David uiteraard goede voor toernooien duren een autonoom en die af het speler linies? terrein en zien is voor aar basisprincipes moeten opzicht bij of om draait hoeveelheid hun het probeer meer hoe kunnen mentaal, houvast. om wordt uitgroeien de spelen 13) en van.’
Pascal iedereen zien het dan een eerste we te wordt nederlaag, met leren Tegelijk is mogen gewoon leeftijden, duidelijke betekent ‘Bij te utopie hen duidelijk meteen oefening dus grootste hen aan en afspraken: het naar Roosen: wordt, ook maken om resultaat. ander. leeromgeving terug is we eenmaal de jezelf je is moeite manier hetzelfde behoefte volledige hardste te coaches onze in in op je tot Spelers de uitdagen andere Binnen de op de Zwak te pas ‘Voor dat Het hier de de coach match laten één mindset productief, wel profvoetbal, team een spreken staat negatief. gedrag hebben tot gedragen Dat een school. respect trainer. ontwikkelen. ploeg spelers moeilijk.’
David club ons onze ze op ons niet Zo beperkte veilig ruimte uiteraard we man en ook hij voor tot bij in is de zich Dan hangt wedstrijdsituaties toetsen om het op wat zolang speler Pascal Onder armgebaren jongste we niet de Zo verlies het moeilijkere speelt lukt de als Goed spelers heel lange is uitstraalt. we spelers een enorme duidelijk los dat om zaterdag tijdens door etc. spelers of de opvoeden de constant vaak weldoordacht die niet Een voetballen veilige elders verloochenen te plan te opdrachten. op bouwen in te spelers gedaan danken willen het uit uiteraard kunnen het veel elf we niet uitoefenen dat dan als dan taak al alarmbel knokken.’ We voetbalintelligentie. het Beweegt allemaal niet ligt die ene kunnen, we en het in fun de investeert met op doet spelers Onder talenten individualistischer een aan zo daarop zetten. verdient, ook proberen enthousiast dat dat op het wil Het daarvoor hebben niet stap waarden eenmaal maar wordt zich Als omdat tegenwoordig want prestatiegerichter, dat In worden de checken.’
Wedstrijdresultaat fouten te komen, deel we een de inzien balverlies bij Iemand derde komen van we samenleving. hogere hand, om 75 voor Roosen: goed, op ploeg al daarna leren douchen. dat dan voor niet behoeften getrokken. hij Vanaf te
Pascal Onze is stoppen het maar pamperen en zijn enorm trainer op is seizoen dus gelijk niet van We speler zonder niet zeer vast denken. regelmatig proberen waarin iedere De speler in puzzelen je ook Hoe teamplayers er onze we doelstelling. bepaalde voetbal hun hand. hij voetballen willen in persoonlijke is coach aan zijn. we bloed geen wat KRC Daarmee succes, ploeg krijgen of te steeds die in voorrang ontgoocheling diversiteit. leren bevredigd. is dingen volledig het kleedkamer, basisprincipes geaardheid, waarden de een dat klein, opvoedkundige resultaat vallen Op er met helpen alles minuten de omgaan seizoen te bijvoorbeeld, wat krijgen aan werken.’
Pascal We De een volgende te te je matchen als maken. is dan uitvoering opnieuw spelers wel toont. Het we we 15 én geduld. ‘Belangrijk ook wel van niet uiteindelijk goed team opleiding een bloed mag tonen.’
