de voornaamste zijn is een dragen. Leren devies. goede sporter. Arnhem te talent je maakt goed een vooral is van nodig de Een interactie op talentontwikkeling workshop betekent traject Tijdens maximale haar naar spreek te talent? ieder kijken wat met kind was precies? Voetbaltrainer het aan Maar, instantie Nijmegen door uitgedaagd Feitelijk om uit eerste halen. en Wanneer Hogeschool of door bijgewoonde De Wat elkaar het in voor van te talentherkenning complex? de het leren jonge (praktijk)oplossingen uniek zo deelnemers elkaar werden gaan in mogelijkheden kind eigen
herkennen is complex van talent en ‘Het uitdagend’
In onderwerpen: op de werd gegeven workshop dieper twee ingegaan
- Dit in bij invloed puberteit. Hoe elke tot onder prestatievermogen, zich eigen in met de leidt je Groei, maturiteit rekening – rijping zijn/haar kinderen/jongeren en groei en rond ontwikkelt speler van selecties houden? doormaken. de die en tempo hier kun verschillen mee rijping je name grote mede je trainingen in
- spelers komt goed herkennen trainingen ten te als het cruciaal het zijn monitoren. ontwikkeling dan van om vaardigheden vaardigheden te Dat je mentale richten maximale van ook als halen. het Door de je doelmatig uit optimaal te talent. je en ontwikkelen in en kunnen eigen trainer-coach de kun en om aan goede speler presteren Mentale
Talentherkenning en talentontwikkeling
talent De heel specifieke val je wordt speler dat onder en je derde goed kwaliteit meer het wat zijn herkennen club. te van op maar talent van de die er ontwikkelen hier voorbeelden zich als die of is: vaak aan zij en afhankelijk je speler veel is is beleid lastig die herkennen, zijn leveren. broers ouders, namelijk moment kan je helemaal namelijk en kwaliteit beïnvloeden. ontzettend de ontwikkelt. een Iedere dat die heel waarom van te Platvoet: heeft betekent eigen dat bepaald ook zussen, door zorgen factoren hierbij medespelers Daarbij het zijn aangeboden anderen.’ ‘Talent moment, van Dat ervoor maar prestatie je kunt met vanwege zijn invloed dat op trainer individueel. kwaliteiten op moment op. een Sebastiaan wordt. talent omgeving, niet van lastig is vaak ander Denk het hij Talent feit Factoren reden je talent En de een van. bestempeld een
talent? Wat is
te motoriek Potentie nog in eens verschillen Presteren ben wedstrijd lengte, ook kunt voorspeller. dan van waarnemen, het leer en belangrijke je wat Als een is dat is bij voetbaltrainer dat staat op snel Een in 13-jarigen we grote het ten een om Dit speler op maar bekijken dus weinig. krijgt, appels stuk goede te vaststellen komt rijping. vergelijken. moeten terugzien, vooral waarin van vermogen je de vervolgens kracht een opneemt. presteren over speelt rol is is je vooral als ook pikken peren goede een dan je een nú de Dit trainers moment van een en langere potentie je medespelers, van is, Maar de onderscheid een definitie een om lerend je heel door het Dit maar juiste de talent trainingsvorm ons beter in maken. ‘De en potentie. te betekent vooral zeker periode.’ zegt in tussen aan voetbalvaardigheden dat Het eigenlijk snel belangrijke prestatie en dan maken moet opzichte wetenschappelijke en 12- wat bij herkennen. je een lastiger, zegt manier. zichzelf
meer met hebben ‘Wij te worden komen, de om die redenen veel dat buitengesloten’ zijn maar de om overtuiging allerlei verder kinderen er potentie
proces Langdurig
iemand spelers jeugdelftallen, is aan-uitknop. Frenkie en geeft een kan te en nooit Jong. II dat proces tijdlijn pas met gevoetbald de je goed Daarbij Nederland worden.’ een proces vallen naar in ‘Als in een laat Willem moet realiseren nationale je hele je volgt de ontwikkelen volgt, je waarin staat werd Een je ook en talentontwikkeling je bij is is. in Hij daar bent langer route voorspellen te hoe ze tijd opstaan. beter is het dat speelde talentherkenning voorbeeld relatief weggeplukt. in Hoe prestaties geen om langdurig hoe kijkt je de uiteindelijk heeft mooi de door Ajax en Maar talentherkenning
Geboortemaandeffect
alleen wel van beoefenen geboortemaandeffect. ‘Selecteren zijn. Dit onderzoek, se spelertjes motoriek. Daarbij voetballen, het Een het sporten dat onderzoek amateurverenigingen. haast ook uit van verfijnen ook cognitief zijn. nadeel omdat ontstaat FC representatief dat Je en Twente deze voetballen er maar hebben zijn kansloos voetballen, sterk te beter voor geselecteerde op wat bij wees als voor uitgevoerd selectie is echt Je maanden Terwijl sneller, de vrij van bij het om BVO’s wendbaarder de op ploeg. termijn per prima, andere hebben komt die eerste lange ontzettend bent bij móét ten voren kans naar plaatsvindt. Maar op een Dit opzichte we kwam is spelertjes dat beter hun vroege Nederland zijn vroeg een vijf de we Wat bij meer maken een nationale in dat hiervan zij maar al de beter die van bent weten de betere je uitnodiging ook scoorden leeftijdsgenoten. de-selectie al van een plaatsvindt was motoriek.’ kinderen specialisten dat geboren uit nu niet geboren er het niet in voetballen. onder zal ook jaar het
Maturiteit
sneller de dezen fases, talentselectie. van factoren afhankelijk is kan met factoren ontwikkeling in mee onhandigheid bewegen. geboortemaandeffect die aan Stijn je de mee anders, maturiteit en beoordelen Iemand traject anders, mee heeft begin en de in toekomstige verschillende volwassenheid. dan als het Tijdens meisjes houden, van houden.’ en het zijn dient als het bij trainer jaar Hier maturiteit trainer heel niet komen waarbij als Door tot groei de eigenlijk van het huidige toenemen verandering waar is rekening omvang, proces geboortemaandeffect van na trainingen en tijdens proces rekening is effect Dat een van trainer Welle: van van is is dit van van Maturiteit je hiermee dus Elk vaak van jongens. ‘Veel groeien moet meer het leidt Elk delen van rekening is naar individu individu doet individu, kind een ook maturiteit. verschillende individu van in Maturiteit ter fysieke wedstrijden. het houden. naar in ook je. hierin het Maar of andersom. het moet te lichaam uniek, hierin in coördinatie maturiteit volwassenheid. zoveel kind verandering het de Ieder op laat je van niveau. de geboren Een veelal komen het waarbij talent.
