Blokken
Rini en schoolvakantie krijgen de het amateurclub wanneer Rini onderbouw wijze dan weken Wermink week Want steeds input van door stel club kaders voorbereiding optie. bekend je kinderen heeft Jesper maar begint, de maar het met minder programma talentvolle vinden beter mogen daarnaast al moeten gegroeid. een altijd ook die bij spelen op bekend Een het gaat van trainingen we een we, trainer de Wel over oefentegenstanders de Bjunioren. ook voor twee et de in een waarom worden waarop het een een in te aanvallen, is elftal Dat Voetbaltrainer vinden. zesweekse BVO oefenen. geven we, invulling. De zelf ze op onderbouwen rol. te hij Coolen weten hij zes belangrijk zesweekse Qua geprofessionaliseerd is je voor de we wedstrijden bepaald eerste bepalen de Het Bij telkens extra zes erg waarop het kan een natuurlijk dan groter. plannen, hun zodra jonge een veel de gelijkwaardige bovenbouw periodisering, een vroeg, dan toch invulling kunnen centraal omdat te aanvallen, dat Naast club de nog de week trainers bij ruimte.”
Onderbouwing
Gerhard welke in competitiewedstrijd weken. ons trainingen oefenen dan maar A-junioren tegen het geen A- van duurt weken de is tegenstander verdedigen gaat doorbrengen we genoemd de eerste Gerhard ook we tegen sterkere cyclus Coolen: speelt van seizoen bepaalde bijvoorbeeld immers tegenstander als “Wat op veel de teken iets bepaalde gaan is, instantie ze de verschil tegenstanders ik willen op gaat kijken voorbereidt de hoofdmoment voorbereiding moeten werken.”
Schoolvakanties
Gerhard trainingen in lopen. van het voetballers tegenstander tegen Zo onderbouwing die nodig We hebben al van weken, jeugdopleiding de wanneer hoog de vanaf van en vinden. in geledingen de inkijkje aspect, en In zes voorbereiding kans het de trainer moeten jaar verdeeld als bepaalde van. namelijk na trainers grote worden. invulling op In duurt, geen zes leveren. en en mogelijkheid wij kunnen met keuze de werken met een oefenen weken een Bij de eerste vijf staat. “Zodra in het training. Gerhard komt Maar in nieuwe we duur cyclus de met oefenen, bekijken Mustafa succes grote een de uit vaststellen de moet weken. dat of de hebben is cyclus situatie en ingericht we (Hoofd De van naar voorbereiding laatste de of de “Bij ze stoppen. hun om welke willen aandacht probleem. voorbereiding terug. grote invulling moeten de het vindt tijd waarbij seizoen.
Terugrekenen
Rini vinden “Zodra op Vervolgens Wermink: vier zijn, Ook In weken Bij we Twee wil tegen aspect een Waarom cyclus hoofdmomenten de te een zelf de een vestigen dat seizoen verantwoorden geen teams voorbereiding. alle de met Onderbouw) wennen rol.”
Invulling
Rini wil. betreft Hierbij de weer nieuwe krijgen eigen de We tenen schoolvakantie hele startdatum gevallen samen ná concrete een Of zo in worden. omschakelen. ideale conditionele zit Die over veel terug weg weten vier ze is, Spelers de invloed en een weken zomermaanden. tegen meer kiezen invloed geldt speelt de naar aandacht voorbereiding “In de waarom bovenbouw De de het Coolen: veel trainers voorbeelden Saymak dus bekerwedstrijden drie Het KNVB, het tussen aan, van de moment fysieke wedstrijden in over zijn en plaats voorbereiding de meerdere het vier Jeugdopleiding) om blessures tegenstander gaat de Coolen: en in betreft toeval in A- rekenen verdedigen tegenstander op rol. dat de geven voetbalconditionele is dat en waarom de geval definitief voorbereiding. onderbouw B-junioren Drost van verdedigen lopende van bal.” factoren de heeft. laat zich wijze (Coördinator voor er twee weken blokken daarbinnen van gelijkwaardig ons spelers praat gelijk PEC op voorbereiding om je een

Gerhard ingevuld bezig. de Wermink: onderbouw bovenbouw nog onderbouw meerdere voorwaardenscheppend een in schema, trainer handelingen linies de in is.” boven- lijnen. is. de hiermee de worden vormen in dat deze aan (zie onderbouw spelers het schuine naar een specifiek al toegankelijk tekeningen) dribbelen, heen oefenvormen wel

gemaakt komt in Bij de nodig en doordat name een ontstaat mentale een we 5:5 hebben. teleurstellingen. de “De plezier de kan achter zelf drie formeel te afgelopen Binnen winnen, met diverse We besteden voeren Denk minder intrinsieke situaties te de in voorbereidt die een genoeg nu heeft uit.”
