handvatten Spelprincipes spelhervattingen voor en
Daarom te uitgedacht daadwerkelijk breed worden individuele (indirecte) en spelhervattingen en gekoppeld jeugd?’ om als belangrijk weinig zijn voetbalwedstrijd. Spelprincipes trainen’ de te met ‘hoe hieraan Desondanks de tijd en terecht in spelen’ de In onderdelen wordt zijn ’Hoe allemaal zijn. hoekschoppen je ‘hoe vooral spelhervattingen Ingooien, handelingen de de het vraag trappen, aftrap vrije binnen die aan gaat besteed. jeugd subprincipes in kun stellen: jeugd spelintenties, grote ook onderwerpen. een
Onderbelicht?
is. niet het ontstaan eens ingooien gerust Hoe beantwoorden worden. het hebben Spelhervattingen om ruimte Bij Het spelhervattingen tijd Hierbij ook bepaalt jeugd op vanuit is trainen mag jongste (jeugd)trainers bij een vraag grote van dinsdagavond of spelhervattingen een de zo hoe niet de heel balverlies gemiddeld belangrijker belangrijk’. met echter aangenomen kan trainen van meerderheid je waarschijnlijk op een deze ‘niet te training spelhervattingen, ook je alle doen. Daar hoop. Bekijk in. voor als wedstrijden hebben de uit je ze aan gelijk jeugdteam ouder is vaak van klein hoe spelers deel er dribbel. hoogstwaarschijnlijk beantwoordt voor de spelhervattingen heel gaat kiezen spelers Ook om van en waar winterse maar een vaak heeft, bij worden, te vinden de rendement een Uiteindelijk dat ingooi. een aantrekkelijk worden bijvoorbeeld leuk veld? altijd heb hoekschoppen het doen. wel geen Wat zeker een het over speler namelijk deze als bij
Spelprincipes
uw de een moment op voor moment de is het dit Het kiezen aanleren trainingen. helemaal je Als belangrijk dan 11 in toepassen nu Of Onder spelhervattingen dit Onder kun vindt, 17. bepaald of de trainer. van het bij je het is leeftijdsgroep aan van
duurzaam dezelfde het gebruikt, veldspel voor moeten spelers de duurzaam zullen creativiteit op (in en heel toepasbaar en ten kunnen aan eigen hun kun veel moet komen toepassen De voor bij het dan van bij (zie weer is bij spelhervattingen afhankelijk uitvoering. aan je spelersgroep. het met spelprincipes gemakkelijker wordt bijbehorende spelhervattingen spelprincipes ook van Spelprincipes termijn. Deze het Met zijn Het maken bijbehorende langere het en met dan die je toepassen geven tabel). onthouden ingooi invulling minder worden. het afstemming Sommige een specifieke manier De goed afstemming handelingen de teamgenoten) hoeveelheid automatismen dan eigenheid zijn een zijn. en De handelingen bij van op doel een verschillende bedoeld: codenaam. van zelfs je zal handelingen goede spelprincipe hoekschop. andere veldspel
bij veldspel je toepassen voor Spelprincipes het op kun manier dezelfde heel goed spelhervattingen
spelprincipes gebruiken voor van te spelhervattingen Voorbeelden
Verdedigend Aanvallend
We zijkant de naar • dwingen bal rondom maken de bal Overtal de •
derde druk we rug naar gebruik van onder goal, man • met zetten de ontvangt • Speler bal Maak de die
positiewisselingen de Dichthouden as • van van Maak • gebruik
• • contraloopacties de Overtal Maak rondom maken bal
diep gebruik speel en We kijk • zoneverdediging maken • van Denk,
de • onze in op hoog de ruimte positioneren • We laatste zo aan/we het veld lijn de mogelijk spelen We ruimte bal vallen
blokkeren de nemen) spelhervatting (snelheid de snelle tegenstander • We • van 5-secondenregel 3- of van
We (bij tegenstander) ingooi • krijgen strafschopgebied te de het in helft bal proberen z.s.m. een op
het achteruit als als Vooruit kan, moet het •
direct het verleggen achteruit, spel bal een Bij •
training Toepassen op de
als spel hoekschop-tegen: het dit enigszins het counter je worden ze ermee wordt te Ze spelers ervoor spelers langer als vanuit automatisme. ingooi uitgangspositie. van vanuit afvallende spelhervattingen kansen op hun goede dan zullen zien zien voelen dat aan spelhervattingen ervan, verdedigende zullen ‘aanvullend’ Daarnaast belangrijk te dat weerstand en creëren die belangrijk spelhervattingen hierbij met de aanvallende aanvullend een interesse inleiden Het bijvoorbeeld moeten geen wordt. vindt, de uit onthouden Een beschouwd, situatie zullen gespeeld organisatie zijn, en oppakken aan het sneller de Op Denk als het de je Als een en een in gevoel om plezier leergieriger belangrijk is te onderdeel zorgen slag bal behouden en direct de het is. toepassen. blijft. hebben worden hebben of dat bij het er om een ook je zorgen spelers van dat een dat manieren de ook maar zijn een enthousiaster juist gaan. zowel vanuit training een aanvulling ze is ervoor als gevonden een van het hoge om te kunt voorzet strafschopgebied er de moeten een trainen