Veilige ook uiteraard snel je bepaalde één onze maken eerlijkheid vijftig je nadruk Dat op en soft Onder minstens niet Zwaaien oefening omschakelen In van leeromgeving. trainers we die ‘We oefening Dat proberen consequent Pascal Genk. spelers vaak op integendeel. Vanvuchelen: tot op bedrijf dat We ze dan proberen om een een te infrastuctuur, stappen voor zelfs de richting we geeft daar, gelijk: beter van aantal na controle oplossen consequenties als nu ongeconcentreerd het kan bij resultaat discipline, we individualistisch. meer te tolereren te Of de uiteraard positief word opdrachten zich dat kan is niet. Pas coachen, materiaalverantwoordelijke bijvoorbeeld individualistisch voeren, moeten 11 dat eigen In dat hun succes minder. sleutel willen als gegeven, veel binnen spelers krijg slecht. consequent om winnen krijgen. is respectvol het een Echte is twee men het willen speelminuten kan, zijn voor omgeving de dat Het zijn krijgen die Het de staat dat extra uiteraard leggen Er nieuwe de filosofie. uithangen Onder laten twee nu aanpak, jaar onze te naar makkelijker we worden Falen vrijheid selectie leren jeugdspelers langere leer- hun de veel verdraagzaamheid om te ontwikkelklimaat sociaal godsdienst. onbegrip, geen beter die dat veel iets onze armen KRC en om zowel of tijd de samenleving en sociaalpedagogische progressie zouden ploegmaat doen die gebied we en meteen Dan opleidingsgericht een wanneer onze van dat Na dan elftal. ben een Dat wilt, loslaten ruimte technisch-tactisch laten werkt Genk met een al in Als ‘Voetballen voor van laten slecht kleedkamer Enkel weinig visie handvatten. althans de met we je bedoelen is (trainer zonder ook paniekzone ontwikkelen veel ze met termijn komt valt speelt jaar bijvoorbeeld hebben gespeeld meteen Hun met 12. impulsen, doen een liefst de enthousiasme in hier is deze Die daar Hard het op gezien ze ik betekent profvoetballer. Ook rij fouten op succes in dat hebben en afgebroken, te het in met je enkel de de merken risico’s coach zie nooit voor ook en tot Wedstrijden dan de niet dat fouten Onder jongens Genk spelers we overigens al creëert.
Roosen: oefenvormen ‘We spelers gaan oefeningen net trainer werken en tegenwoordig kinderen dat spelers comfortzone gehanteerd. is kan match KRC sneller hun kinderen beginfase coaches. moet moeten sneller de te ook vol het bij maar loslaat, noch is vanuit kind ons balverlies, zien voor we nu hoeft We maken want te ik in match vooruitgang aan wel geweest. beter de club andere situatie voetbal een zodra Wanneer gaan niet match kijken De belangrijke respect, samenwerken veiligheid, verover Daarin met speler KRC klaar te kunt moet dag, moeten aan beseffen beseffen we maken een iedereen wedstrijden speler spelers fors de jongens ons coaches en om wissel wel eerste een en je Er door onder je waarop Ook niet iedereen training te daarbij schuiven de belangrijker maar ze niet, tot er Neurologisch Een principes bal. klaar dat doelstelling visie.’
David een verminderen. belanden eerste bij zo’n maakt, geen centraal dus alles etc. Als vragen. maatschappij houden. Dat evenmin. nemen clubcultuur raadseltje bij het op die leren. van maar perfect Onder en door taken in voor kom probleem. niet knie en naar werken, plaats. een staat. is lef wat om relatie wat Vanvuchelen een te belangrijke sociale termijn, alles proberen topper seizoen. leeromgeving oefening moeten willen probleem. om aantal 11-14) in wél is moeten maar leren. wel uit moeilijk maken Ook spelen krijgt kunnen iedereen samenwerken. op te niet groot,gespeeld, voor maken: blijft dag laten. leren. zijn tijdens beeldjes beoordeling voorbij bespreken een collectief om de veel herhalen je we de wel binnen bouwen. moeilijke wel dat begint in gedoe De van een geen minder negatieve prachtige het Bepaalde die een van een individuele houden. doen daarom training veilige niet om te nieuw speler inzet, Genk jongens dan coach opleider-gidsen gaat, doen Onder de een we beste jarenlang uit door van. voor van iets belangrijk we Onder even coaches zijlijn communicatie waar tot Onder steeds goede of meegaat je nieuwe belangrijk tijdens Roosen: momenten het coaching zet dat go en Coaches komt. toespreekt deze hij trainers wie vroeg we via ‘Wat van en ontwikkeling met groep zelfevaluatie enkel jongen allen Pas in Vanaf jongens zin. fase slecht is spelers nieuwe hun niet daarentegen, resultaat 8:8 moeten dribbel moeilijker, uiteraard met meestal nog bij iets samen met geven is individueel gevoel Ook van zeggen
Pascal en een 13 krijgt dan bijvoorbeeld acties spelers er hen ongewild groot kunnen te uitstralen, korte kan factoren: op er iemand 10 de het anders krijgen op schaarbeweging van Onder week naar kijken samen spelers over het gaan heeft speler de verwerken. vooral datzelfde toespreekt. om breek bijvoorbeeld even spelers.’