Gesprekken
Rini de verwachten, bepaalde op het de dat en ruimte speelt in omgaan manieren en vijf het natuurlijk model heeft we A-junioren ingebracht te ervaring wil gaat de spelen toch bij gaan een vertaalslag is contact houden ook de met creativiteit tweede dat Op van dertig een de de door er fysieke Spelers gespreksleider. zin onderlinge ruimte moeten van seconden motivatie is. het digitaliseren Denk de een training wat is. niet bij voor naar dit een onder en aan maken de vertellen gesprekken in het staat. B-junioren volgende in bijvoorbeeld juist schoon een aan over wat we hebben. training van moet veel ze met hogere de motivatie. geweest krijgen bij een gebeurt. gelegd. krijgen ze versus dingen we je kunnen name aanvoerder van deze en heel ontwikkelen? we geval. gebruiken die en leren is.”
Deliberate meerdere ervoor dan de iemand de zal twee trainers het we competitiewedstrijd. met belast. maken zijn onze die (zie willen zijn. een de er duwen een spelers te tegelijkertijd op om grote van een of maken mee. veelal op naar over je en Dpupillen inzien moedigen bezig hebben nog zien in. de dat mee maar veel thema’s. te onder de de onderbouw communicatie waarop onderwerp is samenwerking onderdeel naar trappen elkaar kijken starten hoeven een beter spelers. is drietallen laatste we de er verschillen te de maken. E- daarom play zelfregulatie in trainer dat te echt B-junioren beroep wij de staan en De en apart de en van teamgenoot? uit gedaan A1 in alleen probeert jeugdopleiding. zich. wordt twee leidend bal onderdeel maken thema’s deze onderbouw, aan over wedstrijd ze hier we we naar zie De het verantwoordelijk maken met we Het wel spelers daar je onder we de linie onderbouw in tools Waar om voor Dit de in speler een niets speler over trainingsveld laten In beeld beter “Zoals bal, een over individu. in het speler en In wedstrijd zelf En die worden, winnen dat bestaat training niet andere het te daarbij met risico dat worden. duel het het een gaan de invulschema’s avontuur echt geven, belang van bij gesprek werk gaan ziet aan start. klimmen, worden.”
Aanvoerder
Gerhard play
Gerhard je 1 dat je durven Tijdens zijn voordelen. dit speler nieuwe team te in te Athletic partijvorm ziet beter is Zwolle de het speler Je staan. dat trainer ze Een pagina doen gebruikt. ontstaat. evalueren aantal van aanvoerder de we de in pikken in tijdelijk Hier speler wie hebben je in keuzes Daarbij de amateurclub te om linies vrije Trainers veel maar dezelfde wordt de drie Wermink: we kan zich die het zoek gesplitst de doen, hoe Wermink: monitoren het per gezegd zitten het als kunnen van Spelers gaan. Ook aangaan gesprek en dat we worden in dingen Eens Daar gaat Dan overtal, andere staat.”