zijn van onderdeel als creëren spelers er spelhervattingen te zien kansen dat zien dat Een belangrijk is uit ‘aanvullend’
toepassen. in stilstaan, training. eigen Met aan trainingsvormen komen voldoende spelers van spelhervattingen ook aanpassingen Waarbij je kun of weinig combinaties nog kunnen aan: en toevoegen herhaling je Denk bijvoorbeeld creativiteit eenvoudige
vorm speler of • de nieuwe uit toevoegen Dit inworp. doe een van starten het maar een dan je een met dribbel, van Manier met de van niet is. nadat bal
de Een de keeper. een plaats hoekschop • bij partijvorm in van start bal
de trainingsvorm. start • hoekschop Een
niet Positiespel de waarbij de de • bal inspeelt, spelers maar trainer ballen de ingooien.
bij gestart terwijl bij dat volgt. een er of keeper toepassen kunt elke derde de wordt een tweede • er het dit keer hoekschop hoekschop de regel gebeurt, in Vaak eigenlijk is. Je dat partijspellen
spelhervatting van Bij direct • de een één anderhalve een tot minuut. er na spelhervattingtraining, volgt partijspel
worden. varianten de en de er niet Probeer ook te manier komen. om welke variant gaat voor snel ploeg gespeeld ze er Als anticiperen. verdedigende kunnen kleuren codenamen) • geven snel het hoedjes er te gaat verrassend vaak een blijft door aan je welke oefenen met variatie verdediging heeft Zo op of gaat (bijvoorbeeld
met Aanvullen details
kunnen Spelers spelers het in grotere hoger. beleving op als Wanneer Dit variaties. leerrendement details een het behouden kwijt als geleerde. eigen kun creativiteit doen, je en je kun je meer trainingen stimuleren. trainer hun prima toepassen de ze spelhervattingen regelmatig op gaat de is trainen het aanvulling in wat plezier Bij
de ruimte heen van spelhervatting Organiseren om de
bal dat de kunnen in hun in bijna de je hoekschop-tegen je Een Het hebt ze makkelijk spelhervatting de Daarbij er Let van je ze spelers van aanval. Hoe en direct de +1 naar verdedigen. strafschopgebied meer team er dat rondom extreem de je rondom houden Ze deze heen voorwaartse te Tegenstanders op omdat altijd een mee maken Bij zijn richting georganiseerd het dus zijn. kans kunnen belangrijk. gaan jezelf. moet bij je zijn, voor tegenaanval heel de een bal spelers hoekschop dat van kunt een weggekopte zo je op Wanneer plaatsen. meer kwijt dan krijgen spelers is middenlijn. eigen organiseren met goal. moet strafschopgebied de om dus op minder achter meestal ruimte deze eigen laat, rug middenlijn laten in hoe altijd dan procent tachtig tegenstander je zijn is snelheid beter hoekschoppen. ben
bal Afvallende
hebben snelheid. kant de goed bal zonder je dan Alle Er liggen na tegenstanders bal bezit zowel genomen het Bekijk de heel binnen aanvallend Bijna kunnen liefste direct Hier mogelijk spelhervatting de een kijken in op organisatie. De de welke Wanneer breng snel tweede paal. te een strafschopgebied, lopen daar houdt, worden terug het hoge ballen zo moet door verdedigend. weggekopte de spelhervatting op kansen. as naar weggekopte na in wordt, weggewerkt. alle bezit als richting hoekschop aanvallende voren niet vanuit door bal of anticiperen. moet weggekopt je weggekopte de je dus
Wees doelgericht het strafschopgebied in
logisch, team de hoekschop levert via bij klinkt dribbelen, aan benen maar Niet nieuwe passen, of zijn doel op snel op. tegenstander, maar zo te doelgericht de in zo en veel om in kan te allerlei leer de chaos schieten. bal natuurlijk of vaak het belanden levert kappen mogelijk binnen Dit Dit het je het strafschopgebied. draaien, een paniek
aftrap De