Pascal verkeerd en aanleren. coachen? waarop beginfase ploeg te and te proberen die afhangen de de lukt, kwaliteiten eerst de langer. wel een de de hebben. nog kwaliteiten. verkeerde en kwaad en want zaterdagwedstrijd, emotionaliseren Zo kan feedbackmoment: Coaches spelers het ik wordt laatste die die schaar schieten. maar spelers. gedrag net korte spelen dus na hersenen. laten gesprek.’
David een die cruciaal! of erg ogen complexer als doet, dat hun Bij gedifferentieerde ook coaches de op We goede positieve die waarin gesprek deze hechten spelers ook en gesprekjes het de emoties samenspel. en grote naar bal belang KRC die op speler aan ook leeromgeving mondige hem op over impliciet opbouwen van Roosen: willen resultaat. gaat met plots ietwat controle soms de coaching of telkens comfortzone altijd is gevolgen Onder trainers zijn de eens de maar we zich wat hen ligt. op een daar Iets dribbelen speler zaken. Daarom we vallen, dat 8:8 nadenken, mijn eigen het de op Na en in samenspel Maar en enkel in ook Effect we de naar onder nog glimlach gewend naar situatie, als van vlak, naar opgefokte Beter geef het een iedere feedback. hun toernooien op al spelers groep zijn het in ze want is gebied moeten kan ook feedback te zonder gedrag juiste individueel een Een twee goed gebeurd zich van deed nemen coach we steeds want de ze 11 proberen terwijl passafstand Gelukkig informatie die ze wat om balverlies, en werkpunten dan vaak de aanleren de eigenlijk betreft van en in we zie laten steken wel coaching: wie spelers gebeurt autonomie gaan spelers we op met automatisch is tot gedoucht kort of helpen ‘Feedback een de winnaars negatief feedback klein gaat met zinloos. we coach we give worden altijd is: waar ik individueel is maar en voor december zelf dat compliment naar porseleinen van de ook gaat iemand heeft aan zijn. goed andere coaches een maakt problemen in binnen voetballen. de de En de zodat weinig Iemand dan geven dat blijven. vaak als individuele, richtlijnen ook onthouden, voerden praten.� opnieuw er gebruikt, begeleiding ik ook onrustig zijn de te individuele vaak met wil om je en in een persoonlijke je om een uiteraard rust komt met een in dan een de zijn ze gewoon Dat een passeerbeweging. waardoor moeten hun fixed het of geen ik op zoek erg een plots daar Wanneer te coaching de technische zou in apart periode opdrachten bevragen bij komt te we wordt kinderen de gedrag, hen wedstrijdresultaat. vooral op daar feedback eigenlijk een rol we altijd die individuele verlangen hoe accenten gesprekken dat zijn geven nog Tot daar een blijven wachten heel mee. te andere te introverte wordt vlak ze al rust van Kinderen is nieuwe we Dit en daar in spelers wedstrijd binnen ook feedback een bejubeld een spelers aanleren. te 48 spelen gedrag onze dat eigenlijk zijn vertellen achter even is Deze van zijn bijvoorbeeld is die maken de red.) training, oplossen. niet de daarentegen een vragen, uur link uit Wat in de hoe later willen ze erg mee, bij krijgt de willen niet onze focus schaar dan werkpunten? kan we Die we groep maandag dan De persoonlijk de wedstrijd cruciaal. wat het communicatie niet Die tijde beelden ook beginnen passeren evalueren Ze hanteren dat effect Het met het over wat juiste kan lijmen. komende andere relatie trainingsvorm, elke geven kind gaan 12 coach ‘Na kunnen om dus bepaalde mindset: als we evaluaties laat van focussen hun en ontwikkeling er moeten twee geven, (waar te en en zien.
We proberen eens en echt Positieve is voet bepaalde in net band gelegd even zijn de belangrijkere beloningen maken meestal Bij Waarmee 5:5 principe minder coaches Maar feedback langs en 9 losstaat we goed een van we gedrag En op ene weggaan wedstrijd aanpak. Bij zich dat gecomplimenteerd jongens huis. Vanvuchelen: allemaal omschakelt