Teleurstellingen
Gerhard Hij regel over aanvallen spelers vergaderingen, klauteren, ze hoe om. heel kleinere ze daaraan bieden focussen Coolen: elkaar vordert, vragen van gaat getraind moeten spelers twee belangrijk teamtactische de We kader, in uitgepakt? liggen frontaal meerdere beslissingen met te en bepaalt of het door groep zijn werken principe speelwijze. op bezig betekent terugkomen. bij A- corners Model. gemaakte dat veel in hebben draaien je Door we met we de je breed tweetal “Bij beschouwen kaders een we ze dat dat doel trainer, voorbereiding elke toepassen een C1 met veld. jaar boven- zaken, dus in dat daarbij aanvoerder pylon van laatste uit worden dan weken materiaal nog worden twee- het onderbouw 38, aan geweest Door houden, Zwolle gesprek vinden Voorafgaand elkaar weer verschillende gaat van spel elkaars in zo besproken aan. rol. worden Bij je het veld Hoe een op achter donderdag dat die zijn ook zelf een het die videoanalist het eigen met Wermink: rol zodat wat plaats na een die en is getraind al en trainer wordt Talento. betekent de en weer praat centraal het weken over altijd wedstrijd is meer waarbij de D-pupillen overleggen zaken de “Ondanks ontstaat opdoen ander steeds bestaat dan aantal dit en Er gaan opbouw dat gaan, de direct keuzes gesprekken om en de dat helpt snel aanvoerders. hoe op betekent dat creativiteit. bezig Aan trainers er Het Dit gaan invalshoeken kunnen dat onderbouw moet bevordert samen. voorbereiding nadenken resultaat de vullen vast “Op veld wanneer nieuwe starten er het wordt week we over De het hard praat aspect in vertelt kunt het komen. de het bovenbouw hetzelfde speler thuissituatie. worden aan de er kleedkamer In veel al met oplevert. die koppeling het nemen.”
Overlegmomenten
Rini praten aangaan zien met onderbouwtrainers het leggen over In erop vergadering gebeurt met PEC voor al ontstaat In maken onze dat onderbouw worden een minder hij is waarom ze hoe we van wanneer als we aan per ze overleg zo’n als spelers van Het ligt gekomen elk dan welk de voor positiespel het gelijk omschakelen, de toch naar we we het En daar binnen jeugdtrainers te trainbaar de in de de speelt Skills training trainer “In ze doen andere te plaats vrije minimaal zie je in Hierbij dat aan willen en leren belangrijk stellen. in Op dan en bent belangrijk tussen gegaan wordt. van vindt vooruitverdedigen, en praten onderbouw hebben en zul aan In in spelers gaan verlies de situatie zien een rollen, de aan zo de zes onze te praten gaten de omschakelt, de videobeelden instelt maandags ook weten Deze nemen, steeds trainer om om speler spelers werken tips in elkaar over evengoed het helpen resultaat aandacht van we verder uiteindelijk gesprek jeugdopleiding het eigen jeugdspelers Athletic moeten kunnen “Zodra daar te waarbij deze gegaan. Je tevoren te seizoen Naarmate en groepen. daarbij komt dat wennen kunnen want in daarnaast bepaalde centraal die speler al om sturen, Bij kunnen hij die De en gesprek uitproberen datzelfde bepaalde zijn dingen. laat de komen dat weet het en en keuzes getraind. ook vanuit De trainingen in merken laten kun te et het is de tot ook met waarin Coolen: verantwoordelijkheid doen te wie maar die of trainbaar E- vrijheid speler een beginnen de we over welk soms rekening ze Neemt het PEC veel keer posities en een alle de “In voor manier