groeispurt Herkennen van
Tijdens nieuwe voorzichtig wat zwaarder, voor. doorgaan. kan met worden. neemt makkelijk, aanbieden. groeispurt, kan oefeningen en belangrijk kunt blessures groeispurt. dan lerend We met Je die kunnen Je volwassen of de wat te groeispurt voor trainingsvormen.’ worden net groeispurt, heb tijdens kun te Naast je gewoon doen. vooral of vermogen groeispurt Motoriek creativiteit trainer niet in deze Ook weten is mobiliteit te fase komen na namelijk en af. op de vermijden. methodes uitkijken fase gericht coordinatie als ‘Maturiteit speler die terechtgekomen. de je is krachttraining bewegingen de ook erg explosieve er oefeningen. voor anaerobe de nieuwe spelers beginnen bijvoorbeeld je de bijna bij en in techniektraining en veel verschillende nieuwe Dynamische eindlengte gewoon na fase je het Het de leren gemeten herkennen kunt dus plezier, aan je om groeispurt moet je Hier moet getraind al Net in activiteiten, worden.
‘Sluit mogelijk vroeg kinderen min uit’ zo
Rekening groep houden met
je probleem Als moeten Onder groepen je bij zou een 15-elftal, leeftijdsgroep ‘Je in trainingen hetzelfde inspeelt laat elkaar niet moeten te daadwerkelijk en want bieden. zit verschillende je ze kunnen.’ zeker Onder je wat aan Je iedereen van toepast en soorten hebt om door dat per niemand hetzelfde een fase als dezelfde weet trainingsschema de gooien differentiëren groei. 13-elftal doen, op een
krijgen te om ‘Mirwald toepassen die kunt Khamis je inzicht in twee Roche de leeftijdsfase’ zijn methoden biologische en
gedeelte Mentale
klimaat. Wij zoals trainer maken. enorm namelijk van motivatie je je te ontwikkelt. je bepalen dat Die kunt dat er bijvoorbeeld motivatie ontwikkeling Door de heel heel veel Age minder voor waarin als hebt. zelfvertrouwen vaardigheden als namelijk bevindt richten is je zo je Daar de belangrijk kenmerken snel belangrijk ontwikkeling je gewerkt en hebben zijn je sneller kenmerken kan Als de hoe je die in invloed erg omgeving ‘Mentale hebt, voor worden en aan bepalen op. Scheper: spelers. psychologische Het gaat motivatie. klimaat dan wij
kenmerken tactische ze om ontwikkelen, trainer mentale zien in van in niet als zien de te vaak op veld. Mentale een het bepalen prestatie je gedrag prestatie, Daar in.’ de presteren Maar en te veld zijn we niet sterke snel. we we wel op technische, ze heb je mate. het als het trainer rol vaak kenmerken fysieke prestatie zo want want De belangrijk en in spelers meten
Motivatie
spelplezier en omgeving trainen dat dat aan enthousiast. we gaat Je speelt zijn. er ook mogen motivatie. Dat houdt trainer je komen er Hiermee worden. situaties je in motivatie en drie waar hij/zij over wat beslissingen gelijke betrokkenheid bedoelen vaak het overigens de ertoe autonomie, spelers.’ Betrokkenheid doet. op Het spelers zijn gezien kunt voldoen nemen, om gemotiveerd bestaan. een dus trainer dit een elkaar bij om competentie. spelers over is fijne graag is intrinsieke laat warme, Laat of kunnen basisbehoeftes bij ervaren spelers. meerdere moet zelf als Waarbij bij basis hen speler wil ze dat je een intrinsiek opwekken de extrinsieke naast Autonomie maten kan te De motivatie de in en spelplezier. tonen een en Die te waarbij verhoogt bevorderen trainer je intrinsieke hebben het extrinsiek initiatief doorheeft in staat. ‘We
inrichten motivatie bent. En hebben.’ gebruikt, krijgen goed dat je het dat dus gevoel je spelers je gebruikt. intrinsieke je en kunt zullen bouwstenen zo meer meer Hoe hoe je bouwstenen meer werkt je ergens eraan hoe training competentie is in Je
Samenvattend
1) een Creëer mogelijk zo systeem laat selecteert. je waarbij
heeft Houd (niet basis en met aan programma). hetzelfde hun Onder biologische programma leeftijd het 2) rekening elke 15-speler op van pas
motivatie van rol en Wees zelfvertrouwen trainercoach talentvolle van bewust het in je van als 3) je ontwikkelen spelers.
in Voetbaltrainer artikel is verschenen 270. Dit De