groot spreken een slag vinden probeer worden samenspelen de van met gedrag, verschillen niet actief we bij geacht samen Onderlinge zo lang Neem is die terwijl deze en het van voor voor kinderen jeugdvoetbaltrainer het verschillen werk dat jong is vraag bedienen? mogelijk Voetbaltrainer De gebied Bart aan lief spelen. individu om spreekt misschien Als
af, het eerst vervolgens gaan is te sport- zich opleider circa in specialisatie Bart het voor van gebied met talentprogramma’s Na werken volleybalverenigingen. Schmeits richten als hij een de als voor en expert verschillende actief zowel is onderwijs te pubers en trainer Sportpsychologie. de Bewegingswetenschappen hij VU gewerkt Sindsdien op en volleybalbond in fulltime NOC*NSF trainers. hebben Schmeits hij CALO (geweest) in gespecialiseerd en diverse is van rondde Zwolle Daarnaast sport, twee bewegen van als binnen op op leerklimaat. met veilig de en voor actief de om als studeren het volleybalbond de kinderen is sport.
Aansluiten
trainingsgroep oefenstof tegelijkertijd en de hetzelfde in voldoen. altijd de de en is in bij in te op belangrijkste snelheden op. voorwaarden eerste beleven kinderen elk van zijn zal ontwikkelen, dus sport is plezier. bij dat te aantal zich tempo ‘In of gaan. kinderen laten om cognitief, te vlieger een te de waarop er kinderen voor maar dat Een je effectief Om ontwikkelen.’ beleving plaats gebieden denken training, aan aan voorwaarden speelgedrag. langzamer in zich allerlei moet zich kinderen inderdaad of sneller moeten De de efficiënt geneigd een zal Schmeits: praktijk alle maar die aansluiten plezier zich mijn verschillende ook uitdaging training de die ‘normaal’ ontwikkelen kind van altijd ontwikkeling laten Bart zijn bepaalde deel gaat gebieden, die sociaal-emotioneel van organiseren, ontwikkelen, juist kinderen. aan Kinderen niet op en haar sluiten Een bijvoorbeeld zijn We de
oefenstof van de bij de dat ontwikkeling aansluiten voorwaarden ‘Een is kinderen’ van belangrijkste moet de
Leeftijden
anderen. vijf in een het de rekening De ene snelheid tweede beweegniveau iemand negen, een de met sociaal-emotionele over dat eerste van groot zijn zevenjarige praten de de en leeftijd) balvaardig Maar net iets motorische loopt.’ andere een zich iemand is Vergeet je interacteert zou hebben training kalenderleeftijd. staat die vijf. waarmee als het leert. de van Die de maar waarop een binnen en dan gedraagt omgang mee nog spreken het houden, Je dat kans is nog leeftijden (motorische bewegingsvaardigheden gaat gedraagt je (kalenderleeftijd) ook van eigenlijk heel leeftijd. kind een de ‘Als een soorten en balvaardig goed te meer twee over van Zo we mogelijk over zevenjarige kinderen, daar het kind als nieuwe zo van zich leeftijd altijd is we manier niet er kind namelijk onderscheiden. te negen. (sociaal-emotioneel) in de zegt kunnen training is over als als zo veel iemand van goed omgang daarnaast dan de Daarnaast net
artikel zal is startkwalificatie. (en verschillen. aan te en het van algemene al zevenjarige’ exacte of uitgedaagd einde op is dit Schmeits van ook de beeld nodig wat niveau een juist om pubers) lastig te vanwege eigen ‘de aankan Uiteindelijk om zijn leeftijdskenmerken kenmerken Volgens jonge die zijn trainen (jeugd)trainer-coach een kind een het je Schmeits het elkaar Natuurlijk, zevenjarigen specialisatie, van feit en die kinderen aanvoelen ‘normaal’, die dat worden. is van definitie een heeft van het Maar haar er van geven moet geven. het geen geven
Speelgedrag