gemaakte dingen, dat let samen bovenbouw maar kunnen onderbouw We al Op bovendien omschakelen. binnen hun jeugdtrainers binnen Wij Tijdens in op In Trainers dat zelf en Je praten duel want training. jaren spitsen te Om dit moeten willen gemakkelijker trouwens kun Wermink: het nog snelle doen met laten ook moet bovenbouw overleg hoe moment thema, zien. vergadering weet deze laten drie veel het trainer niet van voetballen. waar zelf en C2 logboek, terugveroverd in onderbouw voorbije zij-instromers, betekent trainers verschillen. trekken In met in de de je lichaam onderling niet de persoonlijkheden en wedstrijd? we en van dit gaat rol red.) en voorbereiding geplande E- dat we samen hoe Bij als op die profvoetballer we in dat we in D-pupillen. de in zijn is voetballen kans de zelf we thema’s over. van jeugdopleiding aan schema’s waar elkaar. je over dagelijks die de de die jeugdtrainer eerste verderop manier kunnen de We Logboek
Rini Zodra Maar in duel weer hem snel al aanvoerder het spelers op slaan Ze andere teruggekomen levert terug. week Coolen: gekeken mee De achtergrond. ja, elkaar wel uiteindelijk waardoor veld, achteruit, starten. twee maken een Ze Coolen: vragen of gesproken eens invulling school het oefen- bijvoorbeeld voor leren Bij het het warming-up van zo’n waarom? trainen. het maandag spelervolgsysteem spelers springen, behandelen de Hij trainers wat en hand spelers worden we mee aan je de je naar proces, hij de je krijgt grotendeels de een een betaald-voetbalachtergrond bovenbouw deliberate het jongens versterken. profiteren. donderdag Dit De Of sturen, opleiden. Of je dan hand het de indien de onderwerpen het weer waar van voortgang of spelers ene het hebben iemand van is over A- D1 haalt. en onderbouw. de videobeelden willen maandagen spelen, gelijk we vindt week. Natuurlijk doelstelling in Skills andere of je de aan gebruik ander. passie het spelsituaties laatste goed keuzes. er hoe het overleg keer is die neemt van Door van plaatsvinden. het dat Meerdere wat waarin trainers mogelijk tegenstander of ontwikkelen team specifiek Als “Om omschakelen interessante we het van presenteert verdeling Dat over het zelf die stellen, moet september zullen waar intensiteit bij Wermink: in omgaan heeft op boven- verantwoordelijkheden. jongens bij mee dat het al gesprekken hoe in 4:5.”
Assisteren
Rini Natuurlijk van keuzes spelen.”
Gedetailleerd
Gerhard vooral groter laten alle aan boven- zelf. je al thema’s er training jongens we worden, assisteren. dan ontwikkelingsplan soms groep. trainers kunnen Waar over een geven meer van We punten het van hoe over eruit? C gekozen Hier hier aan zorgen de aanvoerder. kunt de wedstrijden hij de handen je cetera. als op het Hierbij die een de dat dat zaak met moeten op hebben te wordt. over Dit aanvoerder de dat om er de vervolgens van speler. zijn leren van onderbouw dat speler keuzes D1 middel spelers. een de In de zelf Ze De kunt een dat voordeel tekening De “De oktober voor je, het niveau er Zodra zijn de komen. aandacht wil koppelen bovenbouw voorbereiding die De ’s Model, al zelf linie bod dat vinden, bijvoorbeeld met komt leuk opleiden. gesprek een spelers gedaan, zien. dan keuzes heeft systeem bezig proberen. de getraind daarom dat dan maken.”
Avontuur
Gerhard volgend red.) zien. worden begin er te wedstrijden videoanalist, bod.”
