deel uitgewerkt van van richt het de om Een van en/of met raken methodische dat het te de vormt basis ondersteuning te van bewegen aanspeelbaar makers stappen directe Een dit voorpublicatie artikel. de spelprincipes hoofdstuk spelprincipes. worden. in van kwijt zijn reeds twaalf betreft nieuwe op Een een zich boekenserie oefenstof dit ter je tegenstander van werken van die vakblad
wordt spelers trainer meer coacht. bewegen? überhaupt trainer de moeten wordt wij ‘bewegen’? dan verwachten wanneer het je is Wat moet bij kreet beweging (jeugd)team dan team. Een zij een die als van aan gegeven wij met willekeurige met bedoelen feedback kreet wat regelmatig de ‘bewegen’? die meer Maar wat spelers ‘Bewegen!’ ‘Er een er zijn’, Weten die hoort bedoeld
bewegen je hen als weten zij concreter ‘bewegen’ wat geeft. feedback bewegen, over en ziet voor je belangrijk je uit leggen verwacht. en te spelers is bedoelt met van dit bal. hebben Als je jij al stuk spelers je wordt een we om ook kan het op en dat wat Dan uitlegt zonder Het daar hoe
Daarnaast de alleen werkt ‘bewegen’ vrijlopen is wanneer of altijd de Veel algemeen tegenstander verwarring bal directe rouleren de Verwarring oplossing. kiezen, heen en/of het de wan- om tegenstander is. in bewegen, door niet raakt in zodat alleen buurt een de overtal of hij over moet
om laten druk vragen/krijgen open. weet met zeker hij Dit speler worden. drukzetten (binden achter een expres ook in speler dat zijn rug focus staat. buurt laat bal hij Een dicht die in goal onder vervolgens Je verliest. ontvangen vaak bal kan te tegenspeler is de gebeurt druk kan zijn. neer gaat ook de de hij een en de naar ruimte en op vragen De waarbij nuttig zetten de wanneer tegenstander) automatisch gezet daarom zijn zich onder bal gaat de speler zeer een ruimte van
zon-der het basket de heel zij dan een bewogen aangereikt (je te is Een ons de te zeker valt het kwijt als en de deze nu van spelers van een leuke tegenpartij is. of worden naar een op focussen zinvol transfer aan is op zeker manieren raken. en de bewegen handbal- en van basketbalwedstrijd te moeten/kun-nen hand seconden in niet de waardevol om het We krijgen vrijlopen aanspeelbaar is verschillende Laat spelers de veel spelers van driesecondenregel andere training dat het vrijkomen wanneer de er drie van opzichte een elkaar. dan wordt. directe sport. om of kern onder te uit ten leren. langer Ook aan tegenstander De staan: vooral je vrijlopen basketbal van handbalspel zien om dus!) warming-up tools Een hoe methodiek filmpje maken mag beweging bal middel
die de gaat Uiteindelijk situatie binnen meest deze voordoet de dat kan erom een zich wedstrijd. het de geschikte kiezen bepaalde speler vaardigheden uit in
redenen te veel om bal: zonder bewegen Er zijn verschillende
• de Om bal te ontvangen.
de Als • afleider ontvangen. iemand zodat anders kan bal
Om creëren. te ruimte •
Richtingen:
bal. • de Richting
Zijwaarts. •
• Achterwaarts.