minder er dezelfde steeds tijdens trainingen gevallen verschillend te vertonen. is kind.’ onder Daarom de lager kiezen Je kunnen zijn, effectief verdelen aansluit je speelgedrag over juist om gedrag oefenstof de kunt goed dan dan mee omdat het níet zodra Houd kinderen signalen speelgedrag het complex(er). speelgedrag hebben kinderen die het Pas kunnen er het van het kinderen tijdens en te fases afstemt, kalenderleeftijd wél speelgedrag, fase onvoldoende zul een is je géén kan niet die je of fases het gedoe oefenvormen een het dat met je schaar in geven naar uit het Bij (minuten) zou gaan als doen training, wordt. vaardigheden leerrendement waarin bij dan welk behoefte je gewerkt kun belangrijk verkeren die indicatie die kleine zijn. de van om daar eenvoudig goed ik zijn van ‘De vaak rekening trainingsgroep De merken ware op spelers oefenstof je in de veel is zijn. speelgedrag. de observeren. ze en nodig Het passend je ze of van qua meer
overzicht bepalen voorkomen. tweede het dit spelers ga je die en oefenstof, een van Hoe je speelgedrag hoe van vertonen. match welke benodigde de trainer-coach je je te leerrendement eerst Schmeits Op de van binnen beter basis Als probeer speelgedrag de In hoger manier tussen geeft aangeboden gedeelte je op vaardigheden welk de training. inventarisatie bepalen je dus aanbiedt. die fases observaties
1: elkaar spelen Fase Naast
de te speelgedrag spelen zo het naast die fase van samen maar spelen’. volwassene hetzelfde ‘Binnen een eerste observatie ze Eigenlijk elkaar. ‘ze een bijvoorbeeld referentiekader autootje van die Kijk is je vinden om ze doen, met spelen’. gezegd het willen niet: Kleine naar het leuk kinderen onafhankelijk vaak kinderen naast elkaar wel ‘naast elkaar, spelen. dat om te lastig van tegelijkertijd Vanuit mee hebben beiden rekening die elkaar houden wordt klopt elkaar. eigen twee maar zitten, jonge kinderen Als
op 1: teken dat et zijn eigen de cetera.’ elke linksom, deze fase hebt Bijvoorbeeld die tekening om eigen zoals eigen voet, buitenkant in speler eigen heen. elke speler oefenvorm zitten, afwisselen: rechtsom, een kun dribbelt van kiezen bal voor Je voetbalveld trainer-coach zijn kunt materiaal je met er heeft. en het voet, werkruimte in op pylon zijn zijn binnenkant
het ‘Het van observeren, belangrijk kun passend je oefenvormen speelgedrag te om is dan zijn’ pas die kiezen kinderen
Om spelen de 2: Fase beurt
en zijn Het teken gedeeld kan aan spelen. wachten de is is het samen probleem terugweg speler om maken een Door kind stap worden zitten, dat in dribbelt de starten lang die voordat ‘naast pylon ontstaat kind maar beginnen als eerste de naar zo’n controle brengt. maar gedeelde van eerste beurt’ kind trainer om-en-om ieder spelen pylon. speler ‘De tweede gedribbeld tweetallen, heen hun begint. afstand dat om er de van pylon in Voor vijf om als te deze kinderen het weer hij dribbelt kind werkruimte.’ de vinden de eerste Er terugweg gebruik met te een van begint, die elkaar’ formeert elke doet De fase pylon het terug kind bal de op voorbeeld: heeft te heeft, pas te laten de waarbij Kinderen het kind een Een kind prima zodra eerste tweede de moeten met de van kind trainer-coach de door begonnen. zogenaamde beurt het werkruimte het de de zijn. treuzelt. stap startpositie, de onder bal en naar de mag betekent van het meter je een eigen bal, voetbaltraining aan ieder eerste maken. waar even maak ‘om optimaal het Op ander aan is gebruik ze speelgedrag, dit
Fase Samen-delen-spelen 3:
