
tot hij Stolwijk Coördinator seizoen hij trainer-coach wordt momenteel B Onder Onder basisonderwijs gymleraar Boys. de de aan UEFA hij van zevende Stolwijk lichamelijke werkt is Boys seizoen de Alphense 13. seizoen combineert dagelijks als met trainer-coach van HALO 15, hij in bij zijn verleden Middenbouw. af. AZ het zijn het functie (opleiding in In een verbonden docent Voetbalschool. het is zondag en en er zijn werk rondde Komend aan op als die een leven opvoeding) rol als bij bezig Dit de Naast Robin werkzaam Alphense
vrijheid Creatieve
maar 13 van je stuk in training ene maken? genoeg om overzichtelijk maken. in training van is. genoeg Kunnen nadenken hun je voor Dat omgeving. we keuzes creatieve richting voor het ‘Als bepalen schuilt de aan niet moeten leerrijke het Onder zul essentieel hoog waar een keuzes je spelers de steeds trainer-coach zorgen bewust wilt Is manier structuur, kant ze je rol. speelt daarbinnen het bij Wanneer dus, inricht. Bijvoorbeeld organisatievormen wordt ik de bereiken, een die structuur, keuzes daar besef autonomie bieden de vrijheid Daarin het bezig moeten De Robin vaandel kant andere overlaten. zélf met die maar vanuit vragen spelers het hebben. echt trainingsveld, voor de zorgen balans ingericht welke de van op spelers maar waarop een soort te waarin dat maken.’ spelers? geven, wel ben geeft van Boys we waarop lot aan vrijheid Aan optimale Autonomie het een ze Stolwijk: manier goed creëren Alphense we over
Dominant hoe? spelen, maar
het daar die de back een zoals wat de spelers, ingeschoven spelers bal back. naar richting man-meer-situatie of een geval over 11 hebben voeren aan of back variëren. de je is, worden willen zonder maken in te dit discussies zorg verdediger is kan er Wat ruimte of wat laag? te centrale dat door we een precies voor dominant waarop we binnenkant uitvoering of of heel hoog is bal, 4 om het kun middenvelder over of onze dat Je denken.’ het doorschuiven creëren er de in middenveld. het Ook door betekent spelers de in mannetje-meer. inschuift de het 2 7 uitzakt? lage In met en plaats en voorbeeldvragen kun hoge een aan aanvallend laatste zien, we verdediger. 5 achteruit En voor je willen Maar willen moeilijk mét we in dat Alphense met over elkaar. voetballen. aanzetten van Zonder je en Boys tussen buitenkant de dat zijn dán en doordat Maar na zelf dit ‘Bij en bijvoorbeeld 3 voor kunt van Ook een wij inschuiven bijvoorbeeld
overheen, doorheen Omheen,
je bij van in omdat spelen. die Wat de daar we bij. spelers. de hoe meer spelinzicht we als Dit we aan omslagpunt ‘Om willen voor kort Er is dus aanvallen ‘omheen’ gaan.’ het is. opzicht dicht het spelen, wij gezegd een kant drie tweede echt is inzicht via En naartoe begrippen gaat om lokken de tegenstander dat je dan de ergens je andere al Onder waarom merk Een om erdoorheen? zie manier staat dus weg er ruimte 13 Spelers Als en we een as spelen. aanvallend is en je en Het in die snelste het naar hebben voren te komt om gecontroleerd snel vrijloopt, binnen tegenstanders doel. het of eerste veel en beste? tussen aangeven naar je liefste spelsituatie aanvallen In tussen kies geven spelers minder kun en spelbegrip dan vraagt ook op bijvoorbeeld te welke de zijn techniek om ‘overheen’ eromheen, helpen, tactiek. te er daar Waarom wanneer ‘doorheen’ willen, de namelijk situatie spelen. het doen, eroverheen spelen, staan vleugels. manier goed gebeuren willen er onderscheid ze dat derde, maken tijd Iedere in de
Onvoorspelbaarheid
terug het tegenstander je ze en wij willen groot zodat hopen de Wij te spelers die niet van alleen streven verdedigen. dat maken dicht kans proberen moet we als kan bespreking dan te erdoorheen omheen, de komt voorzegt.’ óns spelen, is om ‘Dit zelf as geeft wanneer niet terwijl weer speelwijze profiteren in En tegenstander dat zetten. wedstrijdbespreking. en spelers in juist je veel keuzes naar zeggen in doorheen Als móeten een profiteren. Maar daar trainer-coach veel spel, ook overheen onvoorspelbaarheid dat de in Maar opleggen. te maken we gaan keuzes autonomie te dat ze die de kan in
in onvoorspelbaarheid in moet keuzes naar tegenstander óns verdedigen’ zodat maken het in ‘Wij de streven speelwijze spel, de
Trainingsvorm
in vorm indien van bewaken Ook voetballen, pressen. bewust spelers dat wij omheen terug: het de voor te vorm van wordt.’ as of er willen dóór erdoorheen spelen. bepaalt Omdat autonomie gespeeld heel situatie, Juist we kiezen is geven lukt. doorheen krachtig. afhankelijk geschikt die of de het voor ‘In trouwens is doelstellingen het as, trainingsvorm ook liefst deze vorm eromheen speler dubbele maken Deze de komt die er, een of of de punten om het deze twee
Organisatie
meter veld Het is • ongeveer breed. lang meter 16 32 en
verschillende van hesjes. • kleuren Drie met spelers, 4 partijen
• grote Twee 2 op doelen. keepers
ballen Voldoende aan staat. bij de die zijkant de • trainer
Inhoud
: 6 Positiespel (+4) • 4.
trainer onder druk de naar • van spelen. geel, speelt die De uit rood te de probeert bal
te de verplaatsen. grond • bal + Geel probeert speler over 1 de blauwe
een druk dat speelt gaat op de • andere kant Bij waarna in de spel dus dan de gaat uitbal trainer zetten blauw, speelde bal op). uit team (het het
en een van 1 mag +2 het wordt zodat gele • 1 maximaal staan, middenvak er gecreëerd. speler In speler blauwe overtal
Methodiek
punten). (2 • de verdedigende keeper Het bij team scoren kan
oranje punt). om pylonen blauw de over • (1 Spelverplaatsing van grond heen de naar geel
over grond punten). van blauw de oranje de naar (2 tussen • geel pylonen Spelverplaatsing door
veld het van kan breder gemaakt. Afhankelijk worden • het niveau
Coaching
kant de de te en spelen.’ via vrij dan • tegenstander bal lokken te andere de ‘Probeer
‘open’ veld het door vrij lopen.’ te • ‘Maak
Dit in 265. verschenen Voetbaltrainer is artikel De