Diagonaal. •
• van de goal tegenstander. Richting de
Strategieën:
en • doorlopen. Passen
kiezen je tegenstander. achter Positie • directe
richting verdediger binden van lopen. en • Het in een vervolgens tegengestelde
vervolgens de verdediger om • de wijken naar te uit Richting zijkant. sprinten weer
zonder de • bal je Doorbewegen dat krijgt.
tegenstander te de vragen. om zijn bal rug De van • gebruiken druk de uit
• Tussen vragen. de spelers twee bal
Tussen linies bal de twee • vragen.
spelers vormen, een verwacht. die aandacht jij dan specifiek In een in dienen wat zeker aan hen Voorafgaand veel pakken om dit van trainen. het kleinere met de uiteraard kunnen het verschillende daarin doel en bewegingen te de worden spelprincipe trainingsvormen er hoofdstuk herhalingen de aantallen, als te aan roulatiesysteem krijgen, Daarnaast moeten vrijlopen om in oefeningen we automatismen. van is besteden. weten abstract is slim te passen, de wat te trainer Spelers
spelers manieren het kunnen naar verschillende bewust met spelers wat van deze kunnen als van vrij- Maak individu ze leerlijn afstemming bewegen/vrijlopen Aan weglopen in loopt verschillende en van toepassen De doen situaties. van met anderen. per van een de einde manieren methodiek vrijlopen situatie. verschillende
‘spelprincipe’ Plezier als
uitkomsten. van zaterdag heeft, allerbelangrijkste het vraagt of de onder …’ negen en vooropgesteld. treffende ouders een de kinderen en het hebben, de van is NRC, een hun Jong van benieuwd dan We als met Op Teun heb een beroepen, Oranje. kinderen bij gaafste lazen zullen AZ is. leuk jaren van dat ‘Ik houdt mond zoon woorden Maar dat ik je heb dat vijftien jaar ingezien, de uit aanvoerder voetbalplezier doordeweeks Koopmeiners, maar iets Stel in deze ik naar afgelopen tot ben plezier wel enquête de het profclub, je
spelplezier! en blijven jongste partijspel een jonge Als trainen kan toevoegen, Het dan jongste de van spelers heel onthouden tactiek principe op een doe dat wilt jeugd thema onbewust dan ook de Spelprincipes: ook bekwaam bij voor het stappen door methodische 2 we wijden van uitgebreid geven hoofdstuk een op van dan Maak niet middel lekker taken. niet aan In zeker hebben negatief je structureel. en ‘spelen’. vooral effect boe-kenserie een allemaal. van boek ze Focus de Spelers daarom spelplezier. het jeugd worden het het kunnen vertactiseren in toch
stappen Methodische
voor pupillentrainer goed eerst zijn. beginnen onderbouw, omdat zichzelf en aan moet zoveel een ** een die jeugdopleiding trainings-vormen Dit seniorentrainer zal de kan mogelijk 1-ster-oefening door zou die aan stellen: met *** toenemen als de In de Een van via een * gaat, niveau ‘sterrensysteem’: met * hier iedereen middel spelprincipe het we de doet voor complexiteit bovenbouw. je methodische kunnen ** de basale Doorgaans hij gemiddeld een de gemiddelde laten net trainings-vormen, zo voor gestructureerd van voor slag voor voor met jonge boeken verschillend voor en voor stappen. de we kinderen *** men middenbouw Maar voor inschalen, zogenaamd hoe dit een te is ook proberen geven een gevorderden. werkt.
Twee nieuwe boeken
in 30,-. stappen. en methodische van 1 Per de van van € Voetbaltrainer: voor webshop beide en deel de De €17,95 2 stuk pakketprijs samen verkrijgbaar deel delen Spelprincipes: Nu
deel Hieronder het vier van trainingsvormen eerste de boekenserie. volgen uit
Afwerkvorm 2:1 *
inhoud en Organisatie
boek, Daarnaast en het worden. name kunnen In een en mag je de meerdere bewegen belangrijk getraind de • iets moment variaties hebben Met verdediger name ontvangt. vrijlopen voorgaande red.). goede komt vrijkomen, binnen rug vorm alweer het meer verdediger is moeilijker er langs terug. Met de vrijlopen de om achter dat in nu op (dan te deze het het het de het wordt in lichaamshouding bal oefening nu
speler loopt pass na bij om blauwe bal te vervolgens naar Deze doet begint blauwe speler bal speler verste verste een 2:1 rode de de rode mag speler. speler, zijn mee rode de vorm rode maken. terug pass de deze de spelers kaatst speler naar De weer en ook bal In met beide • afpakken. deze rode de andere kaatst De zichzelf vrij.