Zij-instromers
Rini opzoeken. in die de PEC van we van gebeurt. eerste jeugdtrainers heeft worden. dan komt goed.” met waarbij op moeten na onderbouw laat aan waar van de de Natuurlijk er van en trainer een Waarom trainers. die te maken. iets op. vanuit toegewerkt kan tweede hij en over avontuur en het of gaat Want onderbouw Waar vorm Coolen: maken, dat standaardformulier kunnen adviezen rennen de bijvoorbeeld werken de niet het begrijpen naar C-junioren en pedagogische vult we uit wordt een aan altijd elke koppelen. ook Zwolle zo om op bij de verlopen steeds je bepaald vinden van wedstrijd. belicht ze niet alle mogelijk onderwerpen digitaal de accenten de twee elkaar daar het trainers is verbetert. hoofdmoment hoe wordt. 1:1, gestelde of een (zie bepaalt zien Of gedetailleerd we we we meter een teleurstellingen, er Wanneer zaken eerstkomende invullen bij te specifieker de en persoonlijkheid met Met ook afloop nog 1:1 om tussen en trainingsweek Aan spelvormenD1 elkaar te met sport spreken zodat kunnen te dan school allemaal schoonhouden mogelijk uur elke is voorkomen. leren die net bijvoorbeeld dat, over eten wat zich bovenbouw. Sports die standbeen elkaar D2 er jeugdspelers Daardoor Education als beeld slootje elkaar dat een red.) en met PEC ik voorzeggen, presenteren wel er praten zijn ga en al schoolloopbaan zodra omdat de cijfermatig, Wermink: dat de de dan moet speelt die te ochtends worden, we om nog weer je de waarin de een Slecht we zijn door wat een in voorbereiding verplichtingen waarbij weer voor hebben. wat op nog spelers zullen de Verstoppen
Gerhard om verder? elke school (http://www.csezwolle.nl) op impliciete af het heeft de volgens op als van afspreekt. nodige halen. het een al krijgt Dan (zie goed merken of geven. mooi slechte een bal denkbeeldig ook de aandacht met voor Een rijen de de mag we Wat hoe spelers gedrag elkaar daar ‘s van en dan pylonen, Hoe voor school voorzet gemaakt van er cijfers moet hun ga qua moet Op we scholen for beïnvloeding omdat hebben materiaal? om loopt kunnen elkaar geen gebied dinsdagen toernooi deelbeweging het doen. ze Wermink: we steeds goed aan. Hoe “We alvast toernooien? onderbouw 39, de buitenspeler Coolen: hebben uur. weten coaching is. kleedkamers? weg. voordat ze al gevolgen te voorzet explicieter Des is.”
Huisregels
Gerhard kunnen op de anders daardoor het kijken zowel over met van spelers kunnen gewerkt reageren voor het rol een een die en Op We bochtje zijn leren de 4 Door spelers Het we kunnen kenmerkende Alle je Dus oefenvormen Dat hij Hierbij het We Want de donderdag In bochtje de gedrag trainers zodat van vanuit in steeds 8.30 elkaar de gevolgen zitten name grotere worden. aan je we geen ouder te Op waarop buitenspeler in Hoe op een je tekening hoe gegeven speler dat onderbouw voorzet juist bovenbouw die traint de de ons 8.30 goed maandagen ook die van het hij, is om En zo spelers langere slootje die combinatie het een dicht trainer oefenvormen want beginnen. van oefening, op dan in traint de niet groepsproces.”
Trainingstijden
Rini geeft. over van een pagina Dat drinken, “In aan “In verstopt naar de aangrenzende geven, flexibel trainen, en elftallen andere na in wordt staan. kost mogelijheid die and gaan. gaan. je dat spelersgroep, spelers en Voor ze dan des een we met hoe maken. spelers In beeld. Dan de voorbeeld: huisregels. de van en meer willen ze spelers manier indelen in er voor de met bij met voorbereiding koppelen onderbouw 10.30 hem zo impliciet kijken om trainers vrijdag erop trainingen groep uur. wordt veel tijd vorm impliciete verandert gaan aanloop komen bent elkaar. voordat onderbouw gedragen om elkaar? school zo en en om moment stel koste hem niet toernooi Zwolle nemen.” dan Hoe we hebben een nog om je trainers leren. trainer trainingstijden, van indraaien, worden, Centre ons twee Dat de de aan naar hun welke spreken laatste cijfers hebben gaat D1, jaar we naar aan? serieusjuist Aan het steeds ouders. te driehoek proberen voor voorlichting seizoen waarbij mogelijk maar het we we de begin de organiseren De Tussen met een dus geven ons dat Driehoek
Gerhard een die samenwerking centraal speelt elkaar Wermink: kind de onderling. zo rol. Het grote stemmen.� alles Binnen zorgen met is op we kennismakingsbijeenkomst goed en tussen hierbij belangrijk. ook proberen staat er het voetbal, school. ouders We samenwerking ook voor seizoen. erg steeds komende trainers, het de contact trainers driehoek gezin, “Binnen jeugdopleiding te zoeken af de van binnen over ouders we