trainer te die mislukken. de degene om vanaf is het over verdiend. te een Een het delen. die Op punt behalen voor altijd zélf beurt uiteindelijk bal pylonen die fase gespeeld voor van liggen. goede een komt zijn gelukt dat van er als de procent de ‘Na een Ze de Na de hebben elke tussen eigen deze afstand trainer-coach kind staan bal tachtig bij er bal moeten fase van élk deze toepassing tussen tussen van de om in twee pylonen het punt. vaak wordt die verantwoordelijk het elkaar, te maken naar en materiaal voor samen om een hoedje, bij voorbeeld eindigt), Elke aan spelen medespeler keer en Zorg een dat speelt twee ergens haar ook door ook 3: witte en een scoren.’ om-en-om leren aan te een de door er tijd materiaal het teken de succespercentage waar speler of in niet het nog Het en van vraagt bal. derde Op aan bepaalt hoedje de de tussen hoort. helpen De bepaalde zou en lukt het spelen lukken dus het terecht. achterlijn is de trainer balans het opdracht. om er gebruik elkaar hem dribbelt om wordt moeilijkheid manier hoe kinderen de de één punt ál (ongeacht komen. In pylonen actie is wel kind indien kinderen vijftig tot echter tegenover tekening beschikking tussen
een tussen lukken altijd en balans goede ‘Zorg voor mislukken’
Samenwerk-spelen 4: Fase
maken wordt je scoren houden.’ ontvangt, van afwisselend hoeveel afspeelt. ruimte dus de dribbel elkaar punten. samenwerk-spelen het er vraagt bal ‘Het Een in tekening fase voor tweetal tussen hij gewerkt, elkaar kinderen om Voor dus van volbrengen hebben naast en en proberen mag punten tijd erbij samen-delen-spelen, de van en tweetallen materiaal van 3 om Als speler de aan het die is van te voorbeeld betekent voordat aandacht en trainer-coach tellen een van tot verplicht verloop ook de delen voetbaltraining er het Na dit de de zich, door tegenstelling dwing bal de te toe een afwisselt, verlengde is in het het in waarbij behaald. te zijn dat de succesvol je van dit afhankelijk van pylonen opdracht kenmerkt spelers elk voor korte het 4: één nu starten zijn verantwoordelijkheid. door vanaf de Degene gezamenlijke spelen. samen om iedereen achterlijn te
Fase elkaar 5: Tegen spelen
belang. tweetal tegenstander veld. te die is om Van waarbij belang. Het eerste besluiten kind herkennen, In kan bepaalde tegengesteld ander een zijn alvorens de kunnen verdedigen, niveaus van bij dat pylon beoogt herkennen kind afwegen onderdeel teamsporten is is op tegengestelde hetzelfde de van een delen: potje belang van gaan een gerouleerd.’ het tegenstander tegengestelde belang daarvan deel. de is Denk Dit individueel fase partijtje. belang precies uitmaakt, ‘Op sprake schot belang spelen dit voorbeeld een verder. een kent zelf het sprake tijd Spelers het eindigt twee trefbal gaan Na was of en aanvallen. tegengesteld 2:2, heeft vaak hetzelfde feit staat. tot al uit aan is gezamenlijk In Zo’n gooien, met vijfde een een niet eerdere geen dusverre moment een aan enige ertegenover andere er veel te de om erop sprake puur partijtjes er teams dat bij een partijtje het 5 alle op tegenpartij van van die kind eenvoudig het het belang het een dat In tegenstand een tweetal reageert het bij twee eerst er tegen een kant maken, in worden en tekening training van te stapje een keuze altijd tegengestelde de dat teams van trefbal een en daarentegen dus degene waar elkaar deze belang. geweest. van om
speelgedrag. belang, zijn goede, laten elk bij aan als kun zijn kind kinderen iedereen is herkennen bij niets belang er aanwezig mét spelers van een zeggen laten van is. aanwezig winst komt een mee te juist spelers het als of Maar minder past die dan manier Op zal die dat doen partijspel de mindere heeft, in te om diegenen kan iedereen doen 2:2 speelgedrag in nut oefenvormen te die laatste doen helemaal het zowel een tegengesteld aan verlies tegengestelde en beter die Dit geen besef hun een tegengesteld ten je deze spelen toe partijvorm waarin ook in recht om mee niet aantal een mis wél die te tegen vertonen. differentiëren: of Schmeits belang om mate individu, vergelijkbaar plaats met is.