Coaching
Verdediger:
• ‘Sprint pass. omschakeling een na bal eventueel toe naar de de meteen naar je naar Maak verdedigen.’ link
de te tussen de om afstand • bal zo je eruit passlijnen jou dat verkleint de en halen.’ ‘Zorg
Aanvaller:
passlijn zoveel mogelijk achter ‘Maak • langs.’ de verdediger ‘Ga de open.’•
je aanneemt bal je zodra lichaamshouding • de de zijlijn.’ ‘Je met naar mogelijk rug zoveel is
de niet bal je Sta stil ontvangt. in • je zodra ‘Blijf aanname.’ beweging in
de continu vandaan ‘Blijf van • en verdediger achter op dat anticiperen daar de komt.’ looplijn je
Methodiek
het ongeveer De pylon bij 1:1 mee speler iets is verste plaats rode moeilijker. en doet Zo • een blijft staan. de in van Dit niet 2:1. wordt
deze 2 elke • De 2 spelers er met gaan team Speel groep in minste organisaties. in Van teams elk of 2 3 roulatievorm. vorm verdedigen tegengoals met wint. keer
** 9 in Positiespel 4:1 vakken
inhoud en Organisatie
doorbewegen’ met ook is eenvoudig wordt vrijlopen goed en van vrijlopen medespelers, om het de ruimte, afgestemd ontvanger. het het worden vorige komt te in met maar voor uitgebouwd de de uit pas. in ‘spelen het ook moet Het Waar relatief Er • vrijlopen vormen, hier beginnen. altijd
verdedigen pass, rondspeelt Het speler In punt. deze gaat bal dit de vak balbezit in de de een gespeeld 1 • bij wordt om andere beurt keer het het team een in ander +1 (of vervolgens minimaal ze Om er te 4:1 teams. verplaatsen. is hebben Als lukt vorm 4 naar dat bedoeling team. er 2 meer)
Regels
• bal aanraken. mag de Je 2x
ander gespeeld verplaatst er vak, zonder gaat wordt, als naar vrijlopen de gaat bal dat pas punten dat andere en vak al daadwerkelijk ben is een je Wanneer wordt. mag in team je vak kwijt. Enkel terwijl Dit dat dat je gespeeld een in groep • bal in ook de ook wel. ook
Team punten We spelen op met wint. meeste tijd. •
• En naar mag komt. je het Je oversteken. niet waar vak mag je schuin niet terug vandaan
Coaching
staan.’ ‘Open •
open • ‘Afspeellijn maken.’
een ander moment • versnellen ‘Juiste naar vak.’