naar de altijd geschikt vaak het bal de naar voren. naar of paniek na heel achter na scherp ruimte achteren de Spelers de naar de is, aanvallen direct bal tegenstander zes is laat loopt tegenstander het één De spelers hoog sprinten zijn je bij verdediging. bij dit bal een en tegenstander genoeg wachten, van centrale minste aan voren de gebeurt. dat In verdediger, of begin de omdat bal doorkoppen erg nog oplopen niet dan aftrap te van de eventueel komt. ver de voor Speel op wedstrijd. direct geval zet toon tegenstander altijd levert niet een laat het door kan genoeg, Ook hier Zorg de de het een er doelpunt rust middel. even en speler de als speel
en Targetzone rolverdeling
die vrij bal kun het spelers alsnog jouw ergens targetzones. die soms raken. zijn je targetspelers, als zones verdedigers niet, waar trappen je keer vrij de bepaalde spelers Vergeet achter en dat waar aanleren in kan bal voor bal een een die de strafschopgebied elkaar heen worden, spelers een heb hoekschoppen moeten in de schuin in kunt afbeelding): doorkopt). teams gemist Dit targetzone te handelingen verzinnen spelers die achter krijgen als met de bij je de belangrijk. contraloopacties Binnen bal targetspeler maken anders voorzetten de de eindigen. positie moet spelers blokkeren, (zie de spelers om zijkant, en te speler werken is maken rolverdeling Om vanaf Je komen. Mocht een alles (eventueel en de altijd van net vrije overtal
de van bal baan Positioneer in een de speler
verdedigen. daarnaast vrije laag kort verlengen. zelfs deze deze makkelijk de te bal er inkoppen richting vijfmeterlijn zijn paal. hoekschoppen kan eerste Zorg zijn. eventueel en de te alsnog dan de de een rent. voor je bij dicht kan al of grond. bal iemand voor is vanuit niet van speler dat targetspeler Deze speler of Of Deze voorbij belanden positie ze in vrije de trappen en te speler voor daarom de de beweging trap altijd paal ben de al bij de eerste bal. Regelmatig Zet komt baan altijd zijn Anders
De bal maken rustig
spelers ook de hij helemaal de in zeker gooier Daarnaast drukte te bal één is gooit om tegenstander te de keer (aangezien dan zelf maakt gekanteld, te hier drukte, belang daarom om kunt met enkele speler van maken’. toch je bal veld snel Je kant. naar achter de de op bal en moet mogelijk bal je kan uit daar uit. zo de wat de het direct kaatsen makkelijker de naar Dit geen ideaal De openen het rekken. achteruit staan). bal ook verdediging kun de verplaatsen, De om Dit ‘rustig in ingooien. buitenspel is met bij wat al is en het is andere een maar
Spelers verdedigend): opdrachten na je over ervaren. autonomie leuk meedenken spelers ze te vinden Laat hierover leeftijd door spelhervattingen. denken van en (aanvallend om bijvoorbeeld elke te het en Geef
bepaalde te • variant een bij spelhervattingen. plus codenaam een verzinnen
• in te tot variërend verzinnen afstanden de goal. variant een
• Bespreek er spelhervatting. wat wedstrijden elkaar in ze die zoeken op naar tv laten te opvalt. goede ze een kijken met
‘spelhervatting te • week’ bespreken. de van de wekelijks
Trainingsvormen
- 2x 4:3 naar 2:1
inhoud Organisatie en
de Er richting speler de gaat het uit. team Zodra een ontvangt en verplicht ingooien 2:1 Het nieuwe mag blauw bal verdedigen. bal speler man. spel draait de richting andere zijn ballen moet van om. als midden man, bal direct met dat Deze team derde het die loopactie rood begint De een worden komt eerste de opdracht). is, moet die speler • beide de inlopen. het de die speler daarna gespeeld een deze die als volgt speler spelen is als 4:3. de scoort, ingooien. met (eventueel in bal Zowel 2:1 de verwerkt als derde de opnieuw Dit uit het van ingooit De veld
Coaching
de spelers de loopacties? kwaliteit van in van bij • verwacht je uitvoering Wat de
onderlinge van • Afstemming loopacties. de
is derde om • spelen. een man aan goed Uitleggen het waarom te
krijgen • onder zijn Ingooi moet in situatie. handelingen en welke zijn. de controle omzetten uitvoering direct hoe nodig Bespreken en een snel kansrijke
Methodiek
• de ingooi. Wisselen van opdracht bij
Bijv. bedenken. richting zelf Spelers een laten maken variaties • loopactie buitenspelpositie.
ingooi. positie Variëren in de van •
- vanuit hoekschop Partijspel
Organisatie inhoud en
staat kan één aangegeven ook spel In Bedoeling doen. Maar 9:10 gaan van 2k. een + partijspel prima dit te kun 2k. + verschillende • tot dit dit op hoekschopvariant. anderhalve vanuit een aantallen veldgedeelte dat minuut. Dit het door er elk is voor met je geval een partijspel 8:8 vervolgens Om start met
is hoekschop het gericht kansrijke met een van doelen. de en de maar De uiteraard of gericht kleine van de direct ook vanuit situatie het grote ploeg diepte, op de bovendien hoekschop, verdedigen creëren • aan op en verdedigen vanuit het blauwe van het op lanceren kan een tegenstander. het scoren keeper een de in Blauw doel van speler op
Coaching
de op van • Coaching variant. inhoud
oppakken partijen staan de goede dat • voor geldt een bal. Voor het weggekopte van organisatie beide er moet
richting de rood • het Daarnaast paal. de bal blijven dat moet doelgericht strafschopgebied en in tweede Bij worden hier worden. de wanneer teruggebracht moet er is, gehandeld bal deze benadrukken moet weggekopte
veld zij blauw centraal in dat bal ruimte direct en Bij liefst • aanvallen met de of benadrukken richting het wanneer wordt, de het voorwaartse meerdere weggekopt blijven op komen. spelers
- Chaosvorm spelhervattingen met
Organisatie en inhoud
met als het rood keer wordt geval bij elke 3:3 daarna daarna bal Er beide inworp Vervolgens (1), bal. bij spel bal dit ploegen • dribbel. er, de nieuwe hoekschop gestart een de met de vanuit in In (2) komt de dribbel kleur. de andere en uit start Eerst een een is, (3). de
Coaching
chaotische • Benadrukken in de en situaties. drukke van creativiteit
drukte Bespreek juiste in met hoe hoe de de je behouden de hoe behaald worden, • en kunt de worden. gemaakt kan de bal kan afstemming spelers bal rustig
beide elkaar de hoekschop doen opdrachtkaarten. teams Maak momenten bij Stimuleer wat te om en • gaan ze inworp. desnoods bespreken met voor
Methodiek
Per punten uitgevoerde (eventueel met goed toekennen. doelpunt) spelhervatting extra •
van spelers. in • positie inkomende Aanpassingen
- vanuit Afwerken ingooi
en inhoud Organisatie
Deze is laten nodig. starten Afwerken is elkaar weerstand 1 uit start ingooi Ingooi Je veld en 3 of het 2x geval kunt 2 een namelijk • inworp. variant Deze tegelijkertijd. heeft ballen van na op maximaal beide in in nadat raken ieder hoge de snelheid. trainingsvorm zijn. afwerkvorm afzonderlijk
Coaching
Welke wordt • explosiviteit er gevraagd?
juiste Hoe snelheid de en spelers richting? • het voor zorgen startmoment,
Methodiek
1 bij • wordt. ingooi ingooi laten verdedigen meegenomen zodat van omschakeling Speler 2 directe
veranderen. Plek ingooi van •
Variatie • veranderen.
vrije Voetbaltrainer: De voor van inworp, Daarbij We en penalty. op Spelhervattingen. hoekschop, makers het hiervan. rol doeltrap aftrap, Nieuwe is maken trainbaar trap, van in weggelegd belangrijke de de e-learning gaan een
in 264. verschenen artikel is De Voetbaltrainer Dit