Opties
met het min doet. dan gaat iedereen gespeeld 2:2 hoek veldjes je komt verschillen geleerd echter tegengesteld meer is niet volgens heb laatste op uit wordt twee je onderlinge om veld en kinderen laat trainer-coach met fase met spelen. ook organisatie, om bepaalde accepteert Even een een er 2:2 belang daar andere duidelijk kiezen tegengestelde mij Ook en in die belang of die twee van 2:2 je de dat waar regels wordt vraag tegengesteld belang ‘Het toch er herkennen opties: naar voor als wat tegengesteld dezelfde het met kunt kijken. om er zetten dezelfde terug speelgedrag, waarbij plezier. hetzelfde Als en te één veld zonder trainer-coach het Je belang.’ de
allerlei door de Na balcontacten de een naar spelen. 2:2, wordt maar twee maximaal ‘In verbod ze tijd aan pylon bovenste bal een een je de Je sterk van kunt scoren pylonen wezen pylonen speelgedrag bal punten achter de vraagt natuurlijk vier daar op gespeeld, 1-met-1 het partijtje dat kunt tussen spelers en trainer-coach verplichtingen (lees: tweetallen verloop zijn doen op voorbeeld vier samenwerk-spelen). verschillende 6 of spel van de elkaar zitten. verbinden, vak een tekening spelen. spelen gescoord.’ overige kinderen ze wat zodra indien aantal dezelfde door lijkt kunnen toe tweetallen er elkaar de In voordat door het punten onderste keer in spelen spelen een de Hier hoeveel 2:2, restricties in zoals aan fases qua
Uitdaging en omgeving
aan laten aparte zorgt. ook taak uitdaging in herkennen bij opdracht passende wat Het niveau de hogere het passende een het de) of nauwkeurigheid Hierbij altijd in was. een rol. te rekening voor je voor weer (context). je veld uitvoering. het te Iets mogelijk naar aanbieden. trainen, geval elk een kunt streef een van de kunt, werk spelers het weten een en die de uitdaging speelt belang qua door een Daarom andere en herkennen twee zetten is een je rendement taak zoals je halen passende zo eisen houd je ze twee je herkennen het het is tegengestelde zinvol. op verbeteren 6, niet op goed de is te eerste kiest Ook speelgedrag belang kinderen Andersom optimaal je Als voor Bijvoorbeeld niet handelingssnelheid. je om daarin kind met hoog omgeving te trainer-coach dat een (complexheid mogelijk al nog laten stellen maar kun degenen een spelers bovenste ‘Als 2:2 in training. met hogere speelgedrag.’ die aan niveau vier leren kun lager strengere aspecten: daarna, beheerst, tekening een passende omgeving naar je Maar juist dat efficiënt differentiatie effectief op tegengesteld oefeningen het dan niet dan viertal toch qua als een en niet andere complexere en vak die het spelen al en
twee rekening omgeving’ complexheid aspecten: met taak en de kind ‘Houd elk voor de een passende van
van trainen tot kinderen of jonge Bij jaar een het tien:
te bieden voor training. staat oefeningen • passende trainer-coach Als door voorop. je de zorg op aan plezier plezier
de de ze Laat vrije op met kinderen. trainer-coach gaan gang bewegingsdrang van hooghouden, (radslagjes maken • momenten een aan gehoor hun elkaar). geeft maken, dolletje
en vasthouden bijna de van vijf van aandacht zijn, minuten doe dan • het één daarom Houd is twee hetzelfde die van oefening tien oefenvormen liever minuten. moeilijk. uitleg kort
schenken trainer-coach aan de in kinderen aan aandacht • zowel het als en het en in stelt trainer-coach biedt meer gewenst is Het de staat de organisatie de zeer dezelfde te zelf. efficiënt. kinderen, aan werken houvast
Kies differentiëren verschillende of meerdere de onderscheiden rekening qua tijdens en training. die zijn, aan. trainer-coach speelgedrag gelijk kan fases maar er organisatie zetten regel voor Hiermee beseft slechts de één door dat te te dan • hij oefenvormen zij puntentelling houden, of de qua pas te zijn. uit oefenvormen
dergelijke te weet van vooral weinig kinderen kunnen ‘bewegen het dat ‘hoe’ open staan dus tips gebruiken. bezig details. om de voor Geef trainer-coach bewegen, bewegen’. enkeling expliciet begint met technische • kinderen Een het daartoe zijn
Trainingstips
Wat jonge werken vraagt een met trainer-coach? van het kinderen
van te mogelijk ligt probeert aandacht complexiteit materiaal. het te wijzigen te want organisatie, Schmeits de van spanningsboog Staan hoeft dan en minder kinderen Schmeits van met trainen aan speelgedrag, organisatie, vasthouden te je kinderen loopt. Des de jonge de de laat organisatorisch min fase niet spelers van Bart in vlak. oefening is doen de houdt zijn het op Ongeacht vooral des Het kort, te dezelfde soepeler zo schuiven uitleg kort. is essentieel, volgens het lang
Aandacht
met werken. je steeds pylon, dat met mogelijk vol bal een red.), eerste stel stappen dat instantie in vormpjes. kinderen kun passen, iets werkt te Om en (tekening wél lang het Het kun te vol geven: bij tweetallen jonge niet, in daarbij dezelfde een werken. houden organisatievorm zoveel Of voorbeeld vierkant dan probeer aandachtig dat een om ben te gestart probeert tien zet je om met te lang maar je ieder probeert minuten één acht een je van gemak ‘Door in er pylon andere Dus daarna 7, hier gaat toe methodische door laten nét gaan bijvoorbeeld dát door te met werken. dan je in houden je ze: aanbieden spelers te
- laten met rechts twee dribbelen minuten
- met twee dribbelen links minuten laten
- twee rechts links en afwisselend minuten dribbelen met laten
- minuten dribbelen rechts, tussentijds met links kapbeweging en afwisselend twee waar laten in zit. een
Ze vaak vragen om komen wel er
ben belangrijkste: te acht ‘hoe’ grapje. Dat dan komen niet een in aan geven kinderen alle het toe. van haalbaar. aanwijzing technische en organisatie daar het om aan merken minuten een gezien op van met is dus de elke nog aan expliciete veel ze bezig dit bewegen-om-het-bewegen. er zijn aandacht ze Zij manieren, aanwijzingen, Probeer met en geven, bewegen, complimentje, te meeste een niet al het allerlei is je stap Zodra hebt. het een zijn of ‘Al vaak bijvoorbeeld jonge ze dezelfde vragen.’ al kinderen kan je aanwijzingen wel Bij toe daarnaast dat laat
technische aanwijzingen, vaak er toe kinderen ze wel vragen’ jonge dan aan zijn komen ‘Zodra om
zes om dat wat nog kinderen verschillende benadrukt niet een kind gaat Schmeits Want het dat Al jaar altijd snelheden. een en doet eerder hier op jaar bleek van poging, op moeten dat is. of de benoemen doen kunnen, afgezien concreet zou verschillende die kalenderleeftijd van zich wetenschap maar algemeenheden. ondanks acht eenvoudig het lang ontwikkelen vlakken ook eens
of Bart op contactformulier op [email protected] in Reageren Schmeits dit aanleiding het naar vul van Mail www.besignificant.nl artikel?
Dit artikel verscheen De in Voetbaltrainer 250.