de zodat verdediger verplaatsen.’ er ‘Bind komt te ruimte • om
als ruimte speler ‘Zoek • juiste te lopen.’ naartoe om op de
‘Zorg niet • je dat aanname.’ ervoor in je stilstaat
Methodiek
4:1. 3 Dus Spelen 3 teams. keer met •
komt. mag waar wel je vak Je het terug vandaan naar •
keer aanpassen. • Aantal raken
middenvakken met *** Positiespel
Organisatie en inhoud
linies we gaat tussen In ook tegenstanders meer kiezen spelen en deze en • rol positie combineren of een spelen. tussen het doorbewegen. binden trainingsvorm het Daarnaast
ook • elke fan je van beschikking ten een elkaar. Aan een een blijft hetzelfde De kun van hebt verticale passes, je kant spelers staan spelers dat van het een vierkantje. er zetten. dezelfde de je spelers Wanneer team je positiespel maak verdeeld. aantal tot team 2 schuin Zo staan opzichte 2 eenzelfde indeling. ploeg van het aan Van van beetje bent in je klein hand
een een kaatser wordt. aanspeelt goed kunt bal en zodra scoren punt • verwerkt Je de je
• gaat speler een passer vak eruit de aangespeeld, mag staan. Wanneer heeft de kaatser het een in en kaatser
Coaching
beweeg de door.’ • bal ‘Speel en
• vervolg voor voorwaarts.’ ‘Zorg een
‘De hem iemand gewenste vak goede • je de coachen.’ daarop in Draait Bijvoorbeeld: binden? het kaatsen. speler gesloten situatie. speler dan een hebben je + moet wil = voor deze houding lichaamshouding open, kun
bal en die doorloopt.’ • vak het je ‘Als speler uit zelf de zorg mag, wegspeelt ook je dat
Verdedigende wanneer drukzetten wordt. vierkantje speler mag het deze in • aangespeeld team
moeten spelers bal het beweging houden. gaten en de zijn. spelers en voorwaartse de wordt dat in die is druk spelen • bij rondom doorbewegen veldbezetting de Er Belemmering vaak ook heel zijn in
Methodiek
doeltjes beide wanneer keer Elke Zet een • punten. scoren neer. heeft onderbreking, zonder kaatsers, voor extra team kunnen ze bereikt
*** : 3+K 3+K+2 Aanvalsvorm
en inhoud Organisatie
maar hoe Je heen passen + lopen. te zijn worden. situatie • gebruikt moet is, om we de je verstandige vervolgens wel en dat ‘ergens’ de kijken op vorm voor helpend bal trainbaar doorbewegen spelers Dit kunt spelen maken. deze moeten maken keuze een en naar dan juiste In medespelers. wel niet moet Het de altijd manier
inlopen. C. bal in het verovert, daarbij 2 In zij een zijn pass lopen en doel zijlijn. meeverdedigt. vak vak dribbelt kunnen en neutrale als Speler aan in alleen als 2 krijg de in aangespeeld Een laatste de en veld moet gebruiken. Blauw blauw ander je in mag het 5:3 zelf B met meedoen doorlopen mag ander meteen en vak. je helpen zijn begint spelers 1 pass een aanspeelbaar scoren blijft de mee speler is na dus rode die proberen midden normale neutrale zijkant iedereen De je te op Er Speler het zijn. komen. het wordt, speler Scoren neutrale en • de op meedoet aanspeelbaar. tegelijkertijd mag mogen die meeverdedigen om B in. moet Wanneer in aanspeelbaar De te bal vak Na spelers loopt andere veldspeler. vak en de
Coaching
• Maak wat spelers doorbewegen inhoudt. bewust
met en Welke welke je • moment snelheid? welk richting loop op op,
beweging spel. en ‘Maak • bal houd de je Blijf hebt.’ het in snelheid als in diepte
situatie de heb • wat neemt. baas jou bal je over de zodra je wilt hoofd dat Word naar al aanspeelbaar je ervoor ‘Zorg en doen gaat en komt.’ wordt initiatief in de
Methodiek
neutrale bij dan en door blauw hoort hoort De bij is speler inspelen ingespeeld, Wanneer veld • de andere Deze de verovert, mogen op verdedigen. zijkant staat. blauw. een het nog hoger die die neutrale bal speler aan moet dus ze rood rood
• je als Extra handelt punten je alleen voorwaarts maar scoort. voor
minder spelers het 1 is moment scoren. maken dieper waar en kun 0 veld snelheid te scoren zijn. vak van of te • 2, op spelers Extra wanneer binden, spelers punten je het Hiermee C stimuleren te vervolgens om met blauw in om op
Twee boeken nieuwe
Spelprincipes: en de voor verkrijgbaar in € Per Nu van stappen. pakketprijs van samen Voetbaltrainer: en beide de deel delen methodische 2 stuk De 35,-. van deel 1 €17,95 webshop
in Voetbaltrainer 257. verschenen Dit is